siis saako lastensuojelun sosiaalityöntekijä lukea potilastiedot?
Siis tilata ne suoraan esim mielenterveystoimistosta ja lukea sellaisenaan mitä esim psykiatriset sairaanhoitajat, psykoterapeutit ja psykiatrit ovat kirjoittaneet?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on sosiaalipalvelujohtaja, ja kyllä sosiaalityöntekijöillä on oikeus ilman ihmisen itsensä lupaa saada tiedot esim. terveyskeskuksesta tai poliklinikoilta .
Hirveää! Ja potilaille lekurit valehtelevat olevansa vaitiolovelvollisia!
Aina ne valehtelee tosta. Olin psykiatrialla sairaanhoitajalla ja olin käynyt vuoden ja olin todella ahdistunut ja hän aina painotti että saat kertoa kaiken ja hänellä vaitiolovelvollisuus.
Mummon mies käytti seksuaalisestii hyväkseen ja lopetti vasta kun tappelin kunnolla vastaan ja kaatui ja pääsin juoksemaan. Tuli rikostutkinta ja narsistiäitini sanoi "olisi Liisa voinut kokonsa puolesta kyllä ihan heti lopettaa homman" meni kertomaan eteenpäin silti ja teki poliisijutun ja sain vihat äidiltä kuinka sairas olen kun kerroin ton asian kun "Tero nyt aina ollut vähän sellainen"
Mutta kun urkkijallapa ei ole vaitiolovelvollisuutta.
Hih hih.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne ilmeisesti kovin helpolla niitä katso.
Minulla oli tilanne, että exä väitti että minulla olisi mt-ongelmia, joita todellisuudessa ei ollut. Sossut meinasi lähteä vaan mukailemaan näitä tarinoita.
Jolloin hermostuin, ja pyysin itse, että tarkistakaa terveystietoni. Sanoin, että sieltä löytyy korkeintaan käyntejä erään fyysisen sairauden seurannasta, hammaslääkäri ja silmäpoli käynnit. Eikä näitä asioita, mitä tämä ihminen väitti.
Eipäs suostunut sossu tarkistamaan, vaan varasi minulle ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jossa kuuli kun psykiatrinen sairaanhoitaja puhui ääneen mitä käyntejä minulla näkyy, ja äimisteli siinä sitten, että eikö tosiaan ole mitään muuta kontaktia psykiatrian puolella. Tämä sossu siis tuppautui mukaan käynnille ihmettelemään.
Sitten hän suositteli, että kävisin sitten siellä psyk.sairaanhoitajan luona, koska eksäni on kuvaillut, että olen niin "epävakaa"Sossun lähdettyä huoneesta nauroimme molemmat psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, emmekä varanneet enää käyntejä.
Eli minun kokemus on, että eivät tarkkista, vaikka pyytäisit. Mieluummin hymistelevät, ja puhuvat asiakkaasta pahaa,sekä lähtevät uskomaan sen huoli ilmoituksen tekijän lausumia.
Öö ei sossu pysty varaamaan kenellekään aikoja psyk. sairaanhoitajalle, eli taitaa olla keksitty tämäkin tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tilanne, että exä väitti että minulla olisi mt-ongelmia, joita todellisuudessa ei ollut. Sossut meinasi lähteä vaan mukailemaan näitä tarinoita.
Jolloin hermostuin, ja pyysin itse, että tarkistakaa terveystietoni. Sanoin, että sieltä löytyy korkeintaan käyntejä erään fyysisen sairauden seurannasta, hammaslääkäri ja silmäpoli käynnit. Eikä näitä asioita, mitä tämä ihminen väitti.
Eipäs suostunut sossu tarkistamaan, vaan varasi minulle ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jossa kuuli kun psykiatrinen sairaanhoitaja puhui ääneen mitä käyntejä minulla näkyy, ja äimisteli siinä sitten, että eikö tosiaan ole mitään muuta kontaktia psykiatrian puolella. Tämä sossu siis tuppautui mukaan käynnille ihmettelemään.
Sitten hän suositteli, että kävisin sitten siellä psyk.sairaanhoitajan luona, koska eksäni on kuvaillut, että olen niin "epävakaa"Sossun lähdettyä huoneesta nauroimme molemmat psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, emmekä varanneet enää käyntejä.
Eli minun kokemus on, että eivät tarkkista, vaikka pyytäisit. Mieluummin hymistelevät, ja puhuvat asiakkaasta pahaa,sekä lähtevät uskomaan sen huoli ilmoituksen tekijän lausumia.
Öö ei sossu pysty varaamaan kenellekään aikoja psyk. sairaanhoitajalle, eli taitaa olla keksitty tämäkin tarina.
Kyllä me tehdään lähetteitä psykiatrian arvioon useinkin. t: lasun sossu
Osa keskustelijoista keksii juttuja huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me tehdään lähetteitä psykiatrian arvioon useinkin. t: lasun sossu
Ostopalvelulista löytyykin teidän hakukoneelta;) Samoin kuin sijaisperheet ja lähin Alko.
Huhhuh taas. Puolet on sitä mieltä että ei saa koska eihän se nyt ole kivaa jos saisi (eivät jaksa katsoa mitä laki sano). Toinen puolet on sitä mieltä että pitää voida katsoa koska lasten etu (eivät jaksa katsoa mitä laki sanoo). Muutama osaa lukea lakia, mutteivät ymmärrä elävästä elämästä mitään.
Ihan samoin kuin yllä (siis täällä palstalla), siellä terppakeskuksissa on myös laiskoja ja yksinkertaisia ihmisiä. Jos lääkärille tulee vartti ennen töistä lähtemistä pyyntö toimittaa potilas Mutikaisen olennaiset tiedot sossun täti Tomeralle, ja ainoa hetki yhteenvedon kirjoittamiseksi olisi seuraavana päivänä, kun lääkärimme oli suunnitellut viettävänsä pitkän ruokatunnin kauniin/komean kollegansa kanssa lounaalla, niin houkutus on yllättävän suuri pyytää vastaanoton hoitajaa hoitamaan homma. Tämä hoitaja ehkä jopa ymmärtää ettei a) saisi tehdä tätä lääkärin puolesta ja b) ettei ainakaan saisi tutkia ja analysoida potilastietoja koska c) ei edes ymmärrä niistä mitään, mutta koska vastaanoton hoitaja arvostaa säännöllistä palkkatuloansa, hän ei halua keikuttaa venettä vaan lähettää kaikki Mutikaisen tiedot sossun täti Tomeralle.
Tässä todennäköisesti rikotaan lakia useammassakin kohtaa, mutta poliisin mielestä rikosta ei tapahtunut, ja jos nyt kuitenkin jonkun mielestä asiaa pitäisi tutkia, niin lääkäri vannoo että hänen mielestään kaikki liittyy kaikkeen tai sitten epäilee vastaanottovirkailijan kuulleen hänen ohjeensa väärin. Lopputulos: Mutikaisen kaikki tiedot ovat täti Tomeralla ja sille ei kukaan mahda mitään. Mitään rangaistustahan tai vahingonkorvausta tällaisesta ei Suomessa saa.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tottakai mt-toimisto ja lääkärit ovat velvoitettuja tekemään ls-ilmoituksen jos on tarve, tämä on selviä asia, mutta ihanko oikeasti sosiaalityöntekijä saa sellaisenaan esim sairaanhoitajan, psykiatrin tai terapeutin kirjoittamat tekstit? Siis sellaiset jotka on puhuttu luottamuksellisesti mt-ammattilaiselle? Siellähän on kaikkea mikä ei varsinaisesti edes liity lapsen asiaan. Eli joku vieras sosiaalitoimisto saa lukea kaiken mitä asiakas on vuosikauset kertonut jos haluaa?
Hulluhan se on, joka kertoo mitään luottamuksellista sote-ammattilaiselle. Tiedot ovat käytännössä julkisia. Niitä saa käyttää kaikkeen paitsi juoruiluun ja markkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedot ovat käytännössä julkisia. Niitä saa käyttää kaikkeen paitsi juoruiluun ja markkinointiin.
Kyllä niitä juoruiluun saa käyttää. Esim Kikan kuolinsyyn paljastaneesta kirjailijasta (Kikan oma sisko, terveydenhoitoalalla) oli tehty rikosilmoitus, koska kirjassa oli tietoja jotka todennäköisesti löytyivät vain rekistereistä. Ilmoitus ei johtanut mihinkään, koska poliisin mielestä tuo oli ihan ok; ei ole rikos kertoa tietoja eteenpäin silloin kun kellään ei ole konkreettisia todisteita mistä tiedot on saatu.
Lappajärveläinen sossu Valkonen ainakin kirjoittaa blogiinsa etu ja sukunimen mainiten todella ilkeää tekstiä. Kauhulla odotan mitä kirjoittaa kun jää joskus eläkkeelle.
Just