60-70 -luvulla syntyneet, saitteko koskaan remmiä tai piiskaa kotona?
Minä sain monta kertaa, vaikka en ikinä tehnyt mitään ihmeellistä edes.
Nykyäänhän joutuu varmaan oikeuteen tukistamisestakin?
Yks tuttu kertoi, että oli saanut syytteen teinin pahoinpitelystä, kun otti nyrkein hakkaavaa teiniä raivelista kiinni, että lopettaisi. Teiniltä oli irronnut pari hiusta. En sitten tiiä, miten kävi.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Itse synnyin -01 ja silti sain pentuna remmiä perseelle. Sitten kun siitä tuli laitonta niin loppu kyllä mutta ihan selkeessä muistissa on vielä ne tilanteet.
se on ollut laitonta 80-luvulta asti
Ei ollut väkivaltaa meillä.
55v.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut väkivaltaa meillä.
55v.
Ei meilläkään. Pientä uhkailua oli mummolassa, mutta mitään ei tehty.
Yhden kerran sain risusta kintuille mummoltani ja ihan syystä, löin koiraa vasaralla. En kovaa mutta kuitenkin.
Kerran kun kutitin ohimenevää isääni kyljestä, hän läimäisi avokämmenellä kasvoihin niin että silmälasini lensivät lattialle. Oli eka ja vika kerta kun leikkisästi isääni lähestyin, muutenkaan ollut koskaan mitenkään läheiset välit.
Ei. Silloin joskus kun oikeasti ansaitsin sen, sain läimäytyksen takapuolelle tai pienen tukistuksen. Joskus kun oikein kiukuttelin, laitettiin risu ulko-oven päälle pelotteeksi, mutta ei sitä koskaan käytetty.
En ymmärrä sitä että lapsia hakataan jollain remmillä. Eikö pelkkä käsi muka ota tarpeeksi kiepää? Ja se nöyryytys?
Enkä ymmärrä sitä, että ilman syytä huutedaan tai käydään käsiksi. Mutta sen ymmärrän, että aiheesta kyllä. Riippuu lapsen luonteesta oppiiko olemaan pelkällä nätisti sanomisella.
Ei fyysistä väkivaltaa, mutta olipa perkeleellisen ilkeä tapa kasvattaa muuten. s. 1975
Kuitenkin aivan pienenä tukkapöllyä tai kättä väännetty jos toista aikonut sitten lyödä ja mitään myöhempää sitten ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan aiheesta annettiin, en tajua tätä valitusta! Se opetti eikä olut nuoriso rettelijöitsijöitä, ei teini häiriköitä! Kiroiltiin, tapeltiin, ei uskottu jne jne. saatiin piiskaa. Se siitä, mitä sitten? Jotkut ei opi, toiset oppii vähemmästä.Ei normaalille pitäisi traumoja jäädä. Päin vastoin nämä marisijat on niitä jotka ei halua totella eikä kunnioittaa ketän eikä mitään, olen nähnyt! Kunnioituksen puute samoin itsekeskeisyys määrää kaiken.
Nuorissa rettelöitsijöitä ja häiriköitä on nykyään paljon vähemmän. Tutustu tilastoihin. Ilkivalta ja rikollisuus on enää 20 prossaa 80-luvun lukemista.
Ja olisi vieläkin vähemmän, ellei näitä perinteisen fyysisen kurittamisen kulttuurin lapsia olisi tuontitavarana.
Kunnioita lastasi ja yhteisöä, niin hänkin tekee niin.
Patisi että nykyään on nuorten tekemä väkivalta paljon raaempaa, ei ole tasaveroisia painia tai nyrkkitappeluja, vaan porukalla hakataan joku henkihieveriin tai jopa murhataan.
Olen vain ollut näkemässä, kun veli sai remmiä paljaille kankuille isältä. Hän kyllä olikin tehnyt aika pahan kolttosen, jossa henkensäkin vaaransi.
Hyvä mies hänestä tuli ja isäsuhde oli aina tästä tapauksesta huolimatta hyvä. Itse en toki hyväksy lasten väkivalloin kuritusta, älkää niin luulko.
Ikivanha ketju. Menneiden aikojen sairaita rangaistuskeinoja riitti. Etupäässä meillä saatiin luunappeja ja joskus harvoin tukistettiin. Kerran sain äidiltä avokämmenellä piiskaa 11-vuotiaana. Oli todella nöyryyttävää. Muutenkin huutoa tuli ja kuri oli ihan älyttömän tiukka. Syntynyt 70-luvun puolivälin seutuun. Ongelmiahan tuosta tuli, aivan mieletöntä jännitystä, pelkoa ihmisiä kohtaan, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja huonoja käyttäytymismalleja. Olin terapeuteille varsin tuottoisa asiakas, nykyään tasapainoinen 50+ pitkässä liitossa jossa ei väkivaltaa puolisoon eikä lapsiin käytetä. Silti ne vanhat kaltoinkohtelut joskus tulee kummittelemaan. Tosi yleistähän se oli. Jotkut ystävät ovat vasta nyt kertoneet kuinka heilläkin piiskattiin, mutta eivät kehdanneet siitä aiemmin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä piiskaa saaneet sanovat, että "ei tehnyt mieli sen jälkeen tehdä tyhmyyksiä". Mitä sellaisia tyhmyyksiä oikein teitte, että teitä sai kohdella tavoilla, joista olisi tuolloinkin joutunut käräjille jos niin olisi tehnyt aikuiselle?
Jos vanhemmat tekivät enemmän lapsia kuin pystyivät huolehtimaan (ja huom, ehkäisy oli tuolloin arkipäivää) eivätkä välittäneet huolehtia, ohjata ja kasvattaa lapsiaan, niin se ei ollut lasten syy. Vaan vanhempien. Vanhempien laiskuutta ja osaamattomuutta.
Ette te piiskaa saaneet olleet huonoja lapsia. Teillä vaan oli huonot vanhemmat.
Tiedän. Mutta pilattua itsetuntoa ei korjaa mikään. Vaikuttanut elämän valintoihin raskaasti, äly olisi riittänyt mutta sosiaaliset pelot esti menestymisen työelämässä. Olen pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan aiheesta annettiin, en tajua tätä valitusta! Se opetti eikä olut nuoriso rettelijöitsijöitä, ei teini häiriköitä! Kiroiltiin, tapeltiin, ei uskottu jne jne. saatiin piiskaa. Se siitä, mitä sitten? Jotkut ei opi, toiset oppii vähemmästä.Ei normaalille pitäisi traumoja jäädä. Päin vastoin nämä marisijat on niitä jotka ei halua totella eikä kunnioittaa ketän eikä mitään, olen nähnyt! Kunnioituksen puute samoin itsekeskeisyys määrää kaiken.
Nuorissa rettelöitsijöitä ja häiriköitä on nykyään paljon vähemmän. Tutustu tilastoihin. Ilkivalta ja rikollisuus on enää 20 prossaa 80-luvun lukemista.
Ja olisi vieläkin vähemmän, ellei näitä perinteisen fyysisen kurittamisen kulttuurin lapsia olisi tuontitavarana.
Kunnioita lastasi ja yhteisöä, niin hänkin
Joopa joo. Kyllä niistä oli rehtiydet kaukana kun porukkaa hakattiin jo silloin sairaalaan ja joskus hengiltäkin. Voi luoja minkä näköisiä oli joskus ammattikoulussa pari meidän luokkalaista 90-luvun alussa kun ne oli hakattu kaupungilla täysin tuntemattomien toimesta.
Tukkapöllyä useammankin kerran. Mutta jäi mielikuva että aina ihan aiheesta, ei jäänyt vaivaamaan ja vanhempiin hyvät välit. Vm 1972
Meillå se väkivalta oli sitå luokkaa, että se nosti aivan mielettömän raivon vielä aikuisena kun niitå mietti. Äiti ehti kuolla jo kauan sitten, joten asiat jäivät selvittämättä. Haudalla olen 30 vuoden aikana tainnut käydä 2 tai 3 kertaa. Hänen viimeisinä vuosinaan en pitänyt yhteyttä mutta kuolinvuoteella kävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä piiskaa saaneet sanovat, että "ei tehnyt mieli sen jälkeen tehdä tyhmyyksiä". Mitä sellaisia tyhmyyksiä oikein teitte, että teitä sai kohdella tavoilla, joista olisi tuolloinkin joutunut käräjille jos niin olisi tehnyt aikuiselle?
Jos vanhemmat tekivät enemmän lapsia kuin pystyivät huolehtimaan (ja huom, ehkäisy oli tuolloin arkipäivää) eivätkä välittäneet huolehtia, ohjata ja kasvattaa lapsiaan, niin se ei ollut lasten syy. Vaan vanhempien. Vanhempien laiskuutta ja osaamattomuutta.
Ette te piiskaa saaneet olleet huonoja lapsia. Teillä vaan oli huonot vanhemmat.
Tiedän. Mutta pilattua itsetuntoa ei korjaa mikään. Vaikuttanut elämän valintoihin raskaasti, äly olisi riittänyt mutta sosiaaliset pelot esti menestymisen työelämässä. Olen pitkäaikaistyötön.
Kyllä sen terapialla saattaa saada kuntoon mut vaatii terapiaa jopa vuosia ja vahvan halun korjata mielensä koukeroita. Mulla oli toi sama, nykyään olen ihan ok menestyvä ja suht sosiaalinen. Onnekas toki olen, voisin olla itsekin pitkäaikaistyötön. Tsemppiä sinulle, vasta sitten on myöhäistä kun elämä päättyy.
Väkisilläkin miettii ovatko nämä nykyajankin väkivaltaiset nuoret lapsena niin pahasti hakattuja kerta se on todennäköisempää niille jotka lapsesta astk kokevat varsinkin kovaa väkivaltaa.
Sain mutta aina aiheesta eikä se mitään pahoinpitelyä ollut eikä edes juuri sattunut, eikä se kauheasti vaikuttanut, oltiin aika villejä tapauksia. Kuritus loppui kyllä ennenkuin täytin 10.