Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Ei oo ajokorttia eikä saastuttajaa. Kuljen julkisella. Kiitos stadin herrat ja narrit kun on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Vrllä pääsee kauas ja lentokoneella vielä kauemmas.
Työmatkat ovat omaa aikaani, jolloin kernaasti irrottaudun niin työasioista kuin työkavereista.
Joskus kuljen autolla ja kuuntelen samalla radiota tai äänikirjaa. Usein käytän junaa ja luen mielelläni koko matkan - on pieni kauhistus, jos työkaveri änkeää "matkaseuraksi", jolloin oma rento hetki on mennyttä ja on otettava kantaa työasioihin tai mihin tahansa.
Kun työhön kuuluu olla sosiaalinen koko päivän ja on huolehdittava asiakkaista ja tehtävä monenmoista yhteistyötä eri ihmisten kanssa, haluan sen oman työmatkani olla rauhassa. Anteeksi nyt kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin kertalippu on 3€, eli kuukaudessa kertalippuihin menisi 120€! Kuukausikortti on 44€.
Eli jos oot yli 100€ pyytänyt vaikka matka on ihan sama niin on kyllä aika törkee hinta. Tolla hinnalla voisit hakea kotoa asti.
Olethan ymmärtänyt, ettei työkaveri ole ostanut autoaan kuskatakseen sinua bussilipun hinnalla ovelta ovelle?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi niin moni on sitä mieltä, että pelkkä puolet bensarahasta olisi riittävä korvaus. Jos työkaveri tulisi kaikki matkat minun kyydilläni, tarkoittaisi se myös sitä, etten minä voisi koskaan mennä bussilla, että sitoutuisin käytännössä taksikuskiksi ja siihen, että ylläpidän ja huollan autoani häntä varten.
Olen laskenut oman ajamiseni vuosikulut (pääasiassa vain työmatkoja, käyn kaupassakin työmatkan varrella olevassa kaupassa). Kun lasken verot, vakuutukset ja bensat, maksan autostani ja sen käytöstä 350 euroa/kk. Tuosta noin puolet on bensakuluja ja loput vakuutukset ja verot. Jos siis kollegani käyttäisi autoa käytännössä aivan yhtä paljon kuin minä ja lisäksi minä vastaan myös huolloista, turvallisista renkaista ja niiden vaihdoista, niin katsoisin kyllä, että hänen pitäisi osallistua myös noihin peruskuluihin. Pyytäisin siis 150 euroa matkoista kuukaudessa (mikä muuten olisi melkein bensakulujen koko hinta).
Millä tavalla on reilua, että maksaisin kollegani puolesta nuo muut maksut ja käytämme saman verran autoa? Yhtä hyvin voisin minäkin myydä autoni, käyttää bussia ja pummata kyytiä joltain kollegalta. Syy, miksi käytän autoa, on työmatkaan käytetyn ajan lyheneminen puolella ja sen saman edun saisi siis tämä kyytipummi, joka ehkä maksaisi sen 50 euroa/kk ( en tiedä mitä bussilippu maksaa mutta eikö joku ehdottanut jotain tuollaista), vaikka bensoihin menisi jo yli kolminkertainen summa. Se, että käyttäisin autoa joka tapauksessa ei ole hyvä perustelu, koska auton käyttäkustannukset ovat niin suuret, että olen miettinyt auton myymistä. Lisäksi käytän bussia satunnaisesti, jos jatkan työpaikaltani esim. Helsinkiin (pysäköintiongelmat) ja kollegan kyydittelyn takia myös nämä reissut jäisivät.
Onko niin, että ihmiset eivät tiedä auton ylläpitokustannuksia vai tosiaanko täällä ollaan sitä mieltä, että omistaja vastaa niistä ja kyytiläinen voi jollain bussilipun hinnalla matkustaa mukavasti, nopeasti ja vaivattomasti? Ja vain, koska saahan se kuskaaja sentään edes jotain hyvitystä, vähän niin kuin luu koiralle, jotta jaksaa olla uskollinen ja kiltti kuskaaja...
Mites sitten muut asiat? Voinko vaatia kampaajaystävääni leikkelemään ja värjäämään minun hiukseni peruutetulla ajalla, jos ostan itse värin ja tuon omat sakset? Eihän hän saisi tuolta ajalta mitään korvausta, laitteet ja varusteet ovat valmiina, joten siinähän sivussa hän voi hoidella minunkin hiukseni, kun onhan hänellä sentään seuraa ja minä toki maksan ne värit ihan itse. Kokonaan. Ja jos se siitä on kiinni, niin voin maksaa föönaamiseen käytetyn sähkön. Enkö olekin kiltti?
Ihme tyyppi olet, myy vaan suosiolla se autosi, näyttää todella rassaavan sua!
Ei mun mielestä työmatkakyytiläisen tarvi maksaa puolia koko auton kuluista, kun hän ei tosiaan omista sitä autoa eikä hänellä ole sitä vapautta käyttää autoa mikä omistajalla on kaiken muun ajan. Puolet bensakuluista on järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä. Aivan jäätäviä summia ihmiset pyytää kimppakyytiläisiltä. Mä voisin itse maksaa puolet tankillisesta, en mitään 150 euroa, oikeasti :D Mikä teitä vaivaa?
Jos bussilipun kuukausihinta on 50 euroa, tehän kolminkertaistatte bussilipun hinnan. Eihän kimppakyytiläisen tarkoitus ole maksaa teidän autojenne vakuutuskuluja, vaan osallistua bensakuluihin siltä matkalta minkä on kyydissä.
Ihme porukkaa te naiset olette.
Puolet bensakuluista ei korvaa sitä rasitetta minkä kyydissä istuva aiheuttaa.
Kukaan ei taidakaan sua pakottaa ketään kuskaamaan? Jos ei natsaa oman luonteesi kanssa, älä ihmeessä suostu (ja ole sitten piiloagressiivinen pääsi sisällä katkera kyytiläiselle tiuskiva rienaaja).
Musta on kiva saada seuraa, tykkään olla avuksi, kyyditettäväni on kiva tyyppi joka tekisi varmasti tällaisen "palveluksen" mulle takaisin, jos omistaisi auton. Ja maksaa siis puolet bensoista. Ei ongelmia, kun ei niitä tee.
Jotenkin naurattaa tää nykymaailma, kun kaikesta tehdään jotain helkutin liiketoimintaa. Itse olen kuskannut työkaveria lähemmäs 10 vuotta, kun asuu melkein naapurissa. Kävelee meidän parkkipaikalle joka aamu. Työmatka noin 10km. Ei ikinä ole tulkut mitään mieleen pyytää. Joskus alussa tarjosi rahaa, mutta en sitä halunnut. Menisin kuitenkin autolla duuniin.
Säästäähän kaveri 50€/kk tällä järjestelyllä, kun ei tarvitse helsigin kk lippua ostaa. Ehkä voisin puolet todellisista bensoista pyytää, mutta en koe sitä tarpeelliseksi. Siis: 20x2x10km ja kulutus n. 10l/100km, eli kuukaudessa hinnaksi tulee noin 40 litraa, josta voisin 20 litran osuuden pyytää. Ei maksa mielestäni vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä. Aivan jäätäviä summia ihmiset pyytää kimppakyytiläisiltä. Mä voisin itse maksaa puolet tankillisesta, en mitään 150 euroa, oikeasti :D Mikä teitä vaivaa?
Jos bussilipun kuukausihinta on 50 euroa, tehän kolminkertaistatte bussilipun hinnan. Eihän kimppakyytiläisen tarkoitus ole maksaa teidän autojenne vakuutuskuluja, vaan osallistua bensakuluihin siltä matkalta minkä on kyydissä.
Ihme porukkaa te naiset olette.
Puolet bensakuluista ei korvaa sitä rasitetta minkä kyydissä istuva aiheuttaa.
Kukaan ei taidakaan sua pakottaa ketään kuskaamaan? Jos ei natsaa oman luonteesi kanssa, älä ihmeessä suostu (ja ole sitten piiloagressiivinen pääsi sisällä katkera kyytiläiselle tiuskiva rienaaja).
Musta on kiva saada seuraa, tykkään olla avuksi, kyyditettäväni on kiva tyyppi joka tekisi varmasti tällaisen "palveluksen" mulle takaisin, jos omistaisi auton. Ja maksaa siis puolet bensoista. Ei ongelmia, kun ei niitä tee.
Ongelmahan onkin, että autollisia syyllistetään, kun he eivät suostu kuskaamaan muita pikkuhiluilla tai jopa ilmaiseksi. Sanotaan ahneiksi, jos pyydetään, tai ajatellaan pyydettävän, sen verran rahaa että se korvaa todellisen vaivan.
Mun mielestä periaatteessa kyllä pitäisi osallistua kuluihin.
Opiskeluaikoina olin varmasti ainoa, joka maksoi kuljettajalle kyydistä. Muut jättivät ainakin osan maksamatta.
Itse en kuskaa ilmaiseksi enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä periaatteessa kyllä pitäisi osallistua kuluihin.
Opiskeluaikoina olin varmasti ainoa, joka maksoi kuljettajalle kyydistä. Muut jättivät ainakin osan maksamatta.
Itse en kuskaa ilmaiseksi enää ketään.
Me käytiin kerran opiskelijaporukalla autollani yhdessä tapahtumassa, kilometrejä tuli kaikkiaan reilu 300 ja ajoin tietysti koko reissun. Bensakulut jaoin matkan jälkeen neljään osaan (minä + kolme kyydissä ollutta), ajattelin kyllä että he edes pyöristäisivät vähän ylöspäin, mutta sieltä kahdelta tuli tilille sentilleen neljäsosa, yksi fiksu maksoi lähes tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurattaa tää nykymaailma, kun kaikesta tehdään jotain helkutin liiketoimintaa. Itse olen kuskannut työkaveria lähemmäs 10 vuotta, kun asuu melkein naapurissa. Kävelee meidän parkkipaikalle joka aamu. Työmatka noin 10km. Ei ikinä ole tulkut mitään mieleen pyytää. Joskus alussa tarjosi rahaa, mutta en sitä halunnut. Menisin kuitenkin autolla duuniin.
Säästäähän kaveri 50€/kk tällä järjestelyllä, kun ei tarvitse helsigin kk lippua ostaa. Ehkä voisin puolet todellisista bensoista pyytää, mutta en koe sitä tarpeelliseksi. Siis: 20x2x10km ja kulutus n. 10l/100km, eli kuukaudessa hinnaksi tulee noin 40 litraa, josta voisin 20 litran osuuden pyytää. Ei maksa mielestäni vaivaa.
Ihana naapuri - mikä säästö, kun ei ole lainkaa matkakuluja. Toivotaan, että pysyt terveenä ja hengissä, ettei hän putoa korkealta ihan yhtäkkiä. 550€ vuodessa on reilu raha lahjoittaa kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana naapuri - mikä säästö, kun ei ole lainkaa matkakuluja. Toivotaan, että pysyt terveenä ja hengissä, ettei hän putoa korkealta ihan yhtäkkiä. 550€ vuodessa on reilu raha lahjoittaa kenelle tahansa.
Edelleenkin, en mä tässä mielestäni mitään häviä. Menisin autolla kuitenkin. Kai mä voisin sen 30€/kk pyytää, mutta en koe tarpeelliseksi lähtee noin mitätöntä summaa pyytämään. Varsinkaan kun ei mitään vaivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä työmatkakyytiläisen tarvi maksaa puolia koko auton kuluista, kun hän ei tosiaan omista sitä autoa eikä hänellä ole sitä vapautta käyttää autoa mikä omistajalla on kaiken muun ajan. Puolet bensakuluista on järkevä.
Sinä voit minun puolestani kuskata vaikka koko työpaikan väen ihan ilmaiseksi ovelta ovelle, ei ole minulta millään tapaa pois. Minulle järkevä korvaus on taksin hinnaston mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee aina nämä ketjut mieleen, kun katson vaikka jotain elokuvaa ja siinä hyppää liftari jonkun kyytiin ja vielä ihan ilmatteeks. Palstakuskit kun suorittaisivat heti tarkat laskelman paljonko se kyytiläinen nyt kuluttaa heidän polttoainettaan, renkaitaan, auton osia, vakuutuksia ja hermoja matkan aikana ja iskevät laskun käteen.
Kertaliput/sarjaliput tulevat huomattavasti kalliimiksi kuin kk-lippu. Ainakin täällä halvimmat kertaliput sarjana ostettaessa maksaisi itselleni yli 160e ja kk-lippu reilut 80. Yksittäislippuina ostettuna kk tulisi maksamaan 240e. Eli jos olisit laskenut tuosta 240e vähän pyöristellen niin tietenkään en olisi suostunut kimppakyytiin.
Vähennät kai itse työmatkakulut verotuksessa ja sitä kautta saat jo osan bensarahoista takaisin? Kk-lipun hinnalla en itse saisi juuri mitään jos ollenkaan. Siksi kyseisessä tilaanteessa kulkisin itse bussilla kuin että maksaisin yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
10 e/viikko on Ok maksu
Sopii, voitko tulla maanantaina 07:15 hakemaan ja viedään tyttö kouluun samaa matkaa, ei ole iso koukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee aina nämä ketjut mieleen, kun katson vaikka jotain elokuvaa ja siinä hyppää liftari jonkun kyytiin ja vielä ihan ilmatteeks. Palstakuskit kun suorittaisivat heti tarkat laskelman paljonko se kyytiläinen nyt kuluttaa heidän polttoainettaan, renkaitaan, auton osia, vakuutuksia ja hermoja matkan aikana ja iskevät laskun käteen.
Miksi ihmeessä? En vain ota liftaria kyytiin jos en halua tarjota ilmaista kyytiä jollekin tuntemattomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mistään lahjoituksesta ole kyse. Saman verran bensaa kuluisi vaikka yksinään ajelisi. Ja saattaa saada verotuksessa vielä osan takaisin. Lisäksi yhdessä kulkeminen on monessa tapauksessa viihtyisämpää kuin yksinään ajelu.
eri
Vierailija kirjoitti:
Siksi kyseisessä tilaanteessa kulkisin itse bussilla kuin että maksaisin yhtään enempää.
Todellakin kulkisit bussilla.
Meillä päin kertalippu on 3€, eli kuukaudessa kertalippuihin menisi 120€! Kuukausikortti on 44€.
Eli jos oot yli 100€ pyytänyt vaikka matka on ihan sama niin on kyllä aika törkee hinta. Tolla hinnalla voisit hakea kotoa asti.