Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo katkaisi välit, kun lapsi ei ole menossa riparille.

Vierailija
22.03.2016 |

Näin meidän suvussa... Anoppi oli huutanut meidän 15-vuotiaalle että tajuaako hän pilaavansa tulevaisuutensa, kun ei mene rippileirille. Meillä kuulutaan tavan vuoksi kirkkoon ja lapset käy evlut-opetuksessa, mutta riparille en ole painostanut. Esikoistyttö totesi valitsevansa prometheus-leirin ja maksoin jo leirin ilomielin ensi kesälle.
Kun mummo (anoppini) kuuli tästä niin tulikin aika yllättävä reaktio... Tytär oli kertonut asiasta kuulemma innoissaan, ja saanut tuollaisen syyttelevän reaktion siitä, miten ei esimerkiksi pääse kirkossa naimisiin (ei edes pidä paikkaansa, konfirmoitua ehtii myöhemminkin jos haluaa).
Esikoinen yritti eilen soittaa mummolle kutsuakseen hänet katsomaan tanssinäytöstään, mutta mummo ei vastannut puheluihin eikä tekstiviesteihin. Yritin soittaa tunti sitten - ei vastausta.
Tätäkö tämä sitten on? Mummo ei halua enää olla läsnä tytön elämässä, kun hän ei valinnut riparia? Olen raivoissani, ja tyttö ymmärrettävästi surullinen mummon reaktiosta.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin rippikoulu ajallaan ja vaikka sen jälkeen kirkosta eroaminen kuin joku prometheus-leiri ja tulevaisuudessa mahdollisesti kummiudesta ja kirkkohäistä kieltäytyminen. Helpompi tulla konfirmoiduksi ikätovereiden kanssa nuorena samaan aikaan kuin aikuisena tarvittaessa alkaa isämeidän-paatoksia ja kymmentä käskyä tankkaamaan.

Tekstisi on kuin tuulahdus 80-luvulta, maailma on muuttunut sen jälkeen.

Vierailija
22/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensä kuulutte kirkkoon? Erotkaa pois.

Tuo olis kyllä ihan hyvä veto mummon mielenosoitukseen. Samaan syssyyn voi sitten kysyä luuleeko saavansa kirkolliset hautajaiset kun ei ole niitä itse järjestämässä.

Totta kai mummo saa kirjolliset hautajaiset, ne kun ei ole kiinni siitä, kuuluuko miniä kirkkoon vai ei. Mummo voi tehdä hautajaistestamentin ja jopa määrittää summan, joka hautajaisiin käytetään eikä miniä voi sille mitään, vaikka menisi 20 000 e monttubileisiin.

Jos anopilla ei vaikka ole muita lapsia niin kukas ne bileet järkkää... ettei vaan jää miniän huoleksi.  Tai jos kukaan ei vaan pistä tikkua ristiin asian eteen... ei ne hautajaiset järjesty automaattisesti joku ne aina järjestää. Toki se viime kädessä järjestäjä on srk jos sinne on mennyt liittymään.

Montakohan testamenttia on hävinnyt taivaan tuuliin asianosaisen kuoltua?

Miksi ihmeessä hautaustoimisto sen hautaustestamentin hävittäisi? Ja mistä ihmeestä keksit, että hautajaisia järjestävät vain lapset perheineen? Sinulla taitaa olla aika lailla oppimista palveluyhteiskunnasta.

Mistä hautaustoimisto saa tiedon kuolemasta?

Ehkä sinun kannattaisi paneutua siihen, millaisia palveluja hautaustoimistot järjestävät. Hautaustoimisto saa tiedon kuolemasta, koska siitä on siinä testamentissa erikseen sovittu ja viranomaisten kanssa asia lyöty lukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan on ikävää, että sinne rippileireille menee ei-uskovien lapsia vaan huvikseen ja pilaamaan muiden uskonnollista kokemusta.

Nämä, jotka eivät edes ole uskonnollisia, latistavat muiden tunnelmaa.

Vierailija
24/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ateisti ei ajattele näin: itse en usko Jumalaan,.mutta olisihan se ihana lisäturva, jos siihen pystyisi uskomaan. Houkuttelenpa lapsiani menemään riparille, jos siellä sen saavuttaisivat.

Koska ateisti ei ajattele uskon olevan joku "ihana turva".

Ja miksi tähän aina vedetään ateisti... ateisti kieltää jumalan. Suurin osa kirkosta eronneita (ja myös  kirkkoon kuuluvia) taitaa kuitenkin olla vain välinpitämättömiä, eli ei jaksa nähdä edes sitä jumalan kieltämisen vaivaa.

Vierailija
25/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen siskontyttö ei mennyt riparille vaan prometheus-leirille. Sen päätteeksi oli kutsuttu suku kahville. Mentiin arkivaatteissa  - ei kukaan kertonut etukäteen, miksi kahvitellaan - eikä viety lahjaa. Saman teki muut sukulaiset. Käly oli vihainen, koska vuotta aikaisemmin meidän pojalle oli tuotu rahaa ja lahjoja riparin päätteeksi. Emme me niitä pyytäneet ja poika olisi pärjännyt ilmankin, mutta kälyn mielestä suku toimi epäreilusti.

Vierailija
26/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olis kyllä ihan hyvä veto mummon mielenosoitukseen. Samaan syssyyn voi sitten kysyä luuleeko saavansa kirkolliset hautajaiset kun ei ole niitä itse järjestämässä.

Totta kai mummo saa kirjolliset hautajaiset, ne kun ei ole kiinni siitä, kuuluuko miniä kirkkoon vai ei. Mummo voi tehdä hautajaistestamentin ja jopa määrittää summan, joka hautajaisiin käytetään eikä miniä voi sille mitään, vaikka menisi 20 000 e monttubileisiin.

Jos anopilla ei vaikka ole muita lapsia niin kukas ne bileet järkkää... ettei vaan jää miniän huoleksi.  Tai jos kukaan ei vaan pistä tikkua ristiin asian eteen... ei ne hautajaiset järjesty automaattisesti joku ne aina järjestää. Toki se viime kädessä järjestäjä on srk jos sinne on mennyt liittymään.

Miksi ihmeessä hautaustoimisto sen hautaustestamentin hävittäisi? Ja mistä ihmeestä keksit, että hautajaisia järjestävät vain lapset perheineen? Sinulla taitaa olla aika lailla oppimista palveluyhteiskunnasta.

Ehkä sinun kannattaisi paneutua siihen, millaisia palveluja hautaustoimistot järjestävät. Hautaustoimisto saa tiedon kuolemasta, koska siitä on siinä testamentissa erikseen sovittu ja viranomaisten kanssa asia lyöty lukkoon.

Miksi? En mä tarvi sieltä mitään palveluita. Vanhemmat on jo haudassa ja kuoltuani minua ei kiinnosta mitä omalle kropalle tehdään...vieköön vaikka Topinojalle.

Tosin mielenkiintoinenajatus tuo lähiomaisena hautaustoimisto :)

Vierailija
27/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lasta makseta molemmille leireille?

Siksi, koska lapsi ITSE haluaa prometheus-leirille. HUOM! itse!

Vierailija
28/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on monta jotka ovat sitä mieltä et se ripari pitäisi käydä, eiköhän nuo lapset ole tuohon ikään jo niin paljon uskonnon opetusta saaneet että tietävät uskovatko suureen satukirjaan vai ei.

Mieli jos muuttuu ni voihan sitä alkaa uskomaan , ei siihen sitä kirkkoon kuulumista ja verojen maksua tarvitse.

Rippikoulu on aikansa elänyttä, kirkko voisi uusiutua ajan henkeen.

Vierailija
29/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun elämäni siitä ainakaan mitä pilalle mennyt, että kävin rippikoulun vasta vähän vanhempana ja omasta vilpittömästä halustani.

Mummon sietäisi miettiä, millaista kuvaa antaa kristityistä. Kristitty on kutsuttu rakastamaan kaikkia, näiden uskonnosta riippumatta.

Tietysti jos mummokin on lähinnä vain tapojen noudattaja, tämä ei toimi.

Vierailija
30/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? En mä tarvi sieltä mitään palveluita. Vanhemmat on jo haudassa ja kuoltuani minua ei kiinnosta mitä omalle kropalle tehdään...vieköön vaikka Topinojalle.

Tosin mielenkiintoinenajatus tuo lähiomaisena hautaustoimisto :)

Jos tietää jo etukäteen, että ainoa lapsi ja puolisonsa eivä eio järjetää hautajaisia, kannattaa sopia hautaustoimiston kanssa siitä, että pääsee säällisesti hautaan. Silloin ei miniä rasitus järjestelyistä.

Vierailija
31/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kaverit?

Vierailija
32/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

satukirja kirjoitti:

Kylläpä täällä on monta jotka ovat sitä mieltä et se ripari pitäisi käydä, eiköhän nuo lapset ole tuohon ikään jo niin paljon uskonnon opetusta saaneet että tietävät uskovatko suureen satukirjaan vai ei.

Mieli jos muuttuu ni voihan sitä alkaa uskomaan , ei siihen sitä kirkkoon kuulumista ja verojen maksua tarvitse.

Rippikoulu on aikansa elänyttä, kirkko voisi uusiutua ajan henkeen.

Miksi rippikoulu on aikansa elänyt? Moni muistelee omaa ripariaan joskus 90-luvun alussa, vaikka se oli ihan toisenlainen kuin nykyiset leirit.

Vierailija
33/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päästänyt kummallekaan leirille lapsiani. Sen sijaan kävivät parin viikon harrasteleirit, joista on hemmetin paljon enemmän hyötyä muksuille kuin noista huuhaatouhuista.

Mun isoäiti sitä kummastelee, mutta eihän nää asiat sillekään kuulu. Kuten ei sekään, että lapsi valitsi kaksoistutkinnon, eikä oikeata lukiota.

Vierailija
34/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo tuli palvelutalossa siihen tulokseen, että jumalaa ei ole olemassa.

Pohjanmaalla tää on ehkä isompi juttu ja muut mummat ja paapat järkyttyivät koko ajatuksesta.

Mummoni myös päätti värjätä hiuksensa violetiksi ja astella vielä keskipäivällä ympäriinsä aamutakissaan.

Mitä sitä vanhana miettimään mitä muut ajattelee :)

Vierailija
35/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kaverit?

Kunpa mullekin olisi joku silloin teininä kertonut tosta Prometheus-leiristä. Olisin todellakin mennyt ennemmin sinne kuin riparille, kavereista viis.

Vierailija
36/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä mummo. Meillä lapset ei menneet omasta tahdostaan riparille tai promellekkaan, mutta isovanhemmat hyväksyivät sen suuremmitta napinoitta. Uskonnollisina ihmisinä olisivat varmasti toivoneet lasten käyvän riparin, mutta ei olisi tullut kuuloonkaan että olisivat alkaneet lapsille vihoittelemaan.

Vierailija
37/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi tulla konfirmoiduksi ikätovereiden kanssa nuorena samaan aikaan kuin aikuisena tarvittaessa alkaa isämeidän-paatoksia ja kymmentä käskyä tankkaamaan.

Ainakin minulle juuri toisinpäin. Ujona ja  eristäytyvänä älykkönä en todellakaan olisi halunnut ikätovereiden kanssa minnekään leirioloihin. Rippikoulu aikuisena oli pohdintaa eikä mitään tankkaamista.

Vierailija
38/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen siskontyttö ei mennyt riparille vaan prometheus-leirille. Sen päätteeksi oli kutsuttu suku kahville. Mentiin arkivaatteissa  - ei kukaan kertonut etukäteen, miksi kahvitellaan - eikä viety lahjaa. Saman teki muut sukulaiset. Käly oli vihainen, koska vuotta aikaisemmin meidän pojalle oli tuotu rahaa ja lahjoja riparin päätteeksi. Emme me niitä pyytäneet ja poika olisi pärjännyt ilmankin, mutta kälyn mielestä suku toimi epäreilusti.

Pyysivätkö siis juhlimaan vai vain kahville?

Vierailija
39/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo olisi tarkoittanut noin 3999 euron menetystä sille riparia käymättömälle lapselle. Mummo kun on antanut kaikille lapsenlapsille verovapaan lahjasumman tärkeinä päivinä eli 1v -lahjaksi, ekana koulupäivänä, rippilahjaksi ja keskiasteen päätteeksi.

Vierailija
40/103 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin törkeä viestiä! Ilmoitettu asiattomaksi. Häpeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä