hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?
jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"
tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(
KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.
Kommentit (530)
Vierailija kirjoitti:
Äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen opettajana saman ilmiön, mutta hieman eri tavalla. Koulussa on jatkuvasti teinejä, joilla on milloin mitäkin hoitamatonta terveydellistä vaivaa.
Kuten mitä? Meillä on lapsilla vakuutukset ja hammasoionnat on maksettu yksityiselle. Jos oltaisiin kunnallisen terveydenhoidon varassa, lapset olisi ristihampaisia ja toinen köhisi edelleen astmaa, jota julkinen puoli ei tunnistanut.
Nyt tuli kyllä sellaista soopaa. Minulla on nuorena ihan julkisella laitettu hampaat suoraksi. Niin pahoja purentavikoja, liiallista määrää hampaita ja niin vinoja hampaita kuulemma harvoin näkyy. Ja niin vain kunnallinen hammaslääkäri sai nätin rivin.
Veljeni astma voi myös oikein hyvin, kiitos kunnallisen hoidin. Nämä muuten ovat eri kaupungeissa tapahtuneet hoidot.
Et sitten tajua että nyt eletään eri aikoja kuin sinun tai veljesi nuoruudessa? Julkinen terveydenhuolto on romahtanut.
Hoitoa yllin kyllin saaneena sanoisin että ei ole. Mutta vaikuttaa siltä että pitää osata valittaa sopivasti muttei liikaa että hoitoa varmasti saa.
Ja sit on sekin että kyllä ne punnitsee onko työkykyinen veronmaksaja, alaikäisiä huollettavia tms. Mulla molemmat, hoitoa tulis enemmän kuin osaan vaatia.
Harva lapsi on hyvä veronmaksaja tai hänellä on huollettavia. Tässä puhuttiin yläasteikäisistä lapsista, joiden terveyttä ei hoideta.
Tätä keskustelua leimaa hyvin voimallisesti se, että kirjoittajat (ilmeisesti naisia) puhuvat siitä, kuinka äidin pitää singahtaa heti päiväkotiin, jäädä lasta kotiin hoitamaan ym. Tulkitsenko nyt oikein, että todelkakin edelleen vuonna 2016 pelkästään äidit ovat vastuussa lasten hoidosta? Ja niillä, joilla olisi lasta hoitava mies ollutkin, hän on aina kuollut tai ammuttu astronauttina maata kiertävälle radalle? Kovin vaativat työt kaikilla isillä ja useilla äideilläkin tuntuu olevan, niistä ei noin vain lähdetäkään (ei haluta lähteä?). Kuinka monella oikeasti on se tilanne, että kumpikaan vanhemmista ei kerta kaikkiaan voisi jättää työtehtäänsä kesken/toisille? Enpä ole vielä kuullut käräjätuomarista, joka oksentelisi noron kourissa istunnossa tai vastaavassa tilanteessa olevasta kirurgista, kyllä nämäkin hommat työntekijän sairaustapauksessa jotenkin tousin järjestettäissiin. Miksi ei sitten lapsen sairastuessa? Kun useimmiten silloin ei toiminnon olisi pakko sillä minuutilla keskeytyä vaan aikaa homman järjestämiseen puolikin tuntia olisi.
Ei, minusta ei sairasta lasta tarvitse olla 15 min sisällä hakemassa, mutta tunnin varoaika pitäisi olla sekä riittävän lyhyt sairaalle että pitkä vanhemmalle. Ainakin 2-3 h on liian pitkä. Jos työtehtävä tai työmatka on sellainen, ettei tähän pysty, niin sitten perhe miettii tykönänsä, miten homman järjestää. Pitkä työmatka ja työtehtävä, josta ei sairasta lasta pääse hakemaan, ja yksi vanhempi tai sama molemmilla, on lapsen ja päiväkodin kannalta kestämätön yhdistelmä.
Turhat soitot päiväkodista tuntuvat kasaantuvan kaikista rääväsuisimmille ja aggressiivisimmin itseään ilmaiseville äideille. Panee miettimään, miksi. Oletteko te niitä röyhkeitä, jotka tuovat sairaan lapsen suppo peräsuolessa hoitoon ja luottamuksen mentyä lasta joudutaan epäilemään sairaaksi pienimmästäkin merkistä? Vai pelätäänkö teitä niin, ettei lapsen voinnista uskalleta ottaa yhtään vastuuta?
Kahden päiväkodin kokemuksella sanon, ettei turhia soittoja ole meille koskaan kuulunut. Vaisulta lapselta (jolle illalla nousi kuume) on vointia hoidossa tiedusteltu, muttei hälytyksiä ole tehty, mielestäni vaisuakin olisi voinut soitella aiemmin hakemaan. Luottamus on aina ollut kunnossa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä... nyt olen lomalla :)
Meillä lapset haetaan varsin hyvin kotiin, kun lapsi sairastuu. Tietenkin toivomme vähän eri ripeyttä vatsataudin iskiessä, kuin esim. vesirokon alkaessa. Oksenteleva lapsi kun pahimmillaan varaa itselleen oman aikuisen, jonka hyvässä lykyssä myös tartuttaa.
Jos lapsella ei hirveän korkea kuume, hän voi jäädä nukkumaan päiväunet, jos tilanne on huomattu juuri ollessamme menossa nukkumaan. Jos kuumetta 39 astetta, toivomme ripeyttä... kuumekouristusten hoito ei houkuttele meitä.
Ajattele lastasi, äläkä tuo häntä sairaana päiväkotiin... näin kaikilla on mukavampaa ja lapset pysyvät paremmin terveinä.
Tartunnan kannalta on se ja sama, milloin lapsi haetaan. Vatsatauti, flunssa ja vesirokko tarttuvat jo ennen oireiden alkamista.
Periaatteessa näin, mutta: oksenteleva lapsi saastuttaa oksennuksellaan paikkoja laajasti, joten oksennustautitapauksessa potilas tulee kyllä evakuoida kiireesti päiväkodista kotiinsa ryllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vie sairasta lasta hoitoon, säästyy näiltä hakusoittomurheilta. Tarkkailkaa lapsenne kuntoa aamulla. Meillä jopa insinööri-isä huomaa lapsen olevan tulossa kipeäksi, esimerkiksi viime syksynä lapsi 5v valitti mahakipua ja jäätiin kotiin, oksensi vasta iltapäivällä. Älkää viekö sairasta lasta hoitoon tartuttamaan muita, luottakaa vaistoonne siitä, että lapsi ei ole terve. Ja kyllä sieltä työpaikalta, jopa leikkaussalista, pääsee sairasta lasta hakemaan, jos vain on tahtotila asia järjestää. Oksenteleva lapsi on silloin kyllä omalla asialistallani nro 1 ja kollegatkin 100 %:sti asian ymmärtävät. T. Kirurgiäiti
Mitä muota isiä sun lapsilla on kuin insinööri-isiä? Vai tarkoitatko, että on vain insinööri-isä, ja hän olisi ammattinsa takia jotenkin rajoittunut havainnoimaan asioita ja tekemään päätelmiä? Vai mitä tarkoitat? Hienoa, jos insinööri-isä on kuitenkin noin moniosaaja.
Vierailija kirjoitti:
Äkillisiä sairastumisia varten on myös ne VARAHAKIJAT. Ne on pakollisia järjestää kun lapsen vie päivähoittoon. Silloin on turha selitellä että oli oikeudenkäynti tai leikkaus kesken, kun pk voi soittaa varahakijalle joka vie lapsen kotiin lepäämään.
ELÄMÄNHALLINTA!
T. 3 lapsen äiti, jolla päivähoidossa olevat lapset haetaan tunnin sisällä ilmoituksesta
Aina löytyy joku naapurin mummo tai muu jonka kanssa voi sopia varahausta ja korvauksusta!
ja oikeasti sille 1-vuotiaalle on parempi, että hänet hakee (kävelemällä useamman kilometrin ilman vaunuja) joku naapurin mummo ja vie kipeän lapsen minne? Vai jopa julkisilla terveysasemalle. Tämä mummo istuu päivät kotona odottamassa varahakijatarvetta, juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkillisiä sairastumisia varten on myös ne VARAHAKIJAT. Ne on pakollisia järjestää kun lapsen vie päivähoittoon. Silloin on turha selitellä että oli oikeudenkäynti tai leikkaus kesken, kun pk voi soittaa varahakijalle joka vie lapsen kotiin lepäämään.
ELÄMÄNHALLINTA!
T. 3 lapsen äiti, jolla päivähoidossa olevat lapset haetaan tunnin sisällä ilmoituksesta
Aina löytyy joku naapurin mummo tai muu jonka kanssa voi sopia varahausta ja korvauksusta!
ja oikeasti sille 1-vuotiaalle on parempi, että hänet hakee (kävelemällä useamman kilometrin ilman vaunuja) joku naapurin mummo ja vie kipeän lapsen minne? Vai jopa julkisilla terveysasemalle. Tämä mummo istuu päivät kotona odottamassa varahakijatarvetta, juu.
Se on vanhempien tehtävä miettiä ja järjestää, miten sairaan lapsen haku päiväkodista hoituu riittävällä nopeudella ja sairaan lapsen kannalta miellyttävästi. Ei ole pakko kävelyttää yksivuotiasta, voi mennä taksilla, pulkalla, kantamalla, vaikka lentämällä Maija Poppasen kanssa, you name it (vastuullisena vanhempana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksan aina suorastaan lumoutua itsensä jalustalle nostavien vanhempien selityksistä, kuinka he ovat niin tärkeässä työssä, ettei niistä millään voi irtautua kesken kaiken :)
Kyllä voi, ja jos ei voi, niin varahakijat ovat sitä varten. Etenkin näille 'tärkeille' varahakijan tulisi olla itsestäänselvyys.
Olemme mieheni kanssa molemmat korkeissa johtotehtävissä. Kokouksia, palavereja, tapaamisia joka päivä, tai kokouksia vain päiväksi Suomeen tulevien ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa, puhumattakaan työmatkoista jne..
Meille on kuitenkin lapsemme hyvinvointi prioriteeteissa ykkösenä. Sovimme joka päivä keskenämme, että ainakin toinen on aina tavoitettavissa, tai varahakija varmistettu.
Mikäli päiväkodin henkilökunta soittaa hakemaan lapsen tarhasta, niin silloin heillä on ollut siihen syytä. Eivät he turhaan kenellekään soittele, eikä heidän tarvitse, tai pidä jäädä seuraamaan lapsen tilaa esim. yhden oksennuksen jälkeen. Jos lapsi on sitten kotona jo piristynyt, niin olisitte mieluummin tyytyväisiä. Elämää tämä vain on.
Toimit luultavasti suuressa työyhteisössä, jossa joku voi jatkaa siitä mihin itse jäit. On ihan eri asia jos vanhempien työpaikalta on matkaa julkisilla pitkästi päiväkotiin tai työ on sellaista, että olet siellä yksin. Olen ollut muun muassa lähihoitajana tilanteessa, jossa olen iltavuorossa yksin. En vain mitenkään voi lähteä heti. Mies on työmatkoilla, isovanhempia eikä sukulaisia ole, niin aika yksin siinä tilanteessa olet. Ei minulla ole myöskään sellaisia ystäviä tai naapureita, joita voisin kysyä.
Kuulostat muuten vähän ehkä ylimieliseltä. Aivan kuin korkea asema työelämässä tekisi työstäsi tärkeämpää kuin muiden tai että niille, jotka eivät heti pääse hakemaan lastaan, lapsi ei olisi prioriteettilistan ensimmäisenä.
Pyydän anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, se ei ollut tarkoitukseni.
Työtäni, tai kokoustani ei voi jatkaa kukaan muu. Se joudutaan katkaisemaan silloin. Tällaisia katkaisuja on kuitenkin äärimmäisen harvoin, joten sellaisten kanssa pystyy kyllä elämään.
Mikäli sinulla on lapsi, olet hänestä myös vastuussa. Sinun tehtäväsi on huolehtia joko työnantajan, tai varahakijan kanssa lapsesi hakemisesta tarvittaessa.
Kokemukseni mukaan tuollaisilla "korkeilla johtajilla" on juurikin varaa lähteä heti. Toimiiko tämä sama alaisillasi? Itse toimin asiantuntijatehtävissä konsulttina. Valitettavasti, työelämän hyvä käytössäännöt ja ymmärrys eivät koske aina asiakasta. Eli minulla lapsen hoidon järjestäminen on johtanut vaikeuksiin ja pitkittyneeseen stressiin. Kaikissa töissä ei ole mahdollista tehdä etänä ja öisin. Ja tuloksia pitää saada aikaiseksi.
Ja kyllä, kuulostat ylimieliseltä. Välillä hyvää palkkaa saavilla hämärtyy se tavallisen ihmisen arki :(
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua leimaa hyvin voimallisesti se, että kirjoittajat (ilmeisesti naisia) puhuvat siitä, kuinka äidin pitää singahtaa heti päiväkotiin, jäädä lasta kotiin hoitamaan ym. Tulkitsenko nyt oikein, että todelkakin edelleen vuonna 2016 pelkästään äidit ovat vastuussa lasten hoidosta? Ja niillä, joilla olisi lasta hoitava mies ollutkin, hän on aina kuollut tai ammuttu astronauttina maata kiertävälle radalle? Kovin vaativat työt kaikilla isillä ja useilla äideilläkin tuntuu olevan, niistä ei noin vain lähdetäkään (ei haluta lähteä?). Kuinka monella oikeasti on se tilanne, että kumpikaan vanhemmista ei kerta kaikkiaan voisi jättää työtehtäänsä kesken/toisille? Enpä ole vielä kuullut käräjätuomarista, joka oksentelisi noron kourissa istunnossa tai vastaavassa tilanteessa olevasta kirurgista, kyllä nämäkin hommat työntekijän sairaustapauksessa jotenkin tousin järjestettäissiin. Miksi ei sitten lapsen sairastuessa? Kun useimmiten silloin ei toiminnon olisi pakko sillä minuutilla keskeytyä vaan aikaa homman järjestämiseen puolikin tuntia olisi.
Ei, minusta ei sairasta lasta tarvitse olla 15 min sisällä hakemassa, mutta tunnin varoaika pitäisi olla sekä riittävän lyhyt sairaalle että pitkä vanhemmalle. Ainakin 2-3 h on liian pitkä. Jos työtehtävä tai työmatka on sellainen, ettei tähän pysty, niin sitten perhe miettii tykönänsä, miten homman järjestää. Pitkä työmatka ja työtehtävä, josta ei sairasta lasta pääse hakemaan, ja yksi vanhempi tai sama molemmilla, on lapsen ja päiväkodin kannalta kestämätön yhdistelmä.
Turhat soitot päiväkodista tuntuvat kasaantuvan kaikista rääväsuisimmille ja aggressiivisimmin itseään ilmaiseville äideille. Panee miettimään, miksi. Oletteko te niitä röyhkeitä, jotka tuovat sairaan lapsen suppo peräsuolessa hoitoon ja luottamuksen mentyä lasta joudutaan epäilemään sairaaksi pienimmästäkin merkistä? Vai pelätäänkö teitä niin, ettei lapsen voinnista uskalleta ottaa yhtään vastuuta?
Kahden päiväkodin kokemuksella sanon, ettei turhia soittoja ole meille koskaan kuulunut. Vaisulta lapselta (jolle illalla nousi kuume) on vointia hoidossa tiedusteltu, muttei hälytyksiä ole tehty, mielestäni vaisuakin olisi voinut soitella aiemmin hakemaan. Luottamus on aina ollut kunnossa puolin ja toisin.
Kirjoitin tähän ketjuun siitä että lapsemme on sairastellut paljon ja olen palaamassa työelämään. Olin opiskelija kun tulin raskaaksi joten mies on ollut elättäjä, ja on edelleen. Ei ollut vakityötä joten olisimme joutuneet turvautumaan toimeentulotukeen. Oli helpompaa järjestää asia niin että minä olen kotihoidontuella kuin niin että mies olisi jättäytynyt pois vakityöstään ja lykännyt väitöskirjan tekoaan 3 vuodeksi. Tällä halusin kertoa että ei se että äiti on kotona ja hoitaa liity sukupuoleen vaan asemaan työelämässä ja perheen elatuskykyyn. Tilanteita kun on erilaisia.Kyllästyttää joka tuutista tuleva paasaus siitä että "äidit täytyy saada työelämään" ikäänkuin se liittyisi sukupuoleen pelkästään että hoitaa lastaan kotona. Jos nämä kotona lastaan hoitaneet ovat alunperinkin huonommin kouluttautuneita tai ilman vakityötä, kuin puolisonsa, lasten isät, ja ovat päätyneet tuohon ratkaisuun käytännön syistä johtuen? Jos ne korkeasti koulutetut naiset eivät alunperinkään ole mukana tilastoissa kun lapset ovat hoidossa, tai jos he tekevät vähemmän/ei ollenkaan lapsia alunperinkin?
Tuntuu että tuosta "miksi äidit ovat kotona kun isät ovat työssä" mantrasta on tullut uusi lyömäase äitejä vastaan. Itse en tunne ketään, joissa loistavaa uraa tehnyt äiti olisi valinnut kotona 3 vuotta olon, ne kotona lapsia hoitavat äidit ovat niitä työttömiä/ilman koulutusa olevia joiden miehet ovat olleet vakityössä jo pidempään.Uraa ja hyvässö työpaikassa tekevät äidit ovat laittaneet lapset hoitoon tai palkanneet hoitajan kotiin. Niin olisin itsekin tehnyt jos olisi ollut hyväpalkkainen työ odottamassa. En vaan nähnyt kannattavaksi ilmoittautua peruspäivärahan saajaksi samaan aikaan kun todellisuudessa hoidin lastamme kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella häiriintynyt keskustelu. Ei pidä tietenkään tuomita kaikkia lastenhoitajia tällä perusteella, mutta jotenkin elämästä vieraantunut kuva kyllä tulee. Itselläni on neljä lasta, ja mies tekee vaativaa työtä, usein myös ulkomailla, joten minä olen meillä ollut se, joka on lapset hakenut. Kohtuullisessa ajassa, mutta en aina alle tunnissa. Ja minulla on hyvin lyhyt työmatka, mutta sellainen työ, etten voi vaan sillä hetkellä häipyä, vaan sijainen on saatava paikalle. Ja tosiaankaan sosiaaliviranomaisia ei ole tarvittu, ja käsittämätön on se ajatus, että lapsella olisi helpompi odottaa äidin hakua jonkun vieraan työntekijän matkassa kuin tutussa ja turvallisessa päiväkodissa. Onneksi meille ei koskaan tästä sanomista tullutkaan, ja nyt lapset ovatkin jo kaikki kouluiässä.
Mutta ei kai kukaan tosiaan ajattele, että äidin pitäisi jättää vaikka kymmeneksi vuodeksi oma uransa kokonaan syrjään, ja siirtyä johonkin päiväkodin lähelle mahdollisesti löytyvään hanttihommaan, jotta siinä tilanteessa, kun lapsi sen kerran vuodessa sairastuu kesken hoitopäivän, olisi varmasti muutaman minuutin sisällä paikalla? Ihan oikeasti?
Ja jos jotain oikeasti vakavaa sattuu, minä en ole lääketieteen ammattilainen, lapsi on joka tapauksessa vietävä muuhun hoitoon. Sekään ei ole syy päivystää päiväkodin nurkalla.
Vai on vaativa työ miehellä. Meidän perheessä myös äidillä on "vaativa" työ ja silti molemmat hoitaa tasaveroisesti. Se hakee ja jää kotiin sairaan lapsen kanssa, joka paremmin sillä hetkellä pystyy. Ei ole ollut ongelmia.
Jos mies on Usassa ja minä 10 minuutin päässä, niin valitettavasti millään järjellä emme voi jakaa tasan hoitotaakkaa. Toki niinä päivinä, kun mies pystyy hoitamaan, hän hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella häiriintynyt keskustelu. Ei pidä tietenkään tuomita kaikkia lastenhoitajia tällä perusteella, mutta jotenkin elämästä vieraantunut kuva kyllä tulee. Itselläni on neljä lasta, ja mies tekee vaativaa työtä, usein myös ulkomailla, joten minä olen meillä ollut se, joka on lapset hakenut. Kohtuullisessa ajassa, mutta en aina alle tunnissa. Ja minulla on hyvin lyhyt työmatka, mutta sellainen työ, etten voi vaan sillä hetkellä häipyä, vaan sijainen on saatava paikalle. Ja tosiaankaan sosiaaliviranomaisia ei ole tarvittu, ja käsittämätön on se ajatus, että lapsella olisi helpompi odottaa äidin hakua jonkun vieraan työntekijän matkassa kuin tutussa ja turvallisessa päiväkodissa. Onneksi meille ei koskaan tästä sanomista tullutkaan, ja nyt lapset ovatkin jo kaikki kouluiässä.
Mutta ei kai kukaan tosiaan ajattele, että äidin pitäisi jättää vaikka kymmeneksi vuodeksi oma uransa kokonaan syrjään, ja siirtyä johonkin päiväkodin lähelle mahdollisesti löytyvään hanttihommaan, jotta siinä tilanteessa, kun lapsi sen kerran vuodessa sairastuu kesken hoitopäivän, olisi varmasti muutaman minuutin sisällä paikalla? Ihan oikeasti?
Ja jos jotain oikeasti vakavaa sattuu, minä en ole lääketieteen ammattilainen, lapsi on joka tapauksessa vietävä muuhun hoitoon. Sekään ei ole syy päivystää päiväkodin nurkalla.
Vai on vaativa työ miehellä. Meidän perheessä myös äidillä on "vaativa" työ ja silti molemmat hoitaa tasaveroisesti. Se hakee ja jää kotiin sairaan lapsen kanssa, joka paremmin sillä hetkellä pystyy. Ei ole ollut ongelmia.
Jos mies on Usassa ja minä 10 minuutin päässä, niin valitettavasti millään järjellä emme voi jakaa tasan hoitotaakkaa. Toki niinä päivinä, kun mies pystyy hoitamaan, hän hoitaa.
Itsepähän olet lapsellesi isän valinnut, joten järjestelet sitten käytännön hommat siten, että saat ne toimimaan ilman kohtuutonta haittaa muille (päiväkodin muut lapset ja heidän perheensä, henkilökunta) ja omalle lapsellesi (sairas lapsi odottaa tuntikausia hakijaa).
Tätä ketjua lukiessa täytyy olla kiitollinen päiväkodille jossa lapsemme olivat. Viiden vuoden aikana ei koskaan soitettu turhaan hakemaan. Soittaessa ymmärrettiin hyvin että tulen heti kun se suinkin on mahdollista. Kerran vain vähän kipeäksi tulleesta lapsesta ei edes soitettu kun tiesivät että tulen parin tunnin päästä. Oli saanut pötkötellä jotain paperitöitä tekevän hoitajan kanssa samassa huoneessa
Ja meillä oli varahakija mutta ainoastaan hätätilanteita varten. Enkä ollut työssäni korvaamaton mutten aina pystynyt jättämään hanskoja naulaan siinä sekunnissa.
472
Jos lapsi loukkaantuu tai sairastuu vakavasti hänet viedään ambulanssilla sairaalaan. Lapsi on kenties teholla tai leikkaukseen menossa
Miten sitten? Vanhemmat eivät pääse paikalle tai eivät ehkä vastaa puhelimeen. Eikös tuo ole lasun paikka. Jos taas tässä tapauksessa pääsee paikalle tunnin sisällä, niin pääsee muutenkin.
Tää on jotenkin naurettava ketju ja ihan jumalattoman pitkä ja kaukana jo ap:n absurdeista tilanteista.
Joku jossain vaiheessa väitti ettei hampaita saa julkisella oiottua. Meillä on aikoinaan hoidettu vanhemmat, nyt aikuinen lapsi ja par'aikaa on rautaa parin teinin suussa. Yksi kohta eskarissa oleva odottaa selkeästi omaa vuoroaan hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin naurettava ketju ja ihan jumalattoman pitkä ja kaukana jo ap:n absurdeista tilanteista.
Joku jossain vaiheessa väitti ettei hampaita saa julkisella oiottua. Meillä on aikoinaan hoidettu vanhemmat, nyt aikuinen lapsi ja par'aikaa on rautaa parin teinin suussa. Yksi kohta eskarissa oleva odottaa selkeästi omaa vuoroaan hänkin.
Niin ja? Meillä ei pääse oiontaan. Vaikka teillä olisi mikä tilanne.
Mitähän saldovapaita päiväkodin porukalla on? Kyllä työvuorot järkätään niin, että aina on väkeä paikalla. Oikeastikko joku luulee , että perjantaisin soitellaan monelle vanhemmalle ja valehdellaan lapsen sairastuneen? En ihmettele, miksi päiväkodeissa väki vaihtuu. Työ on raskasta muutenkin ja sitten vielä osa vanhemmista on ihan pihalla. Joutaisivat oikeasti olemaan joskus itse pihalla lastensa kanssa. Miksi lapsia hankitaan, jos heistä ei itse viitsitä ottaa vastuuta?
Lukutaito? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja? Meillä ei pääse oiontaan. Vaikka teillä olisi mikä tilanne.
Kyyyl kyyyl uskotaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän saldovapaita päiväkodin porukalla on? Kyllä työvuorot järkätään niin, että aina on väkeä paikalla. Oikeastikko joku luulee , että perjantaisin soitellaan monelle vanhemmalle ja valehdellaan lapsen sairastuneen? En ihmettele, miksi päiväkodeissa väki vaihtuu. Työ on raskasta muutenkin ja sitten vielä osa vanhemmista on ihan pihalla. Joutaisivat oikeasti olemaan joskus itse pihalla lastensa kanssa. Miksi lapsia hankitaan, jos heistä ei itse viitsitä ottaa vastuuta?
Työpäivän aikana on aika vaikea viedä lasta ulkoilemaan, se siitä vastuusta. Nykyäänhän vanhemmat tavoittaa puhelimella melko hyvin, mutta lankapuhelinaikaan ei vanhempia saatu hakemaan sairasta lasta välttämättä koko päivänä. Silti nykyvanhempia syyllistetään, koska se ilmeisesti on ammattikasvattajista kivaa ja nykyvanhemmat syyllistyvät kaikesta helposti, koska he todella panostavat lapsiinsa aivan toisella tavalla kuin ennen panostettiin.
Muilla aloilla asiakkaiden syyllistämistä ei pidetä ammattitaidon osoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyiltä nuo minusta kuulostavat. Lievä nuha ja kuume tai märkivä silmä ei tietystikään ole raamit kaulassa kiiruhtamista vaativa hätätila, mutta oksentelu kyllä on. Se on sekä lapselle miellyttävintä että epidemian rajoittamisen kannalta välttämätöntä. Silloin lähdetään töistä heti (isä tai äiti tai jos työtehtävät on sellaiset, ennalta sovittu varahakija) eikä tulla halvimmalla kulkuneuvolla vaan nopeimmalla (tarvittaessa siis taksilla). Näitä tilanteita varten minulla on kännykkä aina töissä mukana, myös leikkaussalissa. Mutta kuten sanottu, jos ei vie sairasta lasta päiväkotiin, ei soittoja yleensä kuulukaan. T. Kirurgiäiti
On työpaikkoja, joissa ei saa puhelinta pitää lähettyvillä/päällä. Mites silloin? Mulle jos vaihteeseen joku soittaisi, niin ei kukaan löytäisi minua töistä, jos olen vaikka labrassa tai tapaamisessa, enkä omalla työpisteelläni.
Ei kai kukaan ole mistään minuuteista puhunutkaan, vaan useista tunneista.