Nuoret yllättyy: seksistä voi tulla vastuuta ja isäksi
Kommentit (131)
Niinpä, se vastuu..eipä nuo nuoret tajua, että tässä elämässä täytyy ottaa itsestään ja tekosistaan vastuu, eikä aina paeta sinne mamman helmoihin ja ajatella, että hän hoitaa ja pappa betalar.
Tästä varmaan riemu ratkeaa, mutta minun mielestäni seksiä ei pidä harrastaa, jos ei ole sinut sen faktan kanssa, että mikään ehkäisy ei ole 100% varma ja raskaaksi voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan riemu ratkeaa, mutta minun mielestäni seksiä ei pidä harrastaa, jos ei ole sinut sen faktan kanssa, että mikään ehkäisy ei ole 100% varma ja raskaaksi voi tulla.
Juurikin näin... Yhdynnässä on aina riski, että tyttö tulee raskaaksi. Jos poika ei ole valmis kantamaan vastuuta (vaikkakin sitten pelkkiä elatusmaksuja maksamalla), hänen ei pitäisi harrastaa seksiä.
Oikein hyvä että pojilta otetaan se luulo pois että voivat määrätä aborttiin
Jotenkin typerää tämä poikien valitus asiasta. Ihan kuin teiniraskaus olisi jotakin mitä tyttö olisi suunnitellut! Opinnot ja käytännössä koko elämä menee sekaisin, raskaus ja synnytys voi olla todella raskas. Joillekin tytöille abortti vain ei ole vaihtoehto, ja pojan tulee kunnioittaa sitä. Jos hän ei tahdo olla isä, voi hän maksaa elatusmaksuja; kuitenkin ensisijainen huoltaja lapsella on se äiti, jonka tulevaisuus on kuitenkin hyvin hataralla pohjalla.
Eikä vain nuoret vaan myös aikuiset miehet! En tiedä kumpi on nolompaa: se että seksivalistuksen olisi pitänyt olla nuoren tuoreessa muistissa, vaiko se ettei älli ole tarttunut päähän aikuisella iällä.
On ne tytöt hankalia, kun noi paksuksi pamatelevat ikävästi vaikka pojat ei haluu kun vain seksii
Asia voitaisiin ratkaista antamalla miehille oikeus taloudelliseen aborttiin, joka poistaa myös isän oikeudet. Se olisi tasa-arvoista joten feministit ainakin kannattavat.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa teiniraskauksia syy on huolettomassa ehkäisyssä. Usein poika ei itsekään "tykkää" kortsusta ja luottaa vain tytön pillereihin. Kortsu on miehelle se varmin tapa ehkäistä raskaudet ja taudit, mutta yllättävän harvaa kiinnostaa.
Yhdynnästä voi aina seurata lapsi. Totta, mutta se on oikeasti aika harvinaista oikein käytetyn ehkäisyn jälkeen. Pillerit+kumi yhdistelmällä raskaaksi tulon mahdollisuus on häviävän pieni. Realistista ei ole, että nuoret eivät harrastaisi seksiä, joten ehkäisyvalistukseen ja ehkäisyyn on syytä panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Asia voitaisiin ratkaista antamalla miehille oikeus taloudelliseen aborttiin, joka poistaa myös isän oikeudet. Se olisi tasa-arvoista joten feministit ainakin kannattavat.
"Taloudellinen abortti" on se ettei ala seksiin alunperinkään. Isän oikeuksista voi luopua, mutta ei velvollisuuksista. Ei ole mitään tasa-arvoa sivuuttaa lapsen oikeus vanhempaan ja/tai elatukseen.
Ei missään nimessä mitään taloudellisia abortteja pojille. Se vain mahdollistaisi ehkäisystä entisestään kieltäytymisen ja seksiä harrastettaisiin paljon herkemmin
Kommenttiosuudessa "isällä on vain velvollisuuksia ja äidillä oikeuksia vaikka muille jakaa". Mitähän nämä oikeudet on? Päättää syntyykö lapsi vai ei, se on se ainoa oikeus. Ja jos syntyy samat velvollisuudet kuin isällä.
Seksivalistusta tarvitaan nykyistä enemmän. Ja siinä tulisi keskittyä enemmän yleisestikin vastuunkantoon. Intiimissä suhteessa on muutakin vastuunkantoa kuin ehkäisy ei-toivotun raskauden tai tautien varalta. Siihen liittyy myös vastuu omasta ja toisen henkisestä hyvinvoinnista. Surullista, että meillä on nuoria, jotka ovat näin pihalla tässäkin asiassa.
Se tunne ,kun kortsu pettää ja nainen ilmoittaa ettei aio tehdä asian eteen mitään. Tuolla kertaa kävi säkä.
Ja myös se tunne kun rouva kutsunut suihkukaveriksi, halunnut seksiä ja kun lasti on inessä, ilmoittaakin ettei ole käyttänyt pillereitä kolmeen kuukauteen. Eikä mitään puheita perheenlisäyksistä. Tällä kertaa ei käynyt säkä. Ihan hyvä tapaus hommasta seurasi, mutta jokseenkin niin ettei minulta kysytty mitään. Ja se fiilis käy keskimäärin kerran viikossa mielessäni. Pitäisi sitä kait aviossa pystyä luottamaan toiseen edes sen verran?
Minua järkyttää ne poikien vanhemmat jotka ovat vaatimassa tyttöä tekemään abortin. Siis vaikka tytön vanhemmat olisivat valmiit lapsenlapsen tuloon.
Olihan siellä kommenteissa yks mammakin itkemässä kuinka poika on huijattu isäksi. Poikaraukkaa viedään kuin pässiä narussa.
Mulla on kaksi poikaa ja jos nuo joskus tulee mulle itkemään, että heidät on huijattu isäksi niin HÄPEÄN oman kasvatustyöni epäonnistumista. Pojilla ja miehillä on kaikki mahdollisuudet ehkäistä ja jos sitä ei tee on ihan turha itkeä kuinka on muka uhri.Ei tipu multa sympatiaa eikä empatiaa, käsken kantaa vastuunsa ja lopettaa ruikuttamisen. Itse siihen seksiin on ryhtynyt, kukaan ei pakottanut.
Vai vastuuta. Suomalainen teiniäiti/-isä ei tiedä koko sanasta mitään. Ilmaista sitä ja ilmaista tätä yhteiskunnalta on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, täytyyhän miehillä olla täysi mahdollisuus harrastaa seksiä ilman raskauspelkoja. Naisilla tätä mahdollisuutta ei ole, mutta miehille se pitää järkätä ihan lain voimalla. Miehen pitää voida harrastaa seksiä ilman ehkäisyä jos siltä tuntuu. Joku muu kantakoon vastuun.
Voi luoja...