Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

perheessä pojan harrastus tärkeä, tytön ei.

Vierailija
28.03.2016 |

Ai että ärsyttää,

Tossa sukulaisperheellä on kaksi lasta. Poika ja tyttö.

Poika harrastaa tosissaan jalkapalloilua, ja vanhemmat on täysillä mukana, niinkuin kuuluukin. Perheen arki ja menot pyörivät pojan jalkapallo harrastuksen ympärillä.. Ja joka viikonloppu on jotain matsia jossain ja viikolla monet treenit. On leiriä, kisamatkaa ulkomaita myöten yms. Vuositasolla pojan harrastukseen menee useita tuhansia euroja, eikä siinä mitään sinällään.

Mutta tän perheen tytön harrastusta ei tueta millään tavalla. Hän harrastaa pianonsoittoa, vanhempia ei kiinnosta sitten yhtään, Tarjolla olisi ollut muutaman sadan euron piano (minun ystäväni oli myymässä pianoa ja heille siitä vinkkasin..), mutta se on kuulema liian kallis, pojan uudet nappulakengät maksoivat niin ja niin paljon, ja just maksoivat jotain seurajuttuja niin ja niin monen sadan auron edestä.. ja tyttö saa harjoitella pianonsoittoa pianotunnillaan, oli selitys (tilasta pianon hankinta ei ole kiinni kun asuvat 200m2 neliön talossa)

Myös pianotuntien maksut närästävät näitä vanhempia. (ihan ovat itse sanoneet)

Tuo tyttö on jo jokusen vuoden halunnut ratsastamaan, mutta maksaa liikaa, ja äiti ilmoitti suoraan ettei aio missään kentän laidalla seisoskella, kun on allerginenkin. Kumma juttu että sitten kykenee joka viikonloppu seisomaan siellä pojan jalkapallo peleissä kuitenkin.

Mä en voi ymmärtää tollasta epätasa-arvoa. Tytön pianonsoitto harrastus on vain murto-osa siitä mitä pojan harrastus maksaa, ja sekin on vanhemmille liikaa.

Olen muutaman kerran vihjannut että asiasta, että tytön vois kyllä viedä edes kokeilemaan sitä ratsastusta kun siitä jatkuvasti puhuu, mutta nää vanhemmat vaan suuttuu, ja selitys on aina sille että "ei se kuitenkaan jaksa kauaa olla siitä kiinnostunut ja se maksaa paljon".

Siis miten voi vanhemmat olla noin sokeita? Muuten ovat kyllä hyviä vanhempia. Ihan oikeasti. Mutta jotenkin tuo pojan jalkapallo harrastus menee kaiken edelle ja kaiken ohitse.
Tossa olen monta kertaa miettinyt, että kun tuo tyttö tuosta vielä kasvaa (nyt 12 vuotias ja veli 15 vuotias) ja tyttä alkaa tajuamaan tuon epätasaarvon, ja käy kiukuttelemaan, niin minä en ainakaan aio olla kuulemassa vanhempien itkua ja valitusta, vaan sanon siinä vaiheessa suoraan että tyttö on oikeassa ja he väärässä ja saisivat pitää turpansa kiinni.. meinaan vaan että pientä kapinaa on jo ilmassa... tossa just juttelin tuon äidin kanssa...

Mitäs mieltä te av mammat olette? Ja ihan oikasti, tämä ei ole provo. Näitä jalkapallo ja jääkiekko vanhempia on olemassa.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan tytöille ostetaan halvempia lahjoja, kuin pojille.

Nykyaikana.

Pidän tilannetta erittäin huolestuttavana.

Linkitä tutkimus.

Veikkaan, että tyttöjen vanhemmat kokevat yhteiskunnassa sorsittavan tyttöjä ja poikien vanhemmat poikia.

Vierailija
102/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "näitä jalkapallo- ja jääkiekkovanhempia on olemassa"-lisäys? Yritätkö väittää, että vanhemmilla, jotka antavat lapsensa harrastaa jompaakumpaa näistä lajeista, on sisäänrakennettu jokin epäreiluus-asteikko, jota käyttävät muita harrastuksia kohtaan?

Epäreilut vanhemmat eivät ole harvinaisuus eikä sillä ole mitään tekemistä harrastuslajien kanssa.

Isi haluaa pojan hankkivan isille kultaa ja kunniaa johon isi ei itse kyennyt, monikohan lapsi oikeasti haluaa tuollaista järjetöntä elämää johon ei mitään muuta kuulu kuin potkupallo tai jääkiekko.

Saako lapsi olla lapsi ja elää omaa lapsuuttaan ilman urhiluhullutukiin pakottavia vanhempia.

höpöhöpö. Hyväksyin pitkin hampain lapselleni jääkiekon. En tosiaankaan ole lajn fani. Olen viettänyt aikaa halleilla ja peleissä. Olen tyytyväinen koska tiedän aina missä teini on, hallilla. hänellä ei ole aikaa ostarihengailuun. En ole törmännyt koskaan tuohon asetelmaan, että lapsi pelaa urheiluhullun vanhemman takia. Ehkä niitäkin on jossain. Kyllä se lapsi jossain vaiheessa alkaa itse vaihtamaan lajia tai lepsuileen treeneissä. Väitän, että on hyvin harvinaista että lapsi urheilee urheiluhullun vanhemman takia.

No joo, en tiedä teidän tilannetta mutta näitä mainitsemiani isiä ja äityleitä on olemassa jotka lapsien kautta hakee itselleen mainetta jota eivät itse ole kyenneet hankkimaan.

Oli järkyttävää kuunneltavaa kentällä yhden urheiluhullun isikuvotuksen huutoa jolla hän pilkkasi ja solvasi poikansa kanssa kisailevia muita lapsia, aivan sekopäistä hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jalkapallo on myös niiden vanhempien harrastus, nauttivat siitä. Siellä tapaa muita vanhempia ja saa organisoida kaikenlaista. Onhan se rankkaakin mutta antoisaa. Ja jos olet mukana, on oltava mukana täysillä (tuhansilla euroilla) eikä parilla sadalla. Muuhun ei ole sitten enää paljon varaa eikä aikaa. Mutta olen kyllä samaa mieltä että tyttöön pitäisi panostaa myös. Meillä ei sitä ongelmaa kun on vain poikia ja molemmat futiksessa. T. Futisäiti

Vierailija
104/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jalkapallo on myös niiden vanhempien harrastus, nauttivat siitä. Siellä tapaa muita vanhempia ja saa organisoida kaikenlaista. Onhan se rankkaakin mutta antoisaa. Ja jos olet mukana, on oltava mukana täysillä (tuhansilla euroilla) eikä parilla sadalla. Muuhun ei ole sitten enää paljon varaa eikä aikaa. Mutta olen kyllä samaa mieltä että tyttöön pitäisi panostaa myös. Meillä ei sitä ongelmaa kun on vain poikia ja molemmat futiksessa. T. Futisäiti

Voisi kärjistäen sanoa, että tuossa perheessä kolme harrastaa jalkapalloa ja yksi soittamista ja rahat sen mukaisesti. Mutta oikeasti, en usko, että kiinnostuksen puute koskee vain tytön harrastusta. Joku dynamiikka tuossa perheessä on pielessä. En löydä vastaavaa esimerkkiä omasta lähipiiristäni. Itselläni on vain yksi lapsi. En ymmärrä miksi aloittaja ei itse laita aikaansa ja kiinnostusta tuohon syrjittyyn lapseen. Se varmasti auttaisi lasta ja tukisi hänen itsetuntoaan. ei korvaa vanhempien huomiota, mutta tuo lisää onnea lapsen elämään.

Vierailija
105/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan on hyvin kohdeltu. Vanhemmat kiinnostuneita, viettävät aikaa.

Miksi ihmeessä tästä nyt tehdään tällainen "syrjitty lapsi" tarina?

Ongelmana on, ettei lapsi pääse ratsastamaan. Pääseekö kaikkien muiden lapsi? Toinen ongelma on ettei ole kuin sähköpiano.

Kolmas ongelma on tunkeileva miehen sukulaisen vaimo

Vierailija
106/106 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsihan on hyvin kohdeltu. Vanhemmat kiinnostuneita, viettävät aikaa.

Miksi ihmeessä tästä nyt tehdään tällainen "syrjitty lapsi" tarina?

Ongelmana on, ettei lapsi pääse ratsastamaan. Pääseekö kaikkien muiden lapsi? Toinen ongelma on ettei ole kuin sähköpiano.

Kolmas ongelma on tunkeileva miehen sukulaisen vaimo

Ongelma taitaa olla kuitenkin epätasa-arvoinen kohtelu. Se on ymmärrettävää jos ei ole rahaa lapsen kalliisiin harrastuksiin, mutta mitä se on jos toisen lapsen harrastuksiin on rahaa ja toisen ei.