Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?
Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on tila jonka pellonvuokrasopimuksista kilpailtiin kuka ne saa. Arvaatteko miksi?
Tiedän maajussin jolla on ainakin yksi renki ja se hakee koko ajan lisää vuokrattavia peltoja.
Ja miksiköhän?
Heillä on 100 000 euron mersu ja jokaisella lapsella oma mönkijä.
Maataloustuet tippuvat joka vuosi tammikuun alussa puhtaana käteen.
Missä maassa tuet maksetaan tammikuussa? Suomessa ei ainakaan viimeiseen 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maatalousyrittäjät eivät perusta omia myllyjä/meijereitä tms? Eihän tuossa liiketoimintamallissa ole mitään järkeä, että 10c maitolitrasta jaa itselle ja loput menee jalostukseen ja kaupalle.
Meijerithän on meillä osuuskuntia eli käytännössä maitotilallisten omistamia. Miksi pienet osuuskunnat sitten ovat yhdistyneet suuremmiksi johtuu kai ennen muuta kustannuksista. Pienen meijerin ei ehkä ole kovin kannattavaa investoida esim. maidon pakkauslinjaa sen vaatimaan teknologiaan. Elintarvikemääräykset vaikuttavat mm. siihen millaisista tiloista vaikkapa maitoa tai muita tuotteita voisi myydä esim. suoraan tilalta.
Suomessa on myös varsin kannattavia ja toimivia yksityismeijereitä, jotka maksavat maidosta enemmän kuin osuusmeijerit.
Luultavasti tiedän meijereiden hinnoittelusta jotakin... en ihan noin suora viivaisesti asiaa ilmaisisi. Toki meillä on yksityisiä meijereitä jotka ovat kannattavia ja moneen niistä maidontuottajalla on mahdollista tuottamansa maitonsa myydä.
Minä ilmaisisin asian niin, että myymällä maidon yksityiselle meijerille ei tarvitse maksaa osuusmaksua osuumeijerille (se voi olla jopa 40 000 e) ja lisäksi saa maidosta paremman hinnan kuin myydessään osuusmeijerille.
Joitakin satasia kuussa ehkä. Joskus menee miinuksellekin. T. maitotilallinen
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmilla nettotulot (siis mitä pystymme maksamaan itsellemme palkkaa tilamme liikevaihdon sisällä) jos jaetaan vuositulo tasaisesti/kk n. 2200e/hlö eli 4400e/kk meidän talous. Lasten hoidosta ei tarvitse maksaa kun menevät tässä sivussa. Aamulla teen 2-3 t töitä, päivän olen lasten kanssa, teen kotitöitä ja ehkä sivussa vähän tilan paperitöitä (maksan laskuja tai tilaan tavaraa, mies hoitaa pääosin muun hallinnon) ja illalla taas teen n. 2t. Tuo on siis 7pvää vkossa (työtunteja tulee n.42-45t/viikko), 2 vkona vuodessa meillä on lomittaja, eli lomailemme itse. Meillä on lampaita, viljeltyä peltoa ja pieni osa tuloista tulee metsästä. Lainoja tilasta n. 250000e, mutta niiden lyhennys hoituu tilan kuluista.
No tässä oli järkevä vastaus! Välillä tuntuu että tahallaan vääristellään sitä miten paljon ja mitä töitä maatilalla tehdään. Ja kyllä mua ärsyttää yleensäkin kun yrittäjät valittavat lähes kaikesta, mutta eivät kuitenkaan rehellisesti voi kertoa palkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä kysymys, itse tunnen useita maajusseja ja aina valitetaan mutta sitten kun kysyy palkoista tai tuloista niin vastaus on aina jotain "juuri ja juuri tällä elää" tai vastaavaa.
Luulitko, että ostajat maksaa niille kuukausittain saman summan tilille? Vai ajattelitko, että se tapahtuu tuilla? Ne on yrittäjiä. Talvella ei korjata satoa myyntiin, joten tulot voi olla alhaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla aika tavallinen verotettava tulo on 25 000 € vuodessa. Jos veroprosentti on 30, niin nettopalkaksi jää 17 500 €.
Meillä on selvästi keskimääräistä suurempi tila ja meidän perheen elanto tulee kokonaan tästä. Ei käydä tilan ulkopuolella töissä eikä tehdä satunnaista enemmän urakointia tai muuta ulkopuolisille.
Mutta tuolla jo elää. Minä olen perhepäivähoitaja, bruttopalkka 1700e kuukaudessa. Teen töitä 40 tuntia viikossa, siitä voi laskea tuntipalkan. Hiljaiseksi vetää ja alan vaihto on mielessä.
Kun sinä kadehdit köyhää pientilallista, niin ota huomioon että on ihmisiä jotka ihmettelevät miten saat noin paljon rahaa siitä että olet vain kotona ja ruokit perheesi kunnan rahoilla. Näin se menee kun ei tiedä toisen arjesta mitään 😈
Näinhän se menee. Väitän kyllä että tiedän jotain maanviljelijän arjesta koska heidän keskellään asun, lapseni ovat heidän lastensa kavereita ja minä hoidan näitä lapsia työkseni. Työtäni teen toistaiseksi vain siksi että saan olla kotona. Hoitolasten ruuat maksaa kunta, tai sen osuuden mitä saa kolmella eurolla per päivä. Jos yli menee niin maksan omista rahoistani, tuosta pienestä palkasta. Maanviljelijän arjesta kertoo paljo se, että tällä kylällä ei kukkaan enää pidä eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmilla nettotulot (siis mitä pystymme maksamaan itsellemme palkkaa tilamme liikevaihdon sisällä) jos jaetaan vuositulo tasaisesti/kk n. 2200e/hlö eli 4400e/kk meidän talous. Lasten hoidosta ei tarvitse maksaa kun menevät tässä sivussa. Aamulla teen 2-3 t töitä, päivän olen lasten kanssa, teen kotitöitä ja ehkä sivussa vähän tilan paperitöitä (maksan laskuja tai tilaan tavaraa, mies hoitaa pääosin muun hallinnon) ja illalla taas teen n. 2t. Tuo on siis 7pvää vkossa (työtunteja tulee n.42-45t/viikko), 2 vkona vuodessa meillä on lomittaja, eli lomailemme itse. Meillä on lampaita, viljeltyä peltoa ja pieni osa tuloista tulee metsästä. Lainoja tilasta n. 250000e, mutta niiden lyhennys hoituu tilan kuluista.
No tässä oli järkevä vastaus! Välillä tuntuu että tahallaan vääristellään sitä miten paljon ja mitä töitä maatilalla tehdään. Ja kyllä mua ärsyttää yleensäkin kun yrittäjät valittavat lähes kaikesta, mutta eivät kuitenkaan rehellisesti voi kertoa palkkaansa.
Millä tavoin vastaus on järkevä?
Siinä kerrottiin selkeästi kuukausitulot ja esim. se että töitä ei tehdä aamusta iltaan ilman taukoja vaan siinä välissä voi viettää vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuet noin 80000 €, myyntitulot noin 350000 €.
Ilmeisesti menot eivät kiinnosta kysyjää ollenkaan.
Ilmiselvästi kiinnostaa koska hän kysyi NETTOtuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on tila jonka pellonvuokrasopimuksista kilpailtiin kuka ne saa. Arvaatteko miksi?
Tiedän maajussin jolla on ainakin yksi renki ja se hakee koko ajan lisää vuokrattavia peltoja.
Ja miksiköhän?
Maataloustuet tippuvat joka vuosi tammikuun alussa puhtaana käteen.Miksi ne vuokrattiin jos niillä saa mersun?
Kerroin että se hakee koko ajan lisää vuokrattavia peltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän?
Maataloustuet tippuvat joka vuosi tammikuun alussa puhtaana käteen.Missä maanvuokra on 0€/hehtaari... jos siis tuista ei tarvitse edes vuokrakuluja vähentää... mitenkäs tuloksesta verojen maksu kierretään?
Sanoinko että se on 0 euroa?
En. Niistä pelloista kilpailtiin kuka saa vuokrata.
Mä en nyt kyllä ymmärrä sun pointtia tässä peltovuokra jutussa.
H
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän?
Maataloustuet tippuvat joka vuosi tammikuun alussa puhtaana käteen.Missä maanvuokra on 0€/hehtaari... jos siis tuista ei tarvitse edes vuokrakuluja vähentää... mitenkäs tuloksesta verojen maksu kierretään?
Sanoinko että se on 0 euroa?
En. Niistä pelloista kilpailtiin kuka saa vuokrata.
Kirjoitit tuista ja että ne tulevat puhtaana käteen. Yksi asia virhe on myöskin se että ne ei suinkaan tule tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
20-22 000 e / v. Eli n. 1666e ja risat kuussa. Perhe elätettävänä, navetasta on lainaa jäljellä, auton omistaa rahoitusyhtiö, eipä puimurikaan oma ole ja yhtä peltoa (12 ha) maksetaan seuraavat 12 vuotta pankille. Ja maidon hinta se vain laskee. Surullista on se, että kuluttajatkaan ei arvosta, sanotaan vain että laittavat ne muutkin yrittäjät lapun luukulle jos ei kannata. Niin, paitsi että muut yrittäjät saavat määrätä tuotteiden hinnan. No sitte vikistään tuista. Noh unohdetaan sit omavaraisuus ja puhdas ruoka ja unohdetaan se fakta että tukia maksetaan ympäri maailman, kun joka maalla on omat haasteensa maanviljelylle (maaperä, ilmasto...) ja halutaan turvata ruoka.
Viime yönä klo 2:02 valot sammutin navetassa, terve vasikka tuli vaikka poikiminen oli vaikeaa. Seitsemäksi menin sinne takaisin. Laitoin radion päälle että kuulen uutisia. sydämessäni palaa toivon liekki, että jonain päivänä ei minua enää halpuutettaisi.
Haluaisin ehdottomasti maksaa koko hinnan suoraan ruuan tuottajalle. Miten se on mahdollista? Inhoan prismoja ja cittareita näitä ahneiden ihmisten kehittämiä ostoshelvettejä joissa juoksutetaan köyhiä seinältä toiselle ja joissa myydään kaikkea krääsää enemmän kun ruokaa. Tehkää viljelijät jotain, yhdistykää ja alkakaa myymään omia tuotteitanne itse. Perustakaa "suomalainen kauppa" ketju josta saa tuoretta lihaa jonka lihamestari leikkaa, vihanneksia lähitiloilta samoin maitoa. Nyt ruoka tulee ties mistä ja seisovat viikko tolkulla suojakaasuun pumpatussa muovilaatikossa Prisman hyllyssä, josta ne ostetaan vasta kun -30% hintalappu on lätkäisty päälle. Harmittaa että ässät ja koot määrää kaikesta, surkeita molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-22 000 e / v. Eli n. 1666e ja risat kuussa. Perhe elätettävänä, navetasta on lainaa jäljellä, auton omistaa rahoitusyhtiö, eipä puimurikaan oma ole ja yhtä peltoa (12 ha) maksetaan seuraavat 12 vuotta pankille. Ja maidon hinta se vain laskee. Surullista on se, että kuluttajatkaan ei arvosta, sanotaan vain että laittavat ne muutkin yrittäjät lapun luukulle jos ei kannata. Niin, paitsi että muut yrittäjät saavat määrätä tuotteiden hinnan. No sitte vikistään tuista. Noh unohdetaan sit omavaraisuus ja puhdas ruoka ja unohdetaan se fakta että tukia maksetaan ympäri maailman, kun joka maalla on omat haasteensa maanviljelylle (maaperä, ilmasto...) ja halutaan turvata ruoka.
Viime yönä klo 2:02 valot sammutin navetassa, terve vasikka tuli vaikka poikiminen oli vaikeaa. Seitsemäksi menin sinne takaisin. Laitoin radion päälle että kuulen uutisia. sydämessäni palaa toivon liekki, että jonain päivänä ei minua enää halpuutettaisi.
Taitaa olla niin kiinni tilan koosta, mitä tila tuottaa ja onko muita ns. Sivu bisneksiä.. mun vanhempien naspurit sai n.puol miljolnaa tukiaisia.. omistaa kymmeniä hehtaaraja peltoja.. on liha karjatuontanto, metsä/joulukuusi bisnestä hiekkakuppa ja polttopuu.. omistavat puolet pitästä ovat kunnan melkein rikkaimpia muiden maanviljeliöiden tapaa.. isothan vaan nykyään menestyy...
Mkks on niin että sitä enemmän tukiaisia mitä isompi tila?? Tuotyosampi?
Oletko juovuksissa? Hiekkakuppa??
Noin 230 000 e vuodessa. Ei onnistuisi muuten, mutta myyn kaupunkilaisille viherhiiperöille ja ituhipeille "lähiruokaa"ja vielä "luomutuotantona". Kaikki menee myyntiin vaikka laatu ei kelpaisi edes rehuksi.
Maanviljelijät on hyviä tyyppejä. Ne on jotenkin kaikista eniten omistautuneita tähän maahan.
illi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ehdottomasti maksaa koko hinnan suoraan ruuan tuottajalle. Miten se on mahdollista? Inhoan prismoja ja cittareita näitä ahneiden ihmisten kehittämiä ostoshelvettejä joissa juoksutetaan köyhiä seinältä toiselle ja joissa myydään kaikkea krääsää enemmän kun ruokaa. Tehkää viljelijät jotain, yhdistykää ja alkakaa myymään omia tuotteitanne itse. Perustakaa "suomalainen kauppa" ketju josta saa tuoretta lihaa jonka lihamestari leikkaa, vihanneksia lähitiloilta samoin maitoa. Nyt ruoka tulee ties mistä ja seisovat viikko tolkulla suojakaasuun pumpatussa muovilaatikossa Prisman hyllyssä, josta ne ostetaan vasta kun -30% hintalappu on lätkäisty päälle. Harmittaa että ässät ja koot määrää kaikesta, surkeita molemmat.
Minuakin on alkanut suomalainen ruoka kiinnostamaan. En ole edes mikään ituhippu mutta se nyt vaan tuntuu tyhmältä, että tuottaja saa noin pienen korvauksen ja joku prisma tienaa kuitenkin. Tähän mennessä olen ostanut vain torilta suoraan perunoita ja muita juureksia tuottajilta. Mutta pitää alkaa etsimään, jos lähistöltä löytyisi jotain OIKEITA kotileipomoita jne.
Kyllä se sama ongelma on asenteessa muitakin yrittäjiä kohtaan. Aika moni mieltää yrittäjälle maksamansa summan tuntipalkaksi. Saatetaan jopa työntekijän töistä veloitettava summa ajatella työntekijän saamaksi palkkioksi. On ihan järkyttävää, miten moni ei ollenkaan ajattele yritystoiminnasta olevan kuluja. Osa kuvittelee, että kun niitä kerran voi vähentää verotuksessa, eihän ne silloin mitään maksa. Kyllä olisi verotusasioissa porukalle koulutettavaa ja paljon.
No muuta maalle,kyllä tänne mahtuu:)