Tänään kaupassa nähtyä: keski-ikäistä naista syytettiin varastamisesta, nainen
ei suostunut näyttämään laukkujensa sisältöä vartijalle joka hänet otti kiinni. Sanoi vaan ettei ole ottanut mitään. Poliisit tuli paikalle, tutkivat naisen laukut ja mitään ei löytynyt.
Mielipiteitä?
Kommentit (337)
Kamalaa. Naisparka. En olisi itsekään näyttänyt laukkuani tai sitten olisin järjestänyt kunnon shown ja suurieleisesti ladannut kaikkia kamani ja vaatteenikin siihen nähtäväksi.
Minuakin epäiltiin kerran myymälävarkaaksi nuorempana. En ole ikinä varastanut mitään lapsena enkä aikuisena, joten koin luonnollisesti asian hyvin loukkaavana. Epäilyn syy oli, että näytin kuulemma epäilyttävältä kävellessäni kassan ohi ilman ostoksia (olin menossa pankkiautomaatille nostamaan käteistä, jotta olisin voinut ostaa juuri sovittamani housut). Kyseinen kauppa meni ikuiseen boikottiin, ja sanoisin arviolta, että yritys menetti näin n. 200 eur/kk * 20 vuotta. Joten ihan noin liiketoiminnan kannalta olisi parempi olla oikeasti pätevät syyt ennen asiakkaan syyttämistä varkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtuukohan naisella kauppa?
Aika nätisti varmaan saavat kaupassa puhua, että kauppa ei vaihdu. On sitten asiakaspalvelun tasosta kiinni, jääkö tuollaisen jälkeen vielä asiakkaaksi. Epäilenpä, löytyykö sellaista ammattitaitoa moneltakaan aspalta.
On saattanut olla vartijalla vahva epäily anastuksesta, mutta muori ehtinyt sujauttaa tavaran pois kassistaan, kun nähnyt, että häntä tarkkaillaan. Tuskin ne vartijatkaan nyt ihan randomina poimii tyyppejä kaupasta ja käskee näyttää kassin. Jonkinlaista epäilyttävää liikehdintää siihen on liittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite en olis jaksanu ruveta jankkaamaan ettei mun laukkuja sais tutkia, varsinkaan kun en mitään olis varastanu. Jääräpäisyyttä ja ylpeyttä on monenlaista, osa hyvinkin lapsellista. Poliiseillahan ei muuta tekemistään varmastikkaan olisi ollut kuin tutkia jonkun naisen laukku, kun hän ei voinut sen sisältöä vartijalle näyttää.
Sinun mielestäsi on siis täysin ok, että sinua, maksavaa asiakasta pidetään syyttä varkaana ja nöyryytetään vaatimalla avaamaan laukku? Minä olisin tuossa tilanteessa toiminut aivan samalla tavalla, kuin tuo nainen. No, olisin voinut heittää vartijalle, että avaan laukkuni, kunhan olen ensin päässyt kakkukahveille kotiisi ja käynyt läpi makkarisi laatikot tai saanut älypuhelimesi viesteineen kaikkineen selattavakseni.
Varkaita on kuule pukumiehistä minkkiturkkimummoihinkin. Tiedätkö paljonko hävikkiä varkauksien takia syntyy vähittäiskaupoille vuodessa? Ja sinä maksat sen tuotteiden hinnoissa.
Sinun laukkusi sisältö tuskin kiinnostaa vartijaa sen enempää kuin ketään muutakaan.
Ellei siellä sitten ole sitä varastettua tavaraa, tai kannat mukanasi dildokokoelmaasi ruokakaupoilla.
Ystäväni kauppavartija: mummot pahimpia varkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi sitä laukkuaan näyttää, jos ei ole mitään vienyt? Enemmän saa huomiota osakseen kun alkaa raivoamaan asiasta ja viedään takahuoneeseen poliisia odottamaan. Toki jokaisen oma valinta.
Sanottiinko jossain että nainen raivosi?
Se ja sama. Kyllä minä kiinnitän enemmän huomiota jos vartija saattelee asiakasta takahuoneeseen,
kuin siihen että jonkun laukkua vilkaistaan. Valinta on toki jokaisen oma. Poliisien juoksuttaminen turhan takia tosin on meiltä kaikilta pois ja todella kusipäistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite en olis jaksanu ruveta jankkaamaan ettei mun laukkuja sais tutkia, varsinkaan kun en mitään olis varastanu. Jääräpäisyyttä ja ylpeyttä on monenlaista, osa hyvinkin lapsellista. Poliiseillahan ei muuta tekemistään varmastikkaan olisi ollut kuin tutkia jonkun naisen laukku, kun hän ei voinut sen sisältöä vartijalle näyttää.
Sinun mielestäsi on siis täysin ok, että sinua, maksavaa asiakasta pidetään syyttä varkaana ja nöyryytetään vaatimalla avaamaan laukku? Minä olisin tuossa tilanteessa toiminut aivan samalla tavalla, kuin tuo nainen. No, olisin voinut heittää vartijalle, että avaan laukkuni, kunhan olen ensin päässyt kakkukahveille kotiisi ja käynyt läpi makkarisi laatikot tai saanut älypuhelimesi viesteineen kaikkineen selattavakseni.
Varkaita on kuule pukumiehistä minkkiturkkimummoihinkin. Tiedätkö paljonko hävikkiä varkauksien takia syntyy vähittäiskaupoille vuodessa? Ja sinä maksat sen tuotteiden hinnoissa.
Sinun laukkusi sisältö tuskin kiinnostaa vartijaa sen enempää kuin ketään muutakaan.
Ellei siellä sitten ole sitä varastettua tavaraa, tai kannat mukanasi dildokokoelmaasi ruokakaupoilla.
Hävikki on varmasti suuri, mutta ei tarvitse olla ydinfyysikko ymmärtääkseen, että aiheeton varkaussyytös on kaupalle monikymmenkertaisesti haitallisempaa kuin se, että joskus varas pääsee "livahtamaan" ohi. Tarkoitan siis, että on syytä olla asiastaan täysin varma, ennen kuin alkaa asiakasta julkisesti syyttämään varkaaksi.
Luultavasti tekisin samoin. Varsinkin jos kauppa olisi päivittäistavarakauppa, jossa käyn usein ja olen tuttu kasvo. Nöyryyttävää ja loukkaavaa, ei se, että sillä hetkellä epäillään vaan se, että olisin silloin ollut jo kauan epäilyksen alaisena. Yhdessä isossa S-Marketissa on tietty vartija, joka valpastuu aina kun tulen kauppaan ja alkaa seurailla toimiani, ilmestyen hyllyjen takaa yllättäin eteeni. Inhottava tunne. En ole koskaan varastanut.
Minkä takia rehellisen ihmisen on niille vartijoille kiukuteltava? Hehän ovat siellä kaikkien kaupassa asioivien turvallisuuden takia. Ihme asenne aikuisilla ihmisillä. Ihan kuin joku pahainen kakara, joka kiukuttelee. Ei ihme, että kouluissakin meno on, mitä on, kun jo vanhemmilla on hirveä tarve kapinoida ja kiukutella. Itse olisin sanonut, että tottakai voin näyttää. Sen jälkeen olisin pyytänyt kuulutusta.
Ei mulla vaan ole aikaa jäädä huvikseni odottelemaan että poliisi tulee sitten joskus 30min päästä jos kerkiää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi sitä laukkuaan näyttää, jos ei ole mitään vienyt? Enemmän saa huomiota osakseen kun alkaa raivoamaan asiasta ja viedään takahuoneeseen poliisia odottamaan. Toki jokaisen oma valinta.
Sanottiinko jossain että nainen raivosi?
Se ja sama. Kyllä minä kiinnitän enemmän huomiota jos vartija saattelee asiakasta takahuoneeseen,
kuin siihen että jonkun laukkua vilkaistaan. Valinta on toki jokaisen oma. Poliisien juoksuttaminen turhan takia tosin on meiltä kaikilta pois ja todella kusipäistä toimintaa.
Virheellisen arvioinnin tehnyt vartija/kaupan henkilökunta siinä tapauksessa poliisin juoksuttamiseen on syyllinen, eikä pahaa-aavistamaton tilanteeseen täysin syytön maksava asiakas.
Minä olisin toiminut täysin samoin, sekä vielä vaatinut korvausta aiheettomasta epäilystä sekä poliisin odottamiseen käyttämästäni ajasta.
On ihan järkyttävän raivostuttavaa joutua epäillyksi ihan ilman mitään järkevää perustetta. Minä olin tässä jokunen vuosi sitten ostoksilla Sellon Prismassa tuplavaunujen kanssa. Oli sellaiset leveät Emmaljungat, joiden tavaratason näkee ilman sen kummempaa kyykistelyä.
Ollessani kassalla kassatytön puhelin soi ja puhelimessa selvästi annettiin jotain ohjeita mahdollisen varkaan kiinni ottamiseen, koska tyttö kurkotti luuri korvallaan kurkistamaan kassan yli vaunujen alatasoa. Se oli täysin tyhjä.
Harmitti kyllä niin paljon, kun vielä kannoin tuohon kauppaan puolisentoista tonnia kuukaudessa, mutta kauppaakaan en voinut lähteä vaihtamaan, koska itse S-ryhmäläisenä sain sieltä henkilökunta-alennukset. Sen verran asia kuitenkin söi, että seuraavat kaksi viikkoa kävin kaupassa siten, että olin kiinnittänyt vaunujen alatasolle roikkumaan lapun, jossa luki "tarkista kunnolla, ei varastettua tavaraa". Lapsellista ehkä joo, mutta omaan vitutusta helpotti kummasti.
Vartijalla ei ole mitään oikeutta ottaa naista tai ketään muutakaan kiinni jos ei ole nähnyt varkautta / näpistystä tai ole siitä vahva epäilys. Hälytysporttien soiminen ei anna oikeutta vahvaan epäilyyn, niin epäluotettavia ne ovat.
Tällöin saat kävellä kaupasta aivan vapaasti pois ja jos vartija estää ulosmenosi, suorittaa hän laittoman kiinnioton, ja voitkin jäädä odottamaan poliiseja, joille tietenkin todistat, että mitään et ole vienyt. Ja tietenkin teet samalla rikosilmoituksen vartijasta, jolla ei ollut mitään oikeutta vapaudenriistoon.
Ja tämä on aivan täyttä faktaa.
Minua keski-ikäistä varmaan tarkkaillaan, koska viivyn niin pitkään kaupassa. Kerään listaa pitkin viikkoja kotona ja yritän hoitaa koko listan läpi yhdellä käynnillä, saattaa olla parinkin kuukauden kaikki tarvittavat pikkujutut (hygienia, vaatteita, pesuaineita, pikkuhilperöä..) ostettavana kerralla. Sitten tsekkaan rauhassa vaateosaston, myös miesten jne. Parikin tuntia saattaa isossa tavaratalossa vierähtää, kun samalla siinä funtsii, olisiko se ja se hyvä vai kävisinkös vielä muualta katsomassa.. no tiedätte varmaan.
Joskus tuntuu, että on törmännyt vaikkapa johonkin samaan mieheen tunnin kuluttua siinä kaupassa eri osastolla, miehet eivät taida kaupassa kovin pitkään viipyä eli taitaa olla myymäläetsivä. Inhottava olo tulee, vaikka tietää, että tietenkään mitään en varasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävikki on varmasti suuri, mutta ei tarvitse olla ydinfyysikko ymmärtääkseen, että aiheeton varkaussyytös on kaupalle monikymmenkertaisesti haitallisempaa kuin se, että joskus varas pääsee "livahtamaan" ohi. Tarkoitan siis, että on syytä olla asiastaan täysin varma, ennen kuin alkaa asiakasta julkisesti syyttämään varkaaksi.
Millä tapaa se on haitallista kaupalle? Ainakin pääkaupunkiseudulla tuo ei ole mikään maailmaa mullistava tapahtuma. Mielensäpahoittajat ovatkin sitten asia erikseen. Normaali kauppa ei menetä mitään yhden speden boikotista.
Minulle on käynyt samantapainen. Menin kauppaan, otin korin, totesin että kaupasta oli yllättäen loppu se tavara jota olin tullut hakemaan joten vein korin takaisin ja kävelin kassan läpi ilman ostoksia. Myyjä pyysi tyhjentämään laukkuni kassalla. Nöyryyttävintä oli se että kauppa oli täynnä asiakkaita ja laukku piti kirjaimellisesti kaataa tiskille. Onneksi ei ollut kaikki mahdollinen tilpehööri mukana sinä päivänä. Asia olisi ollut okei jos olisin voinut tyhjentää sen vaikka syrjemmällä. Myöskään mitään pahoittelua en saanut vaikka epäily oli aiheeton. Vielä lähtiessäni sain sellaisia epäileviä katseita :I
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, kiinnostaako laukkuni sisältö vartijaa tai muita ei ole vitunkaan väliä. Oli minulla siellä laukussa sitten arkaluontoisia kirjeitä, lääkkeitä, miesten kakkaisia boxereita tai ihan aitoja kakkapalleroita tai räkäkokoelma - sillä ei ole mitään merkitystä, sillä pointti on se, että minun laukkuni sisältö kuuluu vain ja ainoastaan minulle. Muilla, tai ainakaan millään vartijapoitsulla ei laukulleni ole niin mitään helvetin asiaa, sillä perusteella, että LUULEVAT minun varastaneen.
Itse olisin näyttänyt laukkuni sisällön, mutta vittuillut ankarasti myyjälle ja vartijoille. Lisäksi olisin lähettänyt perään kaupan esimiehelle palautetta tiukkaan sävyyn ja ilmoittanut etten siellä enää asioi. Tämä siis jos ei ollut mitään hyvää syytä olla epäiltynä varkaudesta. Jos myyjällä/vartijalla olisi ollut esittää joku hyvä syy epäillylle, olisin epäilemättä näyttänyt laukkuni sisällön ja suhtautunut huomattavasti suopeammin.
No joo, mä olenkin aika ärhäkkä tapaus.
Koska olen maksava asiakas, mutta minuun suhtaudutaan syyttä kuin varkaaseen? Koska laukkuni sisältö kuuluu vain ja ainoastaan minulle? Koska minullakaan ei ole oikeutta vaatia random-henkilöitä näyttämään laukkujensa sisällön minulle? Koska minulla on oikeus yksityisyyteeni? Koska minua ei saa syyttä kohdella kuin rikollista? Siinä pari syytä.