Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia / ajatuksia työvelvoitteesta irtisanomisen jälkeen?

Mahdollinen työtön
08.04.2016 |

YT:t on päällä ja on mahdollista että kun tulee irtisanotuksi niin työvelvoite jatkuu irtisanomisajan. Mietin, että jos omalta osaltani käy näin niin työmotivaatio on siinä vaiheessa kyllä täysin nolla. Kuten myös fiilikset työnantajaa kohtaan. Eli työn tekeminen olisi todella hankalaa. Mutta mitä siinä sitten voi tehdä? Hakea sairaslomaa? Mennä töihin mutta olla tekemättä mitään? Suck it up ja hoitaa hommat?
Tosiasiassa en tiedä antaisiko moraalini myöten laiskottelulle tai "sairastelulle" mutta toisaalta en myöskään tiedä miten helvetissä sitä tuollaisessa tilanteessa pystyisi jatkamaan töissä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii suunnata 100% uuden homman hakuun ja tehdä vain pakolliset jutut.

Vierailija
2/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua vaan. Tiedän, että useimmat tekee näin ja sitä saikkuahan saa tuossa tilanteessa helpostikin. Kurjaa tietysti jos sun työtehtävät kaatuu jäljelle jäävien niskaan, mutta se ei enää oo sun murhees! Ja uusia työjärjestelyjähän noilla muutenkin haetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaa ja uutta työtä etsimään :)

Vierailija
4/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttelen vielä, että tämä on ihan helvetin pieni maa.. eli jos nyt poltat tuon sillan takanasi, se saattaa tulla eteen mikä kaunis päivä hyvänsä. Mutta itsehän hautasi kaivat.

Vierailija
5/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 6kk ajan töihin, mutta en tehnyt mitään. Lähdin siitä, että esimiehen tehtävänä on kertoa minulle, mitkä työt ovat jäljellä, koska irtisanomisperusteena oli töiden loppuminen. Eipä tuo kertonut. joten menin töihin klo 8 ja poistuin 15.45, pidin 30 minuutin ruokatauon välissä. Pelasin netissä, suoritin avoimen yliopiston opintoja, lueskelin jne. Ja huom, omalla koneella, jotta työnantajan koneelle ei jäänyt merkkejä siitä, että väärinkäytin työaikaa.

Vierailija
6/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttelen vielä, että tämä on ihan helvetin pieni maa.. eli jos nyt poltat tuon sillan takanasi, se saattaa tulla eteen mikä kaunis päivä hyvänsä. Mutta itsehän hautasi kaivat.

Jos tämä oli minulle tarkoitettu, niin minua ei olla vielä irtisanottu enkä tiedä olisiko minulla työvelvoitetta, ja toin aloituksessani esille sen että en tiedä antaisiko moraalini myöten sille, etten tekisi mitään. Eli en ole hautaani kaivanut enkä tule sitä välttämättä kaivamaan. Mutta myönnän kyllä että tällainen tilanne olisi todella hankala ja uskon myös, että vaikka työvelvoite olisi, niin tässä tilanteessa työnantaja osaa varmasti odottaa jonkinlaista työn välttelyä irtisanottujen osalta.  -ap

Vierailija
7/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otse sain tietää tulevani irtisanotuksi vuotta aiemmin. Siinä sitten pidät yllä työmotivaatioa. Kuinka pitkä on irtisanomisaikasi? Ja miksi stressaat? Teet työsi ja nostat palkkasi. Moni meistä on saman kokenut.

Vierailija
8/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin 6kk ajan töihin, mutta en tehnyt mitään. Lähdin siitä, että esimiehen tehtävänä on kertoa minulle, mitkä työt ovat jäljellä, koska irtisanomisperusteena oli töiden loppuminen. Eipä tuo kertonut.

Hmm. YT:iden syynä on tosiaan työn väheneminen / vähentäminen (no siis ainakin paperilla) ja siitä seuraava uudelleenorganisointi. Eli jos juuri minun toimenkuvani on se minkä osalta työ vähenee tai lopetetaan, niin sittenhän mitään toimenkuvaa ei enää ole. Ei voi olla vanhaa vastuuta, eikä mitään uuttakaan vastuuta jos työsuhde on päättynyt. Niin mihinköhän työhön se työvelvoite sitten perustuu... Mielenkiintoinen ajatus. -ap

Vierailija
9/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanovakin työnantaja voi olla vielä tulevaisuutesi työnantaja, joten kannattaa miettiä, haluaako polttaa kaikki sillat takanaan. Tiedän tilanteita, joissa henkilö on irtisanottu, mutta muutaman viikon päästä onkin löytynyt töitä samassa organisaatiossa eri yksikössä. Itse olen ollut määräaikaisena eräässä paikassa ja erään kerran määräaikaisuutta ei jatkettukaan. Jonkun ajan päästä mulle kuitenkin soitettiin, että olisi uusi projekti, kiinnostaako tulla. Irtisanomista ei pidä ottaa henkilökohtaisena asiana siten, että se tarkoittaisi sinun hoitaneen tehtävät huonosti. Tilanteet vaan muuttuu ja työvoiman tarve siinä samalla.

Kun haet uutta paikkaa, hyvä suosittelija voi olla kullan arvoinen ja silloin nykyisen paikan avainhenkilöt voivat olla sinulle tärkeitä. Mieti siltäkin kannalta, milla tyylillä mahdollisesti haluat yrityksestä lähteä.

Vierailija
10/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisissa työpaikoissa joissa työvelvollisuus loppuu samantien, kun päätöksestä tiedotetaan.

Parhaissa tapauksissa vartija tulee vahtimaan sen 15 minuuttia mikä menee työpöydän siivoamiseen.

Tämä lähinnä yrityksissä, joissa epälojaali työntekijä voi tehdä paljon pahaa. Nokialla oäi moita YT-juttuja aikoinaan taajaan ja sieltä l l lähdettiin juuri tällä amerillaisella tyylillä.

Vierailija
11/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Juu näitähän on monenlaisia tapoja hoitaa. Itsekin olen saanut mailia gmailista entiseltä kollegalta että työsuhteeni päättyi enkä voinut tulla hyvästelemään kun vartija saattoi ulos. Aika hurjia juttuja tuollaiset.. :(

YT:iden aikana onkin hyvä valmistautua "kaikkeen", viedä henkilökohtaiset tavarat valmiiksi pois konttorilta, tyhjentää läppäristä henkilökohtaiset asiat jos niitä siellä on jne.

Vierailija
12/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen asia: toisaalta ihmiset haluaa aikaa valmistautua ja miettiä seuraavia toimiaan; hakeako työtä/opiskella/ tms. Ja aina olisi halutttu tietää etukäteen, että työsuhde on loppumassa. Varsinkin jos on pitkä irtisanomisaika (6kk); teoriassa on aina se puoli vuotta töissäoloa edessä. 

Ja sitten motivaatio ei irtisanomisajalla yleensä ole kummoinen ja ilmapiiri vähintään ankea. Omasta kokemuksesta paras tilanne on, jos työvelvoite loppuu välittömästi tai enintään kuukauden joutuu roikkumaan työpaikalla, hoitamaan asioita loppuun/ siirtämään seuraavalle ja lopun irtisanomisajan saa kerätä ajatuksiaan/ vetää henkeä. 

Vierailija
13/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata polttaa siltoja takanaan, mutta toisaalta jokainen järkevä ihminen ymmärtää, jos tuossa tilanteessa ei työmotivaatio ole kummoinen. Ja jos ei pysty ymmärtämään, kannattaako sellaisen työnantajan perään haikaillakaan? Tuskinpa siellä mitään muutakaan inhimillistä tajutaan. Itsellä oli YT:t ja osa alaista luovutti minkään ylimääräisen työnteon kanssa jo ennen irtisanomisia, kun olivat käytännössä päättäneet lähteä joka tapauksessa. Enkä muistele silti pahalla, palkkaisin samat tyypit uudelleen, todellinen asenne ja sitoutuminen oli näytrtty jo vuosien varrella, ei ihmisten ihab mihin tahansa tarvitsekaan taipua.

Vierailija
14/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni otti jo ennen asian virallistumista sairaslomaa, järkyttyi ja otti asian raskaasti. Ja tietenkin työvelvote sitten lakkautettiin.

Kyllä se saikku on ihan ok vaihtoehto. Tosi tämä irtisanominen oli laiton (jeee me voitettii !) ja sitäkin myötä raskas, eli kyse ei ollut vaan motivaatiohukasta.

Vierailija
15/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollinen työtön kirjoitti:

YT:t on päällä ja on mahdollista että kun tulee irtisanotuksi niin työvelvoite jatkuu irtisanomisajan. Mietin, että jos omalta osaltani käy näin niin työmotivaatio on siinä vaiheessa kyllä täysin nolla. Kuten myös fiilikset työnantajaa kohtaan. Eli työn tekeminen olisi todella hankalaa. Mutta mitä siinä sitten voi tehdä? Hakea sairaslomaa? Mennä töihin mutta olla tekemättä mitään? Suck it up ja hoitaa hommat?

Tosiasiassa en tiedä antaisiko moraalini myöten laiskottelulle tai "sairastelulle" mutta toisaalta en myöskään tiedä miten helvetissä sitä tuollaisessa tilanteessa pystyisi jatkamaan töissä.

Aika moni tuntuu ottavan "henkisen stressin ja traumatisoitumisen" vuoksi sairauslomaa yleensä koko irtisanomisajaksi. Mutta parempi niin, jos ei työnteko kiinnosta - ja ketä muka kiinnostasi tuossa tilanteessa - niin pysyy sitten pois häiritsemästä.

Vierailija
16/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanovakin työnantaja voi olla vielä tulevaisuutesi työnantaja, joten kannattaa miettiä, haluaako polttaa kaikki sillat takanaan. Tiedän tilanteita, joissa henkilö on irtisanottu, mutta muutaman viikon päästä onkin löytynyt töitä samassa organisaatiossa eri yksikössä.

Myös se, että irtisanova esimies voi olla myös tulevaisuutesi esimies toisella työantajalla, sekin kannattaa huomata. Vaikka olisi varma, ettei ikinä samalle työnantajalle palaa, niin sieltä voi lähteä muihin firmoihin muitakin kuin itse. Ainakin omassa työyhteisössäni olen nähnyt sitä, miten pienet piirit tietyillä aloilla tietyillä paikkakunnilla on. Ja aina joku tuntee jonkun joka tuntee jonkun, vähän väliä meilläkin kuulee keskusteluita "tunnetko tämän henkilön, hän hakee meiltä töitä".

Vierailija
17/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli YT:t ja osa alaista luovutti minkään ylimääräisen työnteon kanssa jo ennen irtisanomisia, kun olivat käytännössä päättäneet lähteä joka tapauksessa. Enkä muistele silti pahalla, palkkaisin samat tyypit uudelleen, todellinen asenne ja sitoutuminen oli näytrtty jo vuosien varrella, ei ihmisten ihab mihin tahansa tarvitsekaan taipua.

Täällä toinen esimies samoissa mietteissä. Itse sanoin alaisilleni kun YT:t oli päällä että pakolliset työt tehdään, mutta keneltäkään ei odoteta minkäänlaista venymistä tms. Tilanne on hankala ja vaikea ja on ymmärrettävää että motivaatio on alhaalla.

Vierailija
18/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sellaisissa työpaikoissa joissa työvelvollisuus loppuu samantien, kun päätöksestä tiedotetaan.

Parhaissa tapauksissa vartija tulee vahtimaan sen 15 minuuttia mikä menee työpöydän siivoamiseen.

Tämä lähinnä yrityksissä, joissa epälojaali työntekijä voi tehdä paljon pahaa. Nokialla oäi moita YT-juttuja aikoinaan taajaan ja sieltä l l lähdettiin juuri tällä amerillaisella tyylillä.

Myös kilpailijan palvelukseen lähtiessä voi olla aika pikainen lähtö edessä.

Vierailija
19/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli irtisanomiset viime vuonna ja lähtijöillä oli työvelvoite. Ihan saatanasta sellainen! Osa oli koko ajan saikulla. Itse yritin mennä töihin, mutta eihän siitä mitään tullut, kun öisin en saanut nukuttua ja päivisin vaan itketti. Bonuksena oli se, että työkaverit kohtelivat kuin ilmaa. Oli kyllä ihan jumalattoman pitkiä ne päivät, kun olin töissä. Hain sitten pariksi viimeiseksi viikoksi saikkua minäkin.

Työnantajalla oli kyllä aivan järjetön ajatus, että irtisanotut ihmiset tekisivät innolla entisiä töitään ja samalla opettaisivat ne seuraajilleen. Meillä ei edellisellä kierroksella ollut työvelvoitetta ja toivottavasti nyt näkivät, että sitä ei kannata laittaa seuravallakaan kerralla.

Vierailija
20/27 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain saman tien sairaslomaa kun sain kuulla irtisanomisestani yt-neuvottelujen jälkeen. Ja sairaslomaa sain jatkettua niin pitkään kuin työvelvoitetta olisi ollut. Työterveydessä tunnuttiin ymmärtävän asia täysin. Töihin meno tuntui aivan mahdottomalta, siinä vaiheessa oli niin paljon surua, kiukkua ja katkeruutta, että ties mitä sitä olisi suustaan päästellyt jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä