Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voxra - varoitus

Vierailija
22.03.2016 |

Ajattelinpa kertoa kokemuksistani tästä lääkkeestä siltä varalta, että joku muu harkitsee sen aloittamista.
Harkitsin itse sen aloittamista pitkään, koska mitään fyysistä sairautta minulta ei lääkäri löytänyt vaikka fyysisiä oireita oli paljon. Väsymys, palelu, lihominen, turvotus, hiustenlähtö. Masennus, joka oli joko itsenäisenä - tai sitten johtui fyysisistä oireista. Klassiset kilpparivajeen oireet, mutta koska labroissa olin viiterajoissa, niin lääkkeitä ei ole määrätty edes kokeiluun.

Siispä ajattelin kokeilla Voxraa. Ajattelin, että ehkä auttaisi väsymykseen ja masennukseen. Harkitsin kuukauden, pari ja sitten rohkaistuin ottamaan ekan tabun. Ekasta tabusta ei vielä tullut muuta kuin mitä odotinkin, eli päänsärkyä ja pientä pyörrytystä. Normaaleja aloitusoireita. Joskus ekan päivän iltana oli olo aivan kuin päänahkaa hieman polttelisi. Kuitenkin niin lievää, että ajattelin vain sen kuvitelleeni.
Tokana päivänä otin kaikesta huolimatta toisen tabun. Ja kas vain, ihon polttelu laajeni. Ei punaista ihottumaa, ei mitään näkyvää, vain tunne, aivan kuin olisi lievästi polttanut ihonsa auringossa.
Päätin jättää lääkkeen pois. Nyt yli kaksi vuorokautta ilman lääkettä, mutta iho-oireet vaan pahenevat. Polttelun tunnetta niskassa, selässä, käsivarsissa. Mutta mitään varsinaista ihottumaa ei näy, ei juuri punoitustakaan. Mitä hemmettiä tämä voi olla?
Soitin eilen terveysneuvontaan, mikä oli ihan turhaa. Sairaanhoitaja ei vaikuttanut siltä, että osaisi sanoa mitään.
Nyt siis lääke jo lopetettu pari päivää sitten. Kokeilin sairaanhoitajan ehdotuksesta Kestineä, mutta ei mitään muutosta. Kysyin, että voinko seurailla tätä kotona, ja kuulemma voin kun ei ole hengitysvaikeuksia. Ja mitä hyötyä olisi mennä lääkäriin, kun iholla ei juuri näy mitään. Pitäisivät luulotautisena. Ja toisaalta, en halua väkisin vaatia mitään kortisoonikuuria, kun päällepäin tämä ei näytä kovin rajulta. Kortisoonista voin saada taas uudet sivuvaikutukset.
Siispä nyt jännityksellä odottelen mitä seuraavaksi. On oudon kuumeinen olo, ilman kuumetta eli palelee. Kädet ja jalat ihan kylmät, mutta tätä palelua on ollut jo useita viikkoja.
Pelkään, että ihottuma pahenee ja iho suunnilleen kuoriutuu pois. Vielä ei siihen ole viitteitä, mutta pelottaa.
Voxran puoliintumisaika on sellainen, että laskin lääkkeen olevan poissa kropasta noin viikossa. Eli siihen vielä useita päiviä. Kaipa näitä oireitakin on vähintään siihen asti?

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Kuinka nopeasti oireet lähtivät lääkkeen lopettamisesta?
Saitko jotain lääkettä, muuta kuin käsikauppa-allergialääkettä? Rajuissa ihottumissa ja hengitysvaikeuksissa varmaan iskevät kortisoonia suoneen, mutta mun tilanteeni ei onneksi vielä ole noin paha. Ja toivon todella, että raju reaktio olisi jo tullut aiemmin, ei nyt pari päivää lääkkeen lopetuksen jälkeen. Uskaltaakohan tässä lähteä pääsiäisenä mökille vai pitääkö olla passissa kotona josta kuitenkin matka ensiapuun on lyhyt?

Ihmettelen todella, ettei tästä varoitella enemmän. Lääkäri ei lääkettä määrätessään maininnut mitään, vaikka aikaisemmassa keskustelussa olin tuonut ilmi, että vuotta aiemmin olen saanut lievän allergisen reaktion hiusväristä.
Hieman samantyyppinen reaktio nytkin, tosin laajempi ja vahvempi sekä kestänyt pidempään kuin värireaktio.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli muutama vuosi sitten samankaltaiset oireet:

iho poltteli ja paloi, ja nousi samanlaisia paukamia kuin olisi nokkosilla "piiskattu".

Oireet laukaisi kylmyys, silloin oli pakkasta yli 20 astetta, ja ihoni paloi.

Oireet kestivät pahoina noin tunnin.

Voxralla tai millään muullakaan ei ollut yhteyttä ihottumaan, se vain tuli, sitä kesti muutaman viikon ja se hävisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla