Olen tehnyt päätöksen olla imettämättä lastani
Paljon on herännyt keskustelua imettämisaiheesta. Minusta se on jokaisen päätettävissä että mihin haluaa kroppansa alttiiksi laittaa, mutta minä en henkilökohtaisesti suostu imettämään lastani. Äidinmaidonkorvikkeet ovat niin hyvälaatuisia nykyisin, että en näe syytä miksi laittaisin rintani alttiiksi, kun voin säästää ne kauniina niinkin helpolla ratkaisulla kuin korvikkeet. Olen pitänyt vartalostani hyvää huolta koko ikäni, enkä halua muutaman kuukauden imetysrumban takia pilata yhtä osaa kehostani.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku imetyshullu alapeukuttaa kaikkia jotka ei imetä. Onneksi ei kenelläkään ole pakko, eikä ole pakko edes synnyttää alakautta.
Ei ole, mutta eihän niitä lapsiakaan ole pakko tehdä? En ymmärrä ap:n asennetta tai miksi hän on ylipäätään halunnut lapsia. Olisi ennemmin keskittynyt siihen peiliin tuijottamiseen, kun on siinä niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista, että palstalla tuomitaan imettämättä jättäminen, mutta ei valintaa sektiosta. Lapsen hyvinvoinnille alatiesynnytys on jopa suurempi asia kuin imetys. Siinä, missä imetys tarjoaa äidin vasta-aineita ja bakteereja, alatiesynnytys siirtää lapselle miljoonia normaaliflooraan kuuluvia bakteereja ja siten muodostaa perustan esim. suoliston terveydelle. Puhumattakaan keuhkojen vahvistumisesta ja stressin säätelyn kehittymisestä (yhdistetty mm. aikuisuuden mielenterveyteen). Alatiesynnytys myös käynnistää vauvan fagosyyttisolujen tuotannon tehokkaasti ja pienentää mm lapsuusiän leukemian riskiä. Luonto on ihmeellinen.
On, luonto on ihmeellinen. Mutta niin on lääketiedekin, joka pelasti henkeni sekä vauvani hengen viime tipassa epäonnistuneen alatiesynnytyksen jälkeen. Voin kertoa, että seuraava lapsi tuli sektiolla.
Tuntuu pahalta kun joku ei tahdo imettää vain ulkonäön vuoksi, itse olisin niin paljon tahtonut imettää, mutta maitoa ei vain noussut rintoihin :( Kaiken lisäksi jouduin heti pois vauvan luota kun jouduin leikkaussaliin kokoon kursittavaksi ja siellä meni aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku imetyshullu alapeukuttaa kaikkia jotka ei imetä. Onneksi ei kenelläkään ole pakko, eikä ole pakko edes synnyttää alakautta.
Ei ole, mutta eihän niitä lapsiakaan ole pakko tehdä? En ymmärrä ap:n asennetta tai miksi hän on ylipäätään halunnut lapsia. Olisi ennemmin keskittynyt siihen peiliin tuijottamiseen, kun on siinä niin hyvä.
Olisiko viisasta pakottaa ihmiset suorittamaan vanhemmuuskoulun ENNEN lasten hankkimista? Neuvolan valistukset näyttävät menevän kuuroille korville.
Vierailija kirjoitti:
Mieti vielä. Imetyksen plussia: Sulle muodostuu läheisempi suhde lapseesi --> Lapsesi voi paremmin ja melko todennäköisesti itkee vähemmän. --> Sulla on oikeasti helpompaa. Rinnathan voi korjata kirurgisesti, jos on ihan pakko. Lapsellesi sekä sun ja lapsen väliselle suhteelle imetys on korvaamatonta ja sillä on pitkäkestoiset vaikutukset.
Höpsis. Pulloruokitut kyllä yleensä nukkuvat paremmin kuin imetetyt. Tämän minulle myönsi neuvolan terkkakin kun olen ihmetelin miten molemmat vauvani ovat olleet niin tyytyväisiä ja hyväunisia. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista, että palstalla tuomitaan imettämättä jättäminen, mutta ei valintaa sektiosta. Lapsen hyvinvoinnille alatiesynnytys on jopa suurempi asia kuin imetys. Siinä, missä imetys tarjoaa äidin vasta-aineita ja bakteereja, alatiesynnytys siirtää lapselle miljoonia normaaliflooraan kuuluvia bakteereja ja siten muodostaa perustan esim. suoliston terveydelle. Puhumattakaan keuhkojen vahvistumisesta ja stressin säätelyn kehittymisestä (yhdistetty mm. aikuisuuden mielenterveyteen). Alatiesynnytys myös käynnistää vauvan fagosyyttisolujen tuotannon tehokkaasti ja pienentää mm lapsuusiän leukemian riskiä. Luonto on ihmeellinen.
Alatiesynnytykseen nyt voi liittyä pelkotiloja ja riskejä kummallekin osapuolelle, joten ymmärrän kyllä sektion. Imetys taas on ihan vaaratonta.
Sektio on äidille suurempi riski kuin alatiesynnytys, sisältäen mm. kaikki suuren leikkauksen riskit suolilamasta kohdunpoistoon ja hallitsemattomaan verenvuotoon. Puhumattakaan millainen riski sektio on mahdollisille tuleville toisille lapsille (vrt. alatiesynnytys, jossa äidin kohtu on ehjä eikä repeämisvaaraa raskauden aikana ole). Imeväisyyskuolleisuus ei ole vähentynyt lainkaan maissa, joissa sektioiden määrä on lisääntynyt, pikemminkin päinvastoin. Ota siis selvää asioista ennen kuin mutuilet niillä. Alatiesynnytyksellä on lukuisia terveyshyötyjä vauvalle. Luonto on suunnitellut sen tavaksi valmistaa vauva maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, päätös on sinun ja sitä pitää kunnioittaa :) odotan esikoistani ja minä haluan imettää, toivon että imetys onnistuu. Silti minusta on kamalaa miten sellaisia tuomitaan jotenkin huonommaksi äidiksi jotka eivät halua imettää. Kyllä ne vaavit kasvaa terveellisesti korvikkeillakin :)
No huonoutta tuossa on mun mielestä se, että pistetään oma pinnallinen ulkonäkö lapsen terveyden ja kehityksen edelle.
Niin että sitten kun nainen on äiti, hän on enää vain ja ainoastaan äiti, ja hänen olemassaolonsa tarkoitus on vain ja ainoastaan vauva. Omasta itsestä ei saa enää huolehtia, kunhan vain VAUVA. Kyllä ne äiditkin on ihmisiä edelleen, naisia, joilla on omat huolet ja murheet, jotka voivat siis olla ulkonäköönkin liittyviä. Lapsi kehittyy korvikkeellakin, siihen ei imetystä tarvita.
Oho, taisi osua :D Jos jonkun naisen naiseus on tisseistä kiinni niin ei kyllä hyvin mene.
Joo, osui sen verran ett lapsia ei ole eikä tule, en ala pilaamaan vartaloani vauvan takia. Kyllä, minun naiseus on kiinni siitä, olenko viehättävä vai en.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on herännyt keskustelua imettämisaiheesta. Minusta se on jokaisen päätettävissä että mihin haluaa kroppansa alttiiksi laittaa, mutta minä en henkilökohtaisesti suostu imettämään lastani. Äidinmaidonkorvikkeet ovat niin hyvälaatuisia nykyisin, että en näe syytä miksi laittaisin rintani alttiiksi, kun voin säästää ne kauniina niinkin helpolla ratkaisulla kuin korvikkeet. Olen pitänyt vartalostani hyvää huolta koko ikäni, enkä halua muutaman kuukauden imetysrumban takia pilata yhtä osaa kehostani.
Se sinun kehosi onkin maailman tärkein asia, ja ilmeisesti myös jotenkin poikkeuksellinen, ei tule aikakaan siihen pystymään vaan olet ikuisesti samannäköinen. Onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, päätös on sinun ja sitä pitää kunnioittaa :) odotan esikoistani ja minä haluan imettää, toivon että imetys onnistuu. Silti minusta on kamalaa miten sellaisia tuomitaan jotenkin huonommaksi äidiksi jotka eivät halua imettää. Kyllä ne vaavit kasvaa terveellisesti korvikkeillakin :)
No huonoutta tuossa on mun mielestä se, että pistetään oma pinnallinen ulkonäkö lapsen terveyden ja kehityksen edelle.
Niin että sitten kun nainen on äiti, hän on enää vain ja ainoastaan äiti, ja hänen olemassaolonsa tarkoitus on vain ja ainoastaan vauva. Omasta itsestä ei saa enää huolehtia, kunhan vain VAUVA. Kyllä ne äiditkin on ihmisiä edelleen, naisia, joilla on omat huolet ja murheet, jotka voivat siis olla ulkonäköönkin liittyviä. Lapsi kehittyy korvikkeellakin, siihen ei imetystä tarvita.
Oho, taisi osua :D Jos jonkun naisen naiseus on tisseistä kiinni niin ei kyllä hyvin mene.
Joo, osui sen verran ett lapsia ei ole eikä tule, en ala pilaamaan vartaloani vauvan takia. Kyllä, minun naiseus on kiinni siitä, olenko viehättävä vai en.
No onnea vaan sitten kolmenkympin jälkeiseen elämään. Mikä ajattelit olla sen jälkeen, kun viehätysvoima ja kauneus on vain haikea muisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytykseen nyt voi liittyä pelkotiloja ja riskejä kummallekin osapuolelle, joten ymmärrän kyllä sektion. Imetys taas on ihan vaaratonta.
Sektio on äidille suurempi riski kuin alatiesynnytys, sisältäen mm. kaikki suuren leikkauksen riskit suolilamasta kohdunpoistoon ja hallitsemattomaan verenvuotoon. Puhumattakaan millainen riski sektio on mahdollisille tuleville toisille lapsille (vrt. alatiesynnytys, jossa äidin kohtu on ehjä eikä repeämisvaaraa raskauden aikana ole). Imeväisyyskuolleisuus ei ole vähentynyt lainkaan maissa, joissa sektioiden määrä on lisääntynyt, pikemminkin päinvastoin. Ota siis selvää asioista ennen kuin mutuilet niillä. Alatiesynnytyksellä on lukuisia terveyshyötyjä vauvalle. Luonto on suunnitellut sen tavaksi valmistaa vauva maailmaan.
No itseasiassa suunniteltu sektio on kaikkeiin turvallisin synnystysmuoto. Siksihän monet riskiraskaudet ja monikkoraskaudetkin hoidetaan sektiolla.
En halua ottaa sen kummemmin kantaa imetykseen, kerron vaan että omat rintani menivät "pilalle" vaikka En imettänyt lastani.
Ystävälläni taas rinnat näyttävät kaksosten pitkän imetyksen jälkeen oikein hyviltä. Että kyllä ne rinnat venyy siinä maidon noustessa jo, jos on venyäkseen tai jopa raskausaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä ongelman ydin, eli heikko itsetunto. On hämmästyttävää, miten monella nykynuorella on tällainen arvomaailma! Onneksi ette lisäänny niin, jolloin evoluutio hoitaa asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa suunniteltu sektio on kaikkeiin turvallisin synnystysmuoto. Siksihän monet riskiraskaudet ja monikkoraskaudetkin hoidetaan sektiolla.
Ei automaattisesti. Vain jos katsotaan sen olevan ehdottomasti tarpeellista. Syntymä on aina riski, oli synnytys minkälainen tahansa.
Jokainen tavallaan mun puolesta.Nimensä veroisesti korvike on korvike eli keinotekoinen valmiste. Nykyihmiset on vieraantuneet pahasti todellisuudesta.Ulkonäkö on tärkeintä ja sen eteen ollaan valmiit tekemään mitä tahansa.Ravinto on keinotekoista isolla osalla jo syntymästä lähtien. Synnytyksen pitää olla täysin huomaamaton ja kivuton ja äidin pitää olla samantien ennallaan. Lasten pitää olla mahdollisimman vaivattomia ja huomaamattomia etteivät vaan häiritse mitenlään vanhempiensa elämää tai muita ihmisiä.
Ehkä minun ei miehenä pitäsi tähän kirjoittaa ollenkaan. Mutta silti ihmettelen, että rintamaito on käsittääkseni maailman yksi terveimmistä ja parhaimmista ravinnoista mitä voi saada. Sen lisäksi kuvittelen, että lapseen saattaa kehittyä erityinen suhde tällaisella "luomuruokinnalla," vaikka sitten lypsämällä jollei "perinteinen" imettäminen syystä tai toisesta onnistu. Mutta, mutta kaikkein eniten ehkä ihmettelen, että kenelle imettämisestä kokonaan kieltäytyvä onajatellut tissinsä säästää? Säilötäänkö ne vielä jälkipolvillekiin vielä joskus lasipurkkeihin nähtäviksi? Imettäminen kun nyt vain on minusta niin luonnollinen asia, eikä lähtökohdiltaan "rintojen pilaamista."
Rintani ovat kasvaneet nyt raskausaikana jo kaksi kuppikokoa, joten imettäminen ei luultavasti tule muuttamaan niitä enää pahemmin mihinkään suuntaan. En vain ole löytänyt vielä sopivia imetysrintaliivejä halvalla, täytyy maksaa varmaan 50 Eur sopivista liiveistä. (70F kokoa ei löydy tavallisista kaupoista!) Sillä sopivat liivit tukevat rintoja, että ne ei löysty. Myös yöaikaan kannattaa käyttää mukavia liivejä silloin kun ne ovat täynnä.
Valitettavasti ne rinnat voi mennä "pilalle" vaikka et imettäisikään. Maidon noustessa synnytyksen jälkeen itselleni tuli arvet ja niitä ei pois olisi saanut vaikka olisinkin imettämättä jättänyt.
Kuten moni jo mainitsi, mulla rinnat kasvoivat jo raskausaikoina a/b-kupista c/d-kuppiin ja imetyksen jälkeen sitten palasivat (kylläkin aika rupsahtaneeseen) a:han. Eli jos ideana on, että maidon nouseminen rintoihin ja imettäminen rupsauttaa rinnat niin raskaus itsessään useimmilla tekee jo saman. Ehkä imettämättömyydellä voi vähän pelastaa.
Niin kuin joku on tuolla kommentoi, että jo pelkkä raskaus voi muuttaa rintoja. Minulla ainakin rinnat kasvoivat raskausaikana kuppikoon ellei kaksikin. Niin ja valahtivat takaisin normikokoon raskauden jälkeen :D
Esikoiseni syntyi keskosena ja hänellä oli paha suolistovika enkä saanut imettää. Voi järkytys sitä tuttipullorumbaa: keittelet niitä puhtaaksi, lämmittelet pumpattua maitoa/korviketta... Tuntuu, että imettämällä olisi päässyt helpommalla.
Mieti vielä. Imetyksen plussia: Sulle muodostuu läheisempi suhde lapseesi --> Lapsesi voi paremmin ja melko todennäköisesti itkee vähemmän. --> Sulla on oikeasti helpompaa. Rinnathan voi korjata kirurgisesti, jos on ihan pakko. Lapsellesi sekä sun ja lapsen väliselle suhteelle imetys on korvaamatonta ja sillä on pitkäkestoiset vaikutukset.