Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?
Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että maanviljelijä pärjää pienillä tuloilla paremmin kuin yh kaupungissa.
Jos mv esimerkiksi tarvitsee porakonetta hän voi käydä lainaamassa sitä maatilan korjaushallilta (alv O%), yh joutuu ostamaan oman (alv 24%)
Autoja voi korjata maatilan pajalla alvittomilla työkaluilla.
Ruokaa saa ottaa omaan käyttöön alvittomasti niin paljon kuin haluaa eikä tarvi kaupan katettakaan maksaa
Jne
Parturilla tai kampaajalla täytyy olla helpompaa hiusten kanssa voi lainata välineitä ja tuotteita omasta yrityksestä... kaupan kassa saa ostaa monin paikoin tuotteita hieman alennetuin hinnoin... kai se kaupungissa asuva autokorjaaja voi käyttää oman yrityksensä välineitä...
Myös isännän jenkki-öky-avolava on verraton yksityisajoihin ja näitä näkyykin paljon kun voi ostaa suoraan matalouden bruttotuotosta ja samoin mönkijät, moottorikelkat hauskan pitoon. Joo ei jää mitään tuloa käteen ..yhy yhyy.
Moottorikelkan tai mönkijän esim. saa lähinnä ostettua metsätalous käyttöön (toinen voi toki olla porotalous en tiedä kun en poronhoitoalueella asu) eikä siihen vaadita viljelyä että voi olla metsätilallinen eli kaupunkilainenkin saa kyllä hankittua sen moottorikelkan.
Yksityistalouden autonkäytöstä joutuu kyllä pitämään kirjaa tai sitten jos maatalouden matkoja ajetaan yksityisautolla pidetään kirjaa yrityksen kilometreistä ja siitä mihin ne on käytetty (matkankohde ja se miten se liittyy yritystoimintaan).
Ei tarvi pitää kirjaa jos on kaksi autoa, toinen yksityisajoon. Mutta eihän sitä kukaan valvo kummalla ajellaan
Vierailija kirjoitti:
Ensinäkina aloittava viljelijä saan tilan puoli-ilmaiseksi sukupolven vaihdoksen kautta. Usein tilalla on myös merkittävä metsäomaisuus. Valtio maksaa eläkkeen viljelijöille, käytössä kaikki yrityksen veroedut. Työajaksi kun lasketaa tuntipalkkaa (täysin hatusta vedetty luku) lasketaan tietysti koko valveilla olo aika. Röykeyden huippu näiltä usein miljoona omaisuuden omaavilta tilallisilta on että metsät pitäisi vapauttaa kokonaan perintöverosta.
Ensinäkin metsän kiertoaika on vähintään 70 v eli kyse ei millään mittarilla ole mistään liiketoiminnasta. Vaikka tekisi kaiken itse niin ei niitä työpäiviä nyt isonkaan palstan hoito loputtomasti vaadi jollein nyt ole tuhansien hehtaareja. Lisäksi istutuksiin, metsäteihin yms. saa runsaasti tukia. Tarkoitus onkin että nämä maalaisporvarit vapautettaisiin kokonaan verorasituksista.
Metsän myynti verotetaan lisäksi pääomatuloina mikä on erittäin edullista. Siitäkin valitetaan. Kepulainen tilallinen haluaisi valtiolta tukia mutta kaikki tilan tuottama raha pitäisi saada itse. Jos valtion rahoja jaetaan tilallisille niin silloin valtiolla on oikeus myös korjata sijoituksensa hyöty itselleen.
Ja tähän kun muistaa lisätä, että Suomen yksityismetsistä 70% on muiden kuin maanviljelijöiden omistamia, niin on ihan pakko ihmetellä, miksi kaupunkilaiset ruikuttaa, että eläminen on kallista. Niillä on miljardien edestä metsäomaisuutta, jota eivät käytä! Itketään, että ei saa sitä ja tätä tukea, vuosilomaa ei voi enää siirrellä, jos kesken kaiken sairastuu, sähkö maksaa liikaa jne. Samaan aikaan heillä on hulvaton metsäomaisuus, jota ei hyödynnetä.
Kahden työttömän aikuisen ja kahden lapsen helskinkiläisperhe saa työttömyysetuutta ja asumistukea noin 30 000 e/v tekemättä yhtään mitään. Silti kannattaa kadehtia maanviljelijää, joka lypsykarjatilalla saa keskimäärin saman summan tekemällä töitä 7 päivänä viikossa.
Miksi se työtön ei myy metsää, tilastojen mukaan kun sillä sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että maanviljelijä pärjää pienillä tuloilla paremmin kuin yh kaupungissa.
Jos mv esimerkiksi tarvitsee porakonetta hän voi käydä lainaamassa sitä maatilan korjaushallilta (alv O%), yh joutuu ostamaan oman (alv 24%)
Autoja voi korjata maatilan pajalla alvittomilla työkaluilla.
Ruokaa saa ottaa omaan käyttöön alvittomasti niin paljon kuin haluaa eikä tarvi kaupan katettakaan maksaa
Jne
Parturilla tai kampaajalla täytyy olla helpompaa hiusten kanssa voi lainata välineitä ja tuotteita omasta yrityksestä... kaupan kassa saa ostaa monin paikoin tuotteita hieman alennetuin hinnoin... kai se kaupungissa asuva autokorjaaja voi käyttää oman yrityksensä välineitä...
Myös isännän jenkki-öky-avolava on verraton yksityisajoihin ja näitä näkyykin paljon kun voi ostaa suoraan matalouden bruttotuotosta ja samoin mönkijät, moottorikelkat hauskan pitoon. Joo ei jää mitään tuloa käteen ..yhy yhyy.
Moottorikelkan tai mönkijän esim. saa lähinnä ostettua metsätalous käyttöön (toinen voi toki olla porotalous en tiedä kun en poronhoitoalueella asu) eikä siihen vaadita viljelyä että voi olla metsätilallinen eli kaupunkilainenkin saa kyllä hankittua sen moottorikelkan.
Yksityistalouden autonkäytöstä joutuu kyllä pitämään kirjaa tai sitten jos maatalouden matkoja ajetaan yksityisautolla pidetään kirjaa yrityksen kilometreistä ja siitä mihin ne on käytetty (matkankohde ja se miten se liittyy yritystoimintaan).
Ei tarvi pitää kirjaa jos on kaksi autoa, toinen yksityisajoon. Mutta eihän sitä kukaan valvo kummalla ajellaan
Verottaja kyllä haluaa joka vuosi tietää molempien autojen ajetut kilometrit. Sitähän ei voi valvoa, ajanko omalla vai yrityksen autolla tänään 30 km, mutta vuositasolla kilometrien tulee olla balanssissa.
Puhdasta voittoa eli rahunaa jäi viime vuonna 4600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 20 sivun mittainen ketju eikä ole kuin muutama vastaus jossa on ihan selkeästi kerrottu käteen jäävät nettotulot, loput on ympäripyöreää ei tällä elä-mantraa.
Jos oikeasti tulot on jotain muutamia tonneja vuodessa niin millä ihmeellä sitten elätte? Millä maksatte asumisen, kai siitäkin kulut menee vaikka olisi perittykin? Autokin varmaan oltava? Ruoka? Vaatteet? Lapsetkin varmaan harrastaa?
No moni täällä jo ilmoitti,että käy tilan ulkopuolella töissä
Sitä en voi käsittää mikset alota omaa tilanpitoa,jos tämä on niin helvetin hyvää hommaa?!!
Kateellisena huutelet asioista joista et tajua hevonpaskaa.
Ainakaan 30 vuoteen ei kukaan ole perinyt tilaa,koska ensinnäkään siinä ei ole helvetinkään järkeä lahjoittaa,kun perivä maksais valtiolle veroina sen jonka maksaa nyt vanhemmilleen ja toisekseen eikö elämänmtyöstä kuulu jäädä jotain käteen,jos oot laittanut persees likoon 40 vuotta?
Jos jollakin on jotain metsiä niin ne on syöty ajat sitte tässä vuosien aikana,kun kannattavuus on heikentynyt.
Katoitko eilen uutisia joissa kerrotiin ihan faktaa siitä?
Mua kyllä itkettäisi itse olla noin kade ja katkera muita ihmisiä kohtaan..säälin sua.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en voi käsittää mikset alota omaa tilanpitoa,jos tämä on niin helvetin hyvää hommaa?!!
Kateellisena huutelet asioista joista et tajua hevonpaskaa.
Ainakaan 30 vuoteen ei kukaan ole perinyt tilaa,koska ensinnäkään siinä ei ole helvetinkään järkeä lahjoittaa,kun perivä maksais valtiolle veroina sen jonka maksaa nyt vanhemmilleen ja toisekseen eikö elämänmtyöstä kuulu jäädä jotain käteen,jos oot laittanut persees likoon 40 vuotta?
Jos jollakin on jotain metsiä niin ne on syöty ajat sitte tässä vuosien aikana,kun kannattavuus on heikentynyt.
Katoitko eilen uutisia joissa kerrotiin ihan faktaa siitä?
Mua kyllä itkettäisi itse olla noin kade ja katkera muita ihmisiä kohtaan..säälin sua.
Ja sanotaan nyt sekin itsestäänselvyys,että vanhempi polvi maksaa kauppasummasta myyntiveron.
Sekin on ihan outo käsitys ettei me makseta veroja.viime vuonnakin yli 30t€ maksettiin meiltä veroa.
Ja miks sen joka satsaa kaiken työhönsä ilman säännöllisiä vapaita tai sairaslomavapautta pitäis tienata sama ku duunarin?!
Mun mies tekee helvetin paljon enemmän töitä kuin naapurin ukko!!
Metsää on kyllä myynnissä ihan kenelle vain.
Vierailija kirjoitti:
Yli 20 sivun mittainen ketju eikä ole kuin muutama vastaus jossa on ihan selkeästi kerrottu käteen jäävät nettotulot, loput on ympäripyöreää ei tällä elä-mantraa.
Jos oikeasti tulot on jotain muutamia tonneja vuodessa niin millä ihmeellä sitten elätte? Millä maksatte asumisen, kai siitäkin kulut menee vaikka olisi perittykin? Autokin varmaan oltava? Ruoka? Vaatteet? Lapsetkin varmaan harrastaa?
Vaikka olisi perittykin? Kuinka monen kuvittelet perineen eli saaneen ilmaiseksi kaikki, talon, pellot ja metsät, navetat ja koneet ja vielä elukat ja rehut??? Ap:n kysymys oli jo typerä, koska kysyi paljonko on myynti ja tukiaiset, ihan kuin kuluja ei olisi ollenkaan, ja että kuten ne olisi joka vuosi samat? Keneltä yrittäjältä kysytään että paljonko sun myynti ja tukiaiset on, tarkoittaen että mitä sun palkka on? Ja toiseksi, monet maatalousyrittäjät tekevät myös muuta työtä kuin sitä maataloustyötä, erilaista urakointia tai ihan vieraalla päivätyössä, ei se ole niin yksinkertaista vastata, eikä varmaan kovin moni heistä nyt ole täällä olleet vastaamassa, Suomessa on sen verran vähän heikäläisiä enää.
Kyllä maanviljelijä on kurjin olento Suomessa, näin on. Miksi ihmiset pakotetaan tällaiseen orjuuteen meidän päivinämme?
Ei sitä voi näköjään käsittää,että meillä on
työ ja on yksityistalous ja ne on kaksi eri asiaa.
Tuki ei todellakaan jää pyörimään mun käyttötilille.
Ja edellenkään en ole saanut siihen vastausta,että minkä alan ihmiset/ihminen meitä täällä mollaa.vai onko minkään?
Ainakin kaikki muksut ajelee mönkijöillä, mopoilla, moottoripyörillä, autoilla, eri ikävaiheessa. Pihassa pari vuotta vanha John Deere, että näin meitin naapurissa. En ole kade, koska itse tienaamme hyvin. Mies oli protestoimassa vanhalla valtralla, että silleen. Heidän tulotaso näkyy siinäkin ulos päin ja uusi talo rakennettiin muutama vuosi sitten, 320 neliöö, isä, äiti ja 4 lasta, joista kaksi opiskelemassa.vanhimmalle ostettiin pieni yksiö Helsingistä opintoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maanviljelijä on kurjin olento Suomessa, näin on. Miksi ihmiset pakotetaan tällaiseen orjuuteen meidän päivinämme?
Eihän meitä olekaan pakotettu tai ei ainakaan mua.
Mutta miten aattelit taikoa ruokaa tähän maahan ilman maajussia pahan paikan tullen?
Pitääkö kaikkien siivoojienkin ottaa loparit,jos he eivät ole tyytyväisiä palkkaansa?
Jätetään sit vaan siivoamatta ja eletään paskassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki muksut ajelee mönkijöillä, mopoilla, moottoripyörillä, autoilla, eri ikävaiheessa. Pihassa pari vuotta vanha John Deere, että näin meitin naapurissa. En ole kade, koska itse tienaamme hyvin. Mies oli protestoimassa vanhalla valtralla, että silleen. Heidän tulotaso näkyy siinäkin ulos päin ja uusi talo rakennettiin muutama vuosi sitten, 320 neliöö, isä, äiti ja 4 lasta, joista kaksi opiskelemassa.vanhimmalle ostettiin pieni yksiö Helsingistä opintoja varten.
No jos yhdellä menee hyvin niin ei se tarkoita,että kaikilla menee.
Kaikki duunarit on sit vissiin kuolemassa nälkään?
Tähän ketjuun voisi vastata muutkin samalla logiikalla. Olen ope, ja nettotuloni ovat kaksi miljoonaa vuodessa. (Sen verran kaupunki maksaa työpaikalleni). Tietysti yksi miljoona menee koulun tilavuokraan, ja toinen miljoona muiden palkkoihin ja materiakuluihin, minulle jää kolme ja puoli tonnia kuussa, miinus verot. Varmaan enemmän kuin joillekin pientilallisille. Ja vähemmän, kuin hyvin menestyvälle suurtilalliselle.
Vierailija kirjoitti:
En ole kade..:)
Mutta muuten vaan hiekkaa pimpissä?
Mua ei kuule naapurin kamppeet jaksa kiinnostaa..
Maanviljelijän palkkaa on lähes mahdoton laskea, ihan samalla tavalla kuin yrittäjän tai osakkeenomistajan, sillä osa tuloista siirtyy suoraan varallisuuden lisäämiseen tai sen ylläpitoon. Ja siksi on väärin verrata palkansaajan ja maanviljelijän tulotasoa.
Siinä missä palkansaaja verojen jälkeen pistää nettopalkkansa suoraan kulutukseen ja palvelee yritystä vaikka 50v. ei hän siitä huolimatta omista siivuakaan yritystä.
Maanviljelijä, yrittäjät, osakkeenomistajat saattavat nostaa suunnitelmallisesti vain 3€h ja lopulla kartuttaa omaa varallisuuttaan esim. ostamalla koneita ja laitteita, kiinteistöjä jne. jotka huomioidaan verotuksessa vähennyksenä.
Maanviljelijän ja yrittäjän todellinen palkka selviää vasta pitkällä aikajaksolla eli maksetut palkat + vuosien aikana karttuvan omaisuuden myyntiarvo.
Olen kuullut hurjia väitteitä maanviljelijän palkan pienuudesta, mutta siitä huolimatta, he elävät melko normaalia elämää, jopa maksavat auto- ja asumiskulunsa, kun noilla tulotasoilla palkansaajat kuolisivat nälkään, eikä kattoa saisi päänsä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän meitä olekaan pakotettu tai ei ainakaan mua.
Mutta miten aattelit taikoa ruokaa tähän maahan ilman maajussia pahan paikan tullen?
Pitääkö kaikkien siivoojienkin ottaa loparit,jos he eivät ole tyytyväisiä palkkaansa?
Jätetään sit vaan siivoamatta ja eletään paskassa.
Siivooja voi vaihtaa paikkaa tai alaa, niin kuin maanviljelijäkin.
Jos olet kutsumusammatissasi, niin ei kai siitä tarvitse niin paljon rahaa saadakaan.
En lukenut koko ketjua, joten voi olla, että asiaa on käsiteltykin...Mutta minusta jonkinmoinen ongelma on tuottajan ja kuluttajan kohtaamattomuus. Itse olen aika stereotyyppinen kolmekymppinen hyvin tienaava kaupunkilaisnainen ja ostan aina luomua, reilua kauppaa jne. Monta kertaa olen selvittänyt mahdollisuuksia ostaa ruokani suoraan lähialueeni tuottajilta, mutta kun ei vaan onnistu. Ruokapiirejä on 1 ja siihen osallistuminen edellyttää ruokapiirissä työskentelyä säännöllisissä kiertävissä vuoroissa. No ei onnistu, koska minulla on se palkkatyöni (työajat epäsäännölliset) ja harrastuksia. Reko-piiriin liityin Facebookissa. No ei onnistu, koska niitä tuotteita on aikaa hakea 30min kerran viikossa ja olen juuri sen ajan kiinni harrastuksessani. Harrastuspaikastani olisi 5min matka tuohon reko-paikkaan ja se olisi juuri kotimatkani varrella eli varmasi kävisin vähintään joka toinen viikko hakemassa satsin evästä, mutta kun en vaan kertakaikkiaan pääse kun aikaraja on noin tiukka. Tosi huonoa tuuria.
Ei mun ole järkevää lähteä keräilemään tuotteita tiloiltakaan. Ensin 40km tuonne hakemaan kananmunia, sitten 70km toiseen suuntaan hakemaan villalankoja sukkia varten, sitten punajuurta taas kolmannesta paikasta. Ei onnistu, ei kannata, äärettömän epäekologista ja kertakaikkiaan aivan järjetöntä touhua.
Jos täällä kaupungissa olisi paikka, josta ostaa lähialueiden tilojen tuotteita, käyttäsin sitä varmasti. Mutta kun ei ole. Estääkö lainsäädäntö tuollaisen perustamisen? Eli hygieniasäädökset ym? Tai meijerien/muiden ostavien tahojen kanssa tehdyt diilit? Vai onko vaan kannattamatonta? Liikaa vaivaa hyötyyn nähden? Jotta homma toimisi, pitäisi alueen tuottajien kyetä luomaan kunnollinen verkosto jonka sisällä sovittaisiin pelisäännöistä. Ei se riitä, että jostain vajasta saisi ostaa kaalia ja sipulia, valikoimaa pitäisi olla kattavammin, siis kunnon maatilakauppa. (Syntymäpaikkakunnallani landella tällainen on tai ainakin oli vielä muutama vuosi sitten, aivan mahtava aarreaitta!) Enhän minäkään yksineläjänä paljon kuluta, kasviksia ja leipää ja jotain erikoistuotteita ostaisin ja kissoille sisäelimiä jne. Ja moni "tavis" ei tuollaista harkitsisikaan vaan suuntaa sen kummemmin miettimättä rismaan tai sitimarkettiin, eli asiakkaita ei ehkä olisi ihan hirveästi..
Viesti 318 oikein naurattaa tämä rivien välistä loistava kateus :D