Virpominen vain tutuille
Vielä kerran tästä aiheesta... Kun monet ovat sitä mieltä, että vain tutut ja ennakkoon sovitut lähinaapurit saa virpoa, miten toimisitte kaupungissa missä naapurit on vieraita ja tutut asuvat kaukana meiltä, kuka missäkin? Tähän mennessä olen ollut sitä mieltä, että kun lapset ensin kysyy virpomiseen luvan, asian pitäisi olla ok. Pitäisikö minun etukäteen käydä soittelemassa naapurien ovikelloja ja kysyä saako lapset myöhemmin tulla virpomaan?
Olen kyllä ostanut pääsiäissuklaat ihan itse, kpska haluan piilottaa munia etsittäväksi, eli karkkia ei tarvitse kerjätä. Lapsille tärkeää on perinne. Kun pienenä kävin virpomassa, mietin aina että haluan tehdä kauniita oksia joista saaja ilahtuu. Varsinkin vanhukset tykkäsivät noidista. Minä kuitenkin kasvoin maalla, missä tällaista vihamielisyyttä ei kohdannut.
Kannatan kyllä ajatusta oven laitettavasta merkistä saako virpoa vai ei. Laittaisin meille lapun, mutta rapun alaovi on lukossa, niin eihän kukaan tänne tule...
Kommentit (56)
Uudenaikainen virpomisloitsu:
Virvonvarvonvittusaatanaperkele
Ehdottomasti pitää virvottaa tutut.
Todella älytön idea laittaa lapset soittelemaan vieraiden ovikelloja. Sukulaisten ja kaveriperheiden korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle saa virpoa kuka tahansa, suklaamuniakin olisi täällä ollut varmuuden vuoksi. Näin kyllä noitia meidänkin taloyhtiön pihalla, mutta kukaan ei tänne uskaltanut, mikä harmittaa. :( Ankeuttajat pilanneet tämänkin kivan perinteen näillä: "En vaa tuntemattomille" ja "Vain tutuille saa virpoa" -säännöillä. Olen asunut pk seudulla koko elämäni ja aina virvottiin lapsena siskona kaikille, tutuille ja tuntemattomille, 9/10 antoi suklaamunia. Joku jokus ei avannut ovea, mikä sekin täysin ok. En ymmärrä ihmisiä joille se on joku ongelma, että joku pimpottaa ovikelloa. Jos ei halua osallistua ei vaan avaa ovea. Yksinkertaista!
Perinteen mukaan virvotaan vain tuttuja, joten tuo "mukava perinne virpoa tuntemattomia" on syntynyt vasta joskus 2000-luvulla. Perinteisesti virpomisoksat siunataan kirkossa ja palkka haetaan vasta pääsiäispäivänä, joten ainakaan meille ei tuoda siunaamattomia oksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle saa virpoa kuka tahansa, suklaamuniakin olisi täällä ollut varmuuden vuoksi. Näin kyllä noitia meidänkin taloyhtiön pihalla, mutta kukaan ei tänne uskaltanut, mikä harmittaa. :( Ankeuttajat pilanneet tämänkin kivan perinteen näillä: "En vaa tuntemattomille" ja "Vain tutuille saa virpoa" -säännöillä. Olen asunut pk seudulla koko elämäni ja aina virvottiin lapsena siskona kaikille, tutuille ja tuntemattomille, 9/10 antoi suklaamunia. Joku jokus ei avannut ovea, mikä sekin täysin ok. En ymmärrä ihmisiä joille se on joku ongelma, että joku pimpottaa ovikelloa. Jos ei halua osallistua ei vaan avaa ovea. Yksinkertaista!
Perinteen mukaan virvotaan vain tuttuja, joten tuo "mukava perinne virpoa tuntemattomia" on syntynyt vasta joskus 2000-luvulla. Perinteisesti virpomisoksat siunataan kirkossa ja palkka haetaan vasta pääsiäispäivänä, joten ainakaan meille ei tuoda siunaamattomia oksia!
Tuntemattomien virpominen on lähtenyt liikkeelle ahneudesta. Pelkästään tutuilta ei irtoa niin paljon karkkia kuin tuntemattomilta siihen lisättynä. Moni nykylapsi olettaa myös saavansa rahaa virpomalla. Nauratti viimekeväänä kun näin kolme noin 12-14-vuotiasta poikaa huivit päässä rahankeruureissulla :D Puhuivat isoon ääneen montako euroa olivat saaneet ja valittivat kun viimeisimmästä paikasta sai vain pieniä suklaamunia.
Oikeaoppiminen virpominen kuuluu ortodokseille!
Vierailija kirjoitti:
Todella älytön idea laittaa lapset soittelemaan vieraiden ovikelloja. Sukulaisten ja kaveriperheiden korkeintaan.
Musta on ihan ok, jos meidän omakotitaloalueella tän korttelin virpomisikäiset lapset kiertelee ovelta ovelle, vaikken kaikkia tunnekaan. Voi olla avaamattakin, jos ei halua tulla virvotuksi. Mutta se mua vähän häiritsee, että tullaan niin aikaisin aamulla. On kuitenkin sunnuntaiaamu, niin en tykkää, että ovikello pimpottaa jo aamuyhdeksältä. Joskus kympin jälkeen on sopivaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä lapsivihaajia. Voiko se oikeasti haitata niin paljon jos ovella käy vieraita lapsia virpomassa? Oven voi jättää avaamatta jos se häiritsee niin paljon. Omaa pahaa oloaan ei pidä eikä saa purkaa lapsiin.
Harmittaa, kun lapsivihaajat pilaavat hauskat perinteet toisiltakin. Tänne saa tulla kuka tahansa virpomaan, mutta eihän ne uskalla, koska lapsivihaajat. Yksi tyttöporukka uskaltautui kuitenkin ja sai palkaksi kindereitä ja suklaamunia.
Kiitos teille tytöt, piristitte päivääni. Asut olivat hienoja ja pajunoksiinkin oli nähty kiitettävästi vaivaa. :)
Ei ole lapsivihaa vaan tuommoinen touhu on kerjäämistä.
Kyllä tuo on pikkulasten vihaamista! Viattomien lasten vihaamista, joilla on vielä aitoa iloa ja touhua ja joista kasvaa upeita ihmisiä, kunhan vain saisivat elää lapsuutensa iloisina ja kohdata myönteisiä aikuisia.
Mutta valitettavasti niin moni lapsi on vain kärsinyt, että heistä ei voi kasvaa lapsia ilolla kohtaavia aikuisia. Silloin on parempi jättää ovi avaamatta ja ruuvata ovikello pois yhdeksi päiväksi vuodessa.
Minä avaan oven ja kutsun lapset sisälle, palkan saa siellä. Outo juttu, että kun olen sulkemassa ovea, hyökkää jostain joku aikuinen vihaisena, että ei lapsia saa sulkea kotiinsa. Jos virpominen on viattomien lasten viaton perinne, niin miksi myönteisiin aikuisiin suhtaudutaan kauhulla? Meillä palkkaa ei saa, jos ei tule sisätiloista sitä noutamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomien virpominen on lähtenyt liikkeelle ahneudesta. Pelkästään tutuilta ei irtoa niin paljon karkkia kuin tuntemattomilta siihen lisättynä. Moni nykylapsi olettaa myös saavansa rahaa virpomalla. Nauratti viimekeväänä kun näin kolme noin 12-14-vuotiasta poikaa huivit päässä rahankeruureissulla :D Puhuivat isoon ääneen montako euroa olivat saaneet ja valittivat kun viimeisimmästä paikasta sai vain pieniä suklaamunia.
Nimenomaan. Yli-ikäiset, ahneet ja huonosti varustautuneet kiertelijät uhkaa pilata koko perinteen, kun kuitenkin ne pikkunoidat, jotka on pukeutuneet ja maskeeranneet huolellisesti, vitsat on vaivalla koristeltu ja joita jännittää se virpomisloru, on tosi söpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jo on maailma muuttunut pimeäksi ja ankeaksi. Omassa lapsuudessa tämä oli perinne, ja me panostettiin asuihin ja väsättiin pajunoksia koristeisiin tuntikausia. Ei siitä siihen aikaan kukaan käyttänyt termiä *kerjääminen*. Surullista.
Meidän lapsuudessa myös kerättiin leirikoulurahastoa ihan ns. hihat käärittynä, myymällä eri tuotteita ovelta ovelle, jalkapatikalla, tai milloin se oli partiokalentereita tmv. Ei tarvinnut pelätä vihaisia aikuisia.
Mun lapsuudessa 80-luvulla ei kierretty siellä täällä, vain tutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Yli-ikäiset, ahneet ja huonosti varustautuneet kiertelijät uhkaa pilata koko perinteen, kun kuitenkin ne pikkunoidat, jotka on pukeutuneet ja maskeeranneet huolellisesti, vitsat on vaivalla koristeltu ja joita jännittää se virpomisloru, on tosi söpöjä.
Sellaisia (pikkuiset söpöt noidat) en ole ikinä nähnyt kiertelemässä ovelta ovelle. En edes 80-90-luvulla. Minullakin sisarusten lapset kävivät vain mummoillaan jne. Eivät todellakaan juosseet ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen virvonnut tutuille.
Meillä kanssa kun lapset olivat pieniä virvottiin vain tutuille ja asuimme silloin maalla.Hyvin tyytyväisiä olivat eivätkä halunneet kaikkia naapureita käydä läpi.
Kovasti täällä oletetaan, et jos ei avaa ovea, ei halua tulla virvotuksi sekä vihaa julmetusti lapsia. Ottakaa huomioon kirkossa kävijät ym. jotka eivät ole kotona silloin. Saatetaan olla kylässä jonkun luona, ulkoilemassa jne. Uskokaa tai älkää, jotkut myös pitävät sunnuntaita ns. pyjamapäivänä, jolloin ei todellakaan edes kehtaa avata ovea epäsiistin ulkomuodon takia.
Sunnuntai on perinteisesti ollut Suomessa lepopäivä ja silloin rauhoitutaan. Pohjanmaalla pääsiäistrullit kulkivat pääsiäsilauantaina.
Minulla on aina virpojille varattuna runsaasti hienoja pääsiäismunia. Korona vei virpojat. Piti itse syödä herkut, oi voi
Perinteitä kunnioittaen! Virpojat tervetulleita ja varauduttu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä lapsivihaajia. Voiko se oikeasti haitata niin paljon jos ovella käy vieraita lapsia virpomassa? Oven voi jättää avaamatta jos se häiritsee niin paljon. Omaa pahaa oloaan ei pidä eikä saa purkaa lapsiin.
Harmittaa, kun lapsivihaajat pilaavat hauskat perinteet toisiltakin. Tänne saa tulla kuka tahansa virpomaan, mutta eihän ne uskalla, koska lapsivihaajat. Yksi tyttöporukka uskaltautui kuitenkin ja sai palkaksi kindereitä ja suklaamunia.
Kiitos teille tytöt, piristitte päivääni. Asut olivat hienoja ja pajunoksiinkin oli nähty kiitettävästi vaivaa. :)
Mitä hauskaa on perinteessä, jossa käydään tuomassa toisten kotiin roskia ja vaaditaan siitä palkkaa? Ettekö te perinnettä rakastavat voisi leikkiä yhdessä ja jättää meidät muut rauhaan? En minäkään vaadi sinua ja perhettäsi käymään kanssani kirkossa palmusunnuntaina, vaikka minulle se on tärkeä perinne.
Juuri näin. Jotkut eivät tosiaan ymmärrä kuin oman kantansa asioihin. Minäkin haluan olla rauhassa virpojilta.
Kerjääminen ei ole työtä, vaikka sen naamioisi myymiseksi. Kerrostaloissa oli ennen rappukäytävässä lappujakin, joissa luki "kaupustelu ja kerjääminen kielletty".