Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

perheessä pojan harrastus tärkeä, tytön ei.

Vierailija
28.03.2016 |

Ai että ärsyttää,

Tossa sukulaisperheellä on kaksi lasta. Poika ja tyttö.

Poika harrastaa tosissaan jalkapalloilua, ja vanhemmat on täysillä mukana, niinkuin kuuluukin. Perheen arki ja menot pyörivät pojan jalkapallo harrastuksen ympärillä.. Ja joka viikonloppu on jotain matsia jossain ja viikolla monet treenit. On leiriä, kisamatkaa ulkomaita myöten yms. Vuositasolla pojan harrastukseen menee useita tuhansia euroja, eikä siinä mitään sinällään.

Mutta tän perheen tytön harrastusta ei tueta millään tavalla. Hän harrastaa pianonsoittoa, vanhempia ei kiinnosta sitten yhtään, Tarjolla olisi ollut muutaman sadan euron piano (minun ystäväni oli myymässä pianoa ja heille siitä vinkkasin..), mutta se on kuulema liian kallis, pojan uudet nappulakengät maksoivat niin ja niin paljon, ja just maksoivat jotain seurajuttuja niin ja niin monen sadan auron edestä.. ja tyttö saa harjoitella pianonsoittoa pianotunnillaan, oli selitys (tilasta pianon hankinta ei ole kiinni kun asuvat 200m2 neliön talossa)

Myös pianotuntien maksut närästävät näitä vanhempia. (ihan ovat itse sanoneet)

Tuo tyttö on jo jokusen vuoden halunnut ratsastamaan, mutta maksaa liikaa, ja äiti ilmoitti suoraan ettei aio missään kentän laidalla seisoskella, kun on allerginenkin. Kumma juttu että sitten kykenee joka viikonloppu seisomaan siellä pojan jalkapallo peleissä kuitenkin.

Mä en voi ymmärtää tollasta epätasa-arvoa. Tytön pianonsoitto harrastus on vain murto-osa siitä mitä pojan harrastus maksaa, ja sekin on vanhemmille liikaa.

Olen muutaman kerran vihjannut että asiasta, että tytön vois kyllä viedä edes kokeilemaan sitä ratsastusta kun siitä jatkuvasti puhuu, mutta nää vanhemmat vaan suuttuu, ja selitys on aina sille että "ei se kuitenkaan jaksa kauaa olla siitä kiinnostunut ja se maksaa paljon".

Siis miten voi vanhemmat olla noin sokeita? Muuten ovat kyllä hyviä vanhempia. Ihan oikeasti. Mutta jotenkin tuo pojan jalkapallo harrastus menee kaiken edelle ja kaiken ohitse.
Tossa olen monta kertaa miettinyt, että kun tuo tyttö tuosta vielä kasvaa (nyt 12 vuotias ja veli 15 vuotias) ja tyttä alkaa tajuamaan tuon epätasaarvon, ja käy kiukuttelemaan, niin minä en ainakaan aio olla kuulemassa vanhempien itkua ja valitusta, vaan sanon siinä vaiheessa suoraan että tyttö on oikeassa ja he väärässä ja saisivat pitää turpansa kiinni.. meinaan vaan että pientä kapinaa on jo ilmassa... tossa just juttelin tuon äidin kanssa...

Mitäs mieltä te av mammat olette? Ja ihan oikasti, tämä ei ole provo. Näitä jalkapallo ja jääkiekko vanhempia on olemassa.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen asetelma on noin. Kärsiikö lapsi vähättelyssä perheessä vai ratsastuksen puutteesta? Tuota ensimmäistä et voi korjata, mutta tuon toisen voit. Eli hommata tyttö johonkin kokeilemaan ratsastusta.

Vierailija
82/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan tilanne olisi päin vastoin. On vain tyttöjä, jotka harrastavat musiikkia ja tanssia, itse käyn mielelläni heidän esityksissäni ja konserteissa sekä nautin harjoittelunkin kuuntelusta. Mies ei niin nauti baletista, mutta konserteissa käy ihan mielellään. Kolmas lapsi on tulossa. Miehen kanssa emme halua lapsille lajeja joissa saa päähän kohdistuvia iskuja, joten jalkapalloa, jääkiekkoa, nyrkkeilyä tai vastaavaa emme antaisi harrastaa kaupunginosaa pidemmälle. Toivottavasti nämä ei ole sen tulevan kolmannen lapsen haaveita. Onneksi joukkueurheilulajeja on muitakin. Itse kyllä mielummin katselen balettia kuin pallopelejä, mutta mies olisi onneksi myös innokas joukkuepelien seuraaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinhän tuollainen puolueellisuus on. Mutta toisaalta ei perheessä nyt voi tai edes pidä tasapuolisuutta mitata niin, että kaikille lapsille pitää uhrata täsmälleen sama minuuttimäärä ja euromäärä. Vaan kullekin tarpeensa mukaan. Joskus jollain on aikaavievä ja kallis harrastus ja toinen ei halua juuri sillä hetkellä harrastaa mitään. Pääasia, että kullakin on mahdollisuus valita itse ja saada siihen tarvitsemansa tuki.

Eli vähän nyt osalla tuntuu olevan mekanistinen käsitys tasapuolisuudesta.

Vierailija
84/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei täällä huutaa taas ap.

Onko täällä kuulolla ketään sellaista vanhempaa, jolla tilanne perheessä olisi aikalailla samanlainen kuin kirjoittamani aloitusviesti. Olis todella kiva tietää mikä tollasessa kuviossa on oikein meneillään.

Olen jo aiemmin sanonut, että muuten ovat kyllä hyviä vanhempia. Ihan oikeasti, kuuntelevat ja keskustelevat lasten kanssa paljon, mutta tämä asia tuntuu heille olevan aikalailla sokea piste. Ikävä kyllä. Tiedän, kuullostaa todella ristiriitaiselta, mutta tiedän kyllä asian olevan näin. En näe että kuitenkaan rakastasisivat noin ylipäätään tytärtään poikaansa vähemmän.. mutta eivät vaan jollain tasolla ota vakavasti tytön harrastusta ja halua harrastaa.. Tuo jalkapallo vie niin paljon perheen arjesta, ja suunnilleen kaikki menot suunnitellaan treenien ja pelien mukaan.

Haluaisin ihan oikeasti niin kovasti ymmärtää miksi asia on näin, vaikken sitä sitä hyväksyisikään. Kaivelee vaan.

Sinä varmaan tunnet miehesi sukulaisperheen asiat todella hyvin. Miten aikansa ja rahansa tarkalleen käyttävät

Meillä on jalkapalloileva poika. Aikaa kuluu paljon. Voi kai sanoa, että se on nykyisin miehenkin harrastus. Toimii joukkueessa. Tunteja kuluu joka viikko. Pelit ja leirit myös. Rahaa kuluu. Muttei kohtuuttomasti. Poika on aina tykännyt harrastuksestaan. Harrastanut 10 vuotta.

Tyttö soittaa pianoa. On joskus ratsastanut. Tanssii. Kuskataan ja käydään esityksissä. Piano on

Rahaa kuluu myös. Aikaa ei yhtä paljon

Kyllä kai se lapsen kiinnostuksesta lähtee. Eikä tarvi olla sama jokaiselle. Ei ainakaan

Et sinä sivusta tiedä kuinka perhe toimii. Miten asiat jakaantuu. Tuntuu oudolta tämä kiinnostuksesi ja arvostelu.

Eiköhän pääasia ole, että perhe itse tietää kuinka toimii. Ja onneksi sentään näet että molempia kohdellaan hyvin.

No kyllä minä olen aika suhteellisen hyvin perillä tästä pojan harrastuksesta, siihen menevästä ajasta ja rahasta, kun se on jatkuva puheenaihe noiden vanhempien puolelta. Jalkapallo on hyvä harrastus, ei siinä mitä. Mutta sitä tukea ja rahaa pitäisi löytyä myös tytön harrastukselle tai halulle harrastaa ratsastusta. Olenko minä hirveän väärässä?

Et sinä tunne perheen asioita. Ei kuulosta hyvältä että haluat arvostella miehesi sukulaisten asioita ja asettua heidän yläpuolelle

No sinulta vissiin jäi lukematta pariikin otteeseen se kun olen kirjoittanut että muuten vanhemmat ovat hyviä vanhempia, mutta tässä harrastusasiassa vallitsee epätasapaino. Ja kyllä minä sen verran tiedän, että tyttö haluaisi päästä kokeilemaan ratsastusta, kun siitä on moneen otteeseen minullekkin kertonut. On pyytänyt vanhemmiltaan, ja vanhemmat ovat ihan minun kuullen vastanneet ettei tyttö pääse. Ja kyllä tiedän mitä pojan harrastukseen menee, kun vanhemmat ovat summat kertoneet. 

Lue ihmeessä koko ketju, niin pääset vähän enemmän jyvälle mitä kirjoitan ja mitä haen takaa. Ja kyllä, perheen tyttö oirehtii jo, on alkanut kiukuttelemaan asiasta äidilleen.. ja tämäkin on ihan äidin omasta suusta tullutta tietoa. *huokaus*

Mut ei siinä mitä, jos sinun mielestä on reilua kohdella harrastus asioissa epäreilusti sisaruksia, niin mikäs siinä. Sitten sun täytyy varmaan tehdä niin.

Vierailija
85/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärinhän tuollainen puolueellisuus on. Mutta toisaalta ei perheessä nyt voi tai edes pidä tasapuolisuutta mitata niin, että kaikille lapsille pitää uhrata täsmälleen sama minuuttimäärä ja euromäärä. Vaan kullekin tarpeensa mukaan. Joskus jollain on aikaavievä ja kallis harrastus ja toinen ei halua juuri sillä hetkellä harrastaa mitään. Pääasia, että kullakin on mahdollisuus valita itse ja saada siihen tarvitsemansa tuki.

Lue aloitus ja lisäkommentit kunnolla. Tyttö ei todellakaan saa sitä tukea, kun ei saa pianoa eikä pääse kokeilemaan ratsastusta.

Vierailija
86/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen asetelma on noin. Kärsiikö lapsi vähättelyssä perheessä vai ratsastuksen puutteesta? Tuota ensimmäistä et voi korjata, mutta tuon toisen voit. Eli hommata tyttö johonkin kokeilemaan ratsastusta.

Ei se lapsen vähättely sillä korjaannu että ap hommaa työtön kokeilemaan ratsastusta. Kyllä se tytön tukeminen pitää tulla omilta vanhemmilta.

Vierailija
87/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsen vähättely sillä korjaannu että ap hommaa työtön kokeilemaan ratsastusta. Kyllä se tytön tukeminen pitää tulla omilta vanhemmilta.

Kun ongelma on tuo lapsen kokema vähättely, niin miten tuo aloittaja voi sen korjata? Hän voi omalta osaltaan lisätä kinnostusta lapseen, mutta tuskin voi tuon paremmin lisätä perheen kiinnostusta lapsen harrastukseen. Ainoa tie on parantaa lapsen harrastusmahdollisuuksia ja antaa lapselle tunne, että joku on kiinnostunut hänen tekemisistään.

Vierailija
88/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vierailija
89/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta se on, varsinkin maalla ja muualla missä mies on mies eikä marjanpoimija. Nainenhan olisi voinut valita itselleen kai toisenlaisenkin puolison mutta kun piti saada tuollainen, niin minkäs teet? Pahimmillaan tartuttaa tyttärensä samaan kynnysmattoiluun.

t. mies

Vierailija
90/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus ja lisäkommentit kunnolla. Tyttö ei todellakaan saa sitä tukea, kun ei saa pianoa eikä pääse kokeilemaan ratsastusta.

Tyttö soittaa pianoa, hänellä on sähköpiano. Mahdollisesti kuljetetaan, käydään esityksissä

Häntä tuetaan. Mahdollisesti saa enemmän aikaa muuten.

Ratsastukseen voi olla mikä tahansa syy. Sitähän me emme tiedä.

Eikä tarvitsekaan.

Minua ärsyttäisi mieheni sukulaisen puolison asioihin puuttuminen. Eiköhän jokainen hoida oman perheensä asiat omalla tavallaan.

Vierailija
91/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että meillä käyvät miehen sukulaisten puolisot eivät katsele kaikkea arvostellen

Vierailija
92/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollenkaan lukenut tätä ketjua? Lue ensin ja tule sitten kommentoimaan.

Tyttö haluaisi pianon ja ratsastamaan mutta ei saa eikä pääse kun on kallista.

Samaan aikaan pojan harrastukseen ei riitä 2000 € vuodessa.

Ja perheen vapaa- aika suunnitellaan pojan harrastuksen mukaan.

Väärin se on vaikka sitä miten päin kastelisi.

Olen yllättynyt että tätä vielä on niin kuin tämän ketjun perusteella näyttää olevan.

Vierailija
93/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö soittaa pianoa, hänellä on sähköpiano. Mahdollisesti kuljetetaan, käydään esityksissä

Häntä tuetaan. Mahdollisesti saa enemmän aikaa muuten.

Ratsastukseen voi olla mikä tahansa syy. Sitähän me emme tiedä.

Eikä tarvitsekaan.

Minua ärsyttäisi mieheni sukulaisen puolison asioihin puuttuminen. Eiköhän jokainen hoida oman perheensä asiat omalla tavallaan.

Ilman muuta jokainen perhe hoitaa asiat omalla tavallaan ja onhan niitä perhehelvettejä nähty ja kuultu maailman sivu.

Tuossa perheessä vanhemmat lyövät kiilaa itsensä ja tyttärensä väliin ja opettavat pojalle että hänen asiat ovat tärkeitä mutta eivät tytön.

Kiva pohja tulevalle parisuhteelle .

Vierailija
94/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä äitejä ketä vihaa tyttäriään, koska eivät itse ole saaneet aikanaan arvostusta tyttöytensä takia, ja tytär jo olemassaolollaan muistuttaa siitä. Elävät sitten aikuisena viimeinkin "vahvana" poikiensa kautta.

Vierailija
95/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä tämä? Perheessä on neljä lasta. Vähän rahaa. Ja vain yhdellä aikaa vievä harrastus....

Tai perheessä toinen lapsi tarvitsee enemmän tukea koulunkäyntiin. Tai enemmän rahaa vaatteisiin, koska kasvaa enemmän.

Tai toinen menee lukioon toinen amikseen. Lukiolainen saa siis enemmän kirjoja ym.

Ehkäpä äiti on allerginen hevosille. Ehkä tekee vuotärotöitä tai pelkää hevosia. Ehkä takki on kaukana.

Vai pitääkö lapsen saada itse päättää harrastuksensa täysin?

Ehkäpä asuvat kerrostalossa ja pienempi sähköpiano sopii paremmin.

Ehkä tyttö saa muita asioita enemmän

Ehkä jalkapallossa a on tullut yhteisö. Harrastus myös muille.

Paljon muuttuvia tekijöitä joten eiköhän anneta perheen ilman paheksuntaa hoitaa omat asiansa

Älkää nyt hyvä ihme ostako pianoa ilman perheen lupaa. Haloo ihmiset!

Vierailija
96/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä äitejä ketä vihaa tyttäriään, koska eivät itse ole saaneet aikanaan arvostusta tyttöytensä takia, ja tytär jo olemassaolollaan muistuttaa siitä. Elävät sitten aikuisena viimeinkin "vahvana" poikiensa kautta.

Älä nyt sentään liioittele

Hiukan nyt suhteellisuutta

Vierailija
97/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, perheen äiti saapui palstalle.

Vierailija
98/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu Tottakai

Onko muita vaihtoehtoja?

Onko mielestäsi myös hyvä ajatus näyttää aloitus tai vaikka lähettää. Siis palsta kaiken keskipiste, jonne aina jo henkilö saapuu. Tai ainakaan n kaikki kyllä havahtuu kunhan lukee viisauden sanomaa palstalta

Nämä saa mut oikeesti aina nauramaan. Voiko jonkun maailmankuva olla näin vääristynyt

Vierailija
99/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan tytöille ostetaan halvempia lahjoja, kuin pojille.

Nykyaikana.

Pidän tilannetta erittäin huolestuttavana.

Vierailija
100/106 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu Tottakai

Onko muita vaihtoehtoja?

Onko mielestäsi myös hyvä ajatus näyttää aloitus tai vaikka lähettää. Siis palsta kaiken keskipiste, jonne aina jo henkilö saapuu. Tai ainakaan n kaikki kyllä havahtuu kunhan lukee viisauden sanomaa palstalta

Nämä saa mut oikeesti aina nauramaan. Voiko jonkun maailmankuva olla näin vääristynyt

Saamistasi alapeukuista päätellen voisit ihan miettiä kenen maailmankuva on vääristynyt.