Kyllä minulle tuo kovia haasteita tarjota ruokaa esim. mökillä kasvissyöjälle.
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Kommentit (209)
Hummus, tahini, falafel, tofu, palsternakka, halloumi.
Ikinä noita maistanutkaan. Ja sitten jos pitäisi yhtäkkiä jollekin alkaa tuollaisia tehdä ruuaksi. Joo.
Hämmentää, miten paljon on olemassa ihmisiä, jotka syövät joka aterialla vain "lihaa lihalla". Siis että kasvisruuat ovat täysin tuntematon maailma ja joka salaatissakin seassa vähintään kinkkua. Huh.
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/kevyesti-savustetut-grillatut-vihann11ekset
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/vuohenjuustosalaatti
http://www.valio.fi/reseptit/kesaporkkanat-nyytissa/ tai http://www.valio.fi/reseptit/munakoisopihvit/(jos juusto ei käy niin sitten ilman juustoa)
vinkkejä myös tuolla http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/200805277693439_l7.shtml
Vierailija kirjoitti:
Hummus, tahini, falafel, tofu, palsternakka, halloumi.
Ikinä noita maistanutkaan. Ja sitten jos pitäisi yhtäkkiä jollekin alkaa tuollaisia tehdä ruuaksi. Joo.
Eikö mökillä kannattaisi kokeilla tehdä ruokaa yhdessä? Kysyt vaikka mitä raaka-aineita hankit ja kerrot että tarvitset valmistamisessa apua ja opastusta kun et ole aiemmin tehnyt.
Kasvissyöjät saa tuoda omat eväänsä niin ei tarvi kitistä. Ei jaksa niitä hämäriä ituja ja tofuja. Mitä se tofu oikeastaan on? Muovailuvahaa? Ainakin sitä se muistuttaa, maultakin. Oranssi kasvismakkara grillissä naurattaa vieläkin. Pitihän sitä maistaa, järkytys lähenteli paskahalvausta. Hirveän makuista, hyi saatana.
Grillikylkeä, kyljyksiä, loimutettua tai savustettua kalaa. Foliossa valkosipuli tai grillimaustettuja perunoita. Uudet perunat toimii aina. Riittävästi juomia on kaiken a ja o, välissä l ja k.
Vierailija kirjoitti:
No mikä siinä on niin kamalaa että syö lihakeitosta vain ne perunat ja muut vihannekset mitä keitossa on ja jättää lihapalat ottamatta. Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa. En halua tehdä elämästäni niin mustavalkoista etten voisi tällälailla syödä kun se ei ole jokapäiväistä vaan joku satunnainen anoppilakeikka. Tuskin sielläkään ihan joka kerta sitä samaa lihakeittoa tarjotaan. Terveisin kasvissyöjä.
Olisit voinut allekirjoittaa viestisi että "terveisin satunnainen kasvissyöjä".
Onpas taas vaikeeta. Miten ois kasvisvartaat, grillattu maissi, uusia perunoita ja salaatti. Ei tarvi olla tuon ihmeempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siinä on niin kamalaa että syö lihakeitosta vain ne perunat ja muut vihannekset mitä keitossa on ja jättää lihapalat ottamatta. Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa. En halua tehdä elämästäni niin mustavalkoista etten voisi tällälailla syödä kun se ei ole jokapäiväistä vaan joku satunnainen anoppilakeikka. Tuskin sielläkään ihan joka kerta sitä samaa lihakeittoa tarjotaan. Terveisin kasvissyöjä.
Olisit voinut allekirjoittaa viestisi että "terveisin satunnainen kasvissyöjä".
Sekö tekee kasvissyönnistä satunnaista että muuten syö pelkkää kasvisruokaa, mutta anoppilassa syö kerran vuodessa lihakeittoa sillä lailla että jättää lihapalat ottamatta ja syö pelkkää kasvista? Noh, omasta ja muiden elämästä voi tehdä vaikeaa niin monella tavalla.
Nykyaan on niin monia ns. lihankorvikkeita myytavana, ettei pitaisi olla niin vaikeaa, ellet ihan perakylan Siwasta joudu ostamaan. Ja niiden grillaamisessa menee vain muutama minuutti, koska kyseessa ei ole oikea liha. Onhan se vahan outoa, jos tama henkilo on kutsuttu illanviettoon, ja joutuisi ainoana ostamaan itselleen syotavat. Jos koet asian niin vaikeana, niin jata kutsumatta. Itse kylla toisin omat grillattavat
Vierailija kirjoitti:
Grillattu maissi
Grillatut ananakset
Täytettyjä suippupaprikoita
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
Kasvisvartaita
jotain suomiruokaakin juhannuksena kiitos
Jos sulla on iso muurikka, niin siinä tulee grillissä tosi hyvä wokki kun heittää kaikenlaisia kasviksia ja esim. keittää kaveriksi perunat tai pilkkoo ne wokin joukkoon. Tässähän voi käyttää mielikuvitusta mitä sinne heittää. Siitä voi ottaa kaikki ja lihansyöjille voi erikseen paistaa makkaroita tai pihvejä. Lisäksi voi tehdä tietysti salaattia jne. Tiedän että monet kasvissyöjät valittaa jos ei ole proteiinipitoista sapuskaa lisukkeiden kanssa, mutta kerta vieraasi sanoi ettei mitään erikoista tarvitse häntä varten, niin riittänee pannullinen kasviksia. Jos ei niin avatkoon suunsa etukäteen.
Ihmeellisen moni suhtautuu kasvisruokaan erikoisruokavaliona siinä mielessä, että kasvisruoka on jotain ihmeellistä, erikoista ja hankalasti isolla numerolla vain kasvissyöjille valmistettavaa. Ja että sen valmistaminen on vain yksi riesa. Ihan hyvin voisi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon, jota olisi niin paljon että siitä riittäisi koko porukalle. Mutta ei, kun joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillattu maissi
Grillatut ananakset
Täytettyjä suippupaprikoita
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
KasvisvartaitaSanokaa nyt kasvissyöjät, onko ok korvata savustettu lohi grillatulla ananaksella? Entä illalla ribsit grillatulla maissilla. Jotenkin nämä tuntuu tylsiltä ja kiusanteolta kasvissyöjää kohtaan.
Jos mut erikseen kutsutaan jonnekin fiinimpään tilaisuuteen syömään (etenkin perheenjäsenten tai hyvien kavereiden kanssa) ja mä saan grillattua ananasta, kun muut vetää lohimedalgonkeja, niin saattaa se hiukan sisimmässä nyrhästä. Jos taas menen jonnekin kyläilemään etenkin pidemmäksi aikaa, niin tosi mielelläni haluan tuoda omat jutut mukana, etten ketään rasita. Yleensä oon huomannu, että Suomessa on tosi vaikea koittaa tuoda omia eväitä jopa väkisin. Hyvänä esimerkkinä avomiehen vanhemmat, jotka ehdottomasti haluavat tehdä ja tarjota ruuat, mutta sitten siinä mun safkassa onkin pekonia, jota tietysti pahoitellaan sen koko ruokailun ajan, kun mä koitan nolona puhua mistä tahansa muusta :D
Mun mielestä on tosi ok kertoa, ettei osaa vaikkapa laittaa kasvisruokaa, ja sanoa suoraan, että voitko tuoda omat eväät sillä meillä on sitten tarjolla näitä lisukkeita (esim vain perunaa). Voi kanssa kertoa, millaiset kokkaustilat. Se olisi minulle paljon ihanampaa, kun ei tarvitsisi kenenkään hermoilla mun syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen moni suhtautuu kasvisruokaan erikoisruokavaliona siinä mielessä, että kasvisruoka on jotain ihmeellistä, erikoista ja hankalasti isolla numerolla vain kasvissyöjille valmistettavaa. Ja että sen valmistaminen on vain yksi riesa. Ihan hyvin voisi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon, jota olisi niin paljon että siitä riittäisi koko porukalle. Mutta ei, kun joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!
Tuossa sun tekstissä oli pari hyvää kohtaa jotka vois poimia.
"sen valmistaminen on vain yksi riesa."
Niin on.
"joka ruuassa nyt vaan on oltava sitä lihaa tai vähintään nyt kalaa!"
No ehdottomasti! Salaatti siihen sitten hyvä lisä ja jos jollekin ei liha kelpaa niin syököön sitten pelkkää salaattia.
Laasukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on.
No ehdottomasti! Salaatti siihen sitten hyvä lisä ja jos jollekin ei liha kelpaa niin syököön sitten pelkkää salaattia.
Ihan sivumennen: kasvikset ei ole lisä vaan yli puolet ravinnosta kuuluu olla kasviksia. Lihasta saa keho hyödyn vain 100g/ateria, koska esim enempää proteiinia ei imeydy.
Tv sekasyöjä
Laasukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on.
Hyvää suolistosyöpää sinulle ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän sinulla on pari kuukautta aikaa opetella vegeruokien tekoa!
Aikamoista, jos itää pari kk valmistautua johonkin vierailuun ihan itse vaitun ruokavalion vuoksi.
Minusta jo joidenkin falafel-pullien tekeminen kaiken muun lisäksi on aikamoinen lisätyö, etenkin mökkiolosuhteissa.
Falafeleihinhan tarvitsee vain kikherneitä, sipulia, mausteita ja sitkoksi esim. korppujauhoja. Todella helppoja ja nopeita valmistaa.
Kikherneitä? Linssejä? Herne- tai härkäpapurouhe? Soija- ja soijapapuhiutaleet, herneproteiinirouhe?
Pakastealtaasta saa valmiiksi leivitettyjä soijasuikaleita, -pyöryköitä yms. Pakastefalafelit on vähän kökköjä, mutta eiköhän ne menettele, jos on kunnon salaattia ja kastiketta. Kaupasta saa myös valmiita jauheseoksia falafeliä tai kasvispihvejä varten, mutta se on ehkä vähän turhan työlästä yhden syöjän vuoksi.
Grilliin folion sisään kesäkurpitsaa ja koskenlaskijaa, herkkusieniä tuorejuusto täytteellä, kasvisvartaita johon porkkanaa, paprikaa, munakoisoa, halloumijuustoa. Sitten vaikka kasvispihvi porkkanaraasteesta ja perunaraasteesta tai sitten ostat muutaman valmispihvin. Nekin ihan ok kun joudut muutenkin näkemään lisävaivaa :)