Ennustan: julkinen terveydenhuolto loppuu kokonaan 18-65 vuotiailta viiden vuoden sisällä
Nykyiset ja tulevat eläkeläiset kansoittavat jo nyt kaikki terveyskeskukset. Valtio ja kunnat eivät tarjoavedulkista julkista terveydenhuoltoa enää kaikille jatkossa. Myös lääkeiden korvaukset vähenevät rajusti. Sairaskuluvakuutukset kallistuvat roimasti. Työterveys luultavasti karsiintuu myös rajusti. Omavastuut nousevat. Sairaalahoitoa vaativat sairaudet eli leikkaukset ja muu toinenpidepuoli luultavasti säilyy, jos onnistuu saamaan lähetteen. Ylsityinen terveysbisnes on ainoa vaihtoehto monille jatkossa. Lääkärikäynnin hinta voi olla vähintään satasen paikkeilla kerta, kun Kela-korvaukset poistuvat sieltäkin. Syynä on jatkuva terveysmenojen kasvu, kun vanhuksia on liikaa, He elävät myös vähän liian kauan ja kuluttavat yli 80 vuotiaina yhä enemmän terveyspalveluita. Onko erimielisiä näkemyksiä?
Kommentit (108)
Ilmainen terveydenhuolto, olisi syytä purkaa. Jokainen ottakoon terveysvakuutuksen vakuutuyhtiosta..Vakuutukset pitäisi olla kohtuuhintaisia. Eipä ne nyt kalliita ole n. 60 - 100 euroo kuussa riippuen henkilön iästä.
Vierailija kirjoitti:
On turha puhua paskaa, että menneet sukupolvet,ja eläkeläiset olivat tämän terveydenhuollon romahtamisen syy Rakenteelliset ongelmat, työn tuottamattomuus turha paperien pyöritys byrokratia, on julkisen terveydenhuollon ongelma. Miksi yksityisellä puiolella homma pelaa.Vuosikymmenia on tämä sama, homma ollut jo 1970-luvulla oli viikkojen jonot ennenkuin lääkäriin pääsi. Terveyskeskukset eivät ole toimineet koskaan. Vaikka terveydenhuoltoon annettaisi rahaa, miten paljon tahansa ei auta ihmisten asenteet työhön ja sen tuottavuuteen on muututtava.
En muista 70-lukua, mutta ainakin 80- ja 90-luvuilla pääsi helposti ja nopeasti lääkäriin, jopa laman aikana. Muistan sen hyvin, koska sairastelin ysärillä paljon. Ajan sai seuraavalle päivälle tai parin kolmen päivän päähän.
Julkista terveydenhuoltoa on ajettu alas vasta tällä vuosituhannella. Ja se on ollut ihan tietoinen valinta porvarihallituksilta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muita kiinnosta Suomen terveydenhuollon tulevaisuus?
Niin kauan kuin demaripaskat harrastaa n. 25% palkoista eläkeläisloisten hyysäämiseen ja itseltä omaisuuden sekä tulevaisuuden varastamiseen, ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa. Se sakki kun on jo kommari touhullaan evännyt itseltäni perheeseen mahdollisuuden tuolla varastamisellaan, ja nyt menee rahat mutta mitään eläkkeitä ei ole tulossa, niin on aivan yksi vitunmaku vaikka sillä terveydenhuollolla ei mitään tulevaisuutta olekaan. Mitä vähemmän sitä on, sitä vähemmän sen kautta menee näiden pullasorsa eläkeläisten hyysäämiseen rahaa. Ovat itse maksaneet 1€ "eläkettä", mutta nostavat 5€ ulos, mm. minun maksamiani rahoja, jolloin minä jään kokonaan ilman aikanaan. Joten joutavat paskat, varkaat, maksaa rosvoilusaaliistaan ihan itse yksityiselle hyysäämisestään.
Julkisen terveydenhuollon ei pitäisi hoitaa itse aiheutettuja sairauksia. Kuten liikkumattomuudesta aiheutuvia lihavuus alkoholi, tupakka. Jos ei pidä huolta kunnostaan jos vetää tupakkaa jos juo alkoholia. Diabetes on jo kansantauti tuki - ja liikuntaelinsairaudet samoin. Ylipaino, on monen sairauden alkulähde. Sydän sairaus, diabetes syöpä lista on loputon. Itse aiheutettuja sairauksia. Ne vasta kuormittaakin terveydenhuoltoa. Itse pystyy vaikuttamaan omaan terveyteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin demaripaskat harrastaa n. 25% palkoista eläkeläisloisten hyysäämiseen ja itseltä omaisuuden sekä tulevaisuuden varastamiseen, ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa. Se sakki kun on jo kommari touhullaan evännyt itseltäni perheeseen mahdollisuuden tuolla varastamisellaan, ja nyt menee rahat mutta mitään eläkkeitä ei ole tulossa, niin on aivan yksi vitunmaku vaikka sillä terveydenhuollolla ei mitään tulevaisuutta olekaan. Mitä vähemmän sitä on, sitä vähemmän sen kautta menee näiden pullasorsa eläkeläisten hyysäämiseen rahaa. Ovat itse maksaneet 1€ "eläkettä", mutta nostavat 5€ ulos, mm. minun maksamiani rahoja, jolloin minä jään kokonaan ilman aikanaan. Joten joutavat paskat, varkaat, maksaa rosvoilusaaliistaan ihan itse yksityiselle hyysäämisestään.
Eläkemaksut pitäisi poistaa kokonaan tai laskea 2 prosenttiin. Mä ihan oikeasti alan miettiä ulkomaille muuttoa jos ei asiat Suomessa ala muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä ratkaisu olisi jos yli 70-vuotiaita ei enää hoidettaisi sairauksien vuoksi. Elämä nyt vaan loppuu joskus, se on ihmisen uskottava ja sairauksia tulee ja menee. Sitä nuoremmat voitaisiin hoitaa ja julkisella puolellakin, mutta sitä vanhemmille ei julkisin varoin enää kustannettaisi mitään sairaanhoitoa tai lääkkeitä. Jos haluaisi hoitoa ja lääkkeitä, saisivat maksaa itse. Se olisi reilua kaikille. Vanhoilla on jo elämä eletty eikä heitä tarvitse loputtomiin roikuttaa tässä maailmassa.
Äitiäni 80 v on tutkittu päästä varpaisiin kun on ollut kremppaa. Arvot hyviä ja disgnoosina oli että pitää syödä paremmin. Silti jatkuvasti ramppaa tk:ssa ja vaatii lisää tutkimuksia. Ja syökö paremmin ...no ei.
Onko eläkeläiset loisia. Oman osuutensa tehnyt tälle yhteiskunnalle. 40- 50 vuotta duunia tehnyt. Onko se kirjoittajan mielestä loinen. Eikö nää oo loisia jotka nostaa tukia. Joihin eivät ole oikeutettuja. Terveet nuoret ihmiset makaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turha puhua paskaa, että menneet sukupolvet,ja eläkeläiset olivat tämän terveydenhuollon romahtamisen syy Rakenteelliset ongelmat, työn tuottamattomuus turha paperien pyöritys byrokratia, on julkisen terveydenhuollon ongelma. Miksi yksityisellä puiolella homma pelaa.Vuosikymmenia on tämä sama, homma ollut jo 1970-luvulla oli viikkojen jonot ennenkuin lääkäriin pääsi. Terveyskeskukset eivät ole toimineet koskaan. Vaikka terveydenhuoltoon annettaisi rahaa, miten paljon tahansa ei auta ihmisten asenteet työhön ja sen tuottavuuteen on muututtava.
En muista 70-lukua, mutta ainakin 80- ja 90-luvuilla pääsi helposti ja nopeasti lääkäriin, jopa laman aikana. Muistan sen hyvin, koska sairastelin ysärillä paljon. Ajan sai seuraavalle päivälle tai parin kolmen päivän päähän.
Julkista terveydenhuoltoa on ajettu alas vasta tällä vuosituhannella.
Kyllä. Pääsin suomalaisille lääkäreille 1970-1990 - luvuilla hyvin. Hammashoitoonkin pääsi. Multa otettiin opiskeluaikana viisaudenhampaat YHTS:llä. Vieläkö tuota puljua on olemassakaan?
Ei tarvita lääkäriä nähdäkseen tilannetta, Lancet et al on julkaissut terveyspoliittisia tutkimuksia, joissa näkyy selvä suhde: sosiaali- ja terveyspalvelujen kulutuksessa: 20% väestöstä käyttää 80 % resursseista. Ja tämä tapahtuu yli koko yksilön eliniän, ja suhde voi olla vieläkin dramaattisempi. Vahvistusta tästä on saatu muun muassa Dunedinin projektista, jossa tutkittu otos väestöstä on jo keski-ikäistä.
Eli suuri osa väestöstä ei oikeasti tarvitse lähes koko ikänään sosiaali- ja terveydenhuoltoa muuta kuin neuvolaa, lisäksi todistuksiin ja sairaslomiin ja ajokorttiin ym. joutuvat käyttämään lääkäripalveluita. Onnettomuudet ja työtapaturmat ovat vakuutusyhtiöiden hoidettavia asioita, järjestäkööt sairaalansa, niin kuin itse asiassa ovat jo järjestäneetkin. Erilaiset hallinnolliset palvelutoimenpiteet ja valtion asettamat määräaikaistarkastukset ja lupakäsittelyt voidaan tehostaa, ja niihin voidaan asettaa reilu omavastuu.
Eli maksujen lisääminen terveille, sekä vaikkapa sokerivero, mahdollistaa terveyspalvelujen jatkamisen. Se, että työikäiset ja terveet sivuutetaan julkisessa järjestelmässä, on todennäköisempää kuin sairaiden heitteillejättö. Terveiden turha hoitaminen ja hallinnointi kuormittaa julkista terveydenhoitoa, joten heidät kannattaa siirtää yksityisen sektorin hallintaan, työnantajien maksamana tätä tapahtuu jo nyt.
Muutaman vuoden ajan tässä sotessa on ollut suunta toisin päin, niukkuus halutaan pakottaa kaikkien osaksi, joten esimerkiksi kaikkea yksityistä terveydenhoitoa vieroksuttiin, tällä saatiin aikaan ruuhkia ja heikkovoimaisimpien jäämistä ilman hoitoa, esimerkiksi rokotukset ovat hoituneet yksityisellä puolella merkittävälle osalle väestöä nopeasti ja tehokkaasti, jolloin julkiselle terveydenhuollolle olisi jäänyt aikaa hoitaa haavoittuvimmat kansalaiset paremmin. Jostakin syystä viime kriisissä yksityisiä lääkäriasemia ei tarkoituksella päästetty rokottamaan työikäistä väestöä, ja monella myöhästyi se piikin saaminen.
Törkeää puhetta. Siis ikäihmisiä ei enää hoidettaisi 70-vuotiaat olisi syytä jo kuolla. Kirjoittaja itse saa toivottavasti sen kohtelun. Kun nuorikin vanhenee, vielä tulee se päivä kun nämä kirjoittajat tarvitsevat itse apua. Olisi syytä tämäkin muistaa nuorikin vanhenee. Ikuisesti ei kukaan ole nuori.
Haha.. Onneksi voi ajaa rekan alle. Ottaa autoon vielä bensakanistereita niin saa polttohautauksen samalla.
Ai että kun kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen terveydenhuollon ei pitäisi hoitaa itse aiheutettuja sairauksia. Kuten liikkumattomuudesta aiheutuvia lihavuus alkoholi, tupakka. Jos ei pidä huolta kunnostaan jos vetää tupakkaa jos juo alkoholia. Diabetes on jo kansantauti tuki - ja liikuntaelinsairaudet samoin. Ylipaino, on monen sairauden alkulähde. Sydän sairaus, diabetes syöpä lista on loputon. Itse aiheutettuja sairauksia. Ne vasta kuormittaakin terveydenhuoltoa. Itse pystyy vaikuttamaan omaan terveyteensä.
Entä kun laiha huippukuntoinen ihminen sairastuu syöpään syötyään terveellisesti?! Tunnen tällaisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin demaripaskat harrastaa n. 25% palkoista eläkeläisloisten hyysäämiseen ja itseltä omaisuuden sekä tulevaisuuden varastamiseen, ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa. Se sakki kun on jo kommari touhullaan evännyt itseltäni perheeseen mahdollisuuden tuolla varastamisellaan, ja nyt menee rahat mutta mitään eläkkeitä ei ole tulossa, niin on aivan yksi vitunmaku vaikka sillä terveydenhuollolla ei mitään tulevaisuutta olekaan. Mitä vähemmän sitä on, sitä vähemmän sen kautta menee näiden pullasorsa eläkeläisten hyysäämiseen rahaa. Ovat itse maksaneet 1€ "eläkettä", mutta nostavat 5€ ulos, mm. minun maksamiani rahoja, jolloin minä jään kokonaan ilman aikanaan. Joten joutavat paskat, varkaat, maksaa rosvoilusaaliistaan ihan itse yksityiselle
Yervemenoa! Tuollaista paskaa ei täällä tarvita!
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkeläiset loisia. Oman osuutensa tehnyt tälle yhteiskunnalle. 40- 50 vuotta duunia tehnyt. Onko se kirjoittajan mielestä loinen. Eikö nää oo loisia jotka nostaa tukia. Joihin eivät ole oikeutettuja. Terveet nuoret ihmiset makaa kotona.
Puhallavittuun!
Nämä "eläkeläiset" ei ole tehneet mitään muuta kuin kehitelleet itselleen demarointihyysäys etuja päät märkänä, minkä lakkoilultaan ja verojen välttelyltään, sekä demarisyöpäläisten fanitukseltaan ja ympärivuotisilta vappumarsseiltaan ovat kerenneet. Töissäkin ovat lähinnä käyneet läsnäolemassa, ja sillä perusteella nostelevat 80% liian suurta eläkettä itse maksamiinsa elämaksuihin nähden. Perusdemareita, nostellaan muiden maksamat rahat ja jatketaan sitä sikailuaan niin kauan kuin pajatsossa riittää rahaa. Niiden jälkeen tuleville se onkin sitten VOI VOI!
Tein 50 vuotta työtä maksoin palkastani verot maksoin eläkemaksut, niinkuin me kaikki työssä olijat maksamme. Nyt olen eläkkeellä ikäni edellyttää jo sen. Todellakin, olen eläkkeeni ansainnut. Niin sen ansaitsee kaikki joilla on pitkä työura takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita lääkäriä nähdäkseen tilannetta, Lancet et al on julkaissut terveyspoliittisia tutkimuksia, joissa näkyy selvä suhde: sosiaali- ja terveyspalvelujen kulutuksessa: 20% väestöstä käyttää 80 % resursseista. Ja tämä tapahtuu yli koko yksilön eliniän, ja suhde voi olla vieläkin dramaattisempi. Vahvistusta tästä on saatu muun muassa Dunedinin projektista, jossa tutkittu otos väestöstä on jo keski-ikäistä.
Eli suuri osa väestöstä ei oikeasti tarvitse lähes koko ikänään sosiaali- ja terveydenhuoltoa muuta kuin neuvolaa, lisäksi todistuksiin ja sairaslomiin ja ajokorttiin ym. joutuvat käyttämään lääkäripalveluita. Onnettomuudet ja työtapaturmat ovat vakuutusyhtiöiden hoidettavia asioita, järjestäkööt sairaalansa, niin kuin itse asiassa ovat jo järjestäneetkin. Erilaiset hallinnolliset palvelutoimenpiteet ja valtion asettamat määräaikaistarkastukset ja lupakäsittelyt voidaan tehostaa, ja niihin voidaan asettaa reil
Yksityisellä mielellään teettävät kalliita tutkimuspaketteja luulosairaille ja terveille. Niissä on lääkäreitä ja hotajia istumassa ja hoitamassa paljon. Jos kaikki nämä olisivat terveyskeskuksissa,mitään pulaa ei olisi henkilökunnasta!!
On paljon todennäköisempää sairastua jos ei hoida terveyttään. Näin se vaan on
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuuden edistäminen edellyttää, että paino tai nautintoaineen käyttö ei saa olla tuomittava asia. Tälle on perusteluja:
- jotkut lihovat, vaikka eivät syö paljon ja liikkuvat koko ajan. Heillä on erityinen aineenvaihdunta, he yhteyttävät niin kuin kasvit, vettä juomalla kasvavat.
- tupakka on köyhän ainoa huvi, miksi sekin pitää viedä pois ?
- alkoholi ja kannabis auttavat kestämään porvarien harjoittamaa syrjintää.
- miksi köyhän pitäisi syödä pelkkää parsaa, kun rikas voi syödä sokerikakkua ? Rikkaalla paksu lompakko haihduttaa vyötärörasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli suuri osa väestöstä ei oikeasti tarvitse lähes koko ikänään s EUosiaali- ja terveydenhuoltoa muuta kuin neuvolaa, lisäksi todistuksiin ja sairaslomiin ja ajokorttiin ym. joutuvat käyttämään lääkäripalveluita. Onnettomuudet ja työtapaturmat ovat vakuutusyhtiöiden hoidettavia asioita, järjestäkööt sairaalansa, niin kuin itse asiassa ovat jo järjestäneetkin. Erilaiset hallinnolliset palvelutoimenpiteet ja valtion asettamat määräaikaistarkastukset ja lupakäsittelyt voidaan tehostaa, ja niihin voidaan asettaa reil
Ongelma on kuile se, että yksityiset haluaa aina lievästi sairast ja helppohoitoiset sekä luulosairast, jotka ottavat eri tutkimuspaketteja huvikseen. Kaikki vähääkään vaativampi hoito kaatuu aina julkiselle: vaativat leikkaukset, dialyysit, elinsiirrot, vammapotilaat, harvinaiset taudit jne. jne. Ei yksityistä haluta hoitaa esin. monisairasta diabeetikkoa, jolla sydänvaivoja ja neuropatiaa.
Terveyssisar kiersi myös syrjäkylien kouluissa rokottamassa.