Lihavan ihmisen vastuu omasta painosta
http://m.iltalehti.fi/matkajutut/2016031121252067_ma.shtml
Taas riipaiseva artikkeli jossa joku ylipainoinen itkee miten kauheaa on matkustaa lentokoneella.
En hyväksy fat shamingia mutta en myöskään ymmärrä miksi lihavien pitäisi saada jotain erityiskohtelua lentokoneessa.
Lentokoneet ovat ahtaita ja muillakin on epämukavaa istua ahtaissa penkeissä kyynärpäät tuntemattomien kanssa yhteen kolisten.
Mutta lihavia pitäisi ymmärtää ja heille ei saa tulla paha mieli kun eivät mahdukaan tavalliseen penkkiin.
Lentoyhtiö ei ole vastuussa siitä että ihminen on lihava, eikä myöskään kanssamatkustajat. Ihminen itse on syyllinen lihavuuteen.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttamassa kovaa vauhtia ja toivottavasti pääsen eroon tästä taakasta, mutta sanon vaan että AP ei tiedä eikä ymmärrä millaisesta olotilasta lihavuudessa on kysymys. AP ei varmaan ymmärrä masentuneitakaan. Lihavuus muuttaa aivojen kemiaa eikä laihduttaminen ole mikään sormien napsautusjuttu. Jos laihduttaminen sitten onnistuukin niin todellinen testi on sen ihannepainon ylläpitäminen. Sanoisin että AP on ajatusmaailmaltaan täysin keskenkasvuinen idiootti.
Lihavuuteen on saatavilla apua.
Lihavuus ei ole mikään tekosyy vaatia spessumpaa kohtelua.
Laihdutuksen vaikeudesta en ole sanonut mitään.
Miten masennus liittyy tähän aiheeseen mitenkään?
-ap
Miksi yhteiskunta sitten maksaa palkkaa ravitsemusterapeuteille tai kouluttaa heitä? Saataisiin miljoonien säästöt, jos laitettaisiin ne kilometritehtaalle. Onnistumusprosentti on se, jota pitää katsoa, eikä se, mitä he lässyttävät asiakkailleen, jotka eivät parane, oli syy mikä tahansa.
Kerropa miten olet joutunut lihavien ihmisten taholta kärsimään? Vai lennätkö vain niin usein, että se on se ongelma? "Et varmaan ymmärrä masentuneitakaan" tahtoo varmaan sanoa sen, että ylimielisyytesi sokaisee (mahdollisen piilevän) ymmärryksesi? Iloitse siitä mitä sinulla on, älä "sure" sitä mitä muut joutuvat kärsimään (omasta tahdostaan tai sitten ei). ohis
Tein aloituksen koska ihmettelen suuresti sitä miten lihavat viitsivät rutista sellaisesta asiasta, joka on heidän omissa käsissään. Lihava ei mahdu penkkiin jos ei laihduta.
Miksi iloitsisin siitä että joku on lihava ja kohtaa sen vuoksi ongelmia?Kuten olen sanonut, lihavuuteen on olemassa ratkaisuja.
Ja edelleen, tuo masennuskommentti on ihan turha eikä liity tähän aiheeseen mitenkään.
Kerrotko mitä ratkaisuja on lihavuuteen? Yli 90% ravitsemustieteen maistereista, eli ravitsemusterapeuteista epäonnistuu. Mitä sinä tiedät sellaista, mitä koko ravitsemustiede ei tiedä?
Ravitsemusterapeutti ei voi laihduttaa asiakkaansa puolesta.
Siinä se ongelma on.
Jos ihminen ei itse halua tai pysty muuttamaan tapojaan, kukaan ulkopuolinen pysty tekemään sitä heidän puolestaan.
Aika hyvin ulkoistat vastuun ja syyn laihtumattomuuteen ravitsemusterapeuteille.
Laihtumisen on useita keinoja: leikkaus (panta tai mahalaukun ohitus), ravitsemusneuvonta, liikunta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttamassa kovaa vauhtia ja toivottavasti pääsen eroon tästä taakasta, mutta sanon vaan että AP ei tiedä eikä ymmärrä millaisesta olotilasta lihavuudessa on kysymys. AP ei varmaan ymmärrä masentuneitakaan. Lihavuus muuttaa aivojen kemiaa eikä laihduttaminen ole mikään sormien napsautusjuttu. Jos laihduttaminen sitten onnistuukin niin todellinen testi on sen ihannepainon ylläpitäminen. Sanoisin että AP on ajatusmaailmaltaan täysin keskenkasvuinen idiootti.
-ap
Kerropa miten olet joutunut lihavien ihmisten taholta kärsimään? Vai lennätkö vain niin usein, että se on se ongelma? "Et varmaan ymmärrä masentuneitakaan" tahtoo varmaan sanoa sen, että ylimielisyytesi sokaisee (mahdollisen piilevän) ymmärryksesi? Iloitse siitä mitä sinulla on, älä "sure" sitä mitä muut joutuvat kärsimään (omasta tahdostaan tai sitten ei). ohis
Tein aloituksen koska ihmettelen suuresti sitä miten lihavat viitsivät rutista sellaisesta asiasta, joka on heidän omissa käsissään. Lihava ei mahdu penkkiin jos ei laihduta.
Miksi iloitsisin siitä että joku on lihava ja kohtaa sen vuoksi ongelmia?Kuten olen sanonut, lihavuuteen on olemassa ratkaisuja.
Ja edelleen, tuo masennuskommentti on ihan turha eikä liity tähän aiheeseen mitenkään.
Kerrotko mitä ratkaisuja on lihavuuteen? Yli 90% ravitsemustieteen maistereista, eli ravitsemusterapeuteista epäonnistuu. Mitä sinä tiedät sellaista, mitä koko ravitsemustiede ei tiedä?
Ravitsemusterapeutti ei voi laihduttaa asiakkaansa puolesta.
Siinä se ongelma on.
Jos ihminen ei itse halua tai pysty muuttamaan tapojaan, kukaan ulkopuolinen pysty tekemään sitä heidän puolestaan.
Aika hyvin ulkoistat vastuun ja syyn laihtumattomuuteen ravitsemusterapeuteille.
Laihtumisen on useita keinoja: leikkaus (panta tai mahalaukun ohitus), ravitsemusneuvonta, liikunta ym.
Miksi ravitsemusterapeutteja koulutetaan ja tuhlataan kymmeninä miljoonia rahaa toimimattomaan palveluun? Todella sairasta! Pantaleikkaus ei toimi, mahalaukun ohitus tai sleeve ei ole ratkaisu (vastaa lobotomiaa), eivätkä ne vähennä edes kustannuksia. Leikatuilla on sen sijaan enemmän peräsuolisyöpää kuin leikkamattomilla.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että täällä kovasti puolustellaan lihavuutta ja väitetään että se ei ole oma vika.
Sen kun puolustelette, se ei muuta totuutta miksikään. Ja se totuus on että lihavuuteen voi vaikuttaa itse.
-ap
Lihavuuteen voi toki vaikuttaa itse. Tappamalla ne, jotka ovat kehitelleet ruoat, jotka addiktoivat ja ne, jotka tuottavat sitä liikaa. Lihavuutta et saa korjattua lihavia syyllistämällä. Lihavien syyllistäminen on tuonut vain lisää mielisairaita ja anorektikkoja. Suomen ollessa maailman sairaimpia kansoja. Sinä olet yksi heistä, joiden syytä se on. Ei lihavat.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ylipainoinen mutta olen silti sitä mieltä että selkeästi lihavien pitäisi ostaa kaksi paikkaa ja/tai muuten maksaa ylimääräistä jos oikeasti vievät kahden ihmisen tilan. Luulisin että joku 165/85-90 mahtuu vielä ihan ok yhteen penkkiin ja turvavyö riittää. Aivan varmasti tyyppi pursuaa viereisen ihmisen päälle jos on tyyliin 120 kiloisena. Toisaalta jotkut lihaksikkaat miehetkin on niin leveitä ettei niiden viereen mahdu esim bussissa (lapsi voisi mahtua).
Ihmiset kasvatat, koska ravintoa on saatavilla. Käväseppäs joskus katsomassa jotain vanhaa laivaa, tai asumusta, niin näet, että ihmisten keskipituuskin oli luokkaa 150 cm joskus vuosisata sitten. Nykyisin se on yli 180 cm. Sama pätee muuhunkin olemukseen. Mikäli bussi suunnitellaan kiinalaisille, niin kiinalaisia sillä pitää silloin kuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ravitsemustiedekö nyt on myös syyllinen. Tiede on keksinyt toimivan keinon jo aikoja sitten: syö oman kulutuksensa mukaan. Se, ettei ihmisillä ole itsekuriaz ei ole tieteen vika.
Ihmiset toimii tavoitteellisesti ja tekee valintoja joka päivä. Vaikea uskoa, että joku, joka osaa olla tappamatta toista raivokohtauksen aikana ei kykenisi olemaan ostamatta sitä suklaapatukkaa tms.. Kyllä ihmisillä on kyky hillitä itseään ja ehdottomasti suurimmalla osalla paino-ongelmista kärsivillä kyse on vain viitseliäisyyden puutteesta. Osalla toki lääkkeet yms vaikuttaa. Se on ikävää.
Mikä tällaista väitettä todistaisi? Edelleen, 90% laihdustusyrityksistä epäonnistuu. Miten on siis mahdollista, että 90% ei pysty hillitsemään itseään? Ovatko he mielisairaita, vai ovatko nämä 10%, jotka onnistuu, mielisairaita?
10%, jotka onnistuvat, alkavat harrastaa liikuntaa. Ja laskevat kalorinsa, ainakin laihdutusrupeamansa ajan, ja oppivat tätä kautta selkäytimellään arvioimaan paljonko energiaa on tullut nautittua / paljonko on varaa nauttia.
T:Tällä viisiin lahduttanut ja sen koommin normaalipainossa viihtynyt/viihtyvä. Ja oikeastaan oli kohtuu helppoa ja yksinkertaista vielä, kun asiaksi otti.
Oletko ollut yli 5 vuotta tuossa tilassa? Mikäli olet, niin onneksi olkoon. Olet ehkä nuori ihminen, jolla ei vielä ole vaurioita kehossa esimerkiksi sokerin liikakulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vaikka on sairauksia ja lääkityksiä mitkä lihottaa/turvottaa, niin en usko että ne silti selittää kenenkään 140 kilon painoa. Itse olen kokoa 44 ja jos olisin jonkin verran (10-15kg) isompi niin varmasti ahdistaisi aina istua kenenkään vieressä bussissa tai lentokoneessa. Mielestäni olen vielä "tavallisen" kokoinen mutta kyllä nytkin on välillä ahdistavaa bussissa etenkin jos vieressä istuu tyyppi joka on itsekin vähän pulleampi. Ei siinä kauhean mukavasti istuskella.
No asiaahan on tutkittu, ja esim. mielialalääkityksen aloittaneilla paino keskimäärin nousee n. 1-2 kiloa.
Eli ei paljon mitään. Toisilla toki enemmän, ja toisilla vaikutus voi toisaalta olla negatiiviis-merkkinenkin, eli että laihtuvat.
Riippuu.
Mikä molekyyli tarkalleen? Serotoniinblokkerit voivat laihduttaa tai lihottaa merkittävästi, koska serotoniini on osa nälän hallintaa. Antipsykootit voivat nostaa usein kymmeniä kiloja painoa. Näissä kaikissa lääkkeissä on myös pakkausselosteessa varoitus painon noususta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25590213
"
RESULTS:
We included 257 randomized trials (54 different drugs; 84 696 patients enrolled). Weight gain was associated with the use of amitriptyline (1.8 kg), mirtazapine (1.5 kg), olanzapine (2.4 kg), quetiapine (1.1 kg), risperidone (0.8 kg), gabapentin (2.2 kg), tolbutamide (2.8 kg), pioglitazone (2.6 kg), glimepiride (2.1 kg), gliclazide (1.8 kg), glyburide (2.6 kg), glipizide (2.2 kg), sitagliptin (0.55 kg), and nateglinide (0.3 kg). Weight loss was associated with the use of metformin (1.1 kg), acarbose (0.4 kg), miglitol (0.7 kg), pramlintide (2.3 kg), liraglutide (1.7 kg), exenatide (1.2 kg), zonisamide (7.7 kg), topiramate (3.8 kg), bupropion (1.3 kg), and fluoxetine (1.3 kg). For many other remaining drugs (including antihypertensives and antihistamines), the weight change was either statistically nonsignificant or supported by very low-quality evidence."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ravitsemustiedekö nyt on myös syyllinen. Tiede on keksinyt toimivan keinon jo aikoja sitten: syö oman kulutuksensa mukaan. Se, ettei ihmisillä ole itsekuriaz ei ole tieteen vika.
Ihmiset toimii tavoitteellisesti ja tekee valintoja joka päivä. Vaikea uskoa, että joku, joka osaa olla tappamatta toista raivokohtauksen aikana ei kykenisi olemaan ostamatta sitä suklaapatukkaa tms.. Kyllä ihmisillä on kyky hillitä itseään ja ehdottomasti suurimmalla osalla paino-ongelmista kärsivillä kyse on vain viitseliäisyyden puutteesta. Osalla toki lääkkeet yms vaikuttaa. Se on ikävää.
Mikä tällaista väitettä todistaisi? Edelleen, 90% laihdustusyrityksistä epäonnistuu. Miten on siis mahdollista, että 90% ei pysty hillitsemään itseään? Ovatko he mielisairaita, vai ovatko nämä 10%, jotka onnistuu, mielisairaita?
10%, jotka onnistuvat, alkavat harrastaa liikuntaa. Ja laskevat kalorinsa, ainakin laihdutusrupeamansa ajan, ja oppivat tätä kautta selkäytimellään arvioimaan paljonko energiaa on tullut nautittua / paljonko on varaa nauttia.
T:Tällä viisiin lahduttanut ja sen koommin normaalipainossa viihtynyt/viihtyvä. Ja oikeastaan oli kohtuu helppoa ja yksinkertaista vielä, kun asiaksi otti.
Oletko ollut yli 5 vuotta tuossa tilassa? Mikäli olet, niin onneksi olkoon. Olet ehkä nuori ihminen, jolla ei vielä ole vaurioita kehossa esimerkiksi sokerin liikakulutuksesta.
>10 v.
Kiitos.
Olin n. 40v, kun kyllästyin 20-30 kilon ylipainoon. Ja ny n. 50v.
Sopivasti liikuntaa, ja sopivasti sapuskaa. Ei siinä sen kummallisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ylipainoinen mutta olen silti sitä mieltä että selkeästi lihavien pitäisi ostaa kaksi paikkaa ja/tai muuten maksaa ylimääräistä jos oikeasti vievät kahden ihmisen tilan. Luulisin että joku 165/85-90 mahtuu vielä ihan ok yhteen penkkiin ja turvavyö riittää. Aivan varmasti tyyppi pursuaa viereisen ihmisen päälle jos on tyyliin 120 kiloisena. Toisaalta jotkut lihaksikkaat miehetkin on niin leveitä ettei niiden viereen mahdu esim bussissa (lapsi voisi mahtua).
Ihmiset kasvatat, koska ravintoa on saatavilla. Käväseppäs joskus katsomassa jotain vanhaa laivaa, tai asumusta, niin näet, että ihmisten keskipituuskin oli luokkaa 150 cm joskus vuosisata sitten. Nykyisin se on yli 180 cm. Sama pätee muuhunkin olemukseen. Mikäli bussi suunnitellaan kiinalaisille, niin kiinalaisia sillä pitää silloin kuskata.
wat?
Ihmisten keskipituus on >180 cm?
Hyvin harvassa maassa edes nuorten miesten keskipituus on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Korreloikohan lihavuus jotenkin puolueisiin? Onkohan näin, että oikeistolaiset (ottavat vastuun itsestään) ovat parempikuntoisia ja hoikempia kuin vassarit (turvaavat yhteiskuntaan)?
Olen ehdottomasti enemmän vasemmalla, kuin missään muualla. Rasvaprosentti on 18 ja teen töitä, olen freelanceri ja opiskelen samalla. Sen sijaan monella yritysjohtajalla/toimitusjohtajalla näyttää tuota elintasokumpua olevan ihan jonkin verran, varsinkin miehillä ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vaikka on sairauksia ja lääkityksiä mitkä lihottaa/turvottaa, niin en usko että ne silti selittää kenenkään 140 kilon painoa. Itse olen kokoa 44 ja jos olisin jonkin verran (10-15kg) isompi niin varmasti ahdistaisi aina istua kenenkään vieressä bussissa tai lentokoneessa. Mielestäni olen vielä "tavallisen" kokoinen mutta kyllä nytkin on välillä ahdistavaa bussissa etenkin jos vieressä istuu tyyppi joka on itsekin vähän pulleampi. Ei siinä kauhean mukavasti istuskella.
No asiaahan on tutkittu, ja esim. mielialalääkityksen aloittaneilla paino keskimäärin nousee n. 1-2 kiloa.
Eli ei paljon mitään. Toisilla toki enemmän, ja toisilla vaikutus voi toisaalta olla negatiiviis-merkkinenkin, eli että laihtuvat.
Riippuu.
Mikä molekyyli tarkalleen? Serotoniinblokkerit voivat laihduttaa tai lihottaa merkittävästi, koska serotoniini on osa nälän hallintaa. Antipsykootit voivat nostaa usein kymmeniä kiloja painoa. Näissä kaikissa lääkkeissä on myös pakkausselosteessa varoitus painon noususta.
"
RESULTS:
We included 257 randomized trials (54 different drugs; 84 696 patients enrolled). Weight gain was associated with the use of amitriptyline (1.8 kg), mirtazapine (1.5 kg), olanzapine (2.4 kg), quetiapine (1.1 kg), risperidone (0.8 kg), gabapentin (2.2 kg), tolbutamide (2.8 kg), pioglitazone (2.6 kg), glimepiride (2.1 kg), gliclazide (1.8 kg), glyburide (2.6 kg), glipizide (2.2 kg), sitagliptin (0.55 kg), and nateglinide (0.3 kg). Weight loss was associated with the use of metformin (1.1 kg), acarbose (0.4 kg), miglitol (0.7 kg), pramlintide (2.3 kg), liraglutide (1.7 kg), exenatide (1.2 kg), zonisamide (7.7 kg), topiramate (3.8 kg), bupropion (1.3 kg), and fluoxetine (1.3 kg). For many other remaining drugs (including antihypertensives and antihistamines), the weight change was either statistically nonsignificant or supported by very low-quality evidence."
On aika rajut kasvut, kun ottaa huomioon, että tyypillisesti yhdessä kuukaudessa!
"We included parallel or crossover RCTs that enrolled adults (≥18 y old) and evaluated any drug listed in Supplemental Table 1 as an intervention as long as the length of treatment was at least 30 days. - See more at: http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jc.2014-3421?url_ver=Z39.88-2003…"
Antipsykoottien osalta " These three atypical antipsychotics reached their effect on weight in a median duration of 3 months. - See more at: http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jc.2014-3421?url_ver=Z39.88-2003…"
Vuodessa tulee tajuton määrä läskiä, jos tuo delta pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wat?
Ihmisten keskipituus on >180 cm?
Hyvin harvassa maassa edes nuorten miesten keskipituus on tuota luokkaa.
Tarkoitin suomalaisten miesten keskipituutta (yleensä niitä jotka matkustaa lentokoneessa ja moni bussissakin, eli ne pisimmät, koska eihän pelkkien naisten mukaan voi mitään suunnitella). Et kai sinä sentään oleta, että meitä pitäisi verrata aasialaisin tässäkin asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuteen voi toki vaikuttaa itse. Tappamalla ne, jotka ovat kehitelleet ruoat, jotka addiktoivat ja ne, jotka tuottavat sitä liikaa. Lihavuutta et saa korjattua lihavia syyllistämällä. Lihavien syyllistäminen on tuonut vain lisää mielisairaita ja anorektikkoja. Suomen ollessa maailman sairaimpia kansoja. Sinä olet yksi heistä, joiden syytä se on. Ei lihavat.
Alkoholismiin voit toki vaikuttaa itse. Tappamalla ne, jotka ovat kehittäneet alkoholin ja jotka tuottavat sitä. Alkoholismia et saa korjattua alkoa juovia syyllistämällä. Alkkareiden syyllistäminen on tuonut vain lisää deekuja ja viinasieppoja. Sinä olet yksi heistä, joiden syytä se on. Ei alkoholistit.
Kossu R-kioskeihin ja ukolle sikspäkki joka ilta!
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kyllä kaikkien kannalta reiluilta että noin lihavat ostaisivat itselleen mukisematta 2 paikkaa. Hoikat ihmiset maksavat matkatavaroidensa ylipainosta huomattavaa lisähintaa mutta lihavat saavat tuoda ilmaiseksi 100kg läskiä mukanaan. Samalla tavalla se polttoainekuluissa tuntuu mutta jostain syystä asiasta ei saisi mainita.
Ja lihaksekas isokokoinen mieshenkilö jossa ei ole tippaakaan läskiä painaa mahdollisesti vielä enemmän. Pitäisikö heitäkin veloittaa enemmän?
Vastaavasti jos olet anorektisen laiha 38 kg painava nainen, pitäisikö sinun lentolippusi olla edullisempi?
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran vaatinut itselleni uuden paikan koneessa kun viereen tuli semmoinen ryhävalas ettei ollut mitään mahdollisuuksia istua normaalisti. Suhtautuivat ymmärtäväisesti ja järkkäsivät uuden paikan. Lentokoneessa voisikin maksaa siten että henkilö + matkatavarat 120 kg ilman lisämaksua, ylimenevästä osasta 20 €/jokainen alkava 5 kg.
Varmasti oli kuitenkin pienempi kuin ryhävalas? Koit silti ylemmyydentunnossasi ja yleisessä paremmuudentunteessasi ja mielestäsi oikeutetussa närkästyksessä oikeudeksesi sanoa noin toisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
>10 v.
Kiitos.
Olin n. 40v, kun kyllästyin 20-30 kilon ylipainoon. Ja ny n. 50v.
Sopivasti liikuntaa, ja sopivasti sapuskaa. Ei siinä sen kummallisempia.
Liittyikö laihtumiseen esimerkiksi avioero, eli oli pakko laihduttaa, että saisi kumppanin?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen itse on syyllinen lihavuuteen.
Sinänsä samaa mieltä. Surullista on, että usein ihmisen vanhemmat on syyllisiä lihavuuteen. On jotenkin surullista nähdä läskit vanhemmat, joilla pieni lapsi joka jo on pyöristymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni väärään suuntaan mennään, jos aletaan muuttamaan lentokoneiden mitotuksia vain sen takia, että kansa paisuu. Näkisin ennemminkin niin, että se, ettei mahdu enää lentokoneeseen voisi toimia herätyksenä siihen, että jotain pitäisi tehdä. Niin kävi itselleni, kun huomasin että lentokoneen vyö menee enää juuri ja juuri kiinni, 10cm lisää vyötäröllä ja joudun turvautumaan lisäpalaan. Ahdisti kyllä juu, ja päätinkin toimia. Ja sanon tämän siis itsekin edelleen ylipainoisena, olen tiputtanut nyt noin 30kg ja ainakin 10kg saisi vielä lähteä.
Ylipaino kuitenkin lähes aina on mahdollista karistaa, joten oma päätöshän se on olla läski. Laihduttaminen on vaikeaa, ei kukaan muuta ole väittänytkään, mutta mahdollista silti. Ärsyttää kun kanssaläskit piiloutuvat joidenkin kilpparivaivojen tms. taakse, sillä jopa silloin lahduttaminen on mahdollista, vaatii vain vielä normaaliakin enemmän. Asiantuntemusta tästä maasta kyllä löytyy, joten ruokavalio kuntoon ja lenkille!
Onnittelut hienosta painonpudotuksesta. Olet kuitenkin väärässä siinä, että olisi oma päätös olla läski. Tässä ketjussa on jo moneen kertaan kerrottu, mistä lihavuus voi johtua ja miksi painon pudottaminen on niin vaikeaa. Tai eihän painon pudottaminen ole vaikeaa vaan pudotetun painon poissa pitäminen. Elimistö pyrkii takaisin lähtöpainoon. Lihominen ja laihtuminen on niin monimutkainen mekanismi, että nämä itsekurijankkaajat eivät tiedä siitä mitään (hormonit, välittäjäaineet, suolistobakteerit ym). Uutta tietoa julkaistaan koko ajan, mutta jankkaajat ovat juuttuneet kaloriteoriaan.
Noh, eipä yksikään ihminen ole vielä jäänyt laihtumatta, jos on valmis tekemään töitä ja laskemaan rehellisesti kalorinsa ja pidättäytymään kulutuksen alittavissa lukemissa, niin kauan, että ylimääräinen rasvamassa on poissa.
Oikeassa olet toki siinä, että siitähän se painonhallintatyö vasta alkaakin, mutta liikuntaharrastus ja tarvittaessa kalorien laskemisen jatkaminen auttavat kyllä myös siinä uudessa, terveemmässä painossa pysymisessä.
Nimenomaan. Oma päätöshän se on, vaikka oma kroppa pyrkisikin lihomaan päättäväisesti :D Silloin vaan ravitsemusalan ammattilaisen pakeille ja ruokavalio vastaamaan kulutusta. Vaikeaa on, mutta mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismiin voit toki vaikuttaa itse. Tappamalla ne, jotka ovat kehittäneet alkoholin ja jotka tuottavat sitä. Alkoholismia et saa korjattua alkoa juovia syyllistämällä. Alkkareiden syyllistäminen on tuonut vain lisää deekuja ja viinasieppoja. Sinä olet yksi heistä, joiden syytä se on. Ei alkoholistit.
Kossu R-kioskeihin ja ukolle sikspäkki joka ilta!
Hyvä vertaus. Mikäli alkoholi ja huumeet olisi vapaasti käytettävissä, kuten ruoka nyt, niin evoluutio hoitaisi pois ne, jotka eivät selviäisi luonnossa. Eli lisää vain ruokaa kaikille, niin paljon lisäaineita kuin mahdollista (sillä THL:n mukaan tutkimukset kertovat, että ainoa terveellinen asia ruoassa ovat lisäaineet) ja sitten annetaan ajan kulua. Ei siihen tarvita syyllistämistä tai kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu.
"
RESULTS:
Korreloippas nämä luvut Kelastosta löytyviin tialstoihin siitä, miten paljon reseptejä kullekin lääkeaineelle kirjoitettiin. Tässä painon nousu on siis per kk, eli lasket 12 x painonlisäys, niin saat luvuksi sen, mitä vuodessa paino nousee lääkkeellä. Sitten korreloi tämä tieto, joka siis sisältää em. lääkkeitä syöneet lihavuustilastoihin: 19% miehistä ja 20% naisista on lihavia. Miten näet asian? Voisiko olla, että tilastoissa lihavuuden syy onkin lääkkeet, ei ihmisten oma tahto?
Riippuu mitä painolla tarkoitat. Juomalla suolasokeriuosta ja vettä painosi voi nousta hetkessä 10 kiloa. Rasvakudokseen tarvitaan 7000 kcal yli kulutuksen per kilo. Lihaksen muodostumiseen menee hieman pidempään.