Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

Vierailija
161/378 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Brintellixin lievän/keskivaikean masennuksen hoitoon. Oireina väsymys, saamattomuus sekä alakuloisuus, mutta toimintakykyä on kuitenkin ystävien kanssa hengailuun, treenaamiseen ja töissä käyntiin ajoittain (olen lomautettu). Välillä oloni on masis, eikä löydy syytä nousta sängystä ennen iltapäivää ja välillä taas normaali ja positiivinen. Näin on ollut jo vuosien ajan eikä pelkäsyään lomautuksen takia.

Käytin lääkettä melkein 2 kuukautta. Alussa Brintellix aiheutti pahoinvointia ja väsymystä, aloin ottamaan illalla ennen nukkumaanmenoa. Se helpotti ja heräsin aamulla huomattavasti virkeämpänä. Koen että aluksi mielialani nousi huomattavasti, olin iloinen ja innostunut oma itseni. Muutama viikko tämän jälkeen aloin huomata haittavaikutuksia; ahmiminen, aloitekyvyttömyys, tunteiden laimentuminen, seksuaalivietin laskeminen, tukkoinen olo päässä ja jopa masentuneisuuden pahentuminen.

Menin viikonlopun yli kestävälle reissulle jonne unohdin ottaa lääkkeet mukaan. Viikonloppu oli toki mukava ja oloni tosi virkeä, pelko lääkkeen ottamatta jättämisestä oli turha. Nyt muutama päivä viikonlopun jälkeen ilman lääkkeen ottamista olen huomannut mielialani päivisin taas kohentuneen.

Toissa yönä näin järkyttäviä unia ja hikoilin kuin kuumeinen koko yön, sekä eilen illalla sain ensimmäisen paniikkikohtauksen ikinä. Lopettamisen oireita vai jotain muuta? En tiedä. Brintellixiä olisin voinut toki käyttää paljon pidempään, olen tietoinen että vaikutukset alkavat kunnolla vasta muutaman kuukauden päästä. Jotenkin tuntuu että tämä lääke ei vaan sopinut itselleni.

Vierailija
162/378 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tänään. Sivuvaikutukset pelottaa.

Maslääkkeet epäilyttää, paha refluksi, eikä

mikään ole tähän mennessä sopinut.

Aloitin 5 mg.llä, josta haukkasin n. kolmanneksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/378 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tänään. Sivuvaikutukset pelottaa.

Maslääkkeet epäilyttää, paha refluksi, eikä

mikään ole tähän mennessä sopinut.

Aloitin 5 mg.llä, josta haukkasin n. kolmanneksen.

Niinhän se mahan korvennus alkoi kuin nakutettu tunnin päästä lääkkeen otosta.

Vierailija
164/378 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä närästys.

Refluksitautiselle ei masennuslääkkeet sovi.

Vierailija
165/378 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä lääkkeen ottamisen jälkeen.

Se vähentää pahoinvointia.

Vierailija
166/378 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
167/378 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin brintellixin 5mg käytön mutta jouduin lopettamaan koska siitä tuli hirveät mieliala vaihtelut , epätodellinen olo ihankun sumussa eläis myös närästys, vatsakivut. Hyviä puolia oli että pystyi keskittymään paremmin asioihin myös sai asioita tehtyä enemmän kuin normaalisti. Olo tuntuu aineskin valoisammalta kun lopetin lääkkeen käytön. Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä myös lievästä masennuksesta. 

Vierailija
168/378 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ihmiset syökö masennuslääkkeitä. Kokeiltu on ssri ja brintellix kaikista kauheat sivuoireet ja ne vieroitusoireet.. Sanon että ne auttavat hetkellisesti mutta kun lopetat ne vieroitusoireet ovat vielä kauheammat. Mielestäni masennukseen,paniikkihäiriöön tai ahdistusoireisiin ei kannata syödä masennuslääkkeitä.. Itselläni on opamoxia jos oikeasti pakko jossain tilanteissa ottaa tai ahdistaa. Urheilu auttaa hyvin ja puhuminen käydä terapiassa vaikka sitten.. Kannattaa miettiä mistä masennus johtuu ja muuttaa asioita eiköhän se siitä.. :) 

Vierailija
169/378 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt syönyt 10mg 10 päivää, masennus, ahdistus ja toivottomuuden tunne on vain pahentunut. Itsemurha-ajatuksia jatkuvasti, mikään ei kiinnosta tippaakaan, tunteet latistuneet, ihmisten tapaaminen kuumottaa. Unet sekavia ja tavallistakin oudompia, viime yönä näin painajaista jossa jouduin oman itseni jahtaamaksi. Viimeksi näin painajaisia lapsena. Ainoa "positiivinen" asia on, että ruokahalu on mennyt kokonaan. Olen laihtunut tässä 10 päivän aikana kaksi kiloa, mikä on hyvä kun ylipainoa on. Ajattelin kokeilla tätä sen kaksi viikkoa, mutta mieli tekisi kyllä jo lopettaa.

Vierailija
170/378 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aloituksena 5mg kauhea närästys myös pää ei toiminut ollenkaan pää oli ihan sumussa ahdistusoireet aluksi pahentui. Heti käytön alussa parani keskittyminen ja sain aikaiseksi enemmän kuin normaalisti. Alkoholin käyttöä on kerran kaks viikossa ollut pitkään. Kärsin pienestä masennuksesta ahdistuneisuushäiriöstä ja sosialisten tilanteiden pelosta. En suosittele alkon käyttöä tämän kanssa pahentaa oireita vain.

Vierailija
171/378 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt aikaisemmin SSRI lääkkeitä noin 8kk ja sain inhottavia haittavaikutuksia, mm. Seksuaalisuus katosi lähes kokonaan. Lopetin lääkkeet ja voin taas hetken hyvin kunnes masennus otti taas ohjat.

Brintellixiä sain seuraavaksi ja olin todella epäluuloinen tätä lääkettä kohtaan. Kuitenkin aloitin kuurin ja tässä lääkkeessä oli selkeä ero: noin kahden viikon käytön jälkeen alkoi tuntumaan onnistuneelle ja ehkä jopa hieman maaniselle. 1kk käytön jälkeen annosta nostettiin 10mg ja olokin tasoittui. Nyt olen syönyt lääkettä 3kk ja selkeästi olo on parempi ja energisempi.

Haittavaikutuksia on edelleen pahoinvointi 30min lääkkeen otosta. Otan lääkkeen aamulla ja kun tietää tämän olon niin siihen osaa varautua. Kahvi auttaa pahaan oloon. Suosittelen kokeilemaan, minulla se auttaa ainakin hyvin.

Vierailija
172/378 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt nyt noin kuukauden ajan ensin 5mg ja sitten 10mg.

En ole huomannut muutoksia mielialassa, ehkä on aavistuksen tasaisempi olo. Keskittymiskyky on parantunut hieman.

Mutta lääke väsyttää ihan kamalasti. Varsinkin sen jälkeen kun nostin annosta väsymys on ollut aivan kamalaa.

En tiedä. Turhauttaa.

Vierailija
173/378 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Brintellix on toiminut tosi hyvin, krooninen masennus on. Alkuun teki pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, ja etovaa oloa, mutta nämä menivät ohi 1-2 kk. Aloin ottamaan lääkkeen illalla, niin lakkasi ällötys ja ruokahaluttomuus. On tasannut mielialaa hyvin, mutta ei tee turraksi oloa tai ihan sekopäiseksi.

Mulla esim. Voxra teki pienelläkin annoksella ihan hullun kiihtyneisyyden ja maanisen olon. Escitalopram lihotti 25 kg ja vei kaikesta värit. Mitähän muita tuli kokeiltua ennen tätä..

Tsemppiä kaikille mielenterveysongelmien kanssa painiville. Uskon, että kaikille löytyy sopiva lääke tai lääkkeetön hoitomuoto.

Vierailija
174/378 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viikkoa nyt takana Brintellixiä 10mg. Mieliala on ehkä parempi, enemmän sellainen välinpitämätön olo. Minulla siis masennuksen taustalla esimiehen harjoittama työpaikkakiusaaminen. Nyt ei jotenkin jaksa yhtään kiinnostaa mitä pomo seuraavaksi keksii, eli töissä on helppo olla. Haittavaikutuksena sitten onkin seksuaalisten halujen katoaminen, orgasmikyvyttömyys, ja ruokahaluttomuus. Syön muutenkin liian vähän, ja nyt olen pystynyt syömään noin puolet normaalista. 3 viikkoa kun on mennyt, alkaa energiatasot olemaan todella matalana, tuskanhikeä puskee kun pitää vähän aikaa jaksaa seistä.

Alkuun aiheutti todella voimakasta pahoinvointia joka ei mennyt ohi, lääkkeen otin illalla, ja vielä seuraavana iltanakin pidättelin oksennusta. Lääkäri kirjoitti pahoinvointilääkettä, jota söin 10 päivää. Sen jälkeen varsinainen huonovointisuus oli ohitse, mutta syömään ei vieläkään kunnolla pysty. Lisäksi alkuun aiheutti väsymystä, aamulla ei olisi millään jaksanut nousta sängystä. Nyt se tuntuu hellittäneen myös.

Jotenkin tuntuu vaikealta jaksaa tätä ruokahaluttomuutta, tekee mieli lopettaa lääke. Tähän vaikuttanee myös se aivan sama-mentaliteetti jonka lääke on aiheuttanut. Niin, ja lääkkeen oton jälkeen oloni muuttuu ärtyisäksi, mutta se pysyy hallinnassa, ja menee ohitse nukkuessa.

Vierailija
175/378 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Brintellixiä kolmisen kuukautta. Aloitettiin 5 mg:lla ja nostettiin kymppiin. Mulla toiminut todella hyvin! Itsellä keskivaikea/vaikea masennus ja Brintellix helpottanut ahdistusta suuresti ja tasoittanut mielialaa.

Mitään haitta/sivuvaikutuksia en ole huomannut. Ainoastaan positiivisia, mm. seksihalut vahvistuneet, orgasmiherkkyys voimistunut.

Ennen Brintellixiä söin Escitalopramia, joka oli kaikkea muuta kuin sopiva. Ahdistus paheni moninkertaiseksi ja tuli todella pelottavia itsetuhoisia ajatuksia, joita en ole koskaan aiemmin kokenut.

Mulla siis ainakin toimii ja samoin puolisollani, joka käyttänyt jo pidempään. Tapauskohtaista varmaan.

Vierailija
176/378 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Brintellix aiheutti itsetuhoisia ajatuksia. Lopetin sen ja olo alkoi parantumaan heti.

Vierailija
177/378 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua Brintellix piristi vähän liikaa. Ei saanut oikein enää nukutuksi.

Vierailija
178/378 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 päivää nyt takana. Ensin 5mg 6 päivän ajan ja sen jälkeen 10 mg. Vatsa oli tosi ikävässä kunnossa 10 päivää - kipuja, outoa toimintaa ja ilmaa tuli molemmista päistä, närästystä. Nyt näyttäisi nuo oireet rauhoittuneen. Jotain outoa levottomuuden tunnetta leukaperissä - vaikea selittää sen paremmin, mutta sivuvaikutuksissa taisi olla hampaiden narskuttelua - ehkä tämä tuntemus on sukua sille. En oikein saa nukuttua, samaan tyyliin kuin olisin juonut kahvia illalla. Herään myös tosi aikaisin, kun ennen nukuin taju kankaalla 11 tuntia. Tämä siis ei ole pelkästään positiivinen asia, sillä nukkua pitäisi kyllä enemmän kuin mitä nyt nukun. Tavallaan olen virkeä, mutta samalla väsyttää. Pitää katsoa tasaantuuko tämä tilanne. Ihon kutinasta on vaikea sanoa, koska kutisen helposti muutenkin. Ehkä lievästi lisääntyi, muttei häirinnyt juurikaan. Mielialasta on vaikea sanoa tässä vaiheessa - voin hieman paremmin, mutta olen myös sairauslomalla ja toimintani arjessa on ihan minimaalista. En ainakaan tässä vaiheessa pystyisi enempään noin toiminnallisesti, mutta ehkä mieli on hieman rauhallisempi ja ajatus kulkee vapautuneemmin. Otin lääkkeen alun perin illalla, mutta koska vaikutus nukkumiseen on selkeä, hivutan sitä nyt aikaisemmaksi niin, että ehkä alan ottaa sitä jo aamupäivällä. Toivon, että auttaa nukkumiseen.. Otan lääkettä uusiutuneeseen vakavaan masennustilaan, jonka reilun puolen vuoden ajan jatkunut kuormittava elämäntilanne monine perättäisine vastoinkäymisineen laukaisi. Jonkinlainen hermoromahdus.

Vierailija
179/378 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko takana Brintellix 5mg.

Ahdistusta ei ole lisännyt, mutta välillä tuntuu että pää on oudon oloinen," kuin kuplassa eläisi". Keskittyminen parantunut, ekana ja tokana päivänä tuli aktiivisempi olo, mutta se hiipui..ja tilalle tullut sellainen välinpitämätön olo. Ei oikein saa aikaiseksi mitään. Mutta ei ahdistakkaan.Kummallinen olo kyllä!!!

Ikävin oire on lisääntynyt ärtyisyys. Saan todella voimakkaita kiukunpuuskia pienestäkin ärsykkeestä. Tosin se laantuu nopeasti, mutta kyllä vähän pelottaa nuo nopeasti räjähtävät tunnetilat.

Ja tunteet on ihan jumissa jotenkin, en saa kiinni hyvän olon tunteesta enkä naurusta. Ja seksihalut, me vähäisetkin lääke on vienyt.

En tiedä haluanko jatkaa.....

Vierailija
180/378 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö vielä lisää kokemuksia? Onko aiheuttanut kenellekään voimakasta päänsärkyä ja jos on onko loppunut miten pian?

5mg aiheuttaa mulla kokeilussa päänsärkyjä. Kiinnostaa kanssa tietää kokemuksia onko jollain päänsärky lakannut lääkettä jatkaen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi