Suomessa tuhansia taloja jotka palavat kuin soihtu, Kalasataman talon tavoin
Monet talot on halvalla rakennettu ja on käytetty heikommin koulutettua työvoimaa Baltian maista. Hommat tehdään nopeasti, mutta jälki voi olla mitä sattuu.
Pieni kipinä grillistä tai tupakasta, niin tuli etenee pitkin rakenteita esteittä.
Kommentit (6)
Onko sinun kotitalosi seinät rakennettu samalla tavalla?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000006569353.html
STT
12.7.2020 15:16 | Päivitetty 13.7.2020 16:23
Poliisi epäilee Jyväskylän senioritalon tulipalon syttyneen parvekkeella poltetusta kynttilästä – myös Otkes aloittaa oman tutkintansa
Otkes ja pelastuslaitos hämmästelevät palon nopeaa leviämistä uudessa rakennuksessa.
Poliisi epäilee, että Jyväskylän senioritalon palo sai alkunsa kerrostalon ylimmän kerroksen parvekkeella poltetusta kynttilästä.
Poliisin mukaan kynttilää on poltettu alustalla, joka ei ollut paloturvallinen. Tuli levisi ensin parvekkeen pintarakenteisiin, mistä se pääsi leviämään edelleen talon kattorakenteisiin.
Mikä yhtiö Kalasataman talon on rakentanut? Lumo on demareiden firma, joten joku tietysti tosi halvalla.
Olen rakennusmestari ammatiltani ja ollut ainakin 12 taloa rakentamassa ja ne on huonosti suunniteltu. Palokatkoja ei ole taloissa. Yhdessa talossa ihmettelin suunnittelijan kanssa että mikä tuo hormi on joka menee 1 kerroksesta katolle. Se väitti sitä tuuletusraoksi. Miksi tuuletusrako menee asunnon ulkopuolella parvekkeen seinän vieressä ihmettelin. Se vaan sanoi no se on niin suunniteltu. Luultavasti samasta syystä se palo levisi niin äkkiä. Samoin on muutama koulu jossa olin töissä niin samoja tuuletushormeja on joissa ei ole palokatkoja. Jos palo tulee niin äkkiä palaa. Materiaalit on halpoja ja palavat nopeasti.
Yhden tapauksen perusteelle ei pitäisi yleistää. On voitu sytyttää katto tahallaan. Tuollaisissa luksuksissa asuu piilovihamielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennusmestari ammatiltani ja ollut ainakin 12 taloa rakentamassa ja ne on huonosti suunniteltu. Palokatkoja ei ole taloissa. Yhdessa talossa ihmettelin suunnittelijan kanssa että mikä tuo hormi on joka menee 1 kerroksesta katolle. Se väitti sitä tuuletusraoksi. Miksi tuuletusrako menee asunnon ulkopuolella parvekkeen seinän vieressä ihmettelin. Se vaan sanoi no se on niin suunniteltu. Luultavasti samasta syystä se palo levisi niin äkkiä. Samoin on muutama koulu jossa olin töissä niin samoja tuuletushormeja on joissa ei ole palokatkoja. Jos palo tulee niin äkkiä palaa. Materiaalit on halpoja ja palavat nopeasti.
Vastaavana mestarinako olet ollut. Eikö siihen liity vastuu, jos huomaa virheitä.
Toki valvojalla myös.
Ehkä pitäisi tehdä yleinen rakennuksien turvakartoitus.