Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin laskenu paljonko menee työmatkoihin rahaa kuukaudessa ja pyytäny puolet siitä. Jos siis joka päivä hän olis samalla kyydillä ollu.
Kaikille kyllä kelpaa ilmainen kyyti mutta maksu ei kiinnosta. olen kyydinnyt aikoinaan työ"kavereita" ja ei enää ikinä. Kiva olla aamulla töistä myöhässä odoteltuaan tk oven edessä 10min. Tietty sama iltapäivällä töistä lähtiessä. Jos lähdettävä asioille kesken päivän hirveä selittely ym. tämä kaikki ja paljon muuta "kivaa" pitäs tehdä muutamalla eurolla kuukaudessa? Kokeilkaa itse..
Jokainen järjestää ja maksaa itse omat työmatkansa. Kimppakyydit on hyväksikäyttöä. En ikinä kuskaa ketään. Elän ja liikun oman aikatauluni mukaan omalla autollani.
Jos julkisilla matkailu ei maistu, niin ainahan voi ostaa oman auton ja alkaa kyyditä muita.
Minäkin kuskasin naisporukkaa harrastuksiin vuosikaudet. Kukaan ei ehdottanut mitään korvausta, yhtenä jouluna viisi vuotta sitten sain tosin viinipullon.
Hei kimppakyytiläiset, AINA pitää tarjota osallistumista bensakuluihin.
Auton pitäminen on kallista, samoin odotella, hakea ja kuskata kotiovilleen näitä kyydittäviä. Ihmiset odottavat ilmaista taksipalvelua ystäviltään.
Muistakaa ilmoitella saamanne kimppakyytirahat verotuksessa tai pitäkää kyyditettävä tyytyväisenä nyt ja tulevaisuudessa. Noista kertyy pidempiaikaisissa järjestelyissä helposti sellaisia summia, että vittuuntuneen kyyditettävän ilmoituksesta tulee ikäviä seurauksia, jos saadut massit on jäänyt verokarhulle ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuskailisi ilmaiseksi työkaveria joka päivä ja jatkuvasti, niin kuin joku tuolla edellä sanoo tekevänsä, on tieytysti ihan jalo teko, ei siinä mitään.
Vaan onko tullut mieleen, että tuo kyytiläinen voi verotukseensa laittaa ikään kuin kulkisi omalla autollaan ja saa näin ollen ilmaisen työmatkan päälle vielä veronpalautuksia matkakuluista?
Että ihan hyvä diilihän tuo on ☺
Paitsi, että se helsingin sisäinen kuukausilippu jää alle omavastuun, eli kyytiläiseni ei hyödy siitä mitenkään vaikka merkitsisi verotukseensa olemattomat lippunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuskailisi ilmaiseksi työkaveria joka päivä ja jatkuvasti, niin kuin joku tuolla edellä sanoo tekevänsä, on tieytysti ihan jalo teko, ei siinä mitään.
Vaan onko tullut mieleen, että tuo kyytiläinen voi verotukseensa laittaa ikään kuin kulkisi omalla autollaan ja saa näin ollen ilmaisen työmatkan päälle vielä veronpalautuksia matkakuluista?
Että ihan hyvä diilihän tuo on ☺Ellei kyytiläisellä ole omaa autoa ja noin tekee, pidän sitä aika outona jos ei verovirastossa vaivauduta edes tarkistamaan että onko matkakorvausten hakijalla omaa autoa.
Miksi ihmeessä tarkistaisivat sellaista? Meinaatko että niillä ei ole parempaa tekemistä kuin stalkata Möttöskän veroilmoitusta että yrittääkö se nyt kusettaa satasen palautukset.
Miksi eivät tarkastaisi jotain jonka voi triviaalisti tarkastaa ilman manuaalista työtä? Rekisterien luvatussa maassa tietojen koneellinen käsittely alkaa olemaan arkipäivää myös verohallinnossa. Siinä ei paljon työmäärä kasva, kun koneen algoritmit säädetään kertomaan sopivan suuruisista tai pitkäaikaisista epäjohdonmukaisuuksista veroilmoituksissa.
Kyllähän pysyvistä kimppakyytijärjestelyistä vaivaakin on. Aikataulujen satuttamiset, pienetkin kieppaukset matkan varrella, muutokset jne. Että voiko sitten ex tempore kotimatkalla kiepatakaan hoitamaan asioita jne. Ilman muuta korvaus, jos pysyvä järjestely.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ilmoitella saamanne kimppakyytirahat verotuksessa tai pitäkää kyyditettävä tyytyväisenä nyt ja tulevaisuudessa. Noista kertyy pidempiaikaisissa järjestelyissä helposti sellaisia summia, että vittuuntuneen kyyditettävän ilmoituksesta tulee ikäviä seurauksia, jos saadut massit on jäänyt verokarhulle ilmoittamatta.
Tai jättäkää ottamatta kyytiin. Siihenhän tämä johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolle tielle lähtee, niin kannattaa itsekin ilmoittaa verotuksessa vain todelliset matkakulut.
Vierailija kirjoitti:
Provolta vaikuttaa, mutta vastataan tähän silti. Enkä jaksanut lukea kuin parit ensimmäiset sivut, joten en osaa sanoa mitä tässä välissä on keskusteltu. Tämä kyseinen kuskin ajatustapa vaan jaksaa ihmisissä ihan yleisestikin ihmetyttää, vaikka tästä tilanteesta en nyt tiedä taustoja sen kummemmin!
Mutta, sä siis haluat saada katetta autoon ja auton ylläpitoon (sis. bensakulut) liittyvien kulujen päälle koska vaiva(?).. Kuitenkin, jos työmatka on paria kilometriä pidempi, niin kyllähän sinäkin säästät, vaikka bensa- ja muut kulut jaettaisiin työmatkalaisten välillä suoraan ilman mitään ”vaivanpalkkaa”. Kaikki ymmärtää, että välillä tulee poikkeuksia ja silloin kimppakyyti ei käy.
Itse mietin, et onko sulla pyrkimys vaan maksimoida oma hyöty? Tää kyseinen ajatustapa kertoo luonteesta enemmän kuin uskotkaan..
Ei jatkoon.
Kyse ei ole rahasta vaan omasta ajasta, itsenäisyydestä ja yksityisyydestä.
Voin kuvitella että nämä "maksan puolet bensoista" -kimppakyytiä haluavat lokit on vielä niitä ihmisiä, jotka koko matkan kailottaisivat omia asioitaan kovaan ääneen.
Niiltä pitäisi laskuttaa paitsi taksihinnaston mukaan, myös 75/ tunti terapiasta.
Miten vaikea toisten on ymmärtää että jotkut meistä tarvitsevat omaa aikaa? Itse kuljen bussilla, ja yltiöekstrovertit työkaverit haluaisi välttämättä kyytsätä minua kotiin ymmärtämättä että 30 minuuttia bussissa hiljaa itsekseni on minulle lepoa, 10 minuuttia jonkun toisen auton etupenkillä on silkkaa kärsimystä.
Kun moni tuntuu ajattelevan, että kun suunta on sama ni samalla vaivalla pääsee kyydissä. Sittenhän vois ajatella että kaikki olis ilmaista mikä itselleen tarpeetonta. Jos joku ostais ison karkkipussin eikä jaksais niitä syödä niin moniko jakaisi niitä ilmatteeksi. Tai jos samalla hinnalla sais 2 tuotetta, niin antaisitko ilmaiseksi sen toiselle. Tai pyytäisitkö työkaverisi saunomaan, kun samallahan siinä saunois toinenkin. Ja samallahan se työkaverisi voisi viikkoisin asua luonasi, kun eihän se mitään kuluta, vai? Noh mut pointti on se, että miksi pitäisi ilmaiseksi antaa edes sitä kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi niin moni on sitä mieltä, että pelkkä puolet bensarahasta olisi riittävä korvaus. Jos työkaveri tulisi kaikki matkat minun kyydilläni, tarkoittaisi se myös sitä, etten minä voisi koskaan mennä bussilla, että sitoutuisin käytännössä taksikuskiksi ja siihen, että ylläpidän ja huollan autoani häntä varten.
Olen laskenut oman ajamiseni vuosikulut (pääasiassa vain työmatkoja, käyn kaupassakin työmatkan varrella olevassa kaupassa). Kun lasken verot, vakuutukset ja bensat, maksan autostani ja sen käytöstä 350 euroa/kk. Tuosta noin puolet on bensakuluja ja loput vakuutukset ja verot. Jos siis kollegani käyttäisi autoa käytännössä aivan yhtä paljon kuin minä ja lisäksi minä vastaan myös huolloista, turvallisista renkaista ja niiden vaihdoista, niin katsoisin kyllä, että hänen pitäisi osallistua myös noihin peruskuluihin. Pyytäisin siis 150 euroa matkoista kuukaudessa (mikä muuten olisi melkein bensakulujen koko hinta).
Millä tavalla on reilua, että maksaisin kollegani puolesta nuo muut maksut ja käytämme saman verran autoa? Yhtä hyvin voisin minäkin myydä autoni, käyttää bussia ja pummata kyytiä joltain kollegalta. Syy, miksi käytän autoa, on työmatkaan käytetyn ajan lyheneminen puolella ja sen saman edun saisi siis tämä kyytipummi, joka ehkä maksaisi sen 50 euroa/kk ( en tiedä mitä bussilippu maksaa mutta eikö joku ehdottanut jotain tuollaista), vaikka bensoihin menisi jo yli kolminkertainen summa. Se, että käyttäisin autoa joka tapauksessa ei ole hyvä perustelu, koska auton käyttäkustannukset ovat niin suuret, että olen miettinyt auton myymistä. Lisäksi käytän bussia satunnaisesti, jos jatkan työpaikaltani esim. Helsinkiin (pysäköintiongelmat) ja kollegan kyydittelyn takia myös nämä reissut jäisivät.
Onko niin, että ihmiset eivät tiedä auton ylläpitokustannuksia vai tosiaanko täällä ollaan sitä mieltä, että omistaja vastaa niistä ja kyytiläinen voi jollain bussilipun hinnalla matkustaa mukavasti, nopeasti ja vaivattomasti? Ja vain, koska saahan se kuskaaja sentään edes jotain hyvitystä, vähän niin kuin luu koiralle, jotta jaksaa olla uskollinen ja kiltti kuskaaja...
Mites sitten muut asiat? Voinko vaatia kampaajaystävääni leikkelemään ja värjäämään minun hiukseni peruutetulla ajalla, jos ostan itse värin ja tuon omat sakset? Eihän hän saisi tuolta ajalta mitään korvausta, laitteet ja varusteet ovat valmiina, joten siinähän sivussa hän voi hoidella minunkin hiukseni, kun onhan hänellä sentään seuraa ja minä toki maksan ne värit ihan itse. Kokonaan. Ja jos se siitä on kiinni, niin voin maksaa föönaamiseen käytetyn sähkön. Enkö olekin kiltti?
Ihme tyyppi olet, myy vaan suosiolla se autosi, näyttää todella rassaavan sua!
Ei mun mielestä työmatkakyytiläisen tarvi maksaa puolia koko auton kuluista, kun hän ei tosiaan omista sitä autoa eikä hänellä ole sitä vapautta käyttää autoa mikä omistajalla on kaiken muun ajan. Puolet bensakuluista on järkevä.
Ei ollut koko auton kulut. Tuohon 150 euroon en ottanut huomioon auton huoltoa, pesuja, renkaidenvaihtoa ja pysäköintimaksuja, en myöskään sen lämmitystä, lumitöiden tekoa, ikkunanpesunestettä jne. Vuositasolla näistäkin tulee melkoinen kasa euroja. Olin kuitenkin sitä mieltä, että ns. kiinteät kulut (verot, vakuutus) ovat sellaisia, johon säännöllinen kyytiläinen voisi ottaa osaa. Toisin sanoen puolet bensakuluista ei ole mielestäni riittävä korvaus, kun autosta on tuplasti saman verran kuluja kuukaudessa. En myöskään ole valmis ottamaan säännöllistä kyytiläistä jo ihan siksi, etten ole valmis rajoittamaan omaa vapauttani valita, mihin aikaan menen töihin ja mihin aikaan lähden. Älä siis huoli, en ole riistämässä ketään autollani.
Meillekin tuli tänä keväänä töihin sijaiseksi tällainen lokkeilija täti. Meillä on pitkä työmatka (90 km) suuntaansa eli bensakulut ovat oikeasti suuret ja auton arvo laskee huimasti näillä kilometreillä eli ilmaiseksi tai edes puoli-ilmaiseksi emme ketään ala töihin kuskaamaan. Meillä on kyytiringissä useita ihmisiä ja kaksi eri lähtöaikaa aamulla eli voi päättää haluaako mennä aikaisemmaksi vai myöhemmäksi. Tämän rouvan mies oli sitten ollut sitä mieltä että heidän uuteen autoon tulee liikaa kilometrejä ja arvo laskee joten rouvansa voisi siis vain kulkea muiden kyydissä. Täti suuttui kun hänelle kerrottiin, että jos ei aja omaa osaansa niin hänen maksettava tietty summa per päivä. Summa on laskettu niin että on halvempi kuin bussi mutta ihan pelkillä bensakuluilla ei kyytiin pääse niin että voi seisottaa omaa autoa pihassaan samalla kun muiden autojen arvo laskee. En ymmärrä mistä näitä lokkeilijoita oikein tulee. Oikein olivat miehen kanssa suunnitelleet että pääsee ilmaiseksi töihin noin pitkän matkan joka päivä. Ja sitten kiukuttelut kun ei onnistu. Nyt on sitten ollut sairaslomalla kun ei saanut tahtoaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos julkisilla matkailu ei maistu, niin ainahan voi ostaa oman auton ja alkaa kyyditä muita.
Liian kallista vapaamatkustajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun moni tuntuu ajattelevan, että kun suunta on sama ni samalla vaivalla pääsee kyydissä. Sittenhän vois ajatella että kaikki olis ilmaista mikä itselleen tarpeetonta. Jos joku ostais ison karkkipussin eikä jaksais niitä syödä niin moniko jakaisi niitä ilmatteeksi. Tai jos samalla hinnalla sais 2 tuotetta, niin antaisitko ilmaiseksi sen toiselle. Tai pyytäisitkö työkaverisi saunomaan, kun samallahan siinä saunois toinenkin. Ja samallahan se työkaverisi voisi viikkoisin asua luonasi, kun eihän se mitään kuluta, vai? Noh mut pointti on se, että miksi pitäisi ilmaiseksi antaa edes sitä kyytiä.
Ja kun se ei edes ole niin että menee samalla vaivalla. Sekä aamuisin että iltapäivisin on kiinni toisen aikatauluissa. Aikataulut on aina sovittava erikseen. Aamulla ei voikaan nukkua pidempään ja mennä myöhemmäksi koska se kyytiläinen odottaa ja iltapäivällä en voi ajaa kaupan ja omien menojeni kautta kotiin koska on vietävä se työkaveri ensin ja tästä tulee minulle useiden kilometrien mutka jos olen itse menossa keskustaan asioille. En myöskään voi lähteä töistä omalla aikataulullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sä siltä pyysit?
Esim. pk-seudulla kertalippuina laskettuna kaverisi joutuisi maksamaan sinulle 128€/kuussa pelkästään työmatkoista, kun kuukausilipun saisi 50€:lla/kk ja sillä saa matkustaa niin paljon kuin sielu sietää.
Helsingin sisäinen lippu maksaa noin 54 €/kk, ja sillä saa matkusta vain Helsingissä, ei koko pääkaupunkiseudulla!
Kuulostat HSL:n mainokselta: "A-seutulaisten lipun hinta kyllä nousee, mutta nyt pääset halvemmalla Vantaalle ja Espooseen!" "Mutta en halua mennä Vantaalle tai Espooseen, haluan vain käydä töissä. A-vyöhykkeellä. Työmatkan hinta nousee." "Mutta nyt pääset Vantaalle ja Espooseen halvemmalla!" Ad infinitum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolle tielle lähtee, niin kannattaa itsekin ilmoittaa verotuksessa vain todelliset matkakulut.
Mitä kuluja sinä sitten ajattelit ilmoittaa, jos et todellisia?
Minä käytän vanhan isäni autoa. Hän ajaa niin harvoin nykyään ja usein kuskaa hänet tarvittaessa.