Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko litteä raskausvatsa nyt uusi trendi-ilmiö?

Vierailija
28.03.2016 |

esim Ilta-Sanomat nyt hehkuttanut litteitä raskausmasuja suht tiiviisti ja vieläpä varsin ihannoivaan sävyyn.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146800.html
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146338.html

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pettynyt tuollaisesta mahasta. Tuntuisi jotenkin torsolta.

Vierailija
22/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän raskausvatsaa kuuluisinaan näkyä ennen kuin joskus öö yli puolenvälin...? Ei se vauva ainakaan näy ennen. Ne on sitten muita kiloja! Jokanen tyylillään. Joku tekee lapsen, joku tekee lapsen ja lihoo sen 30kg. Mutta ei pidä kenenkään valittaa sitten omista tai toisten mahoista 😊

Miksi alapeukkuja? Pitäisikö sittenkin valittaa toisten mahoista vai mitä meinaatte? 😁

Alapeukku tuli tietämättömyydestä. Joillakin se maha näkyy luontaisesti ennen puolta väliä, eikä se tarkoita sitä, että henkilö olisi lihava tai hommannut 30 kg lisää painoa. Kysäseppäs näitä asioita seuraavan kerran vaikka gyneltä, saatat hämmästyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän raskausvatsaa kuuluisinaan näkyä ennen kuin joskus öö yli puolenvälin...? Ei se vauva ainakaan näy ennen. Ne on sitten muita kiloja! Jokanen tyylillään. Joku tekee lapsen, joku tekee lapsen ja lihoo sen 30kg. Mutta ei pidä kenenkään valittaa sitten omista tai toisten mahoista 😊

Miksi alapeukkuja? Pitäisikö sittenkin valittaa toisten mahoista vai mitä meinaatte? 😁

Kyllä maha voi näkyä sen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, vaikka kiloja ei olisi kerääntynyt siihen mennessä lainkaan. Kohdun rakenne ja sen kasvu ovat yksilöllisiä asioita, ja niitä määrittää varsinkin alkuun hormonaaliset tekijät j aiemmat raskaudet. Minäkin vaihdoin mammahousut jalkaan viikolla 16, ja olin kyllä ihan normaalipainoinen (165/57). Toki jos kiloja kertyy raskauden aikana se 30, on kyse muustakin lihomisesta, mutta kukapa niitä taakkoja kantaa kuin asianomainen itse? 

Vierailija
24/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tekee lapsen ja miettii lasta, vaikka lihoisikin pari kiloa, joku tekee lapsen ja miettii pakkomielteisesti miten näyttää siltä kuin lasta vatsassa ei olisikaan. Lihomiseen vaikuttaa mm. hormonit, ja jos odottaa vaikka kaksosia niin kyllä se vatsa vaan saattaa näkyä. Mutta niinhän se on, että lisääntyminen ei sovi ulkonäkökeskeisille ihmisille. :)

No itse kaksi lasta pyöräyttäneelle niin en kyllä tiennyt noita juttuja. Söin normaalisti ja terveellisesti. Neuvola tsemppasi. Jos olisi ollut huono niin varmasti sieltä olisi ekana kuullut, eikö vaan? Raskaudesta tulee noin 10-16kg joten outoa jos kaikki tulisi jo puolessa välissä... En ole ulkonäkökeskeinen. Mutta välitän omasta sekä vauvan terveydestä ❤

Vierailija
25/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmahoja on isoja ja pieniä, niin on aina ollut. Enemmän olisin huolissani Instagram-sukupolvesta, jotka nyt seuraavat näitä juttuja sekä "hoikkia raskasvatsoja". Aletaan vertaamaan omaa vatsaa näihin tai että oih, minäpä myöskin haluan laihan vatsan, jota voin ylpeänä postaa instaan ja someen.

Vierailija
26/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyillä naisilla näkyy raskauskin helpommin. Mette on pitkä ja hoikka, polvista päätellen hieman anorektinenkin, mutta ei todellakaan pahasti, jos kerran raskautuu.

Ikävä trendi silti, sillä on kokemusta lähipiiristä, mitä tästä seuraa.

Raskausaikana painojaan tiukasti tarkkailevat synnyttävät sitten näitä ennenaikaisia vauvoja, joita hoidetaan sairaalassa. Hienoa että äidin ulkonäkö menee lapsen terveyden edelle. NOT.

Et oo tosissasi? Polvista näet että METTI on anorektinen? Jos olisit koskaan vilkaissut Metin blogia niin tietäisit että nainen tietää paljon terveellisestä ruokavaliosta ja terveellisistä elämäntavoista, joita perhe myös noudattaa. Lisäksi Metti on aina ollut hoikka, kaikki kun eivät vain kerää massaa niin helpolla. 

Olisi lisäksi kohteliasta viitata ihmisiin heidän oikeilla nimillään, tässäkin Metin oikea nimi on ollut useamman kerran esillä. Antaa ihmisestä typerän ja piittaamattoman kuvan kun ei viitsitä tarkistaa nimien oikeinkirjoitusta. 

Vierailija
27/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiukemmat vatsalihakset on, sen pidempään raskausvatsa pysyy litteänä. Kyllä se Metinkin vatsa pyöristyy, jos vaan syö kunnolla eikä näännytä vauvaa. Minullakin vatsa pullahti vasta puolivälin jälkeen, tosin vauva olo pienikokoinen. Sekään ei ole toivottavaa, että täysaikainen vauva syntyy alipainoisena, yleensä joki on silloin pielessä. Litteän raskausvatsan ihannointi ja siihen pyrkiminen on ei ole terveellinen juttu.

Vierailija
28/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai Mette nyt oo ollu laihiksella. Ja on kai litteä vatsa rv20. Niin mikä on mammapamstalaisten ongelma? 😁

Vierailija
29/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut vatsaa, kuin vasta loppupuolella. Olisin halunnut ison vatsan ja pelkäsin, että raskaus on mennyt kesken, mitään ei näkynyt. Siihen asti kun alkoi liikkeet tuntumaan

Vierailija
30/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut samaa, todella sairas trendi tulossa. Että mitä pienempi raskausvatsa, sen parempi! Eihän se kaikilla kasva, eikä siinä mitään väärää ole, mutta mahdollisimman pienen ja olemattoman raskausmahan IHANNOINTI on sairasta. Ja surullista. Lapsen terveys ei kiinnosta, eikä se, miten äiti voi. Kunhan vain on laiha, pienivatsainen ja kaunis koko raskauden ajan. En ole läski, rasvaprosentti on 18 ja silti olen sitä mieltä, ettei tässä touhussa ole mitään järkeä. Medialla ei ole mitään moraalia sen suhteen, minkälaista ihannetta he naisille tyrkyttävät.

Pieni raskausvatsa ei kyllä vaikuta vauvan terveyteen mitenkään. Jos yhtäkkiä alkaa vasta raskausaikana treenaamaan niin toki se lisää keskenmenon riskiä. Mutta jos ennen raskautta on treenannut niin sitä ei tarvitse lopettaa raskauden takia jos ei supistuksia tms. aiheudu. Muuten olen samaa mieltä kanssasi, täytyi vain korjata tuo kohta.

Vierailija
31/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei nyt täysin pidä paikkaansa. Itselläni vatsa tuli näkyviin jo ennen puoliväliä. Paino sen sijaan ei noussut kuin puolisen kiloa eli mitähän muuta se vatsa oli jos ei raskautta?

Vierailija
32/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut samaa, todella sairas trendi tulossa. Että mitä pienempi raskausvatsa, sen parempi! Eihän se kaikilla kasva, eikä siinä mitään väärää ole, mutta mahdollisimman pienen ja olemattoman raskausmahan IHANNOINTI on sairasta. Ja surullista. Lapsen terveys ei kiinnosta, eikä se, miten äiti voi. Kunhan vain on laiha, pienivatsainen ja kaunis koko raskauden ajan. En ole läski, rasvaprosentti on 18 ja silti olen sitä mieltä, ettei tässä touhussa ole mitään järkeä. Medialla ei ole mitään moraalia sen suhteen, minkälaista ihannetta he naisille tyrkyttävät.

Pieni raskausvatsa ei kyllä vaikuta vauvan terveyteen mitenkään. Jos yhtäkkiä alkaa vasta raskausaikana treenaamaan niin toki se lisää keskenmenon riskiä. Mutta jos ennen raskautta on treenannut niin sitä ei tarvitse lopettaa raskauden takia jos ei supistuksia tms. aiheudu. Muuten olen samaa mieltä kanssasi, täytyi vain korjata tuo kohta.

Missä kohtaa väitin, että pieni raskausvatsa=huono lapsen terveys? Taisit käsittää väärin, alkuunhan sanoin, ettei pienissä raskausmahoissa ole mitään vikaa, jos se on luonnollista. Eli ei laihduttamalla yms. tekemällä tehtyä.

Vierailija
33/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai Mette nyt oo ollu laihiksella. Ja on kai litteä vatsa rv20. Niin mikä on mammapamstalaisten ongelma? 😁

Eihän ap kysynyt, onko Mette anorektinen, vaan sitä ihannoiko media litteitä raskausvatsoja. Noiden otsikoiden perusteella ihannoi, oli kyse sitten normaalista hoikkuudesta tai ruokailulla rajoitetusta. Kyllä minä ainakin tunnustan, että on luonnostaan hoikkia ihmisiä. Silti mielestäni media ihannoi kovasti alipainoa, ja aiheuttaa näin turhaan paineita naisille. Sama pätee raskausajan painonnousuun. Mielestäni näyttää siltä, että mediassa kovasti ihannoidaan mahdollisimman pientä raskausvatsaa. Silti mielestäni Mette voi olla ihan luonnollisen laiha, ja eihän tässä ketjussa ole kuin yksi kirjoittanut Meten mahdollisesta syömishäiriöstä. Lue ihmeessä koko ketju alusta lähtien ajatuksella, äläkä vedä heti haluaamaasi johtopäätöstä asioista. 

Vierailija
34/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama minkä kokoinen kenenkin raskausvatsa on, kunhan vauva on terve. MUTTA minusta on vastenmielistä leuhottaa somessa tuollaisilla asioilla, nuorilla on muutenkin ulkonäköpaineita ja nyt vielä jos alkavat ottaa Metistä mallia ja tahtovat pitää mahan yhtä pienenä niin huonostihan siinä käy.

Surullista oli lukea eräästä äitiblogista kun hänen 8-vuotias pyytää saisiko olla pois blogista tästälähin kun on niin kriittinen omien kuvien suhteen. Liekkö koulussa tullut kommenttia? Ja lapsi vasta 8 vuotias. Tähänkö tää maailma on mennyt....

Vierailija
35/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä pidä paikkaansa. Itselläni nousi paino koko raskausaikana alle 6 kg, joka myös lähti ekan viikon aikana synnytyksestä. Lähtöpaino oli n. 50 kg eli hoikka nainen olen. Silti meikäläisen maha oli hervoton pallo jo raskauden puolivälissä ja ennenkin. Moni naureskeli, että huvittavaa, kun muu ei paisu kuin maha ja harvoin näkee niin isoa raskausmahaa. Urheilua harrastavana olin varsin timmissä kunnossa muuten koko raskausajan. Silti olin tosi ylpeä valtavasta raskausmahastani ja korostin kyllä sitä ihan tietoisesti. Vatsa kyllä palautui entiselleen pian synnytyksen jälkeen.

Vierailija
36/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole kenenkään pieni raskausvatsa vaan mediailmiö, jossa pienikokoisia raskausvatsoja on alettu ilmeisesti ihannoida, ja tämän seurauksena voisi hyvinkin kuvitella, että myös naiset, joiden fysiologia tuottaa suuremman raskausvatsan, alkavat olla tyytymättömiä siihen ulkonäkösyistä ja kenties jopa alkavat tavoitella heille ja heidän kantamalleen sikiölle/lapselle epätervettä ihannetta kyseenalaisin keinoin. SE on sairasta, ei pieni raskausvatsa itsessään. SE on ongelma. Selkisikö viimein?

Vierailija
37/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä luetun ymmärtäminen on sitten nykyään huonontunut, tai sitten ihmiset eivät jaksa lukea näitä alusta loppuun vaan tekevät omat johtopäätökset (muutaman silmään pistävän sanan perusteella), ja äkkiä kirjoittavat vastaukset sen kummemmin miettimättä itse tekstiä. Tekstissä jota lainasit, ei väitetty että pieni raskausvatsa vaikuttaisi lapsen terveyteen - vaan että siihen pyrkiminen vaikuttaa. Olet siis ilmeisesti täysin samaa mieltä kuin lainaamasi kirjoittaja, ja mystiseksi jää mitä kohtaa korjasit?

Vierailija
38/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukku tuli tietämättömyydestä. Joillakin se maha näkyy luontaisesti ennen puolta väliä, eikä se tarkoita sitä, että henkilö olisi lihava tai hommannut 30 kg lisää painoa. Kysäseppäs näitä asioita seuraavan kerran vaikka gyneltä, saatat hämmästyä.

No mulla on huomenna äitiysneuvola ni minäpä kysäsen 😁

Vierailija
39/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan nyt ei varmaan ole sitä mieltä että raskausmaha ei saisi olla luonnostaan pieni. Eiköhän tässä nyt kauhistella sitä kuinka siitä on tulossa trendi. Itsekkin ihmettelen miksi lehdistö nostelee tätä ihannetta koko ajan pintaan. Pienissä mahoissa ei ole mitään vikaa, mutta pitääkö niitä hehkuttaa ja ihannoida julkisuudessakin näin paljon? Pian nuoret äidit (olen itsekkin kovin nuori äiti) alkavat toivoa pientä raskausvatsaa ja luultavasti pettyvät kun heidän kropalla se ei välttämättä toteudu. Syödä kuitenkin pitäisi normaalisti raskauden ajan eikä olla dietillä ja eikä se mun järjen mukaan vaikuta raskausmahan kokoon.

Enkä nyt puhu että kyseiset naiset mitä lehdistö on nostanut esiin olisivat laihiksella tai muutakaan. Normaalilta mahankasvulta minusta näyttää kun viikkoja vielä niin vähän mutta pelkään minkälainen trendi tästä syntyy.

Vierailija
40/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva voi varmasti hyvin. Isosta painonnoususta on enemmän haittaa (sokerilapsi tms). Ja hei kamoon, kyllä tuokin masu tuosta kasvaa kun pikkunen sisällä ottaa kasvuspurtin. Viikolla 20 vauva on vielä niin pieni 😊

Pitäishän siellä olla muutakin, istukka ja runsaasti lapsivettä, kasvava kohtu, lisääntyvä verimäärä.  Toivottavasti äidin syöminen ja kuntoilu on normaaleissa rajoissa. Yksi sukulaisen sukulainen polki hulluna kuntopyörää raskaana ollessaan, koska halusi näyttää, ettei tule niin isoksi kuin kälynsä. Lapsi oli alle kolmikiloinen syntyessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan