Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin läksiäistarjoilut, mitä mieltä ootte?

Vierailija
08.04.2016 |

Kaverini lähtee pian ulkomailla opiskelemaan ja hän järjestää miehensä kanssa läksärit/kaverijuhlat, että ollaan koko meidän poppoo paikalla. Kaverini ja hänen miehensä tekee tarjottavat itse (n. 20 hlö tulossa) ja hyvien tapojen mukaan he kysyivätkin nyt, että onko allergioita. Lisäsi vielä viestiin, että ottaa huomioon vaan oikeat allergiat, että jos joillain on joku oma "muoti" ruokavalio, niin ei ala väsäämään sellaiseen tarkoitukseen ruokaa. Porukassa on ainakin yksi pariskunta, joka syö kasvisruokaa, muista en sen tarkemmin tiedä.
Itse olen puolueeton, oon kaikkiruokainen :D
Kysyn nyt vaan ihan mielenkiinnosta/tylsyyttäni, että mitä mieltä olette? Miten ite toimisitte? Onko kaverini kohtuuton, ellei valmista jonkun tietyn ihmisen mieltymysten mukaan ruokia, vai onko tällainen vieras, kohtuuton, joka vaatiisi hänelle valmistettavan juuri sellaista ruokaa, joka hänelle sopii? (Allergiat siis tosiaan erikseen, niihin kyllä puututaan!)
Palstailijat, olkaa hyvät :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain allergiat huomioon mielestäni. Kaverisi olisi kuitenkin hyvin voinut jättää mainitsematta, että "ei muoti-oikkuja". Nythän siitä sitten keskustellaan.

Vierailija
2/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kasvisruokavalio on sellainen, että emäntänä en kehtaisi olla laittamatta heille sopivaa ruokaa. Yleensä pyrin tekemään menun niin, että ainakin suurin osa tarjolla olevista jutuista sopisi kaikille. Tuossa tilanteessa laittaisin jotain kasvisruokaa kaikille. Jos joku karppaa, laittaisin jotain niin, että myös tälle henkilölle löytyy syötävää. Ihan joka lajin ei tarvitse sopia kaikille, jos on paljon rajoituksia. Esim. salaattibuffet on helppo, jokainen kokoaa itselleen sopivan annoksen itse.

Jos nyt jollain on ihan mahoton kombinaatio, tyyliin olen vegaani ja syön vain kosher käsiteltyä luomua, niin voisin sanoa, että toisitko itsellesi jotain kun minä en oikein osaa laittaa mitään sinun ruokavalioon sopivaa. Tai kysyisin, mikä on sellainen ruoka, jota sinä voit syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat huomioon. Toki jos tietää kasvissyöjistä, niin salaattia ei kai oo kauheen vaikee valmistaa ilman lihalisukkeita :D

Kyseessä kuitenkin melko iso porukka ja kaverisi tekee ruuat yksin, niin ehkä en kehtaisikaan toisen läksiäisiin alkaa vaatimaan mitään kummallisuuksia, jos itelläni olisi joku dieetti päällä.

Vierailija
4/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan tarjoiluissa huomioon henkeä uhkaavat allergiat, en muita. Aina on pöydässä kaikennäköistä, josta jokainen itsediagnosoinut ruokavammainen voisi sitten närpiä mitä närpii. Jos jää nälkä, meiltä on n 3km mäkkiin... Tämä ihan siitä syystä, että mulla on yksi juhlien vakiovieras, jolla on joka juhlissa uusi ruoka-aineallergia tai yliherkkyys, ei siinä pysy mukana hullukaan.

Vierailija
5/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä enkä oleta, että minulle varataan erikseen kasvisruokaa. Onhan se kiva, jos tämä huomioidaan, mutta ei ole mikään välttämättömyys. Mutta en myöskään tykkäisi, jos ruokavalioitani kommentoitaisiin muotioikuksi.

Vierailija
6/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka ei ole allerginen, mutta hän kokeilee kaikki mahdolliset dieetit ja poistaa käytöstä vaikka mitä ruoka-aineita. Olen pudonnut kärryiltä ajat sitten. Ainakin gluteeniton, viljaton, maidoton on nyt menossa.

Vierailija
7/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, joka ei ole allerginen, mutta hän kokeilee kaikki mahdolliset dieetit ja poistaa käytöstä vaikka mitä ruoka-aineita. Olen pudonnut kärryiltä ajat sitten. Ainakin gluteeniton, viljaton, maidoton on nyt menossa.

Jos jonkun ruokarajoitukset vaihtelee jatkuvasti kerrasta toiseen (tähänkin voi olla ihan lääketieteellinen perustelu), pyytäisin kutsussa kaikkia ilmoittamaan rajoituksensa ja laittaisin ruoan sen mukaan, mitä ko henkilö silloin ilmoittaa. Jos ilmoituksen ja tilaisuudenkin välissä rajoitukset jo muuttuvat oleellisesti, niin henkilö osannee itse ottaa jotain mukaan eikä odottaa, että välttämättä löytyy hänelle jotain.

Vierailija
8/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippumatta siitä, mitä mieltä on erilaisista muotiruokavalioista, on tylyä mainita tuollaista termiä kutsussa. Osa muotiruokavalioista on sellaisia, että toisille niihin on lääketieteellinen perustelu vaikka kaikille ei olisikaan.

Tutussa porukassa rajoitukset varmaan on tiedossa. Jos ei halua alkaa huomioimaan mitä tahansa rajoituksia, voisi vaikka kutsussa jo ilmoittaa, että tarjoilussa huomioidaan vaikkapa gluteenittomuus ja laktoosittomuus ja tarvittaessa voi itse tuoda nyyttärimeiningillä jotain muuta.

Vierailija
9/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat ja muut sairauteen perustuvat erikoisruokavaliot (keliakia yms.) huomioisin ehdottomasti. Keiken ei tarvitse tietenkään sopia kaikille, mutta niin, että jokainen saa kaikentyyppistä sopivaa (esim. jos tarjotaan ruoka, niin että pääruoka (tai oma variaatio siitä) sopii ja kahvipöydässä taas jotain täyteläisempää (kakkua, pullaa..) ja joku keksilaatu joka sopii). 

Myös muille yrittäisin tehdä "jotain sopivaa" kohtuuden rajoissa, eli esim. salaatin teen usein niin, että vihreä salaatti yhteen kuppiin ja viereen sitten juustokuutiot, pähkinät ja siemenet, kinkkusuikaleet yms. Sitten jokainen saa koota mieleisensä. Mutta ihan älyttömästi en näe vaivaa, näiden "muotiruokavalioiden" tähden.  

Vierailija
10/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä tuntuisi kyllä aika tylyltä, jos ruokavaliotani suoraan sanottaisiin muotioikuksi. Vaikka en silti vaadi/oleta että juuri minulle täytyisi olla jotain

Vierailija
11/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun ruokarajoitukset vaihtelee jatkuvasti kerrasta toiseen (tähänkin voi olla ihan lääketieteellinen perustelu)

Nämä vaan diagnosoidaan mielenterveyspuolella, ei sisätaudeissa.

Vierailija
12/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti on niin yleistä että olisi aika kummallista tehdä joka ikinen tarjottava lihasta. No melkeinpä suoranaista vittuilua jos tietää että kaveriporukassa on kasvisyöjä.

Vierailija
13/13 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vähän ristiriitainen tunne tähän. Ottaisin allergiat huomioon ja tekisin sellaista ruokaa josta itse kootaan. Kasvissyöjä jättää lihapullat, karppaajat perunasalaatin yms. Niin että kaikki saavat jotain. Jos jollain on joku avokadomehu dieetti niin sellaista en varmaan huomioisi. Esim. Tortilloja josta on helppo koota oma annos ilman huomiota ja sen voi syödä vaikka salaattia jos ruokavalioon ei sovi se tortillalettu.

En kutsuisi ystävieni ruokavalioita muoti-ilmiöiksi ainakaan heille. Enkä vertaa kasvissyöjiä johonkin mehudietteilijöihin. Tietysti sekin Erityisruokavalio mutta kuitenkin.