Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan saanut rautainfuusiota?

Vierailija
05.04.2026 |

Olen ollut väsynyt varmaan 25 vuotta. Nyt olen 46. Kuukautiset olleet runsaat aina, vuoto kestää 5-6 päivää ja ekat neljä päivää on niin rajua että supertamponi vuotaa läpi puolessa tunnissa. Käytän öisin lisänä housuvaippaa tai pyyhettä koska vuoto on hallitsematonta. Otin juuri vuoden verran rautaa 100 mg päivässä mutta ilman tulosta. Lääkäri ei ole ottanut tähän kantaa muuten kuin kehottanut jatkamaan rautaa. Ferritiinin kotitesti näytti että arvo on alle 30, eli negatiivinen, vaikka tarkkaa arvoa ei anna. Voi olla vaikka 8. 

Makaan 17-20 tuntia, tämä on mahdollista koska olen täysipäiväinen opiskelija. Vaikka vuotomäärää vähennettäisiin, raudan syöminen ei siltikään korjaisi tilannetta kuin äärimmäisen hitaasti. Sitä paitsi voimani alkavat olla niin loppu, että en koe elämää enää elämisen arvoiseksi. Makaan suurimman osan vuorokaudesta, ja sängystä/sohvasta on tullut vankilani. 

Koulun lähiopetuspäivinä joudun ottamaan stimulantteja että kykenen ylös. Stimulanteilla toiminkin sitten koko päivän ja hoidan samalla kotityöt. Onneksi lapset on jo teinejä, koska käytännössä minusta ei ole äitinä mitään hyötyä. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut useampaan kertaan. Suolistotoimenpiteen vuoksi rauta ei imeydy suun kautta.

Vierailija
2/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut useampaan kertaan. Suolistotoimenpiteen vuoksi rauta ei imeydy suun kautta.

Ja jatkan että suosittelen hoitamaan vuotoasiat. Itselle tehtiin limakalvojen polttohoito. Kuukautiset loppui kokonaan. Auttoi rautainfuusiota paremmin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut monta kertaa pitkäaikaissairaana. Pitäisikö sun ottaa mirena-kierukka sillä mulla auttoi se vuotoihin. Tosin mulla on estrogeeni-korvaushoito eli tuon mirenan tilalla pitäisi muuten ottaa keltarauhashormonia.

Vierailija
4/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä vuosikymmenellä sain infuusion kertaalleen. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin todettiin taas raudanpuuteanemia, Hb 100 ja ferritiini 5. Pitäisi kuulemma Hb:n olla huonompi, jotta infuusiota harkittaisiin. Oon tässä nyt testannut eri rautalisiä, kun vatsa ei meinaa kestää mitään. Kolmas tuote tuntuisi nyt olevan OK. Kuukauden päästä käyn verikokeilla tarkistamassa, toimiiko oikeasti. Jos ei toimi, pakko käydä yksityiseltä kysymässä infuusiota, koska olen toimintakyvytön tämä puutostilan kanssa.

Vierailija
5/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka. Vei multa kuukautiset kokonaan, kun esivaihtareissa kuukautisest alkoi tulemaan kahden viikon välein ja kestivät 8-9 päivää. Toimii myös osana hormonikorvaushoitoa, jonka aloitin vuotta myöhemmin.

Vierailija
6/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisellä vuosikymmenellä sain infuusion kertaalleen. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin todettiin taas raudanpuuteanemia, Hb 100 ja ferritiini 5. Pitäisi kuulemma Hb:n olla huonompi, jotta infuusiota harkittaisiin. Oon tässä nyt testannut eri rautalisiä, kun vatsa ei meinaa kestää mitään. Kolmas tuote tuntuisi nyt olevan OK. Kuukauden päästä käyn verikokeilla tarkistamassa, toimiiko oikeasti. Jos ei toimi, pakko käydä yksityiseltä kysymässä infuusiota, koska olen toimintakyvytön tämä puutostilan kanssa.

4, voisiko kertoa ihan vertaistuenkin vuoksi että miten päiväsi menevät? Auttoiko rautainfuusio silloin aiemmin ja miten?

Ap

Vierailija
7/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanet rautainfuusion jos hemoglobiini on liian matala.

Vierailija
8/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanet rautainfuusion jos hemoglobiini on liian matala.

No sitten en tule sitä saamaan. Hb ollut aina normaalin rajoilla. 

Ap

Vierailija
9/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ikäsi puolesta suosittelen gyneä ja hormonikorvaushoitoa. Niillä pystyy hillitsemään kai vuodon määrää, jos saat keltarauhashormonia, joka "surkastuttaa" limakalvoja.

Mitä rautavalmistetta käytit, jolla et saanut ferritiiniä nousemaan lainkaan?

Mun vatsa ei kestä moniakaan rautatuotteita, mutta nyt sopii sellainen nestemäinen suomalainen rautatuote, jossa on rautaa yhdessä pikarillisessa 50 mg. Sen nimi on Ferroforte 50 mg.

Vierailija
10/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4, voisiko kertoa ihan vertaistuenkin vuoksi että miten päiväsi menevät? Auttoiko rautainfuusio silloin aiemmin ja miten?

Ap

Tällä hetkellä tuntuu siltä kuin olisin haudasta noussut. Että voisin nukkua 80 vuotta putkeen eikä sekään riittäisi. Opiskelen etänä, mutta olen jäänyt tehtävissä jälkeen, kun ajatus ei meinaa kulkea ja keskittymiskyky on surkea. Pelottavinta on sydänoireet. Kun liikun yhtään ihan vain kotona, sydän hakkaa tuhatta ja sataa, ja levossa rintakehällä jysähtelee, muljahtelee ja väpättää ilmeisesti lisälyönnit. Ne kerrat, kun on pitänyt käydä jossain ja kävellä enemmän sekä esim. kulkea portaissa, rintakehälle tulee tunne, etten vain saa vedettyä happea sisään. Jalat menee veteliksi ja päässä heittää. Kotiin päästyäni kaadun sänkyyn, ja tulee jotenkin yleisesti kipeä, flunssainen olo päiväksi tai pariksi. Koen myös syvältä tuntuvaa "masennusta" ja toivottomuutta, joihin olisi kyllä omatkin syynsä, mutta ehkä myös raudanpuutteella on näissä osansa.

Ennen infuusiota olin melkein vuoden yrittänyt korjata raudanpuutetta ruokavaliolla ja rautalisällä, mikä oli ihan helvettiä vatsaoireineen. Infuusiolla tilanne korjaantui kertaheitolla, ei mulla ole varmaan eläissäni niin hyvät rauta-arvot olleetkaan. Lähtötilanne silloin oli Hb 90 tuntumassa ja ferritiini sama 5. Puoli vuotta infuusion jälkeen kontrolliverikokeissa Hb oli melkein 140, ferritiini yli 80. Olotila mulla ei kyllä silloin raudanpuutteen aikanakaan ollut yhtä huono kuin nyt. Sen muistan, että silloinkin liikkuessa tuli totaalihyytymisiä eikä happi kulkenut, mikä korjaantui infuusion jälkeen. Varmasti olin myös väsynyt, mutta silloin oli myös todella huono elämäntilanne ylipäänsä ja paljon henkistä kuormitusta, minkä vuoksi olin kyllä väsynyt infuusion jälkeenkin. Pystyin kuitenkin fyysisesti taas suorittamaan sen, mitä piti, toisin kuin tällä hetkellä...

Vierailija
11/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toi vuotomäärä pitää paikkansa, hakeudu syynmukaiseen tehokkaseen hoitoon( hormonikierukka.pillerit.kohdun käsittely, myoomia? jne) julkisella ei useimmiten anneta infuusiota jos hb normaali.

Vierailija
12/12 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka. Vei multa kuukautiset kokonaan, kun esivaihtareissa kuukautisest alkoi tulemaan kahden viikon välein ja kestivät 8-9 päivää. Toimii myös osana hormonikorvaushoitoa, jonka aloitin vuotta myöhemmin.

Mulla hormonikierukka pahenti tilannetta. Vuosin puoli vuotta lähes nonstop, kunnes lopulta sain elämäni karmeimmat menkat (luulin että nyt tuli kuolo) joiden mukana kierukka tuli ulos ja sen jälkeen tilanne normalisoitui takaisin kierukkaa edeltäneelle tasolle.

Olen saanut yhden infuusion, mutta sen jälkeen menkat oli taas ihan hirveät, kunnes infuusion raudat oli taas poistuneet vuotojen mukana. Infuusiosta sain myös hypofosfatemian, koska amatöörilääkäri ei tiennyt neuvoa mitenkään.

Olen diagnosoinut asian niin, ettei mun kroppa halua mitään ylimääräistä, ei kierukkaa eikä liian suurta rautamäärää.

Nykyään popsin rautaa 300mg päivässä ja laktoferriiniä myös. Näin saan pahimmat raudanpuuteoireet pysymään kurissa. Joka kk silti niagaramenkat ja hillitsen niitä buranalla. Jonossa kohdunpoistoon, mitä lie se sitten tuo mukanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän