60-70 -luvulla syntyneet, saitteko koskaan remmiä tai piiskaa kotona?
Minä sain monta kertaa, vaikka en ikinä tehnyt mitään ihmeellistä edes.
Nykyäänhän joutuu varmaan oikeuteen tukistamisestakin?
Yks tuttu kertoi, että oli saanut syytteen teinin pahoinpitelystä, kun otti nyrkein hakkaavaa teiniä raivelista kiinni, että lopettaisi. Teiniltä oli irronnut pari hiusta. En sitten tiiä, miten kävi.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta nämä aikanaan lapsiinsa väkivaltaa käyttäneet vanhemmat ovat nyt itse siinä iässä, että alkaa pissa karkailla ja maitolasit kaatua ja kämmäiltyä puolin ja toisin vanhuuden tuoman kömpelyyden, muistisairauksien ja kipujen vuoksi.
Mitäpä luulette, mikäpä olisi tuhmalle vanhukselle oikea rangaistus? Jos he eivät kerran tunteneet empatiaa lapsen keskeneräisyyttä kohtaan, pitääkö heitä kohtaan tuntea nyt empatiaa? Suljetaanko komeroon vai annetaanko piiskaa? Oppiskohan papat pissaamaan vaan vessaan ja mummut syömään siistimmin?
Dementoituneelle mutsilleni voisi vielä jotenkin älyissään oleva isäni pitää pieksäjäiset kerran näistä syistä kaksi viikossa. Kusee housuinsa, kun Tenat on vanhuksille eikä hänelle tarkoitettuja. Viimeksi nähdessämme kaatoi kahvia pitkin pöytää ja mukiksi pitää jo antaa sellainen pilliversio.
Sairaat boomerit eivät muuta osanneetkaan. Pahoinpitely ja remmi oli lääke kaikkeen mahdolliseen. Se porukkahan haaveilee noista ajoista edelleen.
Sain yhden kerran. Risua perseelle ja itse piti mennä risu metsästä hakemaan. Sellanen enempikin muodollinen tapahtuma se oli, eli jokusen kerran isä nasautti risulla perseelle sen verta, että pylly hetkisen punotti. Minkäänlaisia traumoja ei tuosta sessiosta tietenkään jäänyt.
En enää muista, mikä se syy oli, mutta jotain väärää olin vissiin tehnyt. Tukkapöllyä toki sain vähän useammin, mutta ne tapahtui pienempänä. Tuo selkään saaminen taisi tapahtua vähän alle 10 vuotiaana, jos oikein muistan.
M62
Vierailija kirjoitti:
Tulee karmeita muistoja mieleen.
Naapurissa oli "Ari", joka oli hyvin arka ja pissasi housuun vielä kuusivuotiaana. Ehkä juuri isänsä takia.
Isä löi aina ohi kulkiessaan päähän ja se ei totisesti ollut mikään läpsäytys. Raahasi niska-pers -otteella Arin milloin mistäkin syystä sisään ja ulkona kuulimme partsin kautta tuskan huutoja.
Uimassa näimme, että Arilla oli selkäpuoli verinaarmuilla usein.
Nyt nousee niin kamala viha, että tällaista on voinut tapahtua kaikkien meidän silmien edessä 60-70 -luvulla.
Missä koulun toimijat? Tai kukaan? Täytyihän vanhempienikin nähdä lapsen tilanne, oli seinänaapuri.
Itse olen saanut vain satunnaisia tukkapöllyjä äidiltäni, kun on kiukustunut. Nekin täysin turhia. Mutta silmitön lapsen pahoinpitely... ihan vieressä.
Nää boomerit nyt suojelivat toisiaan. Suurin osa heistä kun oikeasti vihasi lapsiaan, vaikka lähinnä sivistyneemmässä perheessä se hillittiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut vyöstä N41
Olen samanikäinen kuin sinä ja olen myös saanut piiskaa. Tiedän, että moni muukin sai vielä 1980-luvulla. Olen ihmetellyt, että olenko kotoisin jostain erikoisesta paikasta, kun usein ihmetellään, etteivät meidän ikäiset enää saaneet. Pohjois-Suomessa olen kasvanut, joten siellä varmaan asiat muuttuivat hitaammin.
Olen -68 syntynyt nainen. Lapsena sain kyllä selkääni muutamat kerrat ja sen lisäksi tukistamista, " korvatillikkaa" ym. Asialla aina isä. Hänellä mt-ongelmia ja todennäköisesti erittäin traumaattinen lapsuus, ja hän oli väkivaltainen myös äitiäni kohtaan. Kierre on kuitenkin katkaistu ja oman lapsemme on kasvatettu ilman minkäänlaista väkivallan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Isä veteli henkarilla, remmillä, sateenvarjolla ja vaikka millä. Mummolassakin oli "koivuniemen herra" oven päällä, jos lapset ei ole kiltisti. Lievempi rangaistus oli joutua pimeään komeroon hetkeksi.
Ja kukaan noista ei ollut alkoholisti tai mitään - oli kai ihan yleinen tapa? Karjalasta suku kotoisin.
Normipäivä
Itse olen syntynyt 86 ja sain selkääni joka perjantai sen mukaan mitä olin viikon aikana tehnyt,ja silti nykyään vanhempani ihmettelevät kun en halua olla heidän kanssaan pahemmin tekemisissä.
Mutsi antoi risua ja faija veteli remmillä niin, että tuntui. Ehkä siitä johtuu, etten ole tehnyt muuta pahaa, kuin syyllistynyt muutaman kerran ylinopeuteen ja väärin pysäköintiin.