Ennustan: julkinen terveydenhuolto loppuu kokonaan 18-65 vuotiailta viiden vuoden sisällä
Nykyiset ja tulevat eläkeläiset kansoittavat jo nyt kaikki terveyskeskukset. Valtio ja kunnat eivät tarjoavedulkista julkista terveydenhuoltoa enää kaikille jatkossa. Myös lääkeiden korvaukset vähenevät rajusti. Sairaskuluvakuutukset kallistuvat roimasti. Työterveys luultavasti karsiintuu myös rajusti. Omavastuut nousevat. Sairaalahoitoa vaativat sairaudet eli leikkaukset ja muu toinenpidepuoli luultavasti säilyy, jos onnistuu saamaan lähetteen. Ylsityinen terveysbisnes on ainoa vaihtoehto monille jatkossa. Lääkärikäynnin hinta voi olla vähintään satasen paikkeilla kerta, kun Kela-korvaukset poistuvat sieltäkin. Syynä on jatkuva terveysmenojen kasvu, kun vanhuksia on liikaa, He elävät myös vähän liian kauan ja kuluttavat yli 80 vuotiaina yhä enemmän terveyspalveluita. Onko erimielisiä näkemyksiä?
Kommentit (108)
Miksi vanhukset ramppaa terveydenhuollossa. Moni iäkäs tarvitsisi hoivapaikan.Palvelutalo ei enää riitä, kun yksin ei pärjää. Laitospaikkoja, on liian vähän. Muistisairas ei pysty asumaan yksin.tarvitsee apua kaikessa. Ruoka, puhtaus, lääkkeet . Onko tämä näiden sairaiden ihmisten vika. Näinkö yhteiskunta hoitaa heikompiaan. Nämä vanhukset on oman työnsä tehneet. Kaikilla ei ole lapsia,jotka auttaisivat hoitasivat vanhuksensa. Työssä käyvät aikuiset lapset, ei voi jättää työtään hoitaakseen vanhuksensa itselläänkin usein perhe. Yhteiskunta ei tue juurikaan tätä että voisi jäädä kotiin vanhusta hoitamaan. Omaishoitajia ei arvosteta, siitä saa muutan satasen tukea. Kuinka moni voi jäädä kotiin hoitamaan. Ei taatusti moni. No niin mikä neuvoksi. Vanhus asuu yksin vaikka ei enää pärjäisi kotisairaanhoito käy 3x päivässä 15 min kerta. Ei oikein riitä muistisairaan hoitamiseksi. Ei voida syyllistää vanhuksia syy ei ole heidän. Sekin päivä tulee kun tämän päivän nuoret on vanhuksia kuka hoitaa heitä?
Muistisairas äitini jäi aikoinaan ilman hoitoa. Vietiin sairaalaan, kukaan ei auttanut vaikka apua pyysi. Sinne kuoli ketä kiinnostaa 76 vuotiaana. Tämä on hyvinvointiyhteiskunta. Ei kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei terveyskeskuksessa, eikä erikoissairaanhoidossa mene toisen edelle. Kyllä sinne jonottaa ihan kaikki. Kiireellistä hoitoa vaativat saavat nopeasti hoidon
Ja pas kat. Yritäpä nuorena naisena saada hoitoa nopeammin kuin vanhus varsinkin sydänperäiseen oireiluun niin et varmana saa. Nuoret saa kuolla. Kerran ensihoitajakin sanoi että ei sulle mitään tehdä kun oot noin nuori. Mitä nyt kammiot meinaa pettää rytmihäiriön iskiessä. Kyllähän nyt 60 vuotiaalle heti pistetään tahdistimet ja muut. Nuoret ei saa hoitoa!
Olen 58 ja yrittänyt jo jonkin aikaa päästä lääkäriin sydänoireiden vuoksi. Ei onnistu.olen myös elänyt terveellisesti eli en ole elintavoilla hankkinut sairautta. Kai täytyy odottaa infarktia ja toivoa, että pääsee ajoissa sairaalaan.
Onkohan tämä nyt hyvä pelotella ihmisiä? Eikö olisi parempi tehdä asioille jotain, positiivista. Tai tutkia mikä on vikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei terveyskeskuksessa, eikä erikoissairaanhoidossa mene toisen edelle. Kyllä sinne jonottaa ihan kaikki. Kiireellistä hoitoa vaativat saavat nopeasti hoidon
Ja pas kat. Yritäpä nuorena naisena saada hoitoa nopeammin kuin vanhus varsinkin sydänperäiseen oireiluun niin et varmana saa. Nuoret saa kuolla. Kerran ensihoitajakin sanoi että ei sulle mitään tehdä kun oot noin nuori. Mitä nyt kammiot meinaa pettää rytmihäiriön iskiessä. Kyllähän nyt 60 vuotiaalle heti pistetään tahdistimet ja muut. Nuoret ei saa hoitoa!
Olen 58 ja yrittänyt jo jonkin aikaa päästä lääkäriin sydänoireiden vuoksi. Ei onnistu.olen myös elänyt terveellisesti eli en ole elintavoilla hankkinut sairautta. Kai täytyy odottaa infarktia ja toivoa, että pääsee ajoissa sairaalaan.
Olen pahoillani. Yleensä jotain hyvin vakavaa täytyy tapahtua jotta pääsee hoitoon. Ja silloinkin hyvin hitaasti koska erikoissairaanhoito on tukossa ja yleislääkärit ei ymmärrä yhtään mitään sydänasioista.
Vierailija kirjoitti:
Tein 50 vuotta työtä maksoin palkastani verot maksoin eläkemaksut, niinkuin me kaikki työssä olijat maksamme. Nyt olen eläkkeellä ikäni edellyttää jo sen. Todellakin, olen eläkkeeni ansainnut. Niin sen ansaitsee kaikki joilla on pitkä työura takana.
Ketään ei kiinnosta, mitä veroja joskus maksoit, työeläkejärjestelmä on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus, yksityisen vakuutusyhtiön hoitamana. Valitettavasti työeläkejärjestelmä aloitettiin valmiiksi "kottimeiningillä". Jos 1960-luvulla työnantajasi talletti palkkamarkasta kahdeksan penniä eläkettä, niin nyt maksetaan 25 senttiä eurosta, ja siitäkin 7 senttiä on työntekijältä itseltään pidätettävää osaa. Ei kestä kauan, kun eläkepidätyksen maksu on noin kolmasosa bruttopalkasta. Ja se tietenkin on sinun eläkkeesi laillisesti sovittua maksua. Koska eläkejärjestelmä on osittainen jakojärjestelmä, jaon suuruus on päätetty poliittisesti, tietoisesti nuo varhaiset kertymät on päätetty "ansaita" enemmältä osin nuorempien tuloista, kuin tällä hetkellä. Nuo alkuaikojen kertymät ovat noin neljä-seitsemän kertaa säästettyä isommat, kun viimeisemmillä ikäluokilla ei välttämättä tule puoltatoistakaan euroa säästetystä eurosta takaisin. Jos maksajia ei ole, kun nuoremmat joskus pitkän ajan päästä lähtisivät eläkkeelle, maa täynnä vain takuueläkeläisiä, voi jäädä se eurokin saamatta. Tuo "itse ansaittu" on omahyväistä kerskailua.
Vuonna 1940 syntynyt nainen saa jokaista työeläkemaksuina maksamaansa euroa kohti peräti seitsemän euroa eläkettä. Saman ikäluokan miehet taas saavat jokaista maksamaansa euroa kohti 4,4 euroa. Eli nainen on säästänyt eläkkeestään 15 %, mies 23 %
Vuonna 1950 syntyneet saavat kolme euroa jokaista maksamaansa euroa kohti he ovat siis ansainneet eläkkeestään noin kolmanneksen itse. Kaksi kolmasosaa tulee työssäkäyviltä siis.
Vuonna 2010 syntyneet saavat 1,70 euroa jokaista maksamaansa euroa kohti. He ovat ansainneet eläkkeestään säästöä 59 %, loppu tulee nuoremmilta työläisiltä.
Jos suhde vielä heikkenee, mikä on todennäköistä, jos taloustilanne pysyy heikkona, ei työssäkäynnissä varsinkaan pienipalkkaisena ole enää mieltä, koska takuueläke asettaa perustason, niille jotka eivät ole tehneet mitään töitä päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Sama on tullut mieleen kun katselin terveyskeskuksessa lääkärille jonottavia eläkeläisiä. Vanhuksia on kyllä todella paljon ja terveydenhuollon kuormitus on valtava. Moni vielä ramppaa tyhjänpäiten mitättömienkin vaivojen takia, on muistiongelmaa jne mikä haittaa hoitamista.
Tiesin että muiden kun vanhusten on aika lailla mahdotonta saada julkisia lääkäripalveluita ja että julkinen terveydenhuolto on pahasti tukossa ja huonosti organisoitu mutta tänään kun olin ensimmäistä kertaa ikinä asuinalueemme terveyskeskuksen päivystyksessä lapsen kanssa, tuli aikamoinen turhautuminen. Lääkärille emme tietenkään saaneet aikaa mutta hoitajalle pääsi kun jonotti aamusta toista tuntia.
Itselläni on erlaisia kokemuksia. Vanhempi henkilö ei tässä kaupungissa pääse lääkärille ollenkaan. Jos onnistuu saamaan ajan sairaanhoitajan vastaanotolle, saa jo onnitella itseään. Diagnoosi voi tosin olla mitä sattuu ja joskus hyvinkin virheellinen. Istuessani odotustilassa näin miten eräs muualta tullut lapsi pääsi lääkärille hyvin nopeasti. Haluan ehdottomasti, että lapsista pidetään hyvää huolta ja he pääsevät tarvittaessa lääkäriin, mutta muidenkin pitäisi päästä. Kaikki vanhukset eivät juokse alvariinsa terveysasemalla. Kävin viime vuonna yhden kerran lääkärissä ja sain liudan reseptejä, osa sellaisia, joiden tarpesta en tiennyt ennestään. Esim.verenpainelääke.
Vierailija kirjoitti:
Joku raja pitää tulla eläkeläisten käyttämiin palveluihin! Menee kaikkialla nuorten edelle ja tukkii terveyskeskukset ja erikoissairaanhoidon. Mä en meinannut saada hoitoa hengenvaaralliseen sydämen rytmihäiriöön kun kardiologinen oli niin tukossa!!! Nuoret ja työikäiset pitää hoitaa ensin.
Onhan sitä sanottu, että kaikkein terveimmät kansalaiset saavat helpommin ja nopeammin hoitoa, koska pääsevät työterveyslääkäriin melkein samana päivänä.
Vierailija kirjoitti: "Yksityisellä mielellään teettävät kalliita tutkimuspaketteja luulosairaille ja terveille. Niissä on lääkäreitä ja hotajia istumassa ja hoitamassa paljon. Jos kaikki nämä olisivat terveyskeskuksissa,mitään pulaa ei olisi henkilökunnasta!! "
Päin vastoin ! Yksityisten kela-korvaukset pienennettiin ja käytännössä poistettiin jyrkästi jo edellisen hallituksen aikana. Yksityisellä tehdään moninkertainen määrä henkilötyövuotta kohti näitä terveiden ihmisten hoitoja, todistuksia, tarkastuksia, lausuntoja, labroja ym. ja se, jos mikä helpottaa oikeasti sairaiden ihmisten pääsyä julkiseen terveydenhoitoon.
Itse tai työnantajan toimesta maksettu kustannus laittaa ensinnäkin miettimään, onko toimenpiteellä todellista tarvetta, toiseksi raha pistää jalan liikkumaan nopeammin siellä yksityisellä terveysasemalla.
Lonkkaleikkauksia tehdään yhä enenevässä määrin käytännössä ilman Kelan osallistumista, esimerkiksi Orton tekee toimivia tekoniveliä, yhtä hyvällä suorituskyvyllä kuin julkinen sairaala, koska on itse asiassa alan pioneeri, entinen Invalidisäätiön sairaala. Julkisen puolen hoitotarpeen arviointiin yksistään on jo ylikin puolen vuoden jono, siitä sitten leikkaukseen vähintään samanmoinen aika. Työikäinen on käytännössä sairaslomalla, ainakin puutteellisesti työkuntoinen. On kansantaloudelle hyvä asia maksaa se toistakymmentä tonnia itse, ja pääsee työkykyiseksi toipumaan. Samalla joku julkisen terveydenhoidon piirissä oleva saa paikan leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki takaa kaikille meille samat oikeudet. Vaikka ois kuinka vanhusyen vihaaja. Ne vanhukset on tämän yhteiskunnan rakentaneet. Sodasta selvinneet, rakensi tämän maan. Ja sen jälkeiset sukupolvet. Näille kermaperseille, jotka täällä palstoilla valittaa. Moni nuori ei ole tehny päivääkään työtä tämä yhteiskunnan eteen. Eipä muuta kuin nostaneet kelan tukia. Ovat saaneet k aiken ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon opintolainat opintorahat kelan kaikki tuet. Että kuka on saanut ja mitä.
Vanhukset ei käy töissä. Työikäiset pitää tutkia ja hoitaa nopeasti että pääsevät takaisin työelämään. Ei tarkoita että vanhukset pitäisi jättää hoitamatta mutta jonon hännillä voivat hyvin olla.
He ovat jo hännillä tai itse asiassa kaukana jossain, mistä näkee jonon loppupään vain etäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset söis terveellisesti,kohtuudella ja harrastaisi runsaasti kevyehköä liikuntaa kävisi julkinen terveydenhuolto tarpeettomaksi.
Tämä pätee keski-iässä, vanhuudessa enemmänkin geenit.
Vierailija kirjoitti:
Haha.. Onneksi voi ajaa rekan alle. Ottaa autoon vielä bensakanistereita niin saa polttohautauksen samalla.
Ai että kun kelpaa.
Se on väärin rekkakuksia kohtaan. Keksi joku muu tapa!
Minä epäilen, että eläkeläisten hoitoa aletaan rajaamaan. He kuormittavat terveydenhuoltoa eniten.
Tämä vanhusviha alkaa olla olemaan sitä luokkaa, että jokainen vanheneva ihminen (joita me olemme siis kaikki) toivoo todellakin että eutanasia laki menee läpi. Toinen asia on se, että on aivan hullun hommaa saarnata terveellisistä elintavoista kun vanhaksi eläminen ei todellakaan ole suotavaa. Siinä mielessä P. Puska teki karhunpalveluksen yhteiskunnalle että nyt eletään tosi iäkkääksi. Omalta kohdaltani olen jo aloittanut tavoitteellisen ryyppäämisen ja läskin syömisen etten vaan kovin montaa vuotta tule elämään eläkkeelle jäämisen (hyödytön kansalainen) jälkeen. Toivottavasti kaikki myös minua nuoremmat eläkeläiset ymmärtävät tämän myös.
Pääasia että kaikki muut kansat saa hoitoa. Olemmehan koko maailman sosiaalitoimisto.
Ikänsä työtätehneilla ja veroja maksaneilla ei ole mitään väliä.
Vanhuksille oma erillinen terveyskeskus. Hoito myös erikoistuu paremmin ja arkipäiväisissä asioissa usein riittää hoitajan hoito.
Työikäisille ja lapsille toinen. Sujuvampaa hoitoa ja hoitoonpääsyn nopeutuminen, millä on nuoremmille enemmän merkitystä.
varmasti, Marin ex viisikko hallinnon toimien seurauksena...
ansaitsevat vankeusrangaistuksia tuhottuaan Suomen ja suomalaiset 2020-2023
Ihan mahdollista, niinhän tämä on käytännössä jo nyt. Yritin päästä verikokeisiin terveyskeskukseen ja puhelimessa hoitaja yritti sinnikkäästi keksiä syitä, miksi en saa tulla.
Eikö se vanhusten turha hoito kannata lopettaa ja hoitaa heidät eutanasialla heti kun ikää on 75 vuotta. Pitkäaikaistyöttömille pitää myös järjestää mahdollisuus kärsimysten lopettamisen koska moni näistä väittää olevansa työkyvyttömiä. Kannattaa panostaa työtä tekeviin ja nuoriin mieluummin jos sairaita tässä maassa aiotaan jatkossa hoitaa.
En mäkään pääsisi kuin hoitajalle, varsinkin jos olisi flunssaa. Ja jonottaa saa.
Tiedän että useampi vanhus on joutunut odottelemaan hoitoa kolmekin päivää. Eikä muutenkaan paljon hoitoon panosteta, tuntuu olevan sama vaikka hoidettaisiin ihan eri juttua mihin olisi apua tarvinnut. Aika hurjia juttuja on tapahtunut.
On kyllä lapsillekin tapahtunut, lehtiuutisten perusteella. En ymmärrä mitä meidän terveydenhoidossa tapahtuu. Lääkärille pääsy ei takaa hoitoa, ainakaan oikeaa. Ja mitäs noista valittamaan, kun edes anteeksipyyntöä ei heru, saati oikeutta hoitovirheistä.