Onko litteä raskausvatsa nyt uusi trendi-ilmiö?
esim Ilta-Sanomat nyt hehkuttanut litteitä raskausmasuja suht tiiviisti ja vieläpä varsin ihannoivaan sävyyn.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146800.html
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146338.html
Kommentit (71)
ssss kirjoitti:
Kommenttini poistettiin jälleen. Eipä tullut yllätyksenä. Haluan mielipiteeni pysyvän täällä!!!
Siis vieläkö te jaksatte paheksua Mettiä, joka pitää huolta itsestään ja lapsesta syömällä sopivasti?!?! Te läskit mammat olette niin vääriä ihmisiä paheksumaan ihmistä, joka näyttää terveellistä mallia. Raskaus ei ole syy lihota muodottomaksi ja ylipaino on vaarallista sikiölle.
Toiseen ketjuun viitaten, tämäkö on nyt mielestäsi asiallista kritiikkiä ja mielipiteen ilmaisua? Tässä ketjussa kukaan ei ole ihannoinut ylipainoisia äitejä, tämä asia on vain oman pääsi sisällä. Luepa uudestaan mistä tässä ketjussa keskustellaan.
Minulla on molemmissa raskauksissa tullut painoa 7kg, 4kg lapsi, istukka ja lapsivesi, kotiin olen lähtenyt 57kg eli saman painoisena kuin ennen raskauksia.
Kuitenkin toinen raskaus näkyi hyvin varhaisilla viikoilla, loppu raskaudesta oli kuin ison rantapallon niellyt.
Sairasta tuollainen litteän vauvamahan ihannointi, kaikilla se vaan ei näy.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan nyt ei varmaan ole sitä mieltä että raskausmaha ei saisi olla luonnostaan pieni. Eiköhän tässä nyt kauhistella sitä kuinka siitä on tulossa trendi. Itsekkin ihmettelen miksi lehdistö nostelee tätä ihannetta koko ajan pintaan. Pienissä mahoissa ei ole mitään vikaa, mutta pitääkö niitä hehkuttaa ja ihannoida julkisuudessakin näin paljon? Pian nuoret äidit (olen itsekkin kovin nuori äiti) alkavat toivoa pientä raskausvatsaa ja luultavasti pettyvät kun heidän kropalla se ei välttämättä toteudu. Syödä kuitenkin pitäisi normaalisti raskauden ajan eikä olla dietillä ja eikä se mun järjen mukaan vaikuta raskausmahan kokoon.
Enkä nyt puhu että kyseiset naiset mitä lehdistö on nostanut esiin olisivat laihiksella tai muutakaan. Normaalilta mahankasvulta minusta näyttää kun viikkoja vielä niin vähän mutta pelkään minkälainen trendi tästä syntyy.
Pelkosi on turha. Länsimalaiset ihmiset eivät arvosta hoikkuutta edes silloin kun eivät ole raskaana, joten miten voit kuvitella heidän asenteiden äkkinäisesti muuttuvan hoikkuutta arvostaviksi raskaana ollessa?!
Voi kuule. Pelkoni ei todellakaan ole turha. En tiedä minkä ikäinen olet, mutta minun ikäluokkani on juuri sitä kansaa että laitellaan ig:hen kuvia kuinka on hoikka ja seksikäs. Sama jatkuu joillakin myös raskaana. Miten käy kun tämä trendi lähtee valloilleen? Se ei vain ole mahdollista pitää mahaa pienenä ja litteänä raskaana. Siellä mahassa asustaa lapsi. Kyllä se vie sen verran tilaa että se saa myös näkyä.
Ja sun huoleesi. Se, että raskausmaha on iso ei ole mitenkään yhdistettävissä kiloihin mitä on tullut. Vaikka painoa tulisi 20kg niin se maha ei sen isompi ole kuin 4kg tulleella. Se maha ei ruuan takia kasva isommaksi vaan vauvan. Joten turha avautua kuinka suomalaiset ei tavoittele "terveyttä" yms kun ei haluta tavoitella pienempää raskausmahaa. Terveellinen elämä ei millään tavalla ole rinnastettavissa mahan kokoon raskaana.
Ssss, onko sua joskus käytetty seksuaalisesti hyväksi? Tai raiskattu?
Sori ot, mutta oon halunnut jo aiemmin tätä kysyä..
Mikä vitun trendi se muka nykyään on? Ja hyvä että ihannoidaan mammoja 😍 Läskimammoja vaan harmittaa!
Jos tuolla ekan kuvan naikkosella on jo kuvassa "pientä kumpua havaittavissa" niin mitenköhän luikku mahtaa olla kun ei ole raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla ekan kuvan naikkosella on jo kuvassa "pientä kumpua havaittavissa" niin mitenköhän luikku mahtaa olla kun ei ole raskaana.
Niin, kaikki ei ole ylipainoisia ihmisiä.
nää muoti-ilmiöt menee iha älyttömyyksiin :D mites sit jos raskaus maha ei ookaan noin littana?? Onko sit joku last season wt odottava äiti ? 😂😂
Auttakaa joku nyt tätä maailmaa
Todella sairasta jos tästä tulee uusi trendi! Toisille kasvaa iso maha ja toisille ei. Itse olin koko raskausajan hoikka ja ainoastaa vatsa kasvoi. Vatsasta tuli kuitenkin iso loppuraskauteen mennessä. Kuitenkin kun synnytys alkoi ja lapsivedet meni, niin siitä muutaman tunnin päästä maha oli pienentynyt jo todella paljon. Suurin osa tosta mahan koosta oli siis lapsivettä ja senhän määrään ei pysty itse millään vaikuttamaan.
Median ei todellakaan pidä lähteä ihannoimaan tällaista! Joku kuitenkin ottaa mallia näistä julkkiksista..
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Kommenttini poistettiin jälleen. Eipä tullut yllätyksenä. Haluan mielipiteeni pysyvän täällä!!!
Siis vieläkö te jaksatte paheksua Mettiä, joka pitää huolta itsestään ja lapsesta syömällä sopivasti?!?! Te läskit mammat olette niin vääriä ihmisiä paheksumaan ihmistä, joka näyttää terveellistä mallia. Raskaus ei ole syy lihota muodottomaksi ja ylipaino on vaarallista sikiölle.
Toiseen ketjuun viitaten, tämäkö on nyt mielestäsi asiallista kritiikkiä ja mielipiteen ilmaisua? Tässä ketjussa kukaan ei ole ihannoinut ylipainoisia äitejä, tämä asia on vain oman pääsi sisällä. Luepa uudestaan mistä tässä ketjussa keskustellaan.
Toiseen ketjuun todellakin viitaten, olitte kaukana asiallisesta. Voin siis laskeutua kommentoidessani teidän tasolle.
Fakta on, että sikiölle vaarallisia ylipainoisia äitejä ei kukaan paheksu vaikka pitäisi, sillä niitä pidetään nykyaikana täysin normaaleina. Se on sairasta. Sairainta on, että jauhatte paskaa Metistä, joka on esimerkillinen.
Kun se raskausvatsan koko ei ole pelkästään siitä BMIstä kiinni... Saat vängätä, ruikuttaa ja lyödä kädet korvillesi mutta ei vaan ole. Olet nyt ihan väärässä ketjussa. Mene vaikka laskemaan kylkiluitasi.
Mua muutenkin ärysyttää tää naisten kroppiin kohdistuva paine. En tajua, miten meidän tasa-arvoinen yhteiskunta ei hyväksy tavallisuutta tuossakin asiassa ja naisella ole ihmisarvo pömpöistä huolimatta.
Ja minimahassa ei ole mitään ihailtavaa. Raskausmaha on raskausmaha. Joillain isompi, joillain pienempi, pääasia, että vauva kehittyy ja kasvaa siellä.
Amerikassa oli tää yksi malli Sarah Stage, joka esitteli massuaan ihan raskauden lopussa ihmisten kauhuksi:
Tässä viimeisillään:
http://media4.popsugar-assets.com/files/2015/03/09/919/n/24155406/b6571…
ja erityisesti vihaan miehiä, jotka syyllistävät naisia kun raskaana lihovat tai ei palaudu heti raskauden jälkeen. helvetti, on sentään saanut lapsen maailmaan, niin siinä saisi olla tarpeeksi tekemistä ja huolenaihetta. ja ei, en ihannoi ylipainoakaan, vaan sitä normia. hassua, että yleensä nämä sovinistisemmat kommentit tulevat itse ylipainoilta miehiltä. ja toiset naiset taas ylentävät itse toisten naisten yläpuolelle miehiä miellyttämään, että eipäs tullut isoa vatsaa raskaana. ketä kiinnostaa?
täällä on hyvin sanottu, että aina on ollut pieniä mahoja ja suuria mahoja ja on täysin yksilöllistä millainen maha tulee, todella huolestuttavaa, miten iltapäivälehdet ihannoivaan sävyyn kirjoittaa raskausvatsoista, jotka ei näy. sairasta. josmiehet saisivat lapsia, niin heillä sitä vatsaa vasta olisikin ja kaiken maailman tekosyitä jäädä himaan makaamaan ja katsomaan tv:tä. ärsyttää, kun naisia koitetaan pakottaa johonkin muottiin. mielestäni naiset, jotka postaavat someen kuvia litteästä vatsasta raskaana ja pitävät sitä ihanteena, on jotenkin sekaisin. nuoret äidit saavat todella pahan ja vääristyneen ihanteen, että jaaha nyt pitää olla laiha vatsa raskaana tai on huono äiti ja kumppani ja miehet vielä syyllistävät minkä kerkeävät, niin katsos kyllä muidenkin raskaana olevien pitäisi pystyä pitämään se litteä vatsa kun joku tuola somessakin pystyi siihem eli on se mahdollista. jep, soisin että nämä ihannoivat eivät lisääntyisi. ei heitä kiinnosta pätääkään itse vauva.
Ehkä ois kantsinut käydä etelä-amerikassa niin vauvan pääkin olis pienempi niin äiti pysyisi vielä laihempana?? Noilla geeneillä tuskin menetyskään kummoinen. Järkyttävää turhamaisuutta ihmisiltä joista on tulossa vanhempia.
Todella typerää. Itse oikein odotan vatsan kasvamista isoksi. Timmit vatsat ja "hyvän" kropan tavoittelu ei todellakaan kuulu raskausaikaan.
Mun odottaessani esikoista, mun lähtöpaino oli 44 kg. En laihduttanut, vaan oli aina ollut hyvin laiha. Painoa kertyi raskauden aikan 10 kg, mutta maha oli kyllä niin pieni, ettei kaikki edes huomannu mun odottavan. Lapsi syntyi keskosena, oli kuitenkin melkein 2,5 kiloinen. Lääkäri sanoi että keskosuus johtui siitä, että kohtu ei jostakin syystä venynyt enää tarpeeksi. Näillä pienimahaisilla odottajilla saattaa myös olla, ettei kohtu vaan veny. Mullakin sit toisissa raskauksissa maha oli huomattavasti paljon isompi, eikä keskosiakaan enää syntynyt.
Tyypillistä ssss:ssää, jos ei ihannoi selkeästi alipainoisia on läskimamma jne. Söisit ssss enemmän, aivot tarttee rasvaa ja sun ajattelu on selkeästi jollain säästöliekillä. Itse en ihannoi läskejä enkä alipainoisia ihmisiä, vaan normaalipainoisia terveitä ja hyvän lihaskunnon omaavia. Metti voi olla näennäisesti terve jne. mutta se on selkeästi alipainoinen (reidet samaa luokkaa pohkeiden kanssa) eikä sillä ole kyllä lihaskuntoa nimeksikään. Jotkut ovat luonnostaan hoikkia, mutta todella harvoin noin hoikkia ilman minkäänlaista päämäärää tai jonkinlaista taustasairautta.
Ja sit trendiin lisätään vielä se, että synnytyksen jälkeen pitää olla mahdollisimman nopeasti timmi. Mielellään jo pari pv. tai jopa pari tuntia synnytyksen jälkeen. Muuten olet laiska paska äiti, jolla ei ole ihmisarvoa, jos on sattunut raskaudesta kiloja jäämään ja et heti ole treenaamassa niitä pois.
Tänään just hehkutettiin Iltasanomissa kuinka pari kk sitten synnyttänyt on niin hoikassa bikinikunnossa. Wow, nyt kaikki heti ylistämään tätä saavutusta ja haukkumaan suomalaisia läskimammoja...huoh...
Eikö ssss itsekin sanonut jossain muutaman viikon takaisessa ketjussa, että vastustaa pregoreksiaa...? Ja nyt se kaveri tuli kuitenkin intopiukeana ylistämään sitä tänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän raskausvatsaa kuuluisinaan näkyä ennen kuin joskus öö yli puolenvälin...? Ei se vauva ainakaan näy ennen. Ne on sitten muita kiloja! Jokanen tyylillään. Joku tekee lapsen, joku tekee lapsen ja lihoo sen 30kg. Mutta ei pidä kenenkään valittaa sitten omista tai toisten mahoista 😊
Joku tekee lapsen ja miettii lasta, vaikka lihoisikin pari kiloa, joku tekee lapsen ja miettii pakkomielteisesti miten näyttää siltä kuin lasta vatsassa ei olisikaan. Lihomiseen vaikuttaa mm. hormonit, ja jos odottaa vaikka kaksosia niin kyllä se vatsa vaan saattaa näkyä. Mutta niinhän se on, että lisääntyminen ei sovi ulkonäkökeskeisille ihmisille. :)
No itse kaksi lasta pyöräyttäneelle niin en kyllä tiennyt noita juttuja. Söin normaalisti ja terveellisesti. Neuvola tsemppasi. Jos olisi ollut huono niin varmasti sieltä olisi ekana kuullut, eikö vaan? Raskaudesta tulee noin 10-16kg joten outoa jos kaikki tulisi jo puolessa välissä... En ole ulkonäkökeskeinen. Mutta välitän omasta sekä vauvan terveydestä ❤
Yhtä outoa olisi, jos tuo koko 10-16kg tulisi vasta raskauden loppupuolella.
Hienoa että kysyt! Lisätieto tässä tapauksessa tietämättömyyden sijaan tulee varmasti tarpeeseen. Toivottavasti terkka ei katso kovin pahasti vinoon, kun nämä asiat pitäisi yleensä oppia ihan siellä koulussa...