Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Kärsin fibromyalgiasta ja siinä samassa myös vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta.
Minulla menee myös duloksetiini kipulääkkeenä, mutta Sertralin vaihdettiin tähän ja olen syönyt reilu pari viikkoa. Itkuisuutta ja huonoa oloa tuntuu olevan koko ajan.
Vieläkö on toiveita, että olo paranasi?
Vai kannattaako jo heittää pyyhe kehään?
Huomenta!
Olen vasta neljä pv syönyt tätä lääkettä. Aamuisin 5mg.
Heti ensimmäisenä päivänä lääkkeestä tuli vähän pöhelö olo päähän, sellainen "samea", joka jatkuu edelleen. Ja olen todella väsynyt päivisin, voimaton.
Sitten olen saanut voimakkaita kiukku/agressio tunteita. Välillä ihan pelottaa kun tuo ärtynyt olo nousee niin vahvasti kuin puskista. Itku on myös tavallista herkemmässä.
Onkohan tälläiset ärtymyksen/agression tunteet ohimeneviä?!? Uskallanko edes jatkaa lääkettä.....
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Entä väsyttikö lääke aluksi?!
Täällä yksi brintellix kokeilija. Kaipaisin vertaistukea lääkkeen kanssa.
Söin ensin kuukauden 5mg, eikä se oikeastaan tuntunut missään. Nyt olen syönyt noin 1,5vk 10 mg. Olo on tuntunut todella väsyneeltä. Ei oikein jaksaisi mitään, todella masentunut olo.
Nyt en tiedä pitääkö tässä odotella vielä sitä yhtäkkistä olon paranemista mistä joku on kertonut, vai lopettaako koko lääke.
https://www.drugs.com/answers/vortioxetine-anyone-experience-rage-brint…
Tällä sivulla puhutaan noista kiukkukohtauksista.
Kokeiltu aiemmin mirtat, venlat, cipralexit, essit ja nyt tämä vihdoin sopi. Ollut hyvä lääke. Kärsin vakavasta masennuksesta ja nyt annostus 20 mg. Alussa oli pahoinvointia/kuvotusta, meni onneksi ohi. Lääkkeen myötä olen jopa huomannut hyviä hetkiä elämässä. Ahdistusta ei juuri ole enää. Kaikki ei sovi kaikille ja kokeilemalla löytyy itselle se oikea ja sopiva lääke.
Minulletoiminut kirjoitti:
Kokeiltu aiemmin mirtat, venlat, cipralexit, essit ja nyt tämä vihdoin sopi. Ollut hyvä lääke. Kärsin vakavasta masennuksesta ja nyt annostus 20 mg. Alussa oli pahoinvointia/kuvotusta, meni onneksi ohi. Lääkkeen myötä olen jopa huomannut hyviä hetkiä elämässä. Ahdistusta ei juuri ole enää. Kaikki ei sovi kaikille ja kokeilemalla löytyy itselle se oikea ja sopiva lääke.
Mielenkiintoista.
Brintellix ollut tämän vuoden käytössä, ns. viimeisenä lääkkeenä kun kaikki muu on jotakuinkin kokeiltu. Täysin en ole tyytyväinen.
Alussa oli jonkinlainen humalatila, jolloin olin estottomampi ja suulaampi sostilanteissa, mutta se kaikkosi ja estot palautui. En heti jaksa nostaa annosta.
Ovatko kaikki täällä masentuneita?
mieli maassa kirjoitti:
Täällä yksi brintellix kokeilija. Kaipaisin vertaistukea lääkkeen kanssa.
Söin ensin kuukauden 5mg, eikä se oikeastaan tuntunut missään. Nyt olen syönyt noin 1,5vk 10 mg. Olo on tuntunut todella väsyneeltä. Ei oikein jaksaisi mitään, todella masentunut olo.
Nyt en tiedä pitääkö tässä odotella vielä sitä yhtäkkistä olon paranemista mistä joku on kertonut, vai lopettaako koko lääke.
Jos et jaksa väsymystä, lopeta ellet voi levätä.
Jos jaksat niin malta mielesi ja kokeile viikkoja ja kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki täällä masentuneita?
Ittuako kommentoit.
Kahvin luokkaa oli piristävä vaikutus, mutta tunteiden dumppaaminen vei olon pakkasen puolelle. Lopputulos siis entistä huonompi, ei jatkoon.
Ei vaikuttanut mitenkään. Ei tullut haittavaikutuksia mutta eipä helpottanut masennuskaan vaikka annosta nostettiin.
Up. Uskaltaako tätä lääkettä kokeilla, sain eilen reseptin. Kärsin vaikeasta masennuksesta, mutta en halua painnonousua ja seksihaluttomuutta. Seksi on edes ainoita asioita, joka edes jotenkin kiinnostaa masentuneena.
Vierailija kirjoitti:
Up. Uskaltaako tätä lääkettä kokeilla, sain eilen reseptin. Kärsin vaikeasta masennuksesta, mutta en halua painnonousua ja seksihaluttomuutta. Seksi on edes ainoita asioita, joka edes jotenkin kiinnostaa masentuneena.
Kannattaa kokeilla. Ei se masennus itsestään parane. Mulla lääke ei aiheuttanut missään vaiheessa painon nousua. Itse asiassa muutama kilo lähtikin, kun piristyin lenkkeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla. Ei se masennus itsestään parane. Mulla lääke ei aiheuttanut missään vaiheessa painon nousua. Itse asiassa muutama kilo lähtikin, kun piristyin lenkkeilemään.
Kiitos. Täytyy aloittaa lääkitys.
Täällä yks Brintellixin napostelija, 10mg/vrk. Söin lääkettä noin vuoden, sitten lopetin noin puoleksi vuodeksi kunnes masennus iski pahana ja oli pakko aloittaa uudestaan. Nyt pari kk tokaa kierrosta takana. Alussa lääke aiheutti kuvotusta, nyt tokalla kierroksella en huomaa tällaisia oireita. Seksin himot pysyneet entisellään ja orgasmin saanti yhtä vaikeaa/helppoa kuin ennen, nainen olen. Viime aikoina olen huomannut ruokahalun ja nälän tunteen merkittävää nousua, tuntuu että koko ajan voisi syödä. Voi tosin johtua pimeästä ja kylmästä ja siitä että urheilen paljon.
Ekalla kierroksella paino nousi, mutta lähtötilanne oli se että olin laihtunut lyhyessä ajassa yli 10 kiloa masennuksen takia enkä käytännössä syönyt ollenkaan ja olin alipainoinen. Joten yksin lääkkeen piikkiin en laittaisi tätä painon palautumista entiselleen ja paria ekstrakiloa.
Vierailija kirjoitti:
Aurorix, Voxra ja Brintellix varmaan ainoat vaihtoehdot sitten Suomessa.
On nyt muutama kuukausi tullut oltua Brintellixillä. Alkuun oli melkein pari kuukautta 10mg ja nyt vajaa viikko sitten nostettu 15mg.
Alkuun tuli tosiaan satunnaisia kutituksia milloin käsiin, milloin jalkoihin, milloin selkään. Ei mitenkään erityisen häiritsevästi, menivät nopeasti ohi. Minulla kun ihotautitaustaa ennenkin niin en osannut välittää.
Pahoinvointi lääkkeen oton jälkeen tulee edelleen, pari kertaa on tullut kokeiltua. Kun syön ennen lääkkeenottoa, ei tule etovaa oloa tai oksetuksen tunnetta, mitä nyt harvoin todella lievästi.
Minulla on aivovammataustaa josta lauennut masennus keskivaikea/vaikea, ahdistuneisuushäiriö ja PTSD. Yhdistän oudot unet lähtokohtaisesti jälkimmäiseen.
Ahdistuneisuutta lääke on tasoittanut. Mutta myös niitä iloisimpia hetkiä, eli käytännössä aikalailla tasaista oloa, joka kuitenkin edelleen heittelee ylös alas mutta lievemmin. Minkäänlaista aikaansaamisen kohentumista ei ole ollut., mikä oli ykai syistä jonka vuoksi lääke minulle määrättiin. Seksuaalivaikutuksia ei ole ollut, tämä oli myös tärkeä valintaperuste miksi en ottanut escitalopraamia alkuun kun suositeltiin
Vähän tosiaan kummallista kun pässä tuntee ne harvat tunteet joita tuntee, mutta kroppa ei reagoi. Mutta on täatä apua ollut jonkin verran. Haitat ei niin huomattavat. Vatsa ollut enemmän sekaisin. Yöhikoilu ehkä pahin sivuvaikutus, ihan kun olisi kuumeinen. Ei ole joka yö.
Tätä syönyt nyt kolme kuukautta, kuukaus sitten nostettiin 20mg. Apua tästä kyllä on, mieli on parempi eikä ahdista.
Mutta! Lääkkeitä olen elämäni aikana syönyt niin monia ettei niitä voi muistaa, enkä koskaan ole saanut kuin niitä toivottuja "haittavaikutuksia". Mutta nyt, ensimmäistä kertaa sitten se tuli, negatiivinen haittavaikutus; en pysty saamaan orgasmia! Eilen vasta osasin yhdistää sen Brintellixiin, ja tänään jätin soittopyynnön lääkärille että nyt menee lääke vaihtoon. Vaikka seksi muuten niin kivaa on ja hyvältä tuntuukin, niin jos en pysty koskaan laukeamaan, puuttuu elämästä jotain olennaista.