Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskontosi näkyy arjessa? Millä tavalla arkesi eroaa esim. ateisteista/keskimääräisestä suomalaisesta?

Vierailija
17.03.2016 |

Itse olen mormoni (Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko), ja arjessani usko näkyy sillä tavalla, että pidämme perheen kanssa joka päivä yhteisen iltarukouksen ja luemme Raamattua tai muita kirkkomme pyhiä kirjoituksia (Mormonin Kirjaa). Ennen ruokailua pidämme ruokarukoukset myös yhdessä. Kerran viikossa pidämme perheillan, jossa on jokin oppiaihe joko hengellisestä aiheesta tai muusta, esim. ensiapua on joskus ollut. Sitten on hauskaa toimintaa ja jotain toivottua herkkua. Sunnuntaisin käymme kirkossa, kirkko kestää 3t. Lisäksi osallistumme muuhun kirkon järjestämään toimintaan, jota on erilaiset tapahtumat ja viikottain lapsille ja nuorille toiminnat (kerran viikossa). Käymme silloin tällöin myös Espoossa temppelissä, muutaman kerran vuodessa. Meidän perheessä ei myöskään kukaan kiroile, polta tupakkaa tai käytä alkoholia. Jos joku sairastuu tai tulee muita ongelmia, tai edessä on jokin pelottava asia, voi perheen isä antaa tarvitsevalle siunauksen sillä pappeuden valtuudella, joka kirkossa on kaikilla miespuolisilla yli 12v jäsenillä (tämän lisäksi tietysti myös normaalit lääkärissäkäynnit ja lääkkeet yms., siunauksen tarkoitus on olla tukena, ei ainoana apuna jos joku nyt pelästyy).

Näiden lisäksi muuten olemme ihan tavallinen suomalainen perhe. Ehkäisy tai meikkaaminen ei ole kiellettyä.

Olisi kiva kuulla muiden uskontojen edustajilta, millaista teidän arki on, siis jos se uskonnon vuoksi eroaa jotenkin ns. normiarjesta :) Kertokaa mitä uskonsuuntaa edustatte!

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap pidä todella lapsellisena tuota tuubaa, mitä söpötät saatanasta ja maailmasta? Miten tuo poikkeaa enkelihoerarkioista höpöttämisestä tai muistakaan uskontojen oppirakennelmista? Eikö häiritse olla niin hölmö, että sönköttää tuollaista satua ilmeisen tosissaan?

Ymmärrän ns. yliluonnollisen kokemukset, kokemukset rakkaudellisesta alkulähteestä, josta jumalausko kumpuaa. Mutta mihin ihmeeseen te tarvitsette noita oppirakennelmia??! Miksei oma minä riitä? Jolla kokemuksia jostain rakkaudellisesta?

Vierailija
102/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta on lähtenyt joitain lahkoja, jotka kirkon perustamisen jälkeen ovat emokirkosta erkaantuneet. Suomessa toimii kuitenkin vain tämä yksi ja alkuperäinen MAP-kirkko, näitä lahkoja on käsittääkseni vain jenkeissä. Ja kuten edellä kerroin, uskon tarinaan koska olen saanut siitä Pyhän Hengen avulla ja kautta todistuksen. Aika monta muutakin miljoonaa ja miljardia ihmistä uskoo tänä vuonna, 2016, Jumalaan joten mitä ihmeellistä on uskoa siihen että tämä Jumala puhuisi vielä nykyäänkin ihmisille ja kutsuisi profeettoja?

ap

Miksi uskot, että sinun kirkkosi sanoma olisi jotenkin oikeampi kuin eronneen lahkon johtajan saama profetia?

Hyvä kysymys, mihin minulla ei (edelleenkään) ole mitään tieteellistä vastausta. Olen kuunnellut kirkon nykyisen profeetan puheita ja tullut Pyhän Hengen kautta vakuuttuneeksi siitä että hän on Jumalan kutsuma profeetta maan päällä. Sen vakuutuksen kautta tulee samalla tieto ja usko siitä, että näiden lahkojen johtajat eivät ole Jumalan kutsumia. Uskonnollinen tieto ei tule minulle järjen ja logiikan kautta (vaikka mielestäni mormoniuskonto onkin loogisin kaikista nykyisistä uskonhaaroista), vaan hengellistä kautta ja sitä ei oikein muille voi selittää vaan se pitää itse kokea :)

ap

Et kai esittele uskontoasi lapsillesi tai vie heitä kirkkoon? Heidänhän pitää itse kokea usko ensin, niin kuin sinunkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JeesusOnTieTotuusJaElämä kirjoitti:

Itse kuulun helluntai seurakuntaan ja uskon jumalaan ja jeesuksen kristukseen jumalan poikaan. tähän uskoon olen kasvanut lapsesta asti ja tunnen sen sydämesäni oikeaksi haluaisin kysyä sinuöta ap mormoni uskosta en ole siihen koskaan petwhtynyt muyta ymmärsin sen olevan kristinuskoon kuitenkin kuuluva eli onko teillä pyhää henkeä?

Mormonit luopuivat varhaisesta moniavioisuudesta 1800-luvulla saadakseen osavaltion aseman, mutta he harjoittavat yhä 'selestistä moniavioisuutta'. Minulle kerrottiin jo lapsesta asti, että näin oli, koska 'hyviä' naisia oli niin paljon enemmän kuin miehiä tässä elämässä, ja 'selestinen moniavioisuus' oli ainoa tapa, jolla Jumala voi varmistaa, että kaikki 'hyvät' naiset saisivat täyden osan selestisessä elämässä pappeuden kautta. HÖPÖ HÖPÖ!

Tajusin vihdoin, että kirkko, joka teki minusta toisen luokan kansalaisen sekä tässä että tuonpuoleisessa elämässä, ei voinut olla sellaisen aistivan olennon vahvistama, joka oli tarpeeksi fiksu luodakseen maailmankaikkeuden, ja sellaisen kauneuden, jonka näin omassa pojassani.

- eräs sisälläolleen todistus

Vierailija
104/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n on selkeästi helpompi keskustella pelkistä opeista, kuin ulottautua niiden ulkopuolelle ns. itsenäiseen ajatteluun.

Vierailija
105/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on olemassa pahempiakin juttuja kuin kiroilu, tupakointi ja alkoholin käyttö. Niitä kun aloittajan perheessä ei kukaan tee. No, onnea toki siitä, mutta ei se poissulje oikeiden syntien tekemistä. Onko teillä opetettu esimerkiksi että teidän lapset eivät ole muiden lapsia parempia ihmisiä vain siksi että harjoitatte uskontoa? Onko opetettu, että ei saa tehdä vahinkoa naisillekaan, ja että nainen ei ole miestä huonompi?

Tottakai on opetettu, mutta tässä olikin tarkoitus mainita asioita, jotka ehkä eroavat keskivertoperheestä tai uskonkäsityksistä. Oletan että tuollainen toisten kunnioittava kohtelu, tasa-arvo ja muut opit kuuluu ihan suomalaiseen normaaliin perintöön :)

ap

Vierailija
106/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei teillä ois niitä herkkujakaan niin ketään ei kiinnostais moinen tapaaminen pätkääkään.

Vierailija
107/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, lopetan nyt vastaamisen oppeja koskien, ainakin tähän ketjuun. Tehdään tilaa jos joku vielä haluaisi niistä oman uskonsa arjen asioista kirjoittaa :) Eli älkää loukkaantuko kun en vastaa kyselyihin.

Jos on kiinnostunut kuulemaan tai keskustelemaan mormoniopista, niin voi tehdä oman ketjun niin voin tulla sinne vastaamaan. Mutta noin yleisenä vastauksena näihin "miten voit olla noin idiootti uskoessasi noin"-kyselyihin: Koska mä voin! ;) Ei vaiskaan, se on edelleen mun oma henkilökohtainen usko ja vakaumus ja minkä tunnen oikeaksi. En mä sitä aio enkä edes pysty mitenkään toiselle todistamaan, siitä on turha kysellä. En koe olevani lapsellinen, vaikka ymmärränkin että jonkun mielestä kaikki uskovat on lapsellisia idiootteja. Jokaisella on kuitenkin vapaus uskoa mihin ja miten haluaa. Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ketjusta ja vastauksista, aina on kiva oppia uutta :)

t. ap

Vierailija
108/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajamormonille kirjoitti:

JeesusOnTieTotuusJaElämä kirjoitti:

Itse kuulun helluntai seurakuntaan ja uskon jumalaan ja jeesuksen kristukseen jumalan poikaan. tähän uskoon olen kasvanut lapsesta asti ja tunnen sen sydämesäni oikeaksi haluaisin kysyä sinuöta ap mormoni uskosta en ole siihen koskaan petwhtynyt muyta ymmärsin sen olevan kristinuskoon kuitenkin kuuluva eli onko teillä pyhää henkeä?

Mormonit uskovat että Lusifer eli saatana on sama asia kuin Jumala ja Jeesus. Kyllä ne siinä mielessä Pyhää Henkeä palvovat. Tämä että takana on Lusifer tulee ilmi jokaiselle vasta kirkon temppelivihkimyksessä se pitää toistaa siellä. Tämä on asia jota he eivät KERRO. Ennekuin ovat houkutelleet sisään, ja sitten se on myöhäistä.

Se on kultti ja muita tarkoituksia varten kuin normikirkko. Poliittinen tuote ja satukokoelma - uskovat JEESUKSEN VIERAILLEEN AMERIKAN MANTERELLA JA LOPULLISEN SIONIN OLEVAN TIETYSTI MYÖS AMERIKASSA:)! Mormoni ole gyvä ja todista väitteeni oikeiksi!

Äh no vastataan sitten vaikka lietsonkin vaan tuota hullua... Mutta siis: mormonit EIVÄT usko Luciferin olevan sama asia kuin Jeesus tai vielä vähemmän Jumala. Uskomme että Lucifer oli ennen maan luomista Jumalan henkilapsi, siinä missä me kaikki muutkin ja myös Kristus (joka on Isän esikoinen). Taivaassa esitettiin suunnitelma, jonka avulla jokainen meistä henkilapsista voisi tulla maan päälle, saada ruumiin ja kehittyä ja oppia ja lopulta palata takaisin taivaallisten vanhempiemme luokse. Lucifer olisi halunnut pakottaa kaikki ihmiset tekemään oikein, jolloin kaikki olisivat pelastuneet. Se olisi kuitenkin tuhonnut valinnan vapauden. Toisen suunnitelman mukaan kaikilla olisi vapaa tahto, myös väärin tekemiseen. Kristus tulisi kuitenkin Vapahtajaksi ja sovittaisi synnit ja voittaisi kuoleman, jolloin kaikilla olisi mahdollisuus oikein tehdessään pelastua. Tästä erimielisyydestä seurasi sota taivaassa, jolloin Lucifer sai houkuteltua kolmasosan taivaan joukoista puolleen. Heidät voitettiin ja syöstiin pois taivaasta ja siitä lähtien Lucifer on koittanut saada myös meitä tänne maan päälle syntyneitä (ja siis taivaassa Kristuksen puolella olleita) houkuteltua syntiin ja pois Jumalasta.

Temppeleissä ei palvota Luciferia, hänen nimeään ei tarvitse toistaa siellä eikä myöskään mitään "sukuelimien pesua" ole mitä aiemmissa viesteissä väitit. Ei myöskään tarvitse vannoa mitään kaulankatkaisuun liittyvää.

Ainoa tähän asti paikkansa pitänyt väitteesi on tuo, että todellakin uskomme Kristuksen vierailleen kuolemansa jälkeen Amerikan mantereella (ja todennäköisesti muissakin paikoissa joista ei vielä ole tietoa). Tuhatvuotisen valtakunnan aikana tulee myös olemaan kaksi keskuspaikkaa kirkolle: Israelissa ja Amerikassa.

Vaikuttaa, ettei sinulla todellakaan ole mitään todellista tietoa kirkostamme tai sen opeista ja olet vain ottanut tosiksi joitain outoja internetharhoja mitä netin syövereistä voi löytää.

ap

1. RAAMATTU SANOO : Jeesus on esikoinen ja ainokainen ( sinähän väität Lusiferia samaksi- ensimmäinen henkilapsi muka:)!

2. Missä kirjassa: hullu toista hulluksi sanoo?

3. Lusifer ei ole Raamatussa mikään olio " joka yritti pakottaa ihmiset tekemään hyvää" - vaan olio joka oli sielunvihollinen saatana ja panettelija( ks. Edellinen kohta) myös murhaaja.

4. En puhunut sukuelimien PESUSTA , yhtään mitään vaan tosiasiasta että kohtu eli sukuelimet siunataan verhon raosta.

5. Missään ikinä RAAMATUSSA ei mainita Jeesuksen vierailleen Amerikassa tai että on kaksi Sionia:)!

Tunnen paremmin mormonikirkon koska olen seurannut sitä tuon vakoiluskandaalin sivussa:)! Olen jututtanut mormoneja ja sieltä poislähteneitä!

Hyvä että jouduit myöntämään lopulta joitain asioita ehkäpä silmäsi avautuvat vielä:)! Olet pimeyden ytimessä, jossa ollaan lainattu Platonista, vapaamuurari businesskultti oppia ja loput voitelee cia.

Vierailija
109/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, lopetan nyt vastaamisen oppeja koskien, ainakin tähän ketjuun. Tehdään tilaa jos joku vielä haluaisi niistä oman uskonsa arjen asioista kirjoittaa :) Eli älkää loukkaantuko kun en vastaa kyselyihin.

Jos on kiinnostunut kuulemaan tai keskustelemaan mormoniopista, niin voi tehdä oman ketjun niin voin tulla sinne vastaamaan. Mutta noin yleisenä vastauksena näihin "miten voit olla noin idiootti uskoessasi noin"-kyselyihin: Koska mä voin! ;) Ei vaiskaan, se on edelleen mun oma henkilökohtainen usko ja vakaumus ja minkä tunnen oikeaksi. En mä sitä aio enkä edes pysty mitenkään toiselle todistamaan, siitä on turha kysellä. En koe olevani lapsellinen, vaikka ymmärränkin että jonkun mielestä kaikki uskovat on lapsellisia idiootteja. Jokaisella on kuitenkin vapaus uskoa mihin ja miten haluaa. Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ketjusta ja vastauksista, aina on kiva oppia uutta :)

t. ap

Avaappa se oma ketju sillä luikahdat heti pois kun osoitettiin täällä ettei mormonismi ole uskonto edes, kultti se on. Poliittinen peli.

Vierailija
110/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen evankelis-luterilainen tunnustava kristitty ja arjessa se näkyy esim niin, että toivotan välillä siunausta perheenjäsenille, käyn joskus kirkossa, minulla on kotona pieni lipasto ikään kuin alttarina, jonka ääressä saatan pitää itsekseni pienen hartauden/rukoushetken/hiljentyä. Lisäksi kiitän aina ruuan jälkeen, vaikka olisin itse tehnyt sen. Pieninä tekoina näkyy. Tuskin juurikaan eroaa mistään ateistiperheestä ainakaan sen perusteella, mitä itse kotona näin ja koin. (olen ateistiperheestä/suvusta)

Vierailija
111/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Paljastit itsesi kun kerroit Lusiferin " pakottavan ihmiset tekemään oikein " ja että hän olisi se ensimmäinen henkilapsi! Mormonikirkko nimenomaan pakottaa ihmisiä täysin lakihenkisesti ja jäseniä vammauttaen elämään " oikein" . Sinäpä sen sanoit Lusiferin palvonta on hänen esikoisena pitämistä ... Joopa!

Vierailija
112/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut uskovani mihinkään, mutta näitä lukiessa taidankin olla suomenuskoinen tai lähellä sitä. Kunnioitan luontoa ja pidän sitä ehkä jollain tapaa pyhänä, ja olenkin joskus puoliksi vitsillä sanonut uskovani Äiti Maahan jos mun uskoa on joku kysynyt. Uskon olevani osa luonnon kiertokulkua enkä pelkää kuolemaa. Tuosta leivän ylösalaisin laittamisesta tuli mieleen, että olen aina laittanut leivän oikein päin vaikkei sitä kukaan ole opettanut tai en ainakaan muista, ja kun kerran äidiltäni tästä kysyin, hän sanoi ettei ole koskaan moista kuullutkaan. Jo lapsena muistan ajatelleeni että jos leivän laittaa väärin päin, loppuu leipä talosta. Jopa kassalla työskennellessäni laitoin asiakkaiden leivät aina oikein päin.

Vaikea sanoa miten tämä mun "usko" näkyy arjessa. Tuskin mitenkään.

Vierailija
113/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuota yhtä meuhkaajaa ei olisi, tämä ketjuhan olisi todella sivistynyttä keskustelua eri katsomuksista.

Meuhkaajalla on kyllä joitakin tosia pointteja vauhkoamisensa lomassa, kuten ritualistinen kaulankatkaisuele eräässä seremoniassa ym.

Vierailija
114/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko näkyy arjessani hyvin vähän ulospäin siinä mielessä, että minulla olisi joitakin tapoja tai ulkoisia rituaaleja. Se on enemmän henkinen, sisäiseen elämään liittyvä asia. Ulospäin näkyy sillä tavalla, että pyrin kuuntelemaan omatuntoani ja toimimaan maailmassa sen mukaan. Aina ei ihan pysty.

Vierailija
115/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastititsesi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Paljastit itsesi kun kerroit Lusiferin " pakottavan ihmiset tekemään oikein " ja että hän olisi se ensimmäinen henkilapsi! Mormonikirkko nimenomaan pakottaa ihmisiä täysin lakihenkisesti ja jäseniä vammauttaen elämään " oikein" . Sinäpä sen sanoit Lusiferin palvonta on hänen esikoisena pitämistä ... Joopa!

Luepa uudelleen, sanoin että Kristus on se ensimmäinen henkilapsi ja Jumalan esikoinen! Tämä pakko vielä oikaista, sori.

Vierailija
116/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa elämässä vielä aika vähän. Lapsena olin uskvainen, sitten tuli sarja niin pahoja asioita putkeen että menetin uskoni ja kirosin jumalan. Edelleen elämäni on ollut vaikeaa, mutta olen pikkuhiljaa palaamassa uskoon.

Elämässäni se näkyy niin, että iltaisin rukoilen läheisieni puolesta ja olen pyytänyt johdatusta elämälleni. Auttaminen on minun juttuni, en koskaan jätä apua tarvitsevaa, luulen, että tämä on jumalan teko saada minut takaisin.

Vierailija
117/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa mainita kuulutteko johonkin uskonnolliseen yhteisöön tai mikä suunta on teille se lähin (esim. oletteko kristittyjä/muita) :)

ap

Vierailija
118/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, koska en ole lapsi joka uskoo mielikuvitushahmoihin.

Vierailija
119/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastititsesi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Luepa uudelleen, sanoin että Kristus on se ensimmäinen henkilapsi ja Jumalan esikoinen! Tämä pakko vielä oikaista, sori.

Et siis edes usko mitä itse kirjoiti: " Jump to navigation

SOCIAL LINKS

Facebook Instagram RSS Twitter Uutiskirje

Etusivu

Hakulomake

Etsi

TILAA

VAUVA

Valikko

Käyttäjä

PÄÄVALIKKOVAUVAKUUME RASKAUS LAPSI PERHE SINÄ BLOGIT OSALLISTU ...

Keskustelun etusivu | Aihe vapaa

Miten uskontosi näkyy arjessa? Millä tavalla arkesi eroaa esim. ateisteista/keskimääräisestä suomalaisesta?

Tykkää

Sivut

« ‹ … 4 5 6 7 8

KOMMENTIT (118)

VierailijaViesti106/118Lähetetty

14:26 | 17.3.2016

Jos ei teillä ois niitä herkkujakaan niin ketään ei kiinnostais moinen tapaaminen pätkääkään.

VASTAA LAINAA Ilmoita asiattomaksi

ylös0alas0

VierailijaViesti107/118Lähetetty

14:29 | 17.3.2016

t. ap

VASTAA LAINAA Ilmoita asiattomaksi

ylös2alas0

Näin on näppylätViesti108/118Lähetetty

14:35 | 17.3.2016

Vierailija kirjoitti:

NÄYTÄ AIEMMAT LAINAUKSET (2)

Äh no vastataan sitten vaikka lietsonkin vaan tuota hullua... Mutta siis: mormonit EIVÄT usko Luciferin olevan sama asia kuin Jeesus tai vielä vähemmän Jumala. Uskomme että Lucifer oli ennen maan luomista Jumalan henkilapsi, siinä missä me kaikki muutkin ja myös Kristus (joka on Isän esikoinen).

- ett

Silleen :)!

Vierailija
120/130 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori tuo äskeinen rimpsu :)!

Uskomme että Lucifer oli ennen maan luomista Jumalan henkilapsi, siinä missä me kaikki muutkin ja myös Kristus (joka on Isän esikoinen).Ap mormoni.

Me uskomme Isään Jumalaan ... Ja hönen AINOASYNTYISEEN POIKAANSA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi