Miksi miehestäni tulee törkeä kun mä sairastun?
Mieheni on muuten todella sympaattinen ja ihana ja auttavainen ihminen.
Mutta miksi ihmeessä hänestä kuoriutuu suoranainen kusipää, jos minä satun tulemaan kipeäksi esim. flunssaan?
Kun on kuumetta 39, kaikkia paikkoja särkee ja oksennustauti päällä niin itsekkäästi oletan, että mieheni minua silloin edes jollain tapaa auttaisi. Jos pyydän kuivissani, että voisiko tuoda lasin vettä minulle niin suorastaan hermostuu, että enkö muka voi itse. Kun aloin pitkän oksentelurupeaman jälkeen kuivumaan ja pyysin hakemaan kaupasta, jotain muutakin juotavaa kuin vettä. (Emme yleensä juo muuta kuin vettä kotona niin todella harvoin sattuu olemaan jaffaa tai edes mehutiivistettä kaapissa) ja tästähän mies hermostui, että mikä ihmeen palvelija hän on minulle. Kävi kuitenkin kaupassa ja tuli puhisten kotiin ja viskasi koko kauppakassin vain sänkyymme ja lähti ovet paukkuen.
Kun mieheni on kipeä niin en minäkään mikään kanaemo ole, mutta totta kai autan sairaana olevaa, käyn apteekissa vaikka keskellä yötä jos tarve vaatii ja haen kaupasta ruokaa ja hoidan arjen pyörityksen muiltakin osin.
En vain tule ymmärtämään tätä käytöstä? Muulloin kun mieheni on todella ihana ja auttavainen, mutta musta vaan tuntuu että kipeäksi en saisi tulla ja jos kipeäksi satun tulemaan niin parempi olla näkymätön ja kadota maan uumeniin anteeksipyytelevästi.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Mikä avuksi?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Naisen on kestettävä sama minkä mies kestää, ei sen enempää muttei myöskään vähempää. Pysytään tasa-arvon polulla, se on kovalla työllä saatu.
Nimenomaan! Pysyttäisikin tasa-arvossa, mutta ukot odottavat passausta ja hoivaa(joka on normaalia odottaakkin kipeänä) vaikkeivat sitä itse ole valmiita antamaan.
He*vetin marttyyri. Oot vain jonkinlainen kuvastin narsistille, etkä voi kipeänä toimia kunnon kuvastimena - ja siksi miehesi on välinpitämätön.
Sillä on taatusti muita naisiakin. Herää, nysvä.
Mulla on siis huolehtivainen mies, joka tekee mulle terveenäkin aamiaisen valmiiksi. Nro 104
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa, jos sairastut tai loukkaannut vakavasti. Tällaisissa tilanteissa se rakkaus punnitaan. Jos tavallinen sairaus saa käyttäytymään noin niin mitenkähän jokin vakavampi...
Tutkimusten mukaan miehen työttömäksi jääminen nostaa avioeron riskiä hurjasti, naisen ei lainkaan.
Eli puhe naisten empaattisuudesta on melko lailla täyttä paskaa.
Yhtä lailla jos ei enemmänkin naisen mielenkiinto jatkaa suhdetta laskee jos mies sairastuu pahasti.Ja onhan se pakko sanoa että jos toinen muuttuu elämänilosta taakaksi niin kyllä se suhteeseen vaikuttaa.
Tähän lienee syynä se, että kotona odottaa järkyttävä työmaa huolimatta että se mies on siellä koko päivän. Näin kävi meillä. Kun kysyin, että mitäs oot tehnyt (kun odotti ruokaa saavansa, kun tulin töistä) niin vastaus oli, että ajatellut.
Kuinka kauan annan kohdella itseäni huonosti? Tämän kysymyksen voi jokainen esittää itselleen, minäkin.
Mä menin exän kanssa vähän tuollaiseen tilaan itse. En osannut katsoa häntä kun oli kipeänä, mua alkoi ahdistamaan aina ihan helvetisti kun mies oli kipeänä. Eikä hän ollut edes sellainen normaali miesflunssan potija mutta silti mua ärsytti sen sairastaminen. Vein juotavaa ja huolehdin kyllä, mutta olin jotenkin valtavan ärsyyntynyt koko ajan.
- toisaalta; mies kyllä ignoorasi mennen tullen kun olin kipeänä; olisi pitänyt siivota ja leipoa hänen sukulaisilleen jne vaikka olin kovassakin kuumeessa sun muuta. Kaupassa kyllä kävi, mutta siihen se sit jäikin.
Nykyisen miehen kanssa ei tuollaista ole kummankaan osalta. En todellakaan tiedä mistä se johtuu.
Saisinpa sellaisen söpön tytöntyllerön viekkuuni sairastamaan. En varmasti jättäisi hetkeksikään rauhaan kun haluaisin paijata. Alkaisi varmasti kyselemään ennenpitkää etteikö mulla varmasti ole tietokoneella mitään tärkeää jäänyt kesken. :) M30.
Tulee vaan joku lapsuus juttu mieleen. Ehkä mies ahdistuu siitä että osoitat heikkoutta. Ehkä hän on lapsuudenkodissaan joutunu epämiellyttävään tilanteeseen äidin sairastaessa.. tuskin kettumaisuuttaan noin tekee jos muuten on hyvä mies. Kysyppä ihan suoraan että onko mies huomannut käytöstään ja miksi tekee niin.
Mikään lapsuusjuttu ei normaaliin mieheen vaikuta! Minäkään kohtele noin vaimoa ja lapsia vaikka isäni oli väkivaltainen despootti.
Anteeksi, mutta mulla on jotenkin hankala uskoa että kukaan muuten mukava ja ihana, auttavainen, mies lähtisi mököttäen ja ovet paukkuen kotoa vain koska toinen sairastaa. Eli onkohan miehesi sittenkään niin ihana ja auttavainen kuin kuvittelet? Ettei vain olisi, että terveenä sinä teet enemmän ja miehen kusipäisyys ja itsekkyys jää huomiotta.
Kas kun et tule ajatelleeksi kysyä asiaa mieheltä itseltään.
Villi veikkaukseni on se, että terveenä ollessasi sinä touhuat ja passaat miestä, ja miehen "auttavaisuus" on sitä, että auttaa sinua laittamalla omat astiat tiskiin ja omat vaatteet pyykkiin, kun sinä sitä tarpeeksi jyrkästi vaadit. Kun sairastut, sinä oletkin miehelle turha ja tarpeeton, siksi sinua voi kohdella huonosti kun et kykene silloin tekemään mitään vastapalveluksia.
Joo, minun mieheni on samanlainen, paitsi että ei kovin ihana ja auttavainen muutenkaan, mutta kyllä sentään tuo ensin vettä ja lääkettä ennen kuin menee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mulla on jotenkin hankala uskoa että kukaan muuten mukava ja ihana, auttavainen, mies lähtisi mököttäen ja ovet paukkuen kotoa vain koska toinen sairastaa. Eli onkohan miehesi sittenkään niin ihana ja auttavainen kuin kuvittelet? Ettei vain olisi, että terveenä sinä teet enemmän ja miehen kusipäisyys ja itsekkyys jää huomiotta.
Minulla oli kyllä juuri niin. Mies teki puolet kotitöistä, hoiti lapsia ja arki sujui OIKEASTI hyvin, kunnes sairastuin. Hän ei voinut jotenkin ymmärtää, että oikeasti tarvitsin apua ja hänen oli pakko hoitaa yksin koti kun olen kuumeessa tai pahassa vatsataudissa. Alkoi aina sama asenneongelma. Oli yksi syy eroomme tuollainen sairas käytös. Lapsia tapaa ja hoitaa vieläkin eron jälkeen ja on minulle ihan ystävällinen vaikka seurustelemme jo molemmat tahoillamme. Lapsia en vie sairaana hoitoon hänelle, sillä enhän voi tietää jos alkaa käyttäytyä samalla tavalla heille. En muista viestini numeroa, mutta kirjoitin sen että jätti suurinpiirtein heitteille vessaan ilman apua paskomaan ja oksentamaan.
Valitan, mutta syy tuohon on se, että tuollainen mies näkee naisen esimeen kaltaisena tarpeen tyydyttäjänä. Odottaa naisen olevan aina kaunis ja iloinen ja seksikäs. Ei valittavan mistään kuten kotitöistä tai vaativan mitään ikävää. Kun hän sitten on sairas, tuo mukava esine on ikäänkuin.rikki, epäkunnossa. Harmittaahan se, vähän niin kuin silloin, jos auto hajoaa.
Tämä on syy ihmettelyynne. Todellakaan kaikki miehet eivät ole noin epäempaattisia, ne jotka ovat, osoittautuvat luultavasti muutenkin vähän naisia esineellistäviksi ja pinnallisiksi tyypeiksi, jotka ottavat itselleen oikeuksia, mm. harrastavat kun nainen hoitaa lapset ja kotityöt, saattavat pettää, painostavat seksiin jne ja pahimmillaan syyllistyvät vähintään henkiseen väkivaltaan.
Naurattaa toi yks jonka oli PAKKO kipeenä saada jäätelöö.
Nostan vanhaa ketjua: suhde voi päättyä sairastumiseen, toinen osapuoli jättää. Ihan elävässä elämässä.
City oli näemmä tehnyt jutun tästä:
Naisen on kestettävä sama minkä mies kestää, ei sen enempää muttei myöskään vähempää. Pysytään tasa-arvon polulla, se on kovalla työllä saatu.