Olen työtön. Mistä rahat 110 euron hammaslääkäri laskuun!?
Kävin kuun alussa hammaslääkärissä, jossa paikkattiin kaksi reikää. Tänään tuli postissa 110 euron lasku! Mitä teen? Ei ole todellakaan varaa tuollaisiin summiin! :(
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai työttömän ei tarvitse maksaa vuokraa? Outo ajatus. Mä maksan työmarkkinatuella talolainan.
Jos maksat lainaa niin kuka maksaa ruokasi ja muut elämisesi kulut.
Ei ole mahdollista pitää taloo työmarkkinatuella eikä mitään as lainoja maksella. 😂
Itselläni menee ruoka +hygienia 350e/ neljä viikkoa. 245e jää muihin perustarpeisiin, halpaan harrastukseen ja huom! pieniin laskuihin.
Muistaakseni 587e on se vähimmäistoimeentulotuki mikä pitää jäädä ruokaan ja perustarpeisiin. Yksinelävä saa sen ylittävät kulut Kelasta.
Minulla on puoliso. Talo on minun nimissä joten todellakin maksan lainan.
Puolisoko vuokralaisena. No systeeminsä kullakin. Entäs jos puoliso lähtee. Aika epätoivoinen systeemi kartuttaa omaisuuttaan minimi työttömyyskorvauksella.
Ei muuten ma
No en todellakaan peri puolisolta vuokraa. Puoliso maksaa muut laskut. Epätoivoinen yritys kartuttaa omaisuuttaan? Tätä en ymmärrä ollenkaan.
Pelkään hammaslääkäriä. En siksi halua käydä kunnallisessa. Ei tule muuta mieleen kuin luotolla maksaminen tai kysyä saako laskun useampaan erään.
Jörn Donner totesi aikoinaan: "lukeminen kannattaa aina". Nyt itsekkin olen työttömänä ja olen kiitollinen että tajusin säästää pahan päivän varalle enkä ostellut muoti- ja trendijuttuja. Tosin miehelle ei niihin muutenkaan tulisi lähdettyä, autoon toki olisi voinut panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sossun asiakas niin sossu maksaa kunnallisen hammashoidon, ainakin paikkaukset ja muut vastaavat hoitavat toimenpiteet. Jos taas et ole eli olet esim. ansiosidonnaisella niin säästä ja maksa myöhemmin tai erissä tai jotain.
sosiaalitoimiko on sossu, eihän toimeentulotuki ole enää sosiaalitoimesta , no se täydentävä, ehkäisevä toki.
Jos tarvit hammashoitoa eikä hammashoitolassa ole aikoja, voit pyytää palvelusetelin. Joka on käytännössä numerosarja. Sitten etsit palvelusetelilistalta, palse.fi, sopivan hammaslääkärin.
Palveluseteli kattaa osan kuluista, mutta ei kaikkea. Miettikää silti mikä on tärkeintä. Oman terveyden pitäisi olla kaikkein tärkeintä. Miettikää mihin rahat on menny, turhuuksiinko. Meikkeihin, kaljaan vai mihin.
Aikuisuuteen kuuluu että osaa laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Ja myös pitää edes muutaman kympin puskurirahastoa. Se on vaan päätettävä. Hätätilassa myös voi hakea sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli koska suomessa on ilmanen terveydenhoito ja ilmainen koulutus. Nuo asiat maksaa 0e.
Ilmainen terveydenhoito? Miksi mulle tulee aina lasku?
Minulle ei ole tullu laskua koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Meet sossuun laskun kanssa ja pyydät toimeentulotukea sen maksamiseen.
eikös kela hoida toimeentulotuen ja siihen kuuluvat menot. miksi sosiaalitoimeen ajanvaraus. eikös vain ehkäisevä ja täydentävä kuulu sosaalitoimelle. perstoimeentulotuki kuuluvineen menoja kuten terveydenhoito, sähköstä osa,osa kotivakuutuksesta sisätyy kela alaisuuteen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap ei saa toimeentulotukea, jos hänellä on puoliso.
Jos paremmin toimeentuleva puolisio ei tuollaisen laskun kanssa auttaisi, olis mulla entinen puoliso.
Minulla on töissäkäyvä puoliso, mutta ei hänkään mikään rahasampo ole. Tiukkaa on taloudellisesti ja ahdistaa pyytää häntä maksamaan minun laskujani. Mutta ei kai tässä hirveästi vaihtoehtoja ole, kun en8 ole toimeentulotukeenkaan oikeutettu.
Ja työttömänä rahaa tulee niin vähän, ettei minulla ole varaa vuokran ja laskujen jälkeen kerryttää mitään "puskurirahastoa". Kaikki rahat menee.
Ehkä olin sitten tyhmä, kun en tajunnut julkisen hammashoidon maksavan noin hemmetisti. Lääkärissä olen ravannut syksystä asti ja sinne ei ole uponnut kuin muutama kymppi.
Ap
suun terveys huippu törkeää, eikä vain suu nielu mm syöpä, vaan hampaiden kunto, suun bakteerit, hammaskivi, yhteys aivoinfarktiin mm. eli kerran kaksi vuodessa tarkastus ja kerran puolentoista vuoden välein hammaskivi poisto. ientaskuista et itse edes näe hammaskiveä. priorisoi,,suu vai muu,,säästä nyt pikku eriä ihan tähä'n erikseen jatkoa ajatelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paremmin toimeentuleva puolisio ei tuollaisen laskun kanssa auttaisi, olis mulla entinen puoliso.
Minulla on töissäkäyvä puoliso, mutta ei hänkään mikään rahasampo ole. Tiukkaa on taloudellisesti ja ahdistaa pyytää häntä maksamaan minun laskujani. Mutta ei kai tässä hirveästi vaihtoehtoja ole, kun en8 ole toimeentulotukeenkaan oikeutettu.
Ja työttömänä rahaa tulee niin vähän, ettei minulla ole varaa vuokran ja laskujen jälkeen kerryttää mitään "puskurirahastoa". Kaikki rahat menee.
Ehkä olin sitten tyhmä, kun en tajunnut julkisen hammashoidon maksavan noin hemmetisti. Lääkärissä olen ravannut syksystä asti ja sinne ei ole uponnut kuin muutama kymppi.
sossu eli sosiaalitoimi vai kelaan yhteys tapaaisella taisähköisesti
Ap maksaa kaikki ruokansa, hygieeniatarvikkeensa, vaatteet, kengät, edulliset harrastusmenonsa, kännykkä, mahdolliset lääkkeet ja terveydenhoito kulut siitä työmarkkinatuestaan sillä sitä varten se on, perustarpeisiin. Harmi vaan sitten jos ei jää asumiskuluihin. Antaa sitten lopuista jos jotain jää.
Kela laskee avopuolisonkin elatusvelvolliseksi ja teidän tulot yhteen. Ei pidä muuttaa yhteen jos varakkaamman täytyy työmarkkinatukea saavalta vaatia tasan puolet asumiskuluista sillä sen työssäkäyvän elintaso nousee ja työtön elää köyhyysloukussa ihan eri elintasossa eikä selviydy edes peruselinkuluistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kunnallisella! Kävin viime syksynä työttömien terveystarkastuksessa, mistä sain lähetteen suuhygienistille, ja sieltä edelleen hammaslääkärille. Ja nyt tuli tuollainen jättilasku! :(
Ap
Soita kunnan laskutukseen (numero löytyy laskusta) ja selitä tilanne, kysy vaihtoehtoja, esim laskun jakaminen 3-4 osaan. Onnistuu kyllä.
Sossusta voi kai pyytää harkinnanvaraista avustusta, kun esittelet mitä varten sinun pitää saada rahaa.
Ketju aloitettu 2016 vuonna joten aloittaja lienee jo maksanut laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun puoliso jos elelis sosiaalituilla ja olis perseauki ja kaikenlisäks laittais täällä tollasii paska aloituksia joka päivä niin olisi entinen puoliso.
mitäs jos kusipää menisit töihin ja maksaisit itse niinkuin normaalit ihmiset tekevät.
Minä maksan työmarkkinatuesta lääkkeet, hammashoidon ja lääkärikäynti maksut yms. oman elämiseni kulut. Työssäkäyvä puolisoni maksaa kaikki asumiskulut ja hänelle se sopii kun maksaisi yksinasuessa ne muutenkin. Maksaisin oman osuuteni sähkösta ja vedestä mutta ei ole kelvannut. Hän jopa tukee harrastuksiani ja hyödyttäähän ne häntäkin.
Sehän tässä yhteiskunnassa onkin vääryys aikuisen elatusvelvollisuus niin ettei työmarkkinatukea saava saa mitään toimeentulotukea edes vähäistä asumiskustannuksiin, terveydenhoito ja lääke kuluihin kun yksinasuvalle ne kaikki maksetaan täysimääräisinä paitsi joku pieni mitätön omavastuu vuokrassa.
Edes jonkun summan pitäisi saada asumiskustannuksiin toimeentulotukea puolison tuloja huomioonottamatta. Sillä yhteiskunnalle se tulisi paljon halvemmaksi kuin pariskuntien asuessa eri asunnoissa.
Ei tarvi kun puolisolla olla pieni eläke niin ei se syö toimeentulotuen kokonaan pois kun ystävälläni sama tilanne. Pitäisi muuttaa erilleen. On se koko ikänsä yhdessä asuneelle kova paikka alkaa erillään asua.
Opettele harjaamaan hampaasi. Nykyisillä fluoritahnoilla voi täysin estää reikiintymisen.
Jätä maksamatta jos ei ole varaa. Ei siinä muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan työmarkkinatuesta lääkkeet, hammashoidon ja lääkärikäynti maksut yms. oman elämiseni kulut. Työssäkäyvä puolisoni maksaa kaikki asumiskulut ja hänelle se sopii kun maksaisi yksinasuessa ne muutenkin. Maksaisin oman osuuteni sähkösta ja vedestä mutta ei ole kelvannut. Hän jopa tukee harrastuksiani ja hyödyttäähän ne häntäkin.
Sehän tässä yhteiskunnassa onkin vääryys aikuisen elatusvelvollisuus niin ettei työmarkkinatukea saava saa mitään toimeentulotukea edes vähäistä asumiskustannuksiin, terveydenhoito ja lääke kuluihin kun yksinasuvalle ne kaikki maksetaan täysimääräisinä paitsi joku pieni mitätön omavastuu vuokrassa.
Edes jonkun summan pitäisi saada asumiskustannuksiin toimeentulotukea puolison tuloja huomioonottamatta. Sillä yhteiskunnalle se tulisi paljon halvemmaksi kuin pariskuntien asuessa eri asunnoissa.
Ei tarvi kun puolisolla olla pieni eläke niin ei se syö toimeentul
eli lisää ilmaista rahaa pitäisi saada?.onneks sosiaalitukia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Ketju aloitettu 2016 vuonna joten aloittaja lienee jo maksanut laskunsa.
Just tuli jotain uutisissa kuinka yhä enemmän jättää terveydenhoito laskunsa maksamatta.
lasku on todella pieni ja näemmä julkisen puolen. tietäisitpä hinnat yksityisillä, jo suuhyge maksaa 150e, kolmesataa joku korjaus, jne. kysy maksueriä ellet ole oikeutettu toimeentulotukeen