Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä luopuminen lapsille

Vierailija
20.03.2016 |

Mitä tapahtuu tulevaisuudessa, jos minä luovun nyt lapsieni hyväksi osuudestani kuolinpesään, joka jää lesken eli toisen vanhempani hallintaan ja josta on testamentilla suljettu minun mahdollinen puolisoni pois. Miten perintökaari menee, jos joku lapsistani kuoleekin ennen pesänjakoa, jota ei toivottavasti tapahdu vielä pariinkymmeneen vuoteen? Kenelle tämän lapsen osuus silloin siirtyy? Tuleeko se takaisin minulle, voiko lapsen isä eli entinen mieheni päästä osakkaaksi vai jakaantuuko sisaruksille? Perunkirjoitusta ei ole vielä aloitettu, joten vielä ehtisin tekemään tällaisen päätöksen, mutta tähän haluaisin vielä selvyyden.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee lapsesi perillisille. Ensinnä rintaperillisille ja jos niitä ei ole niin vanhemmille eli sinulle ja lapsesi isälle. Jos tekin olette kuolleet niin sitten vainajan sisaruksille. Ja isää on kyllä hyvin vaikea poistaa perillisistä, taitaa onnistua vain lapsesi tekemällä testamentilla.

Vierailija
2/4 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat sulkea sen lapsen isän pois, niin eikö lasten uskottu mies voi tehdä testamenttia lapsille siten, että jos he kuolevat ilman rintaperillisiä, niin sisarukset perivät kuolleen osuuden.

En siis ole todellakaan mikään juristi, mutta näin ajattelisin sen olevan mahdollista. Ilman testamenttia käsittääkseni te vanhemmat peritte sen lapsettomana ja ilman aviopuolisoa olevan lapsen, jolloin siis myös isä perii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lapsen mahdollista aviopuolisoa en edes huomannut huomioida. Eli lapsen isä ja mahdollinen aviopuoliso pitäisi saada tuollaisessa tilanteessa suljettua pois perinnöstä. Ymmärsin niin, että jos minä asetan jotain ehtoja perinnölle, se lasketaan niin, että vastaanotan sen välissä eli itse en voisi ehtoja asettaa. Kyse ei ole mistään isoista summista, mutta kuitenkin sellaisesta, että ainoa syy luopumiseeni olisi, että lapseni saisivat aikanaan pienet pesämunat, enkä todella halua ketään ulkopuolisia (ts. lapsen isää tai puolisoa) kuolinpesää jakamaan. Kuinka alaikäisen puolesta voisi tehdä testamentin? Näitä en ole aiemmin yhtään ehtinyt miettimään, tilanne tuli valitettavasti aivan liian aikaisin ja yllättäen eteen :( Eikä tällainen tilanne toivottavasti koskaan realisoidu, mutta kaikkeen pitää varautua.

Vierailija
4/4 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi sitä tehdä. Voit toki puhua lapsille, että jos äiti luopuu perinnöstä, niin teidän pitää tehdä siitä testamentti. He sitten joko tekevät tai pettävät lupauksensa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme