Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, Kun tulee vaihdevuodet niin tarviiko kaikki naiset jotain hormonivalmistetta?

Vierailija
15.03.2016 |

Vai pääseekö vaihdevuosien yli ihan luomuna?
Ja millä oireilla sitten olisi syytä lääkärin puheille mennä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, ellei ole haittaavia oireita. Näitä oireita voi olla esim. kuumat aallot, ylimääräinen hikoilu, kuivat limakalvot jne.

Itseasiassa parempi, jos hormonikorvausta ei tarvitse, sillä ne lisää jonkin verran rintasyöpäriskiä.

Vierailija
2/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut hyvin vähän mitään oireita. Itsekin hieman pelkäsin vaihdevuosia, mutta hienosti on mennyt ilman mitään hoitoa. Ehkä joskus kuumia aaltoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki tarvitse. Itse olen päättänyt sinnitellä läpi ilman, koska en muutenkaan käytä mitään lääkehoitoja vaan on suunnitelma kupsahtaa sitten kun luonto niin määrää. Toistaiseksi ei muita oireita kuin kuivat limakalvot ja normaalia isompaa hikoilua. Nämä eivät oikeastaan haittaa oikein mitään.

Vierailija
4/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsevatko kaikki naiset kipulääkettä kuukautisiin? Yksilöllistä tämäkin :)

Vierailija
5/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse. Itse olin valmistautunut siihen, että vaihdevuodet tulevat olemaan hankalat ja tarvitsen hormonikorvaushoitoa. Yllätys, yllätys. Kävi ilmi, että vaihdevuodet voivat olla käytännössä oireettomat.

Mulla oli parin kuukauden aikana muutama kuuma aalto, sellainen lämmin hulahdus. Ei kuitenkaan varsinaista hikoilua eikä etenkään mitään "hikoilupuuskia". Ei limakalvojen häiritsevää kuivumista, ei unettomuutta, ei mielialanvaihteluja. Nyt näistä "vaihdekuukausista" on jo vuosikymmen aikaa, ja voin yhä mainiosti, ei oireit.

Useimmilla ilmeisesti on enemmän oireilua, mutta näinkin vähällä voi hyvällä tuurilla päästä.

Vierailija
6/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla. Itsekin olen ajatellut, että haluaisin yrittää selvitä ilman, kun sen aika tulee. 

Vierailija
7/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kaikki naiset tarvitsevat ylimääräisen testosteroniruiskeen lopun viisissä kymmenissä!

Vierailija
8/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on olleet oireettomat vaihdevuodet.

Silti netissä olen nähnyt juttuja, kuinka paljon hyviä suojaavia ominaisuuksia hormoneilla on ja kuinka naiset hyötyvät niistä ja pysyvät nuorempina keholtaan jne.. Olen ollut vähän hämmentynyt, että jos hormonikorvaushoidolla on noinkin tärkeitä terveyttä edistäviä ominaisuuksia, niin entä me oireettomat? Jäämme paitsi noista hyödyistä vai ottaisimmeko hormoneja vaikkei vaihdevuosioireita olekaan?

"Hormonikorvaushoito on selvästi tehokkain vaihdevuosihoito. Se vahvistaa myös luustoa. Estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa.

Hormonien mahdolliset haitat mietityttävät monia, etenkin kun 2000-luvun alussa hoito näytti parissa tutkimuksessa lisäävän hieman sydän- ja verisuonitauti- sekä rintasyöpäriskiä. Moni lopetti hoidon, vaikka asiantuntijat rauhoittelivat kohua.

Terveellä 50–59-vuotiaalla naisella hormonikorvaus voi nykytiedon mukaan suojata sydäntä, sillä estrogeeni parantaa terveen verisuonen joustavuutta. Myös tulehdukseen sekä veritukoksien syntyyn vaikuttavat tekijät niukentuvat." (Kauneus ja Terveys)

Vierailija
9/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuodet mikään hoitoa vaativa sairaus ole. Nykyään vaan kaikkeen asiaan pitää olla lääkettä.

Vierailija
10/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on olleet oireettomat vaihdevuodet.

Silti netissä olen nähnyt juttuja, kuinka paljon hyviä suojaavia ominaisuuksia hormoneilla on ja kuinka naiset hyötyvät niistä ja pysyvät nuorempina keholtaan jne.. Olen ollut vähän hämmentynyt, että jos hormonikorvaushoidolla on noinkin tärkeitä terveyttä edistäviä ominaisuuksia, niin entä me oireettomat? Jäämme paitsi noista hyödyistä vai ottaisimmeko hormoneja vaikkei vaihdevuosioireita olekaan?

"Hormonikorvaushoito on selvästi tehokkain vaihdevuosihoito. Se vahvistaa myös luustoa. Estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa.

Hormonien mahdolliset haitat mietityttävät monia, etenkin kun 2000-luvun alussa hoito näytti parissa tutkimuksessa lisäävän hieman sydän- ja verisuonitauti- sekä rintasyöpäriskiä. Moni lopetti hoidon, vaikka asiantuntijat rauhoittelivat kohua.

Terveellä 50–59-vuotiaalla naisella hormonikorvaus voi nykytiedon mukaan suojata sydäntä, sillä estrogeeni parantaa terveen verisuonen joustavuutta. Myös tulehdukseen sekä veritukoksien syntyyn vaikuttavat tekijät niukentuvat." (Kauneus ja Terveys)

Lähteenä Kauneus ja Terveys  :D:D

Vierailija
11/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ota mitään ylimääräisiä hormoneja kehooni. Koen pärjääväni näillä ihan omillani.

Vierailija
12/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä hormoneja verenpainetaudin takia, joten ihan sama mitä oireita tulee, en syö niitä. Ja niistähän seuraa menkat, odotan innolla milloin niistäkin pääsee eroon :)

Vierailija
13/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Olen 63v. minulla ei koskaan ole ollut mitään oireita ja enää tuskin tuleekaan, ainoa mitä olen 40-ikävuoden jälkeen lisännyt ruokavalioon on reilumpi kylmäpuristetun öljyn käyttö, jolloin myös iho ja limakalvot ovat pysyneet hyvänä.

Vierailija
14/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaihdevuodet vaikuttavat seksihaluihin?

Vierailija
15/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaihdevuodet mikään hoitoa vaativa sairaus ole. Nykyään vaan kaikkeen asiaan pitää olla lääkettä.

Kyllä joillekin hormoonihoito on paikallaan, muutoin elämä voi olla sietämätöntä. Ja myös ennen naiset kärsivät vaihdevuosioireista, eikä ollut lainkaan harvinaista, että vaihdevuosien aikaan naiset suljettiin mielisairaaloihin tai tekivät itsemurhan.

Itse en ole kärsinyt vaihdevuosioireista, mutta monella siihen on tarvittu lääkitystä, jos ainakin on työelämässä.  Vai mitä tarkoitat "nykyään", tosin mun muistini ulottuu vain 50-60-luvulle.

Vierailija
16/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilu on ollut välillä sietämätöntä.

Sen vuoksi olen harkinnut hoitoja. Vielä en kuitenkaan ole ryhtynyt tuumasta toimeen. Muuta ei ole, mutta unen laadun huonous toki vaikuttaa mielialaan ja työkykyyn. 

Olen 53-vuotias ja kuukautiset suht säännölliset vielä. 

Vierailija
17/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joillekin hormoonihoito on paikallaan, muutoin elämä voi olla sietämätöntä. Ja myös ennen naiset kärsivät vaihdevuosioireista, eikä ollut lainkaan harvinaista, että vaihdevuosien aikaan naiset suljettiin mielisairaaloihin tai tekivät itsemurhan.

Itse en ole kärsinyt vaihdevuosioireista, mutta monella siihen on tarvittu lääkitystä, jos ainakin on työelämässä.  Vai mitä tarkoitat "nykyään", tosin mun muistini ulottuu vain 50-60-luvulle.

Älä höpötä

Vierailija
18/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaihdevuodet vaikuttavat seksihaluihin?

No miten luulet raskauspelon poistumisen vaikuttavan ;) Kumma kyllä siitä ei juuri puhuta. Limakalvojen kuivumisesta vaan puhutaan mutta siihen auttaa neitsytkookosöljy tai tavalliset liukkarit.

Vierailija
19/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on nykyään vähän li 50-vuotiaana isommat seksihalut kuin aikaisemmin.

Kuumat aallot eli hikoilu on rasittavaa, oikein muita oireita ei ole. Olen todella huojentunut, kun vihdoin ja viimein on päässyt kuukautisista ja niiden kanssa säätämisestä eroon!

Luomuna mennään ilman hormoneita.

Vierailija
20/43 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teidän suvussa tai kylällä on ollut poikkeuksellisen paljon pöpilään joutuneita, vinkki vinkki.. lapsille sitten selitetty, että "vaihdevuodet tulivat".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän