Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko litteä raskausvatsa nyt uusi trendi-ilmiö?

Vierailija
28.03.2016 |

esim Ilta-Sanomat nyt hehkuttanut litteitä raskausmasuja suht tiiviisti ja vieläpä varsin ihannoivaan sävyyn.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146800.html
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001146338.html

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä trendistä, mutta tuollainen raskausvatsa kuin Metillä mullakin oli kun odotin. Olin muutenkin hoikka ja taaksepäin kääntynyt kohtu, joten osa kavereista hoksasi että olen raskaana vasta ollessani 7. kuulla.

Vierailija
2/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniita masuja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausvatsan kasvu on yksilöllistä. Vaikka aika erikoiselta tuo vaikuttaa, kun omaan silmääni ei ole havaittavissa mitään raskautta noissa naisissa. Hyvin se vauva näyttää heihin piiloutuvan. Itse olen rv 21 ja vatsani näyttää jo sekeästi vauvamahalta. Mutta ehkä mulla sitten on kohtu vaan edessä ja en tiedä vaikuttaako sekin, että olen tosi lyhyt. Tai oonkohan mä vaan kuitenkin vähän läski sitten? Ei mun paino ole ainakaan hirveästi noussut ja kaikki tähän mennessä tullut massa näyttäisi keskittyvän vatsaan. Mutta ei se käsittääkseni ole outoa, että vauvamaha alkaisi näkymään vasta myöhäisemmilläkin viikoilla.

Vierailija
4/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvata raskausvatsaa, jos mitään ei näy?

Vierailija
5/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan lapsen kohdalla munki rakaus alkoi näkymään vasta joskus viikoilla 25-26. Mutta kolmannen kohdalla oli jättiimaha jo silloin.

omituista ihannoida pientä raskausmahaa

Vierailija
6/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on about samankokoinen vatsa kuin Mettillä - enkä ole raskaana. Pitääkö nyt aloittaa laihdutus ja kriiseily, koska näytän siltä, kuin olisin puolivälissä raskautta?

Vierailija
7/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän raskausvatsaa kuuluisinaan näkyä ennen kuin joskus öö yli puolenvälin...? Ei se vauva ainakaan näy ennen. Ne on sitten muita kiloja! Jokanen tyylillään. Joku tekee lapsen, joku tekee lapsen ja lihoo sen 30kg. Mutta ei pidä kenenkään valittaa sitten omista tai toisten mahoista 😊

Vierailija
8/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut samaa, todella sairas trendi tulossa. Että mitä pienempi raskausvatsa, sen parempi! Eihän se kaikilla kasva, eikä siinä mitään väärää ole, mutta mahdollisimman pienen ja olemattoman raskausmahan IHANNOINTI on sairasta. Ja surullista. Lapsen terveys ei kiinnosta, eikä se, miten äiti voi. Kunhan vain on laiha, pienivatsainen ja kaunis koko raskauden ajan. En ole läski, rasvaprosentti on 18 ja silti olen sitä mieltä, ettei tässä touhussa ole mitään järkeä. Medialla ei ole mitään moraalia sen suhteen, minkälaista ihannetta he naisille tyrkyttävät.

Vierailija
9/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvata raskausvatsaa, jos mitään ei näy?

Öö, no muistoksi, idiootti? 😁

Vierailija
10/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva ole kovinkaan kso joten outoa jos raskausmaha olisi maapallon kokoinen...

Vierailija
11/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä raskausvatsassa ei sinällään ole mitään vikaa, mikäli johtuu fysiologisista seikoista, mutta mikäli siitä kasvatetaan uutta trendiä ja ihannetta, ja seurauksena on esimerkiksi odottavien äitien pakonomainen laihduttaminen vatsan pitämiseksi pienenä... Ei yllättäisi tässä sairaassa, ulkonäkökeskeisessä maailmassa, jossa milloin minkäkinlaisia ihanteita toitotetaan joka tuutista meille jo niin varhain, että kasvamme huomaamattamme tietynlaiseen kritiikittömyyteen - ainakin alitajuisesti ne meihin vaikuttavat.

Vierailija
12/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut samaa, todella sairas trendi tulossa. Että mitä pienempi raskausvatsa, sen parempi! Eihän se kaikilla kasva, eikä siinä mitään väärää ole, mutta mahdollisimman pienen ja olemattoman raskausmahan IHANNOINTI on sairasta. Ja surullista. Lapsen terveys ei kiinnosta, eikä se, miten äiti voi. Kunhan vain on laiha, pienivatsainen ja kaunis koko raskauden ajan. En ole läski, rasvaprosentti on 18 ja silti olen sitä mieltä, ettei tässä touhussa ole mitään järkeä. Medialla ei ole mitään moraalia sen suhteen, minkälaista ihannetta he naisille tyrkyttävät.

Vauva voi varmasti hyvin. Isosta painonnoususta on enemmän haittaa (sokerilapsi tms). Ja hei kamoon, kyllä tuokin masu tuosta kasvaa kun pikkunen sisällä ottaa kasvuspurtin. Viikolla 20 vauva on vielä niin pieni 😊

Vierailija
13/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän raskausvatsaa kuuluisinaan näkyä ennen kuin joskus öö yli puolenvälin...? Ei se vauva ainakaan näy ennen. Ne on sitten muita kiloja! Jokanen tyylillään. Joku tekee lapsen, joku tekee lapsen ja lihoo sen 30kg. Mutta ei pidä kenenkään valittaa sitten omista tai toisten mahoista 😊

Joku tekee lapsen ja miettii lasta, vaikka lihoisikin pari kiloa, joku tekee lapsen ja miettii pakkomielteisesti miten näyttää siltä kuin lasta vatsassa ei olisikaan. Lihomiseen vaikuttaa mm. hormonit, ja jos odottaa vaikka kaksosia niin kyllä se vatsa vaan saattaa näkyä. Mutta niinhän se on, että lisääntyminen ei sovi ulkonäkökeskeisille ihmisille. :)

Vierailija
14/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vauva ole kovinkaan kso joten outoa jos raskausmaha olisi maapallon kokoinen...

Tiesitkö, että siihen mahan kokoon vaikuttaa muukin, kuin lapsen koko? Esim. se, onko kohtu edessä vai takana. Eikä se pelkkä lapsi sitä mahaa tee, kohdussa on muutakin kuin sikiö. Mikä ihmisten yleissivistyksen ja biologian tiedon taso tänä päivänä oikein mahtaa olla, jos kuvitellaan, että raskausmaha=pelkkä lapsi ja lapsen koko??

Vierailija
15/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja? Pitäisikö sittenkin valittaa toisten mahoista vai mitä meinaatte? 😁

Vierailija
16/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se maha voi olla yllättävän litteä vielä viimeiselle kolmannekselle asti, ja pääsääntöisesti johtuu kohdun rakenteesta ja ylipäätään lapsen kasvukäyrästä joka voi poiketa ihan normaalirajojenkin sisällä paljon ruuan määrästä riippumatta. Samoin myös painon kerääntyminen (normaaliruokailijoilla) on yksilöllistä raskauden aikana. Tosin ainakin mulle sanottiin neuvolassa että pienellä lähtöbmi:llä olevat keräävät yleensä enemmän kiloja kuin isolla lähtöbmi:llä olevat. Ja niin itsellä kertyikin reippaasti, mutta kaikki lähtivät muutama kuukausi synnytyksestä, joten hormoniperäistä taisi olla.

Mutta mitä tulee ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin selvästi ainakin mediassa ihannoidaan noita litteitä vatsoja. Näkeehän sen siis ihan noista teksteistä. "Näin litteä raskausmaha" jne. Uskon myös, että mallipiireissä on aivan varmasti enemmän ruokailun vaarallistakin säätelyä raskausaikana kuin "tavispiireissä", joten sinänsä en itse ainakaan kuvittele noiden perusteella että raskaana oleva saisi kerätä painoa vain muutaman kilon (sen vauvan painon). Kyllähän elimistö alkaa keräämään ihan puhdasta rasvaakin (jos on ennestään hoikka) imetystä varten, ja sitten vielä kaupanpäällisinä nesteenkerääntymät, istukka ja lapsivesi. Toki monet keräävät vähän painoa ja maha on pieni ihan luonnostaan, mutta eiköhän noissa mallipiireissä ole kyse muustakin kuin luonnostaan pienestä mahasta. Ala joka kukoistaa syömishäiriöissä tuskin tekee tässäkään asiassa poikkeusta. 

Vierailija
17/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva voi varmasti hyvin. Isosta painonnoususta on enemmän haittaa (sokerilapsi tms). Ja hei kamoon, kyllä tuokin masu tuosta kasvaa kun pikkunen sisällä ottaa kasvuspurtin. Viikolla 20 vauva on vielä niin pieni 😊

Mä en nyt ota kantaa raskausvatsan näkymiseen, koska se on yksilöllistä, eikä johdu painonnoususta, MUTTA se, että odottava äiti ei syö tarpeeksi ja siis ns. laihduttaa sikiötä, kostaantuu kyllä lapsen terveydessä myöhemmällä iällä. Sikiövaiheessa aliravitut ovat 2. tyypin diabeteksen riskiryhmää ja kärsivät todennäköisesti lapsena ja  aikuisena ylipainosta.

Vierailija
18/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietääkseni kommentoinut ketään yksittäistä äitiä ja sanoinkin, että pieni raskausvatsa on ihan ok, jos sellainen on henkilölle luontaista. Taisi pointtini mennä aika kyydillä ohi ymmärryksen?

Vierailija
19/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyillä naisilla näkyy raskauskin helpommin. Mette on pitkä ja hoikka, polvista päätellen hieman anorektinenkin, mutta ei todellakaan pahasti, jos kerran raskautuu.

Ikävä trendi silti, sillä on kokemusta lähipiiristä, mitä tästä seuraa.

Raskausaikana painojaan tiukasti tarkkailevat synnyttävät sitten näitä ennenaikaisia vauvoja, joita hoidetaan sairaalassa. Hienoa että äidin ulkonäkö menee lapsen terveyden edelle. NOT.

Vierailija
20/71 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja? Pitäisikö sittenkin valittaa toisten mahoista vai mitä meinaatte? 😁

Alapeukkuja varmasti siksi, ettei raskausvatsa näy tai ole näkymättä painonnousun takia, vaan ihan muista syistä. Mä en esim. liho vatsasta, vaan ihan muualta, ja kyllä mulla on näkynyt raskausvatsa reippaasti ennen puoltaväliä. Toki raskausvatsaan tulee myös nesteturvotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan