Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

60-70 -luvulla syntyneet, saitteko koskaan remmiä tai piiskaa kotona?

Vierailija
24.03.2016 |

Minä sain monta kertaa, vaikka en ikinä tehnyt mitään ihmeellistä edes.
Nykyäänhän joutuu varmaan oikeuteen tukistamisestakin?
Yks tuttu kertoi, että oli saanut syytteen teinin pahoinpitelystä, kun otti nyrkein hakkaavaa teiniä raivelista kiinni, että lopettaisi. Teiniltä oli irronnut pari hiusta. En sitten tiiä, miten kävi.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillinen kuritus tuli laittomaksi vasta 80-luvun alkupuolella, mutta sitä ei vahdittu pitkään aikaan kovin tarkasti.

Itse olen syntynyt 1975 ja koskaan en ole saanut selkääni, ei ole tukistettu tai nipattu edes. Eikä ole 1978 syntynyttä veljeäkään. Äiti on syntynyt 1950 ja hänkään ei ole koskaan saanut ruumiillista kuritusta. Isä on saanut kerran selkäänsä lapsena ja kuulemma ihan aiheesta. Isäni on syntynyt 1948.

Juttelin joskus kavereiden kanssa ja ei nekään ole piiskaa koskaan saanut. Yksi muistaa, että kerran tukistettiin. Ei saisi vetää tähän koulutustasoa, mutta itselläni ja lähimmillä kavereilla on koulutetut vanhemmat. Ehkä vähän valistuneempia? Luokkatovereista tiedän parin saaneen piiskaa säännöllisesti ja niiden vanhemmat oli kouluttamattomia duunareita.

Vierailija
62/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 50-luvulla enkä koskaan ole saanut selkääni, eivät myöskään 20-luvulla syntyneet vanhempani. Ei se lasten pahoinpitely ihan kaikkialla ollut normaalia menneinäkään aikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 50-luvulla enkä koskaan ole saanut selkääni, eivät myöskään 20-luvulla syntyneet vanhempani. Ei se lasten pahoinpitely ihan kaikkialla ollut normaalia menneinäkään aikoina.

Ei teidän perheessä tuohon aikaan, mutta kyllä se fyysinen rankaiseminen oli arkipäivää jopa kansakouluissakin joskus vielä 1960-luvullakin, jolloin itse kävin kansakoulua, niin kylläpä vaan karttakepillä jotkut opet näpsyttelivät joitakin tottelemattomia oppilaita.  Isäni, joka oli syntynyt 20-luvun lopulla kertoi kouluajoistaan, ja kyllähän siihen aikaan oli tosiaan opettajillakin vielä auktoriteettia, ja yksi syy oli se, että opettajakin siihen aikaan sai antaa tosiaan luunapin tai tukkapöllyä sekä karttakepistä näpeille kurittomille oppilailleen.Luokkahuoneen nurkkaan muuten laitettiin vielä minunkin kansakouluaikaan tottelemattomia oppilaita seisomaan.

Lasten kurittaminen fyysisesti oli sallittua, ja isokirjakin siihen oikein kehoitti sanonnoillaan ja ihmisten sen aikaisia muitakin sanontoja viljeltiin usein:

"Ken kuritta kasvaa, hän kunniatta kuolee."  "Ken vitsaa säästää, hän lastaan vihaa."

Risun oksa näytti olevan useammassakin lapsiperheessä vielä 60-luvulla oven karmin päällä tai muussa sopivassa paikassa, ihan vaan pelotteeksi, vaikka sitä ei käytettykään, ei meilläkään.

Vierailija
64/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut remmistä, enkä tiedä ketään joka olisi saanut oikeaa piiskaa. Meillä piiskaaminen tarkoitti takapuolelle läpsäisyä, ja sen rangaistuksen sai jos oli tehnyt jotain tosi pahaa, yleensä sillä vaan kyllä uhattiin. Sama juttu tukkapöllyssä, ei sekään ollut mitään hiuksistä kovaa retuuttamista, vaan pieni nipistys, ei mitään sellaista että hiuksia kiskottaisiin irti. Rangaistukset oli aina täysin aiheellisia, ei mitään mielisairaan vanhemman päähänpistoja.

Samalla tavalla olen kasvattanut omat lapseni, isompaa lasta ei tarvi tukistaa tai mitään, kun ymmärtää puhetta. Mutta pienenpänä jos lapsi ei lukuisia kieltoja ja estämistä uskonut, vaan jatkoi jotain pahantekoa, olen tukistanut, eli ottanut hiuksista kiinni, niin että lapsi pysähtyy, ja kuuntelee kun sanoo että ei, näin et saa tehdä, lopeta tuo. Ja se yleensä sitten tehoaa.

Minä, sisarukseni ja lapseni ollaan kaikki kasvettu kunnon ihmisiksi, ja kaikilla on hyvät välit keskenään, mitään traumoja ei ole tullut, koska rangaistukset on olleet aika lieviä ja oikeudenmukaisia. Ei mitään pimeään komeroon pelkäämään laittamisia koskaan.

Vierailija
65/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun akateemisen perheen lapsena ruumiillinen kuritus ei ollut vierasta. Rangaistus saattoi heilahtaa jälkikäteen ajatellen hyvinkin pienestä. milloin kylpyhuoneen valot olivat jääneet päälle, olohuone leikkien jäljiltä sotkuiseen kuntoon tai viikonloppuna nukuttiin liian myöhään / herättiin liian aikaisin.

Tulos? Opin, että maailma on pohjimmiltaan mielivaltainen paikka. Vahvemmalla on luontainen oikeus käyttää mielivaltaisesti voimaansa heikompaa kohtaan. Tunneilmaisuni on melko puutteellista, paitsi humalassa. En kuitenkaan oppinut "tottelemaan" vaan tunnen auktoriteettiin pohjautuvat yhteisöt ja vahvat hierarkiat äärimmäisen epämiellyttäviksi.

Välit vanhempiin ovat nykyään lähinnä muodolliset.

Vierailija
66/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Isäni pahoinpiteli minua remmillä, retuuttamalla ja tukistamalla. En ollut edes mitenkään ilkeä tai tuhma lapsi, en vain osannut olla. Aikuisiällä olen erittäin taitava tunnistamaan luonnehäiriöiset ihmiset. Isäni kanssa en ole tekemisissä. Rukoilee, että saisi nähdä lapsenlapsena, mutta tulee kuolemaan näkemättä heitä koskaan. Hän tietää sen ja se riittää minulle kostoksi. Väkivallan kierteen katkaisin. En ole koskaan satuttanut omaa lastani.

Vierailija
67/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappeja tukistusta tukasta ja koivuniemen herraa muistan saaneeni, en yhtään pahana pidä.

Juu, naapurissa on vapaankasvatuksen tuote jolle ei minkäänlaista kuria ikinä ole laitettu, kaikkea mahdollista rikollista tekee edelleen mies nyt +30, linnassa lusii joka vuosi rötöksistään.

Vierailija
68/101 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luunappeja tukistusta tukasta ja koivuniemen herraa muistan saaneeni, en yhtään pahana pidä.

Juu, naapurissa on vapaankasvatuksen tuote jolle ei minkäänlaista kuria ikinä ole laitettu, kaikkea mahdollista rikollista tekee edelleen mies nyt +30, linnassa lusii joka vuosi rötöksistään.

Todennäköisesti vapaan kasvatuksen tuote on ollut rankan perheväkivallan uhrina.

Vierailija
69/101 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyin -01 ja silti sain pentuna remmiä perseelle. Sitten kun siitä tuli laitonta niin loppu kyllä mutta ihan selkeessä muistissa on vielä ne tilanteet.

Vierailija
70/101 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, herranen aika! Olin kyllä vilkas ja ehtiväinen, mutta ehkä ainoa lapsi saa paljon anteeksi...

Vierailija
71/101 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut. Äiti oli kännissä aamusta iltaan ja kerran hain sen yöllä kapakasta kotiin, monesti istuin kapakassa seurana. Se oli sitä aikaa, nykyään varmaan (toivottavasti) kiellettyä. 

Syntynyt 1970

Vierailija
72/101 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 syntynyt olen.

Epämääräisiä rangaistuksia jaettiin meillä usein, äidillä ei ollut aikaa/halua/ymmärrystä selvittää jotain mitättömiäkään sisarusten tai kaverusten välisiä pikku kräniä vaan lähetti kellariin koivurisun kanssa. Kellariin meni pimeät portaat, joissa hämähäkkejä... kellarissa sitten housut nilkkoihin ja vitsaa pyllylle ja reisille.

Isä ei kertaakaan kysynyt mistä on kyse vaan löi kun kerran käskettiin.

Kertaakaan kanssani ei keskusteltu asiasta eli en edes tajunnut mitä tein väärin! Tulos: epäluottamus vanhempiini, en olisi koskaan antanut lapsiani heille hoitoon vaikka kuinka kinusivat ja syyllistivät!!!

Vierailija
73/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapsena risusta.Myös tukkapöllyä. Olen syntynyt -75. En koe katkeruutta vanhempiani kohtaan, ainakin omassa kaveripiirissä risua saivat muutkin. Vanhempani toimivat niin kuin luulivat oikein olevan, molemmat ovat myös lapsuudessaan saaneet selkään. Isäni ja äitini olivat tavallisia, töissä käyviä vanhempia, ei alkoholi ongelmia ja lapsuuteni on jäänyt mieleen onnellisena. Välit vanhempiin ovat edelleen hyvät ja läheiset. En saanut piiskaa usein, olisinkohan kaksi kertaa lapsena saanut. Toisen kerran muistan syyn olleen sen, että karkasin pihalta kielloista huolimatta.

Vierailija
74/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt - 91 ja sain remmiä ja piiskaa ja kuria muutenkin. Hyvä niin, minusta ei tullut sellaista pullamössöteiniä joka vaan on pelikoneella eikä tee mitään, odottaa vaan valmista.

Vierailija
75/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta nämä aikanaan lapsiinsa väkivaltaa käyttäneet vanhemmat ovat nyt itse siinä iässä, että alkaa pissa karkailla ja maitolasit kaatua ja kämmäiltyä puolin ja toisin vanhuuden tuoman kömpelyyden, muistisairauksien ja kipujen vuoksi. 

Mitäpä luulette, mikäpä olisi tuhmalle vanhukselle oikea rangaistus? Jos he eivät kerran tunteneet empatiaa lapsen keskeneräisyyttä kohtaan, pitääkö heitä kohtaan tuntea nyt empatiaa? Suljetaanko komeroon vai annetaanko piiskaa? Oppiskohan papat pissaamaan vaan vessaan ja mummut syömään siistimmin?

Et sitten lue lehtiä..? Mummut ja vaarit saa rangaistuksensa viimeistään vanhainkodin pissakakkalakanoissa niinkuin mekin aikanaan. Ennen meni pahat kuoleman jälkeen helvettiin, mutta nykyään sinne pääse jo vähän aiemmin.

Vierailija
76/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse synnyin -01 ja silti sain pentuna remmiä perseelle. Sitten kun siitä tuli laitonta niin loppu kyllä mutta ihan selkeessä muistissa on vielä ne tilanteet.

Kurittamisesta tuli laitontoa jo vuonna 1984.

Vierailija
77/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vanhemmat ei ole väkivaltaisia.

47v.

Vierailija
78/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten lue lehtiä..? Mummut ja vaarit saa rangaistuksensa viimeistään vanhainkodin pissakakkalakanoissa niinkuin mekin aikanaan. Ennen meni pahat kuoleman jälkeen helvettiin, mutta nykyään sinne pääse jo vähän aiemmin.

Ei riitä. Kyllä mummuille ja vaareille pitää myös fyysinen kuri olla. Tuhmuuksista pikkuisen vitsaa ja luunappeja, että oppivat käyttäytymään ja tottelemaan auktoriteetteja. Eihän siitä mitään traumoja jää, kuulemma.

Vierailija
79/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1990 ja minä sekä nuoremmat veljeni olemme saaneet tukkapöllyä, selkäsaunaa ja luunappeja. Samana vuonna syntynyt kaveri pikkuveljineen sai remmiä.

Vierailija
80/101 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oli meillä lievemmästä päästä, oli hyvin väkivaltainen koti.