Korkeakoulujen yhteishaku päättyy huomenna kello 15!
Täällä on joka vuosi niitä aloituksia siitä, että ei ole muistettu laittaa hakemusta ja hakuaika on umpeutunut!
No, nyt teitä on varoitettu. Menkääs nyt tekemään sitä hakemusta, jos vielä ette ole tehneet!
t. syrjäytynyt elämäntapaluuseri, joka joskus toivoisi pääsevänsä yliopistoon
Kommentit (49)
Tsemppiä kovasti kaikille pääsykokeisiin!! Toukokuun puolivälissä tulee tasan vuosi siitä kun itse hikoilin pääsykokeissa. Ekalla yrittämällä sisälle ja nyt pian eka vuosi yliopisto-opiskeluja takana. Paras neuvo mitä voin antaa pääsykokeisiin on: älä hermoile. Kun käännät kysymyspaperin ja tuntuu ettet osaa mitään, vedä henkeä ja rauhoitu. Jos olet jaksanu panostaa lukemiseen niin osaat kyllä. Vastaa siihen mitä kysytään, jos menee kovin ohi aiheen pisteet voi pudota. Harjoitelkaa kirjoitustekniikkaa etenkin jos meette pääsykokeisiin jossa vastataan esseellä. Itse keksin pääsykoekirjasta kysymyksiä ja vastasin niihin ulkomuistista, otin kellosta aikaa kauanko menee. Sitten tarkistin vastaukseni kirjan kanssa, katsoin mitkä asiat oli jo hallussa ja mitä pitää vielä opiskella. Koittakaa jaksaa lukea, viiminen rutistus edessä! Se tunne oli aivan mahtava kun viime heinäkuussa tärisevin sormin avasin netistä sivun josta näkee tulokset ja siellä luki: Opiskelupaikka myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mä hain, toukokuussa pääsykokeet. Jee!
N45
Sorry mut ei ole oikein että keski-ikäinen akka yrittää viedä opiskelupaikan joka sopisi paremmin jollekkin nuorelle jolla on vielä elämä edessä. Häpeäisit.
Miten niin yrittää viedä mitään? Ansaittu paikka se on, jos pääsykokeet läpäisee.
Aivan. Ja tänä vuona erityisen ansaittu koska suurin osa aloituspaikoista +-70% menee ensikertalaisille, ts. heille joilla ei vielä korkeakoulututkintoa ole. Jos onnistuu saamaan jonku niistä muutamista paikoista jotka ei mene ensikertalaisille, on todellakin sen ansainnut.
Ei ensikertalaisuus ole iästä kiinni...
Ei, mutta täälläkin on heitä (kuten tuossa 1. sivulla) jotka eivät ole ensikertalaisia.
Laitoin hakemuksen eilen hetken mielijohteesta, ja taidan vielä käydä vaihtamassa kohteita. Tää on mun vika mahdollisuus hyödyntää ensikertalaiskiintiötä. Haluan opiskella jotain kiinnostavaa ja sivistävää, mutta työllistymisen kannalta täydellisen turhaa höpöhöpö-ainetta. T: kauppatieteen kandiksi ens lukukaudella
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kovasti kaikille pääsykokeisiin!! Toukokuun puolivälissä tulee tasan vuosi siitä kun itse hikoilin pääsykokeissa. Ekalla yrittämällä sisälle ja nyt pian eka vuosi yliopisto-opiskeluja takana. Paras neuvo mitä voin antaa pääsykokeisiin on: älä hermoile. Kun käännät kysymyspaperin ja tuntuu ettet osaa mitään, vedä henkeä ja rauhoitu. Jos olet jaksanu panostaa lukemiseen niin osaat kyllä. Vastaa siihen mitä kysytään, jos menee kovin ohi aiheen pisteet voi pudota. Harjoitelkaa kirjoitustekniikkaa etenkin jos meette pääsykokeisiin jossa vastataan esseellä. Itse keksin pääsykoekirjasta kysymyksiä ja vastasin niihin ulkomuistista, otin kellosta aikaa kauanko menee. Sitten tarkistin vastaukseni kirjan kanssa, katsoin mitkä asiat oli jo hallussa ja mitä pitää vielä opiskella. Koittakaa jaksaa lukea, viiminen rutistus edessä! Se tunne oli aivan mahtava kun viime heinäkuussa tärisevin sormin avasin netistä sivun josta näkee tulokset ja siellä luki: Opiskelupaikka myönnetty.
Kiitos vinkeistä! Mitä opiskelet?
Lähetin hakemuksen pari päivää sitten, sekä yliopistoon että ammattikorkeaan. En kyllä ole tästä yhtään innoissani, vaan todella ahdistunut. Syynä ensikertalaiskiintiö, joka on 70 prosentin luokkaa, ja minulla on kolme vuotta vanha maisterintutkinto, jolla olen työllistynyt huonosti jatkuvasta hakurumbasta huolimatta.
Minun on silti pakko saada opiskelupaikka, muuta vaihtoehtoa en näe. Tässä elämässä ei ole enää mitään järkeä, jos joudun jatkamaan näin. Jos en muutamalla hakukerralla onnistu, on varmaan syytä tehdä jo itsari.
Olo on kieltämättä katkera ja pettynyt: Miksi en saisi parantaa työllistymismahdollisuuksiani opiskelulla? Miksi olisi parempi, että pysyisin vailla työtä jatkossakin? Tiedän, että minun pitäisi yrittää vain uskoa sisäänpääsyyn, mutta näillä kiintiöillä se tuntuu valmiiksi mahdottomalta. Kohtalotovereita?
- 30-vuotias FM
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako hakea kun hallitus leikkaa opintotuesta.
Kannattaa, mikään koulutus ja opittu tieto ei mene koskaan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, kyllä tässä maassa nykytilanteessa ja tulevaisuudessa monikin koulutus menee täysin hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain eilen. Toivottavasti kolmas kerta toden sanois.:)
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Tsemppiä! Mihin hait ja koska on pääsykoe?
No ainakin Jyväskylän yliopistoon hain kolmatta kertaa opiskelemaan saksan kieltä ja kulttuuria ja Helsingin yliopistoon kans. Myös yhteen ammattikorkeakouluun hain. Juu mun isosisko opiskelee Jyväskylän yliopistossa nyt varmaan viimeistä vuotta ennen maisteriksi valmistumista, joten ehkä Jyväskylään haluaisin eniten päästä.=) Tullut kaupunki tutuksi vuosien varrella kun ollaan rampattu siellä välillä isosiskon luona kylässä.=) Ja pääsykokeet on toukokuussa/kesäkuun alussa.
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, kyllä tässä maassa nykytilanteessa ja tulevaisuudessa monikin koulutus menee täysin hukkaan.
Ei mene. Vaikka et saisikaan alasi töitä, se tieto ja koulutuksen tuoma sivistys ei katoa päästäsi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Mitä opiskelet?
Historia pääaineena, museologia sivuaineena ja kieliä. Kesätyöpaikka irtosi museosta, onneksi ehtii hiukan lomaillakin ennen kuin syyslukukausi alkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mä hain, toukokuussa pääsykokeet. Jee!
N45
Sorry mut ei ole oikein että keski-ikäinen akka yrittää viedä opiskelupaikan joka sopisi paremmin jollekkin nuorelle jolla on vielä elämä edessä. Häpeäisit.
Miksi häpeäisin. Haluan vaihtaa alaa, olen loistava opiskelija, motivoitunut, lapset isoja ja talous kunnossa. Työuraa on takana yli 20 vuotta.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Vaikka et saisikaan alasi töitä, se tieto ja koulutuksen tuoma sivistys ei katoa päästäsi mihinkään.
Sullahan on poikkeukselliset aivot, jos noin on. 99% ihmisistä on unohtavaisia. Muutama vuosi opinnoista, ja suuri osa tiedosta on jo pyyhkiytynyt pois päästä.
Itse jätin äsken anomuksen YAMK tutkintoon (liiketalous). Ennakkotehtät vielä pitäsi hioa kuntoon huomiseen mennessä.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on poikkeukselliset aivot, jos noin on. 99% ihmisistä on unohtavaisia. Muutama vuosi opinnoista, ja suuri osa tiedosta on jo pyyhkiytynyt pois päästä.
Kuka 30v tai 40v osaa esim. bilsaa, kemiaa, fysiikkaa, matikkaa, kieliä yhtä hyvin kuin lukiossa, jolloin opiskeli niitä aktiivisesti? Kyllä vaan se tieto jonnekin katoaa, jos ei jatkuvasti harjoita taitojaan. Sama koskee korkeamman tason opintoja.
Kiitos, ystävällinen mamma. Täällä toinen syrjäytynyt luuseri, joka aikoo myös vielä yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Lähetin hakemuksen pari päivää sitten, sekä yliopistoon että ammattikorkeaan. En kyllä ole tästä yhtään innoissani, vaan todella ahdistunut. Syynä ensikertalaiskiintiö, joka on 70 prosentin luokkaa, ja minulla on kolme vuotta vanha maisterintutkinto, jolla olen työllistynyt huonosti jatkuvasta hakurumbasta huolimatta.
Minun on silti pakko saada opiskelupaikka, muuta vaihtoehtoa en näe. Tässä elämässä ei ole enää mitään järkeä, jos joudun jatkamaan näin. Jos en muutamalla hakukerralla onnistu, on varmaan syytä tehdä jo itsari.
Olo on kieltämättä katkera ja pettynyt: Miksi en saisi parantaa työllistymismahdollisuuksiani opiskelulla? Miksi olisi parempi, että pysyisin vailla työtä jatkossakin? Tiedän, että minun pitäisi yrittää vain uskoa sisäänpääsyyn, mutta näillä kiintiöillä se tuntuu valmiiksi mahdottomalta. Kohtalotovereita?
- 30-vuotias FM
Sanoisin, että noista hakijoista on huomattavasti tuota 70% suurempi osa ensikertalaisia ilman aiempaa opiskelupaikkaa tai tutkintoa ihan ilman mitään kiintiöitäkin. Lisäksi sanoisin, että filosofian maisterilla on jo lähtöjään huomattavasti paremmat eväät pääsykokeisiin kuin juuri valmistuneella lukiolaisella, joten en sinuna olisi niin huolissani tuosta kiintiöasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ystävällinen mamma. Täällä toinen syrjäytynyt luuseri, joka aikoo myös vielä yliopistoon.
Tsemppiä vaan kokeisiin ja mahdollisiin opintoihin, mutta älä kuvittele, että yliopisto on tie parempaan elämään. Jos siis luet muuta kuin lääketiedettä ja muutamaa muuta hyvin työllistävää alaa. Turha opiskelu saattaa katkeroittaa vielä pahemmin...
Vierailija kirjoitti:
Historia pääaineena, museologia sivuaineena ja kieliä.
Voi että, kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitäisikö sitä itsekin hakea opiskelemaan... Äkkiäkös sitä huomiseen mennessä itselleen tulevaisuudensuunnitelman kehittää, varmaankin. T. 28v ylioppilas, kotona kuntoutustuella
Ei ensikertalaisuus ole iästä kiinni...