Miehen sisko yrittää saada kaikki lastenvaatteemme ja tarvikkeemme ilmaiseksi itselleen. Hermo menee.
Itse olemme ostaneet uutena kaikki ja haluaisin tietyistä jutuista jotain saadakin. Miehen mielestä meidän pitäis kuitenkin auttaa siskoa ihan ilmaiseksi ja mies on jo luvannut mm. vaunut ja turvakaukalon ja vauvanvaatteet hänelle. Mun mielestä häne pitäis edes vähän suostua maksamaan.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
No jos mies on ne jo luvannut ilmaiseksi, on mielestäni aika tökeröä nyt periä maksua. Millä lailla miehen sisko tässä "yrittää saada kaikki ilmaiseksi", jos miehesi on ne kerran hänelle luvannut?
Sitä paitsi, itseni ainakin yllätti, ettei niistä oikein mitään käytettynä makseta. 1200e vaunut menivät 200 eurolla. 300 euron turvakaukalo 50 eurolla. 200 euron syöttötuoli 70 eurolla ja 350 euron sänky 100. 700e kestovaipat menivät ainoastaan ilmaiseksi. Vaatteista, joihin on mennyt tuhansia euroja, on saanut minkäänlaista rahaa ainoastaan converse-kengistä, ja niistäkin 10e-15e/55e kengät. Mutta yllättäen kalliimmat merkit Ralph Lauren, Dior, D&G, Stella McCartney yms, eivät menneet kaupaksi millään hinnalla.
Kaikki tavara on ollut hyväkuntoista.
Päädyimme antamaan vaatteet ja lelut lopulta hyväntekeväisyyteen.
Mistä saa noin edullisesti laadukasta ja hyväkuntoista käytettyä tavaraa? Etenkin noi vaunut kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten nyt kiinnostaisi onko ap:n mies mitenkään osallistunut kamojan hankintaan ja onko hänellä käsitystä siitä että vauvakamat maksaa vaunuineen, kaukaloineen ja muineen pari tonnia ja että hyväkuntoisista saa myymällä ihan oikeasti rahaa takaisin?
Yleensä pariskunnat ostavat tavarat yhdessä. Poikkeuksia lienee löytyy aina. Mutta katsotko oikeasti esim nuo myynneistä saamamme rahat "ihan oikeasti rahaa takaisin"? Kaikki tavarat, jotka myimme ja edes tarjosimme myyntiin, olivat todella hyväkuntoisia.
nro 7
Mitä sä olet saanut tavaroita myymällä, monopolirahaako? Kyllä niistä ihan euroja saa, ja voi käyttää seuraavaan hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Oletko puhunut tästä miehesi siskon kanssa? Kirjoittamasi perusteella ei tule vaikutelmaa, että hän "yrittää saada ilmaiseksi", vaan, että se on ollut miehesi päätös tarjota niitä. Tällöin ei siis ole kyse siitä, että "hän ei suostu maksamaan". Hän ei todennäköisesti tiedä, että olet pahoittanut mielesi asiasta ja jos hän tietäisi, hän saattaisi nimenomaan haluta maksaa. Hänellä voi jopa olla kiusallinen olo siitä, että tavaroita tarjotaan ilmaiseksi, ja hänelle voi olla helpottavaa, että niille sovitaan kumminkin puolin reilu hinta, eikä hän jää kiitollisuuden velkaan.
Tulee vaikutelma, että parisuhteen kommunikaatio-ongelma kaadetaan siskon niskaan.
Ehkä sun pitäisi ap sopia miehesi kanssa tuosta käytännöstä, että miten annatte tai myytte tavaroitanne eteenpäin. Jos miehesi on kerran luvannut jo vaunut ja kaukalot siskolleen niin ei kai sille enää mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mies on ne jo luvannut ilmaiseksi, on mielestäni aika tökeröä nyt periä maksua. Millä lailla miehen sisko tässä "yrittää saada kaikki ilmaiseksi", jos miehesi on ne kerran hänelle luvannut?
Sitä paitsi, itseni ainakin yllätti, ettei niistä oikein mitään käytettynä makseta. 1200e vaunut menivät 200 eurolla. 300 euron turvakaukalo 50 eurolla. 200 euron syöttötuoli 70 eurolla ja 350 euron sänky 100. 700e kestovaipat menivät ainoastaan ilmaiseksi. Vaatteista, joihin on mennyt tuhansia euroja, on saanut minkäänlaista rahaa ainoastaan converse-kengistä, ja niistäkin 10e-15e/55e kengät. Mutta yllättäen kalliimmat merkit Ralph Lauren, Dior, D&G, Stella McCartney yms, eivät menneet kaupaksi millään hinnalla.
Kaikki tavara on ollut hyväkuntoista.
Päädyimme antamaan vaatteet ja lelut lopulta hyväntekeväisyyteen.
Mistä saa noin edullisesti laadukasta ja hyväkuntoista käytettyä tavaraa? Etenkin noi vaunut kiinnostaa.
Oletko seurannut kirppisryhmiä netissä? Varsinkin vaunuista on ihan ylitarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten nyt kiinnostaisi onko ap:n mies mitenkään osallistunut kamojan hankintaan ja onko hänellä käsitystä siitä että vauvakamat maksaa vaunuineen, kaukaloineen ja muineen pari tonnia ja että hyväkuntoisista saa myymällä ihan oikeasti rahaa takaisin?
Yleensä pariskunnat ostavat tavarat yhdessä. Poikkeuksia lienee löytyy aina. Mutta katsotko oikeasti esim nuo myynneistä saamamme rahat "ihan oikeasti rahaa takaisin"? Kaikki tavarat, jotka myimme ja edes tarjosimme myyntiin, olivat todella hyväkuntoisia.
nro 7
Meillä taas mies on ulkoistanut kaikki ostamiset mulle, kertoo vaan mitä haluaa. Arkiset jutut sekä lapsen kamppeet ostan itsenäisesti kyselemättä yhtään mitään.... Eipäs, kerran kysyin ottaako mies autoonsa koroketyynyn vai haluaako turvavyöistuimen.
Eli vetäisin kyllä herneen nenään jos mies lupaisi ne tavarat muualle, varmistamatta olenko aikonut vaikka vaihtaa kaukalon istuimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvun sisällä olen kyllä ihan vain antanut lastentarvikkeita ja vaatteita.
Eli miehesi ajatus on ihan mielestäni oikea. Oma sisko kuitenkin kyseessä.
Täysin samaa mieltä. Pienisieluista ja ahneen käytöstä. Kyllä me ainakin annettiin kälylle vauvan tarvikkeita ihan ilmaiseksi, en kehtaisi perheen jäseneltä pyytää rahaa. Tietenkin jos ap:lla on jotain kaunaa tätä siskoa kohtaan, asenne on ymmärrettävä.
Entä jos ap on alunperinkin valinnut vähän kalliimpaa sillä ajatuksella että ne saa myytyä? Halvemmallakin tuotteella olisi voinut pärjätä, varsinkin jos tietää joutuvansa maksamaan koko suvun vauvat.
Sitten mies voi maksaa ap:lle korvausta. En vaan itse kehtaisi pyytää perheen jäseneltä rahaa. Mutta tuo tietenkin riippuu perheestäkin. Meidän perheessä kyllä autetaan aina jos pystytään. Ja jos tarvitaan rahallista tukea, sitäkin saadaan. Mutta en kehtaisi ruveta myymään mitään perheen jäsenelle.
Minä en ainakaan antaisi ellei miehen sisko osta teille sitten isompia kokoja pienten tilalle. Jollainhan ne uudet vaatteet, lelut ja tarvikkeet pitää maksaa ja itse ainakin aion myydä ne mitä saa myytyä ja loput jotka eivät mene kaupaksi niin voin laittaa kiertoon. Mutta en missään nimessä antaisi vaunuja tai kaukaloa kenellekkään ilmaiseksi, ei minulla ole varaa lahjoitella tonnien edestä tavaraa muille!
Vaatteet voisin antaa ilmaiseksi, mutta vaunut ja turvakaukalo yms maksaa kyllä uutena niin paljon että nauraisin päin naamaa jos joku edes kehtaisi ehdottaa tai pyytää niistä luopumista ilman mitään maksua.
Soitat sille miehen siskolle ja sanot että joo sori, mies meni nyt lupaamaan vähän liikoja. Kerrot että vaunut maksoi X summan rahaa ja aijot laittaa ne x summalla myyntiin. Hän on vapaa ostamaan ne jos huvittaa. Tai sitten että et anna niitä koska tarvitsette niitä vielä itse.
Meillä mies osti vaunut, mies lahjoitti ne sittemmin siskolleen ja minulle se oli OK. Miehen maksamat, miehen omistamat, mies sai tehdä, mitä halusi.
Muakin kiinnostaa tietääkö ap:n mies mitä nuo on maksanut ja että ne saisi hyvin myytyä eteenpäin. Kannattaa tosiaan ensin puhua sen miehen kanssa eikä syyttää siskoa.
Tai sitten mies ei vaan kehtaa pyytää siskolta ikinä mitään, kuten meillä. Yksi esimerkki meidän tilanteesta oli kun miehen sisko lainasi autoamme ja ajoi sen ruttuun korjauskelvottomaksi. Meillä ei ollut kaskoa, joten emme tietenkään saaneet vakuutusyhtiöstä mitään. Mies ei voinut pyytää siskoltaa mitään rahaa/korvausta auton romuttamisesta! Kyllä otti päähän, mutta en suostunut tarinan pahikseksi, joten sitten vaan ostettiin omin rahoin uusi auto...
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä tästä, että kaverini on saanut miehensä siskolta myös vaatteet ja kamat, mikä ihan ok. Mutta onko sitten oikein, että tämä kaveri myy ne eteenpäin ja pitää itse rahat...
Jos ei ole näin sovittu, niin mielestäni ei-ok.
Eli pitäisi palauttaa tavarat ja antaa alkuperäisen antajan sitten tehdä mitä tekee. Mua vähän kyrsi, kun olin juuri siskolleni antanut vuosien varrella autoistuimista lähtien "kaiken". Yhtä bodya ei varmaan tarvinnut ostaa ja tämähän oli ihan minun oma päätökseni.
Mutta hän oli antanutkin kaiken eräälle sossupummiystävälleen eteenpäin ja tämä oli tahkonut sitten rahaa näillä alun perin meidän tavaroilla. En voi sietää tätä tyyppiä, joten otti tosiaan otsasuoneen. Ei nyt varmaan mitään huikeita summia ollut saanut jo monella lapsella olleista tavaroista, mutta ihan periaatteesta ketutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Pienisieluista ja ahneen käytöstä. Kyllä me ainakin annettiin kälylle vauvan tarvikkeita ihan ilmaiseksi, en kehtaisi perheen jäseneltä pyytää rahaa. Tietenkin jos ap:lla on jotain kaunaa tätä siskoa kohtaan, asenne on ymmärrettävä.
Entä jos ap on alunperinkin valinnut vähän kalliimpaa sillä ajatuksella että ne saa myytyä? Halvemmallakin tuotteella olisi voinut pärjätä, varsinkin jos tietää joutuvansa maksamaan koko suvun vauvat.
Sitten mies voi maksaa ap:lle korvausta. En vaan itse kehtaisi pyytää perheen jäseneltä rahaa. Mutta tuo tietenkin riippuu perheestäkin. Meidän perheessä kyllä autetaan aina jos pystytään. Ja jos tarvitaan rahallista tukea, sitäkin saadaan. Mutta en kehtaisi ruveta myymään mitään perheen jäsenelle.
Et vissiin ole saanut sukusi ensimmäistä lasta. Sille suvun ensimmäiselle nimittäin ei saada mitään sukulaisten vanhoja ilmaiseksi vaan kaikki pitää hankkia ja ostaa itse. Nämä ekalle ostetut tavarat sitten tietysti kelpaavat lahjoituksina muille ja eteenpäin mutta mielestäni vähän kohtuutonta, että yksi pariskunta joutuisi ostamaan kaikille suvun muksuille tavarat ja pelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin ole saanut sukusi ensimmäistä lasta. Sille suvun ensimmäiselle nimittäin ei saada mitään sukulaisten vanhoja ilmaiseksi vaan kaikki pitää hankkia ja ostaa itse. Nämä ekalle ostetut tavarat sitten tietysti kelpaavat lahjoituksina muille ja eteenpäin mutta mielestäni vähän kohtuutonta, että yksi pariskunta joutuisi ostamaan kaikille suvun muksuille tavarat ja pelit.
Olen saanut, lapsi on vanhin serkuista. Kun hän syntyi lahjoja tuli isovanhemmilta ja muilta enemmän kuin näille myöhemmin syntyneille. Mutta edelleen en perheen jäseneltä kehtaisi pyytää rahaa. Autamme kaikki tietenkin vastavuoroisesti toisiamme ja isovanhemmat tukevat kaikkia rahallisestikin. Ymmärrän kyllä että olemme etuoikeutettuja ja todella läheinen perhe.
Mä ymmärrän jos ap itse haluaisi antaa ne omalle siskolleen. Mutta miehen sisko on ap;lle varmasti "kaukausempi" sukulainen, joten ymmärrän hyvin ettei tee mieli antaa kaikkea ilmaiseksi. Ekan lapsen tavaroihin voi liittyä tunnearvoakin. Minä tekisin niin, että myisin kalleimmat tarvikkeet nopeesti pois, ennen kuin sisko ehtii kysyä. Ja sanot sitten että oli rahasta tarve, joten myit pois. Vaatteita voi antaa ilmaiseksi... Ei nykypäivänä kenelläkään ole velvollisuus antaa tuhansia euroja maksavia tarvikkeita ilmaiseksi yhtään kellekään! Pidä puolesi vaan ap! Sano miehellesi suorat sanat, ja tee itse tavaroille mitä haluat. Kyllä kalliit vaunut yms. kannattaa myydä pois. En ymmärrä miten jollain on pokkaa pyytää tuollaisia tavaroita ilmaiseksi?? Ihmeellinen ajattelutapa. Ostakoon itse omansa, omanlaisensa tavarat ja vaatteet. Mun mielestä toi tuntuis pahalta jo siksi, esikoisen tavarat ja vaatteet olisi yhtäkkiä sukulaislapsen päällä. Outoa? Ei kaikkea pidä jakaa.
Vierailija<br />
Et vissiin ole saanut sukusi ensimmäistä lasta. Sille suvun ensimmäiselle nimittäin ei saada mitään sukulaisten vanhoja ilmaiseksi vaan kaikki pitää hankkia ja ostaa itse. Nämä ekalle ostetut tavarat sitten tietysti kelpaavat lahjoituksina muille ja eteenpäin mutta mielestäni vähän kohtuutonta, että yksi pariskunta joutuisi ostamaan kaikille suvun muksuille tavarat ja pelit.[/quote kirjoitti:Tässä nyt kuitenkin unohtuu sen ensimmäisen pariskunnan oma vastuu. Itse voi päättää myykö vai lahjoittaako. Jos päättää lahjoittaa, on turha olla katkera jälkeenpäin. Jos jollekin tarjoaa jotain ilmaiseksi, ei toinen voi tietää, että niistä haluaa kuitenkin maksun. Samoin jos tavaran haluaa takaisin, voi siitä avoimesti ja kohteliaasti ilmoittaa. Omaa kommunikaatiokyvyttömyyttä on turha kaataa muiden niskaan.
En usko, että kukaan ihan oikeasti odottaa saavansa mitään ilmaiseksi. Itselle tulee ainakin helposti kiusaantunut olo, jos joku lahjoittaa/lainaa jotain, koska ei voi tietää, onko taustalla jotain "salattuja toiveita", joista ei voi tietää. Kiitollisuudenvelkaan on myös ikävä jäädä.
Tässäkään tapauksessa ap ei ole kertonut siskon osuutta. Onko hän edes sanonut sanaakaan, kun mies on tarjonnut varusteita? Välttämättä ei, ja sitten hänet on jo leimattu ahneeksi, joka ei suostu maksamaan vaan haluaa saada usean tonnin varusteet ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän jos ap itse haluaisi antaa ne omalle siskolleen. Mutta miehen sisko on ap;lle varmasti "kaukausempi" sukulainen, joten ymmärrän hyvin ettei tee mieli antaa kaikkea ilmaiseksi. Ekan lapsen tavaroihin voi liittyä tunnearvoakin. Minä tekisin niin, että myisin kalleimmat tarvikkeet nopeesti pois, ennen kuin sisko ehtii kysyä. Ja sanot sitten että oli rahasta tarve, joten myit pois. Vaatteita voi antaa ilmaiseksi... Ei nykypäivänä kenelläkään ole velvollisuus antaa tuhansia euroja maksavia tarvikkeita ilmaiseksi yhtään kellekään! Pidä puolesi vaan ap! Sano miehellesi suorat sanat, ja tee itse tavaroille mitä haluat. Kyllä kalliit vaunut yms. kannattaa myydä pois. En ymmärrä miten jollain on pokkaa pyytää tuollaisia tavaroita ilmaiseksi?? Ihmeellinen ajattelutapa. Ostakoon itse omansa, omanlaisensa tavarat ja vaatteet. Mun mielestä toi tuntuis pahalta jo siksi, esikoisen tavarat ja vaatteet olisi yhtäkkiä sukulaislapsen päällä. Outoa? Ei kaikkea pidä jakaa.
Eihän sisko ole pyytänyt mitään. Mies on tarjonnut ja siskolla ei ole osaa eikä arpaa asioihin.
Tunnearvo ei myöskään nosta myyntiarvoa.
Meillä kyllä kierrätetään perheen kesken tavaraa myös ilman rahaa, mutta kyllä meille oli ihan itsestäänselvää, että esimerkiksi hyväkuntoisista lastenvaunuista tarjosimme miehen siskolle ihan rahaa vaikka oltaisiin ne varmasti ilmaiseksikin saatu. Vaatetta ym pienempää voidaan ottaa vastaan kyllä muutenkin, mutta eipä olisi ollut pokkaa noinkin kallista asiaa vain napata ilmaiseksi kun meillä on paremmat tulotkin...
Vaunut oli sellaiset mitä oltiin liikkeestäkin katsottu, tsekkailtiin vähän mitä niistä käytettynä yleensä maksetaan ja maksettiin sen perusteella kumpaakin osapuolta miellyttävä hinta.
Varmasti jatkossakin jos jotain saadaan kiertoon niin maksetaan joku sopuisa kirppishinta, koska onhan heilläkin kaikenlaista uutta hankittavana jota taas he eivät mistään muualta saa ilmaiseksi. En nyt tarkoita mitään euro per body vaan jos jotain arvokkaampaa saadaan, jolla olisi oikeasti menekkiä kirpparillakin ja mahdollista saada esim. useampi kymppi takaisin itselle.
Vierailija kirjoitti:
Ööö...miksi olisi ok jos ap antaisi vaunut omalle siskolleen, mutta nyt ei ole ok kun ap:n mies antaa ne omalle siskolleen?
Ihmeellistä että toisten pitäisi ostaa kaikki täyteen hintaan mutta toisten pitäisi sitten saada ilmaiseksi.