Olen tehnyt päätöksen olla imettämättä lastani
Paljon on herännyt keskustelua imettämisaiheesta. Minusta se on jokaisen päätettävissä että mihin haluaa kroppansa alttiiksi laittaa, mutta minä en henkilökohtaisesti suostu imettämään lastani. Äidinmaidonkorvikkeet ovat niin hyvälaatuisia nykyisin, että en näe syytä miksi laittaisin rintani alttiiksi, kun voin säästää ne kauniina niinkin helpolla ratkaisulla kuin korvikkeet. Olen pitänyt vartalostani hyvää huolta koko ikäni, enkä halua muutaman kuukauden imetysrumban takia pilata yhtä osaa kehostani.
Kommentit (64)
Hyvä, päätös on sinun ja sitä pitää kunnioittaa :) odotan esikoistani ja minä haluan imettää, toivon että imetys onnistuu. Silti minusta on kamalaa miten sellaisia tuomitaan jotenkin huonommaksi äidiksi jotka eivät halua imettää. Kyllä ne vaavit kasvaa terveellisesti korvikkeillakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa millähän tavalla imetys mitään pilaa? Kolme raskautta ja kolme pitkää imetystä takana. Olen nelikymppinen timmi nainen, eikä rinnat roiku navassa eikä raskauksista näy kropassa mitään jälkiä. Joten peustele.
Kaikilla ei käy niinkuin sinulla. Entä jos joku sanoisi, että "minulla repesi alapää välilihoja myöten, nyt en pysty pidättämään enää paskaa ollenkaan kun jäi niin isot vammat. Missä sinun vammat on? Miten niin ei jää jälkiä, perustele?"
Toisilla vaan rinnat menee pilalle imettämisestä. Toisella menee alapää lopullisesti pilalle synnytyksessä. Toinen saa raskausarpia, toinen ei. Siihen ei perusteluja tarvita.
Onneksi voi jokainen tosiaan päättää, imettääkö vai ei. Ne korvikkeet tosiaan on ihan yhtä hyviä, toki samanlaista immuunisuojaa ei niistä saa kuin äidinmaidosta, mutta normaaleja ihmisiä korvikevauvoistakin tulee.
No siksihän se onkin niin naurettavaa perustella imettämättömyyttä sillä että haluaa säilyttää rintansa hyvännäköisinä. Ei voi tietää, menevätkö ne imentyksestä pilalle vai parantuvatko vaan entisestään. Yleensähän rinnat lässähtävät siitä, kun imetys lopetetaan yhtäkkiä/ ei aloiteta ollenkaan. Hitaalla imentyksen "alasajolla" ehkaistään ne rintojen äkkinäiset muodonmuutokset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, päätös on sinun ja sitä pitää kunnioittaa :) odotan esikoistani ja minä haluan imettää, toivon että imetys onnistuu. Silti minusta on kamalaa miten sellaisia tuomitaan jotenkin huonommaksi äidiksi jotka eivät halua imettää. Kyllä ne vaavit kasvaa terveellisesti korvikkeillakin :)
No huonoutta tuossa on mun mielestä se, että pistetään oma pinnallinen ulkonäkö lapsen terveyden ja kehityksen edelle.
Muistutetaanpa tässä ketjussa tästä: http://helmitutkimus.com/
Ihmisen suolistossa elää monimuotoinen bakteeristo, joka osallistuu useisiin kehonperustoimintoihin kuten ruuansulatukseen ja vastuskyvyn ylläpitoon. Varhaislapsuudessa bakteerit vaikuttavat keskeisesti immuunijärjestelmän kehitykseen ja sen elinikäiseen ohjelmointiin. Monimuotoinen lapsuusajan mikrobisto näyttää vähentävän myöhempää riskiä sairastua hälytyttävästi yleistyneisiin allergioihin, astmaan ja nuoruusiän diabetekseen.
ja tästä Suomessa tehdystä tutkimuksesta: http://www.nature.com/ncomms/2016/160126/ncomms10410/abs/ncomms10410.ht…
"Furthermore, other factors, which alter the microbiota in a similar manner, such as Caesarean section, lack of breastfeeding and pre- and perinatal stress, predispose to asthma"
.... ettei pääse se totuus unohtumaan skitsouden aikakaudella :)
Aika mielenkiintoista, että palstalla tuomitaan imettämättä jättäminen, mutta ei valintaa sektiosta. Lapsen hyvinvoinnille alatiesynnytys on jopa suurempi asia kuin imetys. Siinä, missä imetys tarjoaa äidin vasta-aineita ja bakteereja, alatiesynnytys siirtää lapselle miljoonia normaaliflooraan kuuluvia bakteereja ja siten muodostaa perustan esim. suoliston terveydelle. Puhumattakaan keuhkojen vahvistumisesta ja stressin säätelyn kehittymisestä (yhdistetty mm. aikuisuuden mielenterveyteen). Alatiesynnytys myös käynnistää vauvan fagosyyttisolujen tuotannon tehokkaasti ja pienentää mm lapsuusiän leukemian riskiä. Luonto on ihmeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on herännyt keskustelua imettämisaiheesta. Minusta se on jokaisen päätettävissä että mihin haluaa kroppansa alttiiksi laittaa, mutta minä en henkilökohtaisesti suostu imettämään lastani. Äidinmaidonkorvikkeet ovat niin hyvälaatuisia nykyisin, että en näe syytä miksi laittaisin rintani alttiiksi, kun voin säästää ne kauniina niinkin helpolla ratkaisulla kuin korvikkeet. Olen pitänyt vartalostani hyvää huolta koko ikäni, enkä halua muutaman kuukauden imetysrumban takia pilata yhtä osaa kehostani.
Hei Ap!
En aio syylistää sinua, mutta muistutan, että rintasi muuttuvat raskauden vuoksi kuitenkin vaikka et imettäisi rinnoistasi. Maitoa niihin nousee ellei sitä estetä. Kehosi on täynnä ihmeitä ja ihmetoimintoja! Imetystä voisi Suomessa käsitellä laajemmin kuin "tissimaitona". Imetys on äidinmaitoa. Voisithan sinä pumpata sitä pulloruokintaan sillä ei ne korvikkeet oikeasti ole niin hyviä mitä mainosmiehet ja maitofirmat antavat ymmärtää. Toisaalta ei vuosienkaan imetys ole tarpeellinen.
Rinnat palautuvat, joten sen verran yritän kääntää päätäsi että miettisit vaikkapa imettäväsi edes lyhyesti: kaksi kuukautta🙂 Tosin, se imetyksen alku on kaikista haastavin, se pitäisi jaksaa joka tapauksessa.
Suomessa äidit asettavat itselleen liian korkeat tavoitteet vauva-arkeen. Parin kuukaudenkin äidinmaidosta vauva hyötyisi tosi paljon. Sinä tietenkin teet päätöksesi vauvan puolesta.
Kaikki vauvat eivät jaksa rinnalla aina ahertaa tai kasva hyvin imetyksellä joten silloin on otettava korvikkeet mukaan syöttöön. Jos olet vielä raskaana niin et voi tietää täysin minkälainen vauva syntyy, ehkä vauvasi haluaa juuri sinun makuista hyvää maitoa, tai on niin malttamaton kuuden viikon tiheässä imussa että korvike pullosta iltaisin isän antamana onkin hyväksi jolloin äitikin saa levätä. Isäkin voi osallistua vauvan pullosyöttöön parhaiten kun pumppaat siihen maitosi.
Suosittelen kuitenkin että tutustut vielä korvikelaatuhin ja tuoteselosteisiin sekä rintamaidon ainutlaatuisuuteen. Jotta varmasti tiedät mistä luovut, tietoisesti. Jos sinulla ei ole vielä muita lapsia, niin esikoisen kanssa on hyvä harjoitella imetystä kun ei ole muita lapsia ja niiden tarpeita samaan aikaan päällä. Itselläni on 4 lasta ja 4 erilaista imetyskokemusta: lyhyttä ja pitkää, korvikkeitakin on annettu, rintapumppua käyttänyt paljon jotta isäkin saa syöttää vauvaa. Hyväksi on todettu tuttipullosta syöttö välillä, jotta rintavauva sen osaa tarvittaessa. Olen käyttänyt esim Philips Aventin tuotteita ja Tommy Tippee, sillä vauvat eivät ole huolinneet muita tutteja. Yksi suostui MAMmin koliikkipulloon, mutta pulloihin on mennyt monta sataa euroa/ vauva. Tätä viimeistä imetän vain tissistä, emmekä hanki uusia pulloja. Haluamme säästää jo muuhun.
Tsemppiä vauvan syöttämiseen!
Äläkä pahastu ilkeistä kommenteista jos sellaisia saat. Odottava ja synnyttänyt nainen (äiti) on muutenkin herkillä. Summa summarum: Luota kehoosi, arvosta itseäsi koska olet mieletön nainen, sellainen jolla on paljon voimaa, sekä kykyä luoda uutta elämää ja ruokkia sitä.
"Rintamaidolla ruokittujen lasten virtsaan erittyy merkitsevästi enemmän immunoglobuliineja, oligosakkarideja ja laktoferriiniä kuin korvikemaitoa saavien lasten virtsaan, mikä sopii siihen, että näiden aineiden saanti on rintamaitoa saaneilla lapsilla runsaampaa kuin korvikemaitoa saaneilla (Goldblum ym. 1989). Rintamaito korvaa siten osittain imeväisen oman vastuskyvyn vajaavuuksia. " (http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articl…)
Rintamaito on monin verroin parempaa, kuin korvike. Mutta olkoon, kukin tyylillään. Ehkä enemmän olisin huolissani millainen äiti sinusta tulee (minä, minä, minun, minulle, minä inääää).
Itse olisin mieluummin imettänyt kunnolla, koin sen pullorumban työlääksi. Onneksi korvikkeet ovat hyviä vaikka tiedän, että ei ne äidinmaidon veroisia ole. Pidin kuitenkin parempana antaa vauvoille korviketta mitä näännyttää heidät nälkään.
Ärsyttää ihan helvetisti tälläset pinnalliset ihmiset!!! Älä tee lasta jos mietit VAIN ITSEÄSI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huonoutta tuossa on mun mielestä se, että pistetään oma pinnallinen ulkonäkö lapsen terveyden ja kehityksen edelle.
Niin että sitten kun nainen on äiti, hän on enää vain ja ainoastaan äiti, ja hänen olemassaolonsa tarkoitus on vain ja ainoastaan vauva. Omasta itsestä ei saa enää huolehtia, kunhan vain VAUVA. Kyllä ne äiditkin on ihmisiä edelleen, naisia, joilla on omat huolet ja murheet, jotka voivat siis olla ulkonäköönkin liittyviä. Lapsi kehittyy korvikkeellakin, siihen ei imetystä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä imettäminen/imettämättä jättäminen on jokaisen oma asia. Jokainen tekee niinkun parhaaksi näkee. Eikä imettäminen välttämättä edes onnistu kaikilla vaikka sitä haluaisikin. Esim itse jouduin antamaan korviketta lisäksi kun omaa maitoa ei tullut tarpeeksi. Terve ihana muksu minulla vaikkei täysimettänytkään.
... tällä hetkellä, mutta katso sitten vanhemapana onko vai ei. Toivotaan, että on.
Älkää nyt hysterisoiko ! Kyllä on ja tulee olemaan , ja jos ei ole niin syynä ei ole rintamaidon puute 6 ensimmäisen elin kuukauden aikana.
nim. lähes 30 vuotta sitten vastikkeella lapsensa ruokkinut
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista, että palstalla tuomitaan imettämättä jättäminen, mutta ei valintaa sektiosta. Lapsen hyvinvoinnille alatiesynnytys on jopa suurempi asia kuin imetys. Siinä, missä imetys tarjoaa äidin vasta-aineita ja bakteereja, alatiesynnytys siirtää lapselle miljoonia normaaliflooraan kuuluvia bakteereja ja siten muodostaa perustan esim. suoliston terveydelle. Puhumattakaan keuhkojen vahvistumisesta ja stressin säätelyn kehittymisestä (yhdistetty mm. aikuisuuden mielenterveyteen). Alatiesynnytys myös käynnistää vauvan fagosyyttisolujen tuotannon tehokkaasti ja pienentää mm lapsuusiän leukemian riskiä. Luonto on ihmeellinen.
Alatiesynnytykseen nyt voi liittyä pelkotiloja ja riskejä kummallekin osapuolelle, joten ymmärrän kyllä sektion. Imetys taas on ihan vaaratonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että sitten kun nainen on äiti, hän on enää vain ja ainoastaan äiti, ja hänen olemassaolonsa tarkoitus on vain ja ainoastaan vauva. Omasta itsestä ei saa enää huolehtia, kunhan vain VAUVA. Kyllä ne äiditkin on ihmisiä edelleen, naisia, joilla on omat huolet ja murheet, jotka voivat siis olla ulkonäköönkin liittyviä. Lapsi kehittyy korvikkeellakin, siihen ei imetystä tarvita.
Oho, taisi osua :D Jos jonkun naisen naiseus on tisseistä kiinni niin ei kyllä hyvin mene.
Vierailija kirjoitti:
No nämähän eivät nyt ole suoraan verrannollisia keskenään. Alatiesynnytyksen johdosta on äidille mahdollista pahatkin repeämät, kuten erilaiset sulkijalihaksen repeämät. Imettämisen kokeilu nyt ei rintoihin suuria muutoksia saa. Alatiesynnytyksessä on muutenkin tiettyjä riskejä lapselle, kuten hartioiden jumittuminen, hapenpuute jne. Suomessa ainakin lääkärit suosittelevat joka tapauksessa alatiesynnytystä aina vaikka lapsi olisikin suurikokoinen ja olisi kasvaneet riskit komplikaatioille. Alatiesynnytyksestä voi olla täten myös haittaa lapselle. Mitä haittaa siitä imettämisestä voi olla lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Ei voida irroittaa asioita toisistaan: mitä hyötyä on siirtää synnytyskanavan mikrobiostoa vauvan mikrobiomiksi, jos mikrobiomi ei saa oikeanlaista ravintoa (oligosakkarideja)? Pelkillä korvikkeilla mikrobisto vinoutuu ja prokaryoottien ja meidän eukaryoottisolujen välinen signalointi menee vituralleen. Eli sekä alatiesynnytys ETTÄ imetys ovat aidon oikeasti tärkeitä. Muuten kommenttisi on erittäin validi lisäten se, että alatiesynnytys ohjelmoi lapsessa monia satoja eri geenejä päälle verrattuna sektioituun. Miten geenit sitten ilmenevät ja miten ne edistävät tai haittaavat jälkeläisen menestymistä tässä maailmassa onkin sitten eri asia.
Juu en minäkään ymmärrä miksi joku pitää pentua rinnassa kiinni imemässä kuin loinen, ja sitten mamma itkee että pitää saada nolot feikkirinnat tilalle kun lapsi pilasi ne ja koska haluaa olla miesten mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin mieluummin imettänyt kunnolla, koin sen pullorumban työlääksi. Onneksi korvikkeet ovat hyviä vaikka tiedän, että ei ne äidinmaidon veroisia ole. Pidin kuitenkin parempana antaa vauvoille korviketta mitä näännyttää heidät nälkään.
Pullorumbasta vielä se, että mm. bisphenololia sisältävät pullot sotkevat hormonaalisia asioita. En yhtään ihmettele miksi suomalaisissa miehissä on niin paljon neitimäisiä piirteitä verrattuna esimerkiksi Sveitsiin, jossa lapsilla käytetään vain lasisia tai metallisisia tuttipulloja.
Minusta imetys ei ole mitenkään välttämätöntä lapsen hyvinvoinnille (tai siis, ei tietenkään ole), mutta kuulostaa aika itsekkäältä, ettei aio edes yrittää.
Kyllä rinnat alkavat kaikilla roikkua jossain vaiheessa, itselle tulisi hieman naurettava olo, jos vaihtaisin imetyksen muutamaan lisävuoteen pystyrintaisena.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei niistä korvikkeista saa kasvuhormonia ja muita tarpeellisia hormoneja vauvalle. Jos oisit mun nainen niin väkisin lypsäsin susta maitoa vauvalle ja usko minua kun sanon, että osaan olla erittäin taivuttelevainen ja kovakourainen, erittäin..
Imetys suojaa rintasyövältä, eli on siitä rinnoille myös etua.