Kyllä minulle tuo kovia haasteita tarjota ruokaa esim. mökillä kasvissyöjälle.
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillattu maissi
Grillatut ananakset
Täytettyjä suippupaprikoita
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
KasvisvartaitaSanokaa nyt kasvissyöjät, onko ok korvata savustettu lohi grillatulla ananaksella? Entä illalla ribsit grillatulla maissilla. Jotenkin nämä tuntuu tylsiltä ja kiusanteolta kasvissyöjää kohtaan.
Mulle ainakin kelpaisi. Tosin luultavasti toisin mukanani jotain jos emäntä olisi sitä toivonut. Jos sanoisin että syön mitä sattuu olemaan syötäväksi kelpaavaa niin tyytyisin myös niihin pelkkiin perunoihin ja salaattiinkin. En tykkää aiheuttaa valitsemallani ruokavaliolla ylimääräistä vaivaa.
Mutta tiedätkö kuinka paljon stressiä aiheuttaa se, että sanoo syövänsä mitä löytyy. Kun muut syövät vaikka perunaa ja silliä, niin sinä syöt pelkkää perunaa. Kyllähän se emännästä aika pahalta tuntuu...
Älä tee asiasta ongelmaa, jos se ei ole ruokavieraan ongelma. Itse asiassa se on entistä vaivaannuttavampaa, jos sinä itse teet emäntänä ruokarajoitteisen tarjottavista numeron, vaikka hän itse haluaisi sitä huomiota välttää. Jos hän sanoo ettei ongelmaa, ongelmaa ei ole. Ja jos on, se on hänen ongelmansa, koska ei selvittänyt sitä aiemmin. :)
Yllätä juhlakansa ja tee koko menu kasvisruokaa! Kaikki voisyödä kaikkee! Jee!
Vierailija kirjoitti:
Laasukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen moni suhtautuu kasvisruokaan erikoisruokavaliona siinä mielessä, että kasvisruoka on jotain ihmeellistä, erikoista ja hankalasti isolla numerolla vain kasvissyöjille valmistettavaa. Ja että sen valmistaminen on vain yksi riesa. Ihan hyvin voisi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon, jota olisi niin paljon että siitä riittäisi koko porukalle. Mutta ei, kun joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!
Tuossa sun tekstissä oli pari hyvää kohtaa jotka vois poimia.
"sen valmistaminen on vain yksi riesa."
Niin on.
"joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!"
No ehdottomasti! Salaatti siihen sitten hyvä lisä ja jos jollekin ei liha kelpaa niin syököön sitten pelkkää salaattia.
Hyvää suolistosyöpää sinulle ;)
Tuo teidän viherpiipertäjien suolistosyövällä pelottelu on naurettavaa :) En itseasiassa ole kuullut kenestäkään tutusta, sukulaisesta, pikkuserkun kaiman kummista tai kenestäkään joka olisi kyseisen syövän saanut.. Suurella todennäköisyydellä kuolen johonkin ihan muuhun, mutta kiitoksia nyt silti :)
Osta finduksen falafelpullia, on hyviä. Löytyy pakastealtaasta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä siinä on niin kamalaa että syö lihakeitosta vain ne perunat ja muut vihannekset mitä keitossa on ja jättää lihapalat ottamatta. Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa. En halua tehdä elämästäni niin mustavalkoista etten voisi tällälailla syödä kun se ei ole jokapäiväistä vaan joku satunnainen anoppilakeikka. Tuskin sielläkään ihan joka kerta sitä samaa lihakeittoa tarjotaan. Terveisin kasvissyöjä.
Herranjumala! Fiksu kasvissyöjä. Juuri terve asennoituminen ruokaan eikä mitään helvetin jeesustelua. Teitä kun olisi enemmän.
Meillä on tuttavapiirissä helppo tapa mökkireissuilla: isäntäväki hommaa potut, salaattiainekset ja aamiaistarpeet, vieraat tuo juomat ja jälkkäritarpeet, grillauksen "lihapuolen" jokainen homaa itse. Ruoka ei oo koskaan loppunut kesken, aina on saanut maistella muidenkin tuomisia ja kulut ei kasaudu liikaa yhden henkilön/porukan harteille (kaikilla ei ole omaa mökkiä eli isännöinti ei jakaudu tasaisesti).
Kasvispuolelta meidän vakiogrillattaviin kuuluu jo mainitut kasvisvartaat, juustotäytetyt herkkusienet ja halloum mutta myös maissi, sipulit, tomaatit, valkosipuli ja kasvisnyytit foliossa. Noihin nyytteihin sitten laitetaan milloin mitäkin, voi olla aasialaistyyppistä tai vaikka ihan vaan fetaa, kasviksia ja yrttejä. Ei siis olla kasvissyöjiä, mutta lihaa syödään vaan 2 kertaa viikossa.
Minä syön kaikkea. Mutta minusta on todella tympeää, jos tarjolla ei ole mitään muuta kuin eläinproteiinia! Kuka haluaa syödä pelkkää lihaa aterialla? Tylsää ja epäterveellistä. En minä itsellenikään laita koskaan pelkkää kyrsää, niin kuinka sitten vieraille?
Ei vaadi yhtään lisävaivaa lyödä grilliin vaikka muutama paprikanpuolikas tai munakoiso- tai kesäkurpitsaviipale. Halloumi maistuu minullekin, vaikka lihaakin syön. Jos ei grillaa kasvissyöjälle mitään proteiinia, sen voi kuitata lisäämällä salaattiin papuja tai juustoa.
Kyllä se vaikeus on ihan omassa päässä. Ja mökkioloissa kasvikset ovat helpompikin ratkaisu kuin liha, koska ne eivät vaadi kylmäsäilytystä, jos ne käytetään parin päivän sisällä.
Ylipäänsä hämmästyttää näin tämä kasvissyönnin ongelmaksi kokeminen. Jos sekasyöjä syö terveellisesti, ei hänen ruokavalionsa lopulta kovin paljon eroa lakto-ovovegetaristin ruokavaliosta. Jos ei keksi kasvisruokia, niin sitten ei taida tosiaan syödä itse mitään kasviksia.
Laasukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laasukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen moni suhtautuu kasvisruokaan erikoisruokavaliona siinä mielessä, että kasvisruoka on jotain ihmeellistä, erikoista ja hankalasti isolla numerolla vain kasvissyöjille valmistettavaa. Ja että sen valmistaminen on vain yksi riesa. Ihan hyvin voisi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon, jota olisi niin paljon että siitä riittäisi koko porukalle. Mutta ei, kun joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!
Tuossa sun tekstissä oli pari hyvää kohtaa jotka vois poimia.
"sen valmistaminen on vain yksi riesa."
Niin on.
"joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!"
No ehdottomasti! Salaatti siihen sitten hyvä lisä ja jos jollekin ei liha kelpaa niin syököön sitten pelkkää salaattia.
Hyvää suolistosyöpää sinulle ;)
Tuo teidän viherpiipertäjien suolistosyövällä pelottelu on naurettavaa :) En itseasiassa ole kuullut kenestäkään tutusta, sukulaisesta, pikkuserkun kaiman kummista tai kenestäkään joka olisi kyseisen syövän saanut.. Suurella todennäköisyydellä kuolen johonkin ihan muuhun, mutta kiitoksia nyt silti :)
Itse tiedän useammankin tapauksen (kolme tulee lähivuosilta sukulaisista ja tutuista mieleen), jossa ylipainoinen, joko ikänsä punaisella lihalla elänyt suomalaismies on sairastunut suolistosyöpään. Selvisivät kyllä leikkauksella, mutta ei se loppuelämän avanne mikään ihana asia ole.
Seitan on aika helppo mökkitarjottava. Niksi on siinä, että tekee esityöt kotona ja lykkää "pihvit" marinadeineen pakastimeen. Mökille ei jää muuta tehtävää kuin grillissä käyttäminen.
Falafel-taikinan voi myös tehdä kotona valmiiksi pakastimeen, joten jäljelle jää vain pyörittely ja rasvassa keittäminen. Jos vieraalle kelpaavat kasvisten lisäksi maitotuotteet, niin kannattaa kokeilla pyöritellä falafelit halloumisydämen ympärille, ovat huippuhyviä.
Sinänsä jos vieraan asenne on tuollainen, että istutaan vaan pihalla juomassa skumppaa ja jätetään emäntä yksinään arvailemaan hänen erityistarpeitaan, niin itse menisin kyllä myös oman vaivannäköni osalta aika minimitasolla eli kaupan eines/pakasteosaston antimilla sekasyöjien lisukkeiden lisäksi.
Erilaiset juustot, esim halloumi on herkullista grillattuna. Myös kesäkurpitsa on hyvää. Voit tehdä myös folion sisälle kasvisnyyttejä, joihin esim perunaa ja kasviksia ja vähän ruokakermaa tai voita ja niitä grillailet. Ruohonjuuresta saa kesäaikaan myös vegaaneille grillipaketteja, joissa on erilaisia vegemakkaroita ym. Ei se niin hirveän vaikeaa ole.
Tässä muutamia herkullisia esimerkkejä kasvistarjottavista:
- fetasalaatti, pastasalaatti, tomaatti-mozzarellasalaatti
- leipä/patonki (levitteeksi esim. voita tai tuorejuustoa)
- grillattu maissi on herkkua!
- grillattu paprika (tai muut kasvikset), voi laittaa vaikka leivän päälle
- grillattu halloumi
- vege"lihoja" löytyy nykyään käsittääkseni melkein kaikista kaupoista, varsinkin isommissa kaupoissa on aika hyvät valikoimat. Esimerkiksi Hälsans Kökillä on vegeversio burgerpihvistä, lihapullista, nugeteista, schnitzelistä, nakeista yms. ja se valmistaa myös falafelejä. :)
Vierailija kirjoitti:
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Mitähän sinäkin tampio noin ylipäätään muka osaat ruuaksi laittaa?? Ai niin, ainahan sitä löytyy "äitien tekemää" einestä. Jos on noin saatanan tyhmä kasvissyönnin suhteen, niin ei se netissä jeesustelemalla muutu.
T. Yksi kasvissyöjä
Nykyään monesta paikasta löytyy kasvisnakkeja (Wheaty, BonSoya, Hälsans Kök, Poutun Tofu grilleri ja kasvisnakki). Ihan siis ympäri Suomen. Etsi vähän isompi kauppa. Voi grillata vaikka perunan kylkeen :)
Toinen mitä oon ite tykännyt tehdä, on grillikasvikset tofulla (marinoitu itse, kierittele paloja hetki vaikka pestossa, heitä jääkaappiin puoleksi tunniksi). Tomaattia, paprikaa, punasipulia, ja niitä kuutioita, haluttaessa muutakin. Öljyä hiukan päälle.
Grillattu munakoiso on muuten taivaallista. Marinaadi: öljyä, etikkaa, mustapippuria. Lopuksi hunajaa.
Minusta olisi vaikeaa keksiä ruokia kasvissyöjälle ihan jo siitäkin syystä että mielestäni suurin osa täälläkin mainituista ruoista joko maistuvat ihan hirveälle (tofu, halloumi, soijatekeleet... hyh), tai käyvät lähinnä lisukkeesta... Esim. grillatut kasvikset ovat hyviä lisukkeena, mutta eivät riitä pääruoaksi. Emäntänä haluaisin tarjota ruokia jotka mielestäni maistuvat hyvälle, ja useat kasviruoat nyt vaan eivät maistu hyvälle, joten eipä niitä tee mieli tarjota muillekaan. Olisi kaikille parempi jos kasvissyöjä hoitaisi omat kokkailunsa.
Ihmettelen näitä ehdotuksia käyttää pakasteita... Onko mökeissä yleensä aina pakastin? Ei ainakaan niissä mökeissä missä itse olen ollut... Ja mites se pakasteiden kuljetus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sinäkin tampio noin ylipäätään muka osaat ruuaksi laittaa?? Ai niin, ainahan sitä löytyy "äitien tekemää" einestä. Jos on noin saatanan tyhmä kasvissyönnin suhteen, niin ei se netissä jeesustelemalla muutu.
T. Yksi kasvissyöjä
Olen todella hyvä kokki, mutta nyt kysyin alunperin vinkkejä. Ja niitä olenkin saanut paljon, kiitos heille. Mikäs sun ongelma on kun niin pahalla päällä ollaan?
Oma suosikkikasvisnakkini on Nutanan soijanakki, jotka ovat muuten tölkissä, eli ei tarvitse kylmäsäilytystä! Sopii hyvin grillattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi vaikeaa keksiä ruokia kasvissyöjälle ihan jo siitäkin syystä että mielestäni suurin osa täälläkin mainituista ruoista joko maistuvat ihan hirveälle (tofu, halloumi, soijatekeleet... hyh), tai käyvät lähinnä lisukkeesta... Esim. grillatut kasvikset ovat hyviä lisukkeena, mutta eivät riitä pääruoaksi. Emäntänä haluaisin tarjota ruokia jotka mielestäni maistuvat hyvälle, ja useat kasviruoat nyt vaan eivät maistu hyvälle, joten eipä niitä tee mieli tarjota muillekaan. Olisi kaikille parempi jos kasvissyöjä hoitaisi omat kokkailunsa.
Et ole koskaan tainnut syödä oikeasti hyvin kokattua tofua ta soijajuttua. Tofusta moni unohtaa kuivattamisen, vaikka ei vaadi paljoa pilkkoa sitä ja laittaa hetkeksi valumaan käsipaperin päälle, toinen kerros päälle. Halutessaan voi laittaa painon. Sitten voi marinointi onnistuu paremmin ja se tofukin maistuu paremmalle. Ps. Moni vegekään ei osaa oikeasti kokata soijaa
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän tunteen. Mökillä kun usein on vielä heikommat ruuanlaittomahdollisuudet, mitä muuten. Ja kun ei sitä lihaa vaan viitsi jättää pois, vaan se pitäisi korvata jollain. Kyllä siitä tulee uskomattoman paljon lisätyötä, jota ei ihan heti ymmärrä.
Joo, tiedetään tunne. Ja sitten on niitä, jotka eivät syö viljaa, maitoa, kananmunaa jne. Ja siinä kun vääntää kesähelteellä toiselle kymmenille menut, niin tietää tekevänsä. Miksi ihmiset eivät tuo omia ruokia tullessaan, kun tarjottava ei kelpaa. Ymmärrän jos joku on allerginen ja lääkäri on sen todennut, silloin asia on toinen ja tehdään heille omat pöperöt.
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
Kasvisvartaita
Paprikaakin saa ainakin juhannuksena varmasti myös kotimaisena