Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi luulet että kerrostalossa olisi halvempaa asua kuin omakotitalossa?

Vierailija
23.03.2016 |

Jatkuvasti törmää siihen luuloon että kerrostalossa olisi muka jotenkin halvempaa asua kuin omakotitalossa. Mihin kummaan tällainen luulo perustuu? Joskus kuulee selitettävän että kun kuluja maksetaan yhdessä, mutta ei ne kulut siitä pienene että ne jyvitetään osakelukumäärään mukaan. Kerrostalossa voi olla helpompaa asua ja kokonaiskustannukset voivat olla matalat, jos asunto on pieni, niin onhan se selvää että 15 neliön yksiössä on halvempi asua kuin 300 neliön omakotitalossa.

Jos nyt lasken omia kulujani 15 vuotta vanhaan 170/200 neliön omakotitaloon, niin meillä on parjattu sähkölämmitys (vesikiertoinen yösähkövaraajalla), mutta ei sähkölaskut silti ole kuin noin 2200€ vuodessa. Veteen ja jäteveteen menee noin 500€ vuodessa, kiinteistövero ja tontin vuokra ovat yhteensä 700€ vuodessa. Kotivakuutuksen kiinteistövakuutuksen osuus on 200€ vuodessa. Jätehuolto 200€ vuodessa. Kaapeli TV, netti ja nuohous tekevät yhteensä noin 200€ vuodessa. 15 vuotta vanhassa talossa ei juuri ole korjattavaa, mutta jos lasketaan maaleihin ja muuhun pieneen kunnossapitoon 200€ vuodessa, niin se riittänee vielä keskimäärin vuosihinnaksi seuraavat 15 vuotta, sitten alkaa olla suurempien remonttien aika.

Edellä luetellut tekevät 4200€/vuosi, 350€/kk, 2,05€/huoneistoneliö/kk Ja ottakaa huomioon että tässä on mukana vesi ja sähkö ja autopaikka, jotka yleensä maksetaan vielä vuokran tai vastikkeen päälle osakkessa tai vuokralla.

Keskimääräinen hoitovastike asunto-osakkeissa on viimeisen tilastojulkistuksen mukaan 4,15€/neliö.
https://www.stat.fi/til/asyta/index.html

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska me maksamme 150€ kuussa vastiketta, niin tekee vuodessa 1800€ Minusta on aika paljon halvempaa kuin teidän asuminen. Mutta miten vaan. En jaksa vääntää enempää aiheesta, koska kerrostalossa on halvempaa asua. Tosin voidaan ajatella, että asuu puolen miljoonan kerrostalossa tai sata vuotta vanhassa mummonmökissä, jossa ei mukavuuksia. Kaikki on niin suhteellista.

Yhtä pienessä omakotitalossa asuminen se vastaa halpaa olisi.

Ei taatusti olisi =)

Varmasti olisi.

Vierailija
82/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan mielelläni sellaisesta vastikkeen muodossa, josta pitäisi itse huolehtia omakotitalossa. Ihan mukavuusasia, mä koen että se pienehkö ero on oman aikani ja vaivani säästämisen arvoista.

Kalliimmaksi tulisi omakotitalossa asuen jos teettäisi kaiken saman ulkopuolisilla kuin mistä "joku muu" huolehtii isossa osakeyhtiössä, toki sielläkin korvausta vastaan, mutta niissä kuluissa se jakaminen muiden osakkaiden kanssa vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasujat eivät huomio talonsa ylläpitoon, kunnostukseen ja korjauksiin meneviä kuluja, eivätkä oman työn arvoa.

Kannattaisi jakaa sen lämminvesivaraajan uusimisen ja räystään maalauksen kulut kuukausikuluiksi, vaikka niitä ei joka vuosi tarvitsekaan tehdä.

Avauksessa oli arvitu 200€ vuodessa ensimäisen 30 vuoden ajalle.

Harvoin korjausrahastoa aletaan heti keräämään myöskään uudessa asunto-osakkeessa. Yleensä niitä lisävastikkeita alkaa paukkua vasta sitten kun jotain hajoaa ja rahaa tarvitaan. Kerrostaloremontit ovat vaan ihan hiton paljon kalliimpia kuin pientaloissa. Kerrostalossa putkiremppa voi maksaa tonnin neliöltä, kun omakotitalossa koko talon putkiremppa maksaa muutaman tonnin.

Ainakaan meillä 200€/ vuodessa ei riitä edes kiinteistön ja pihan laitteiden ja koneiden ylläpitoon, saati että siitä jäisi rempparahaa. Tuo 200€ hurahtaa jo kesällä, ruohonleikkurin kuluihin, multiin, lannotteisiin, ovimattoihin, pihakalusteiden huoltoon ja talvella pihan hiekotukseen, jotka jaetaan krs-talossa, jopa sadan huoneiston kesken.

Maksan ihan yksin lumityöt omakotitalossa, ei maksa mitään, kun teen itse. Kerrostalossa huoltoyhtiö käy auraamassa niitä 80€/h+alv ja vaikka jakaisitte sitä kuinka moneen osaan niin se on enemmän kuin minun kuluni.

Vierailija
84/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi kuuluu vastikkeeseen

Mielenkiintoista. Teillä lienee asukasisännöitsijä, koskapa tällaiseen lainvastaiseen tilanteeseen ei ole kukaan puuttunut?

Vierailija
85/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan mielelläni sellaisesta vastikkeen muodossa, josta pitäisi itse huolehtia omakotitalossa. Ihan mukavuusasia, mä koen että se pienehkö ero on oman aikani ja vaivani säästämisen arvoista.

Kalliimmaksi tulisi omakotitalossa asuen jos teettäisi kaiken saman ulkopuolisilla kuin mistä "joku muu" huolehtii isossa osakeyhtiössä, toki sielläkin korvausta vastaan, mutta niissä kuluissa se jakaminen muiden osakkaiden kanssa vaikuttaa.

Ei se kalliimmaksi tulisi jos teettäisi okt työt ulkopuolisella, vaan se tulisi saman hintaiseksi. Tuostahan saa vielä kotitalousvähennyksen, toisin kuin yhtiössä.

Vierailija
86/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ap. unohtui lumityöt, pihanhoito ja siihen vaadittava kalusteet, koneiden ja laitteiden huoltotyöt, jäteastiat, anteenit ja kaapelit, hanat, iv-huoltotyöt, saunan ja yleisien tilojen siivous, vesiputkien huollot, julkisivun ylläpito ja siivous, kiintestön huolto ja sähkötyöt, luvat, ilmoitukset jne. jne.

Jotka sisältyvät asunto-osakeyhtiössä vastikkeeseen.

Lumityöt on nykyään kolme kertaa talvessa. Kola maksaa parikymppiä ja kestää 10 vuotta. Pihanhoitoa on juuri niin paljon kuin haluaa, tai vähän. Kalusteet käy samat pihaan ja parvekkeelle, vai onko okt:n ja osakkeen sohvien hinnoissa joku ero? Koneet ja laitteet? Mitä ne on, jääkaapppi lienee joka keittiössä oli asumismuoto mikä tahansa. Meillä on painovoimainen ilmanvaihto, nuohous maksaa 100e vuodessa. Jäteastia maksoi 15 vuotta sitten 20e, se on ehjä edelleen. Antenneita ja kaapeleita ei ole. Hanoja? Onhan niitä, osaamme ostaa ja asentaa uuden itse. iv-työt, kuten sanottu ei ole. Sauna siivoamme itse, yleisiä tiloja ei ole. Vesiputket on vaihdettu 10 vuotta sitten, en ne tarvitse huoltoa. Julkisivu on maalattu 5 vuotta sitten, uuden aika on 20 vuoden päästä. Näin omakotitalossa, entä kiinteistössä?

Kuulostaa todelta halvalta ja helpolta asumiselta ja ennen kaikkea huoltovapaalta, mulla yli 20v kokemus okt asumisesta ja kesällä menee jo useampi tunti viikossa pelkään ruohonleikkuuseen, kun tontti on yli 3000m2 ja kaikesta pitää huolehtia itse, toisin kuin kaupunkiasunnosta krs-talossa, jossa voin elää vain itselleni, kunhan huolehdin vain jääkaapistani ja siellä hoitokulut ovat todella edulliset, vaikka en laita tikkua ristiin.

Vierailija
87/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Teillä lienee asukasisännöitsijä, koskapa tällaiseen lainvastaiseen tilanteeseen ei ole kukaan puuttunut?

Hä? Aika monestikkin vesi kuuluu vastikkeeseen. Edellinen osake jossa asuin, niin siinä sekä sähkö että vesi sisältyi vastikkeenseen, eikä siinä  todellakaan ole mitään laitonta. Maksut pitää vaan mennä juuri siten kuin ne on yhtiöjärjsestykseen kirjattu.

Vierailija
88/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska me maksamme 150€ kuussa vastiketta, niin tekee vuodessa 1800€ Minusta on aika paljon halvempaa kuin teidän asuminen. Mutta miten vaan. En jaksa vääntää enempää aiheesta, koska kerrostalossa on halvempaa asua. Tosin voidaan ajatella, että asuu puolen miljoonan kerrostalossa tai sata vuotta vanhassa mummonmökissä, jossa ei mukavuuksia. Kaikki on niin suhteellista.

Yhtä pienessä omakotitalossa asuminen se vastaa halpaa olisi.

Ei taatusti olisi =)

Kerrotko vielä, miksi ei olisi? Mikä on siis sellainen kulu, joka olisi vain okt-asumisessa?

Vierailija
89/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti jo omakotitalon ostaminen on kalliimpaa, kuin kerrostalon. Siksi.

Vierailija
90/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ap. unohtui lumityöt, pihanhoito ja siihen vaadittava kalusteet, koneiden ja laitteiden huoltotyöt, jäteastiat, anteenit ja kaapelit, hanat, iv-huoltotyöt, saunan ja yleisien tilojen siivous, vesiputkien huollot, julkisivun ylläpito ja siivous, kiintestön huolto ja sähkötyöt, luvat, ilmoitukset jne. jne.

Hieman harhainen käsitys sinulla okt-asumisesta. Mitkä koneet ja laitteet? Tarkoitatko lumikolaa ja haravaa? Omakotitalossa ei ole mitään yleisiä tiloja ja eiköhän jokainen pese saunansa itse. Vesiputket kestävät huoltamatta 50 v. Julkisivun siivous? Ilmoitukset? Ei sellaisia ole ok-talossa. Ota nyt hyvä ihminen asioista selvää.

Kerrostaloissako? Ei ainakaan okt. 30v on aika yläikä putkille.

Vierailija
91/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt on nykyään kolme kertaa talvessa. Kola maksaa parikymppiä ja kestää 10 vuotta. Pihanhoitoa on juuri niin paljon kuin haluaa, tai vähän. Kalusteet käy samat pihaan ja parvekkeelle, vai onko okt:n ja osakkeen sohvien hinnoissa joku ero? Koneet ja laitteet? Mitä ne on, jääkaapppi lienee joka keittiössä oli asumismuoto mikä tahansa. Meillä on painovoimainen ilmanvaihto, nuohous maksaa 100e vuodessa. Jäteastia maksoi 15 vuotta sitten 20e, se on ehjä edelleen. Antenneita ja kaapeleita ei ole. Hanoja? Onhan niitä, osaamme ostaa ja asentaa uuden itse. iv-työt, kuten sanottu ei ole. Sauna siivoamme itse, yleisiä tiloja ei ole. Vesiputket on vaihdettu 10 vuotta sitten, en ne tarvitse huoltoa. Julkisivu on maalattu 5 vuotta sitten, uuden aika on 20 vuoden päästä. Näin omakotitalossa, entä kiinteistössä?

Kuulostaa todelta halvalta ja helpolta asumiselta ja ennen kaikkea huoltovapaalta, mulla yli 20v kokemus okt asumisesta ja kesällä menee jo useampi tunti viikossa pelkään ruohonleikkuuseen, kun tontti on yli 3000m2 ja kaikesta pitää huolehtia itse, toisin kuin kaupunkiasunnosta krs-talossa, jossa voin elää vain itselleni, kunhan huolehdin vain jääkaapistani ja siellä hoitokulut ovat todella edulliset, vaikka en laita tikkua ristiin.

Mulla on 1150 neliön rinne tontti ja suurimmaksi osaksi nurmea, mutta aika työläs leikata kun on niin paljon toisistaan erillään olevia nurmialueita, välissä kivetyksiä ja osa rinteessä. Kesällä nurmen saa leikata pahimmillaan viikon välein. Joka toinen kerta leikkaan pelkästään leikkurilla ja siihen menee 20 minuuttia. Toisella kerralla taas viimeistelen reunat trimmerillä ja silloin siihen menee 40 minuuttia. Eli maksimissaan siis tunti kahdessa viikossa, jos on kuivaa niin leikkaustarve vähenee tuosta, samoin syksyllä ja keväällä harvemmin.

Vierailija
92/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä? Aika monestikkin vesi kuuluu vastikkeeseen. Edellinen osake jossa asuin, niin siinä sekä sähkö että vesi sisältyi vastikkeenseen, eikä siinä  todellakaan ole mitään laitonta. Maksut pitää vaan mennä juuri siten kuin ne on yhtiöjärjsestykseen kirjattu.

Joo, ei todellakaan saa kuulua. Hoitovastikkeella katetaan yhtiön juoksevat menot ja hallinnolliset kulut, mutta vesi maksetaan nk. käyttökorvauksen muodossa (tavallisesti ennakkona x euroa/kk ja kerran vuodessa tasauslasku kulutuksen mukaan). Ja myöskään osakkaan oma sähkö ei todellakaan voi kuulua hoitovastikkeeseen!

Sekoitatkohan sinä nyt vuokran ja vastikkeen keskenään?

Vierailija
93/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasujat eivät huomio talonsa ylläpitoon, kunnostukseen ja korjauksiin meneviä kuluja, eivätkä oman työn arvoa.

Kannattaisi jakaa sen lämminvesivaraajan uusimisen ja räystään maalauksen kulut kuukausikuluiksi, vaikka niitä ei joka vuosi tarvitsekaan tehdä.

Avauksessa oli arvitu 200€ vuodessa ensimäisen 30 vuoden ajalle.

Harvoin korjausrahastoa aletaan heti keräämään myöskään uudessa asunto-osakkeessa. Yleensä niitä lisävastikkeita alkaa paukkua vasta sitten kun jotain hajoaa ja rahaa tarvitaan. Kerrostaloremontit ovat vaan ihan hiton paljon kalliimpia kuin pientaloissa. Kerrostalossa putkiremppa voi maksaa tonnin neliöltä, kun omakotitalossa koko talon putkiremppa maksaa muutaman tonnin.

Ainakaan meillä 200€/ vuodessa ei riitä edes kiinteistön ja pihan laitteiden ja koneiden ylläpitoon, saati että siitä jäisi rempparahaa. Tuo 200€ hurahtaa jo kesällä, ruohonleikkurin kuluihin, multiin, lannotteisiin, ovimattoihin, pihakalusteiden huoltoon ja talvella pihan hiekotukseen, jotka jaetaan krs-talossa, jopa sadan huoneiston kesken.

Maksan ihan yksin lumityöt omakotitalossa, ei maksa mitään, kun teen itse. Kerrostalossa huoltoyhtiö käy auraamassa niitä 80€/h+alv ja vaikka jakaisitte sitä kuinka moneen osaan niin se on enemmän kuin minun kuluni.

Minun lumityöt okt maksoivat viime talvena 270€ ja tältä talvelta ei ole tullut vielä laskua, mutta lasku on ollut 300€,molemmin puolin. Ja maksan mieluusti, sillä se lisää asumismukavuutta, mutta ymmärrän jos joku okt asukas haluaa talvella muutaman neliön piha-alueen.

Vierailija
94/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti jo omakotitalon ostaminen on kalliimpaa, kuin kerrostalon. Siksi.

Jos puhutaan neliöhinnasta, niin kerrostalon ostaminen on kiistatta selvästi kalliimpaa.

Ei liene melekästä vertailla 45 neliön kaksion ja 200 neliön omakotitalon kuluja eikä hintoja. Nehän on jo lähtökohtaisesti ihan eri tarpeeseen ajateltuja ja toinen niistä on sinulle tai minulle lähtökohtaisesti väärä ratkaisu.

Vierailija
95/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko omakotitalossa asuminen kallista vai halpaa, riippuu ihan talon sijainnista. Ja talon iästä. Sama se on kerrostaloissa. Ja onko lainaa, ja osaako tehdä remppoja itse, vai teetetäänkö ne ulkopuolisilla.

Vanha talo tulee remontteineen kalliiksi. Jos talo on syrjemmässä, tarvitaan auto. Yleensä tarvitaan joka tapauksessa auto. Sähkölammitys voi olla kallista verrattuna kaukolämpöön. Kerrostaloasunnossakin huollon kustannukset voi olla kovat, jos taloyhtiö tuudittautuu teettämään hommat aina samalla tutulla firmalla eikä kilpailuta palvelutarpeitaan.

Ei ole mitään yksioikoista punnusta, joka kallistuisi niin, että kerrostalo on halpa ja omakotitalo kallis. Voi se mennä miten vaan.

Vierailija
96/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei todellakaan saa kuulua. Hoitovastikkeella katetaan yhtiön juoksevat menot ja hallinnolliset kulut, mutta vesi maksetaan nk. käyttökorvauksen muodossa (tavallisesti ennakkona x euroa/kk ja kerran vuodessa tasauslasku kulutuksen mukaan). Ja myöskään osakkaan oma sähkö ei todellakaan voi kuulua hoitovastikkeeseen!

Sekoitatkohan sinä nyt vuokran ja vastikkeen keskenään?

Meillä on sijoitusasunto as oy Jaakkimantie 24:ssä Espoossa ja siellä vesi ja taloussähkö kuuluvat vastikkeeseen.

Vierailija
97/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nurmikko on valinta. Vaihtoehtoja tilalle löytyy kyllä.

Vierailija
98/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meinaatko paskahousu että niissä sun 100vuotta vanhassa lokerikossa on ollut ne mukavuudet alusta lähtien, voi älyn jättiläinen!  Ja ne "mummon mokissä" asuvat kantavat vieläkin säkillä valoa pirttiin? Onnea putkirempoille ym muille kennosto olijoille.

Vierailija
99/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman harhainen käsitys sinulla okt-asumisesta. Mitkä koneet ja laitteet? Tarkoitatko lumikolaa ja haravaa? Omakotitalossa ei ole mitään yleisiä tiloja ja eiköhän jokainen pese saunansa itse. Vesiputket kestävät huoltamatta 50 v. Julkisivun siivous? Ilmoitukset? Ei sellaisia ole ok-talossa. Ota nyt hyvä ihminen asioista selvää.

Kerrostaloissako? Ei ainakaan okt. 30v on aika yläikä putkille.

Ohhoh. Heikkolaatuiset putket.

Vierailija
100/142 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

98 viestin ilmoitin kielenkäytön vuoksi asiattomaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi