SOS tilanne! Auton toinen takarengas jäässä, mitä tehdä?
Onko muita keinoja kuin vasaralla koputtaminen? Puhallinta kuten houstenkuivaaja ei ole mahdollinen ratkaisu tällä hetkellä
Kommentit (19)
Ei ole mahdollista bussi tai taksi, koira pitää hakea noin 80km päästä eläinlääkäriin asap! Onko muita neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrut on jäässä niin paina kaasua, kyllä se siitä lähtee. Jos koko rengas, niin odota lämpimiä kelejä. Jälkimmäisestä en tiedä miten mahdollista.
Itseasiassa jos jarru(t) on jäässä niin peruuttaminen auttaa. Ei siis pidä lähteä peräedellä liikenteeseen vaan pakittaa pari metriä, ajaa takaisin ruutuun ja pakittaa taas.
En siis tiedä mikä tuossa on kikkana, mutta itse sain tuon neuvon jo ysärillä kun oli toinen takajarru jäätynyt ja auto oli kieltämättä metka ajettava. Pari kertaa pakitin dösiksellä tuollain eestaas ja kas, jarru ei ollut enää päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista bussi tai taksi, koira pitää hakea noin 80km päästä eläinlääkäriin asap! Onko muita neuvoja?
Siis onko se autonrengas jäätynyt johonkin aiemmin sulana olleeseen sohjolätäkköön kiinni? Siis tyyliin 1/3 renkaasta jossain jään sisällä?
Ei kai sitä tuollaisesta irti saa kuin moukaroimalla sen jään jotenkin kappaleiksi. Ei sitä varmaan voi ajamallakaan "väkisin" yrittää irti (siis ainakaan ennen kuin siitä on suurimman osan saanut vapaaksi muilla konstein)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrut on jäässä niin paina kaasua, kyllä se siitä lähtee. Jos koko rengas, niin odota lämpimiä kelejä. Jälkimmäisestä en tiedä miten mahdollista.
Itseasiassa jos jarru(t) on jäässä niin peruuttaminen auttaa. Ei siis pidä lähteä peräedellä liikenteeseen vaan pakittaa pari metriä, ajaa takaisin ruutuun ja pakittaa taas.
En siis tiedä mikä tuossa on kikkana, mutta itse sain tuon neuvon jo ysärillä kun oli toinen takajarru jäätynyt ja auto oli kieltämättä metka ajettava. Pari kertaa pakitin dösiksellä tuollain eestaas ja kas, jarru ei ollut enää päällä.
Olen nyt noin viisi kertaa pakittanut. Välillä pyörii ja sitten menee taas lukkoon. Prkl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt noin viisi kertaa pakittanut. Välillä pyörii ja sitten menee taas lukkoon. Prkl
Hei naputtaminen taisi auttaa! Pakitin eikä mennyt enää lukkoon. Uskaltaako tällä lähtee ajamaan lähimpään parkkihalliin?
Jos on suht lähellä se parkkihalli niin aja ja kysy jos saisit jättää auton sinne yön yli. Tämä ja vasaratemppu (naputtele rengasta vasaralla , siis metalliosaa) korjasivat minun romun.
Ajelin keskustassa hetken eikä lukkiinnu enää eli matka jatkuu! Kiitos vastauksista!
Eihän tuo nyt mitään. Olen kerran nähnyt maantiellä auton jonka yksi rengas ei pyörinyt ja ihan sujuvasti ajeli menemään. Kuski oli kyllä sen näköinen joulupukki, että mietin soittaako poliisille mutta en sitten viitsinyt.
Kaada vettä (mahdollisesti lämmintä) sangollinen päälle. Kyllä se siihen sulahtaa.
Toivottavasti opit, miksi käsijarrua ei laiteta talvella päälle pysäköinnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti opit, miksi käsijarrua ei laiteta talvella päälle pysäköinnin jälkeen.
Joo, tuli nyt kyllä kantapään kautta opittua :D En muista että autokoulussa olisi tuosta mitään mainittu, päinvastoin. Aina toitotettiin "tuplavarmistusta". Mutta nyt koira kyydissä ja kaikki ok! Kiitos vielä vastauksista!
Vierailija kirjoitti:
Kaada vettä (mahdollisesti lämmintä) sangollinen päälle. Kyllä se siihen sulahtaa.
Tuo on toimiva pika-apu.
Sen jälkeen, kun ämpärillinen vettä on kumottu sinne takajarrusatulalle (ei pölykapselille), niin sitten pitää lähteä rivakasti ajamaan.
Jos vie ämpärin sisälle ja korjaamassa kampausta, niin takajarru on taas jäässä, siis jos ulkona on reilusti pakkasta.
Jos ne jarrut on kerran jäätyneet, niin todennäköisesti ongelma tulee toistumaan "sopivissa" olosuhteissa.
Yksinkertaisin ja 100% välittömästi toimiva konsti on napauttaa jarrusatuloita kevyesti vasaralla.
Käsijarrun vipu siellä satulassa jäätyy kiinni ääriasentoonsa jos on rasvaukset unohtunut. Toinen asia on jumittavat ja jäätyvät jarruvaijerit.
Ja yleensähän ne jäätyy jos niitä ei käytä
Vierailija kirjoitti:
Ja menee vielä pahemmin jumiin.