"Ei ole varaa syödä terveellisesti" on usein pelkkää uusavuttomuutta
Olen itse ollut sekä opiskelija että työtön enkä ymmärrä valitusta siitä, että köyhällä ei muka ole varaa syödä terveellisesti. Yleensä kuitenkin kyse on siitä, ettei osaa tai viitsi laittaa itse ruokaa tai kerätä luonnon antimia. Ja ajatellaan, että se terveellinen ruoka on jotain gojimarja-smoothieta ja sisäfilettä.
Tiedoksi, että Suomessa saa ilmaiseksi kerätä esim: sieniä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, aroniamarjoja, omenoita (monissa kaupungeissa kasvaa julkisilla paikoilla omenapuita), pihlajanmarjoja, lakkaa, karpaloita, nokkosta, vuohenputkea, voikukan lehtiä, kuusenkerkkiä. Ja sitten on tietysti kalaa järvissä.
Kaupungin viljelypalsta maksaa pari kymppiä vuodessa ja sen voi ottaa vaikka puoliksi kaverin kanssa. Siemenet ei maksa juuri mitään. Palstalla kasvattaa helposti koko kesän salaatit, kurkut, kesäkurpitsat, yrtit jne. Ja talven varalle juureksia.
Kaupasta saa halvalla kyllä hedelmiäkin, jos ostaa sesongin mukaan. Mutta terveellinen ruokavalio ei vaadi että syö hedelmiä. Kotimaisilla marjoilla, juureksilla ym. pärjää ihan hyvin. Talvella halpaa on mm. kaali (enemmän c-vitamiinia kuin appelsiinissa), lanttu, nauris, porkkanat ja punajuuret.
Linsseistä, herneistä, kuivatuista pavuista saa monipuolisia ja hyviä ruokia kun vain opettelee maustamaan oikein. Pakastevihannekset on pahoja ja kalliita, en ole koskaan ymmärtänyt kuka niitä ostaa.
Siis okei, on pieni osa oikeasti todella köyhiä eivätkä ehdi välttämättä tehdä kaikkea itse, esim. monen lapsen yh:t, mutta joku solukämpässä asuva opiskelija ei mielestäni ole niin köyhä, että rahanpuute olisi esteenä terveelliselle syömiselle. Ja nämä "yhyy en voi syödä kunnon ruokaa" -tyypit sitten syövät jotain tonnikalaa ja purkkiananasta, joka on oikeasti sikakallista. Ja kurkkua ja leikkelettä pitää olla leivän päälle. Puhumattakaan kahvista, teestä, kaljasta, sipseistä jne.
Ajanpuute ei ole mikään tekosyy sille, ettei voisi itse tehdä ruokaa (ainakaan lapsettomille aikuisille!). Tuoreista kasviksista ruuan valmistaminen kestää ehkä 15 minuuttia kauemmin kuin jos söisi jonkun mikroaterian. Kuitenkin ihmiset tuhlaavat aikaansa netissä roikkumiseen, tv:n edessä löhöämiseen ja muuhun turhaan.
Tiedän, että alapeukkua ropisee nyt, mutta sainpahan mieleni kevennettyä :) Monesti on tehnyt mieli avautua näille valittajille päin naamaa, mutta olen hillinnyt kieleni...
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaroni pussi ja jauheliha paketti maksaa 2. 50 korkeintaan ja sillä syö koko 4 henkinen perhe mahansa täyteen. Kertokaa mulle terveellinen vaihtoehto tuolle samalla hinnalla, kiitos.
Joo, samaa odottelen. Voisi myös kertoa samanhintaisen vaihtoehdon nakkipaketille ja pussilliselle ranskalaisia. Sellaisen mistä syö koko perhe tai pari pv yksin. Nakkien ja ranujen hinnalla saa pussin porkkanoita tai kaksi kurkkua.
Tässä keskustelussa ei ole todellakaan olla vertailtu vaihtoehtoja, vaan lueteltu täysin eri tarpeisiin vastaavien tavaroiden hintoja. Kaikista surkein ruoka on oikeasti sitä halvinta, se ei muutu vaikka kuinka tolkutatte punajuuren hintaa.
Sämpylät ja leipä eivät ole terveellisiä, vaikka ovat halpoja ja vaikka olisi itse tehtyjä. Hillo ja mehu ei ole terveellisiä, vaan sokerimössöä, vaikka kuinka olis itse tehty. Liika kaalin munttaaminen häiritsee kilpirauhasta. Silakkakin on halpaa, mutta ihmisravinnoksi kelpaa vain 1-2krt/kk, muuten alkaa kertyä myrkkyä elimistöön. Marjat ja hedelmät vaatii säilytystiloja.
Juureksiin ja kasviksiin tarvitsee vaihtoehtoja ja niiden lisäksi ihminen tarvitsee myös proteiinia, jotta ruoka olisi terveellistä.
Enpä enää ihmettele, ettei jonkun pakastimeen muka mahdu marjoja. Eipä tietenkään, kun se on täynnä ranuja.
Huvittavaa myös huolehtia kaalin ja silakan liikakäytön vaarallisuudesta, mutta nakkien suola- ja nitriittipitoisuus ei huoleta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä einestnkin käyttö on joskus perusteltua , jos on kiire. esim.pinaattikeitto tai muut pakasteet ovat käteviä. On mukava moraisoida ja katsoa ylhäältä päin ja sanella. Lapsiperheessä pitää ottaa taloudellisuus sekä terveliyys sekä ruokamieltymykset huomioon. Myös omalle ajalle lasken arvoa työpäivän jälkeen. Itse teen edullisesti ja nopeasti juuri näitä helvettiin kirottuja makaroni, kastike. perunmuusi, lihapyörykät juttuja. Olen pakasesta käyttänyt viime kesän marjat kohta kokonaan. Salaatti on jääsalaattia, tomaatilla ja kurkulla. Käytän myös hedelmiä lähes päivittäin. Inhoan monimutkaisia piperrysohjeita ja wokkimössöjä.
Juu, mutta sinä et ilmeisesti kuulukaan näihin, jotka syövät einesmössöä ja sitten valittavat, kun ei ole varaa syödä paremmin. Piikkini kohdistui heihin, koska kuulen sellaista puhetta aika paljon ja nyt paloi hermot, piti päästä avautumaan että ei se ainakaan rahasta ole kiinni, viitseliäisyydestä tai ajanpuutteesta ehkä :) En halua "katsoa ylhäältä päin ja sanella", eikä mulla ole lähtökohtaisesti mitään kiinnostusta mennä nuuskimaan vieraiden ihmisten ruokakoreja niin kauan, kun eivät tule itse urputtamaan, kun taas on menty makaronilla kolme viikkoa, ja sitten jos yrittää ehdottaa jotain vaihtoehtoja, niin pidetään ylimielisenä.
Tosin on täällä ketjussa kyllä näitä ylimielisiäkin kommentteja. Aloituksenikin oli varmaan sellainen sävyltään. En sanoisi kellekään suoraan ihan noin, tämä oli turhautumisen purkaus :) Niin, ja olen ollut itse vähävarainen vuosikausia, eli en vain ylhäältä päin saarnaa.
Ap
Paljos painat? Taidat olla kinkkuplaneetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaroni pussi ja jauheliha paketti maksaa 2. 50 korkeintaan ja sillä syö koko 4 henkinen perhe mahansa täyteen. Kertokaa mulle terveellinen vaihtoehto tuolle samalla hinnalla, kiitos.
Joo, samaa odottelen. Voisi myös kertoa samanhintaisen vaihtoehdon nakkipaketille ja pussilliselle ranskalaisia. Sellaisen mistä syö koko perhe tai pari pv yksin. Nakkien ja ranujen hinnalla saa pussin porkkanoita tai kaksi kurkkua.
Tässä keskustelussa ei ole todellakaan olla vertailtu vaihtoehtoja, vaan lueteltu täysin eri tarpeisiin vastaavien tavaroiden hintoja. Kaikista surkein ruoka on oikeasti sitä halvinta, se ei muutu vaikka kuinka tolkutatte punajuuren hintaa.
Sämpylät ja leipä eivät ole terveellisiä, vaikka ovat halpoja ja vaikka olisi itse tehtyjä. Hillo ja mehu ei ole terveellisiä, vaan sokerimössöä, vaikka kuinka olis itse tehty. Liika kaalin munttaaminen häiritsee kilpirauhasta. Silakkakin on halpaa, mutta ihmisravinnoksi kelpaa vain 1-2krt/kk, muuten alkaa kertyä myrkkyä elimistöön. Marjat ja hedelmät vaatii säilytystiloja.
Juureksiin ja kasviksiin tarvitsee vaihtoehtoja ja niiden lisäksi ihminen tarvitsee myös proteiinia, jotta ruoka olisi terveellistä.
Enpä enää ihmettele, ettei jonkun pakastimeen muka mahdu marjoja. Eipä tietenkään, kun se on täynnä ranuja.
Huvittavaa myös huolehtia kaalin ja silakan liikakäytön vaarallisuudesta, mutta nakkien suola- ja nitriittipitoisuus ei huoleta yhtään.
Totta hitossa se huolestuttaa. Tässähän puhuttiinkin terveellisen ruuan kalleudesta ja nuo on kumpikin sekä halpaa, että huonoa. Edelleenkään ei ratkaisua. En näe tässä mitään huvittavaa, paitsi sen, miten ylimielisyys saa ihmisen näyttämään epäempaattiselta ja typerältä.
Ranuja saa aina halvalla kaupasta, ei tarvii pakastinta. Marjat on metsässä ilmaisia vain pari vko vuodessa, muun ajan kaupassa kalliita.
Olen opiskelija. Harrastan salilla käyntiä ja syön sen mukaisesti halpojen hiilarien lisäksi paljon proteiinipitoista, suht vähärasvaista ruokaa. Rahaa kuluu ruokaan 100-120e kuukaudessa. Vähemmälläkin pärjäisi ellei vaihtelisi ruokia joka viikonpäivä. Kalleimmat ostamani ruoka-aineet ovat purkkitonnikala, rahka, satunnaisesti ostamani leikkeleet ja jotkut vihannekset.
Ihan turhaa sepitystä se, ettei vitosella päivässä pystyisi kokoamaan terveellistä ruokaa 3000kcal edestä. Itselle jopa koululla syöminen 2,60€ hintaan tuntuu kalliilta siihen nähden kuinka epäpuhdasta se on. Annoksissa on vähän proteiinia ja prodelähteet ovat rasvaisia.
Nyt kun jälkeenpäin ajattelee niin vitosellahan saa ihan p*rkeleesti.
Esim:
Kilo reisikoipia, litra maitoa, pussillinen reissumiestä (juusto ja kinkkusiivuineen), puolisen litraa mysliä/maissihiutaleita, 250g pakastevihanneksia, puoli kiloa omenoita ja heradrinkki päälle.
Tossa on jo melko monipuolinen setti. Eikä ole edes halvimmasta päästä. Kaikki tarjoukset tulee toki hyödynnettyä. Puhdasta lihaa ja kalaa en juuri osta ellei ole hyvässä tarjouksessa.
Mä laskin, että jos haluan laihduttaa terveellisesti, pitäisi olla varaa syödä päivässä 1 seiti tai jauhelihapaketti, pari rahkapurkkia (laktoositonta) ja lisäksi pari palaa ruikkaria, ja käytännössä salaattiin jotain 1 kokonainen kurkku ja 1 tomaattirasia päivässä ja lisäksi marjoja, jotka ovat helvetin kalliita jos ei pääse itse poimimaan (mikä taas sekin maksaa kun kaupungista lähdet). Lisäksi vitamiinit, öljyt ja mausteet, jotka myös varsin kalliita. Kaikkei kalleimmaksi tulee kuitenkin proteiiniannos, joka on välttämätöntä jos haluaa pitää lihaksensa. Toisen rahkan voi korvata tietty jauheella, mutta sekin on kallista ja tuossa on vasta minimi.
Laihduttaminen ja oikeasti terveellisesti syöminen ei todellakaan ole köyhän hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden-parin välein tulee HOKin s-marketteihin lohitarjous, jossa vakuumipakattu lohi maksaa 5-6€/kg. Tuo ei ole mikään perushinta, vaan tarjoushinta, joten seuraa lehtiä. Muista osuuskaupoista en tiedä kun asun pk-seudulla eikä tule muita hintoja seurattua.
Harmi ettei sitä riitä tänne kehyskuntiin, 8€ on tainnut olla halvin mitä olen nähnyt. Ja tosiaan vakuumia, ei koskaan tuoretta kalaa
Vakuumipakattu tai pussitettu kala on sitä kaikista tuoreinta.
Kalan pilaantuminen vain kiihtyy, kun kauppias repii paketin auki ja nostaa kalan tiskille happanemaan.
FYI tyhmille, se on täysin samaa kalaa mitä tiskillä tai paketissa on - tosin palvelumaksulla lisättynä! Yleensä tiskille laitetaan kaiken lisäksi vähän vanhempaa kalaa, jos uutta pakattua on tullut hyllyyn. Jos vanha pakattu kala jätettäisiin hyllyyn tuoreen viereen, ei sitä kukaan siitä ostaisi. Kun sen vanhan kalan ottaa paketista ja laittaa tiskille, se menee vielä kaupaksi.ja hintaan saa laittaa palvelumaksun päälle.
Myönnän että tämä on 90% totta. Tosin asumme 10 km päässä lähimmistä kalastajista jotka toimittavat kalaa päiväntuoreena kauppaan joten osa kalasta on jotain muuta kuin vakuumista. Ja hinta 3x kalliimpaa heti. Tunnistan kyllä vanhan kalan myös "tuoretiskistä".
Niin ja täytyy vielä lisätä, että ostakaa hyvät ihmiset niistä tarjouksista kun niitä on ja pistäkää pakkaseen.
Kerran oli kanasuikaleita euron paketti (3.33e/kg). Ostin 10 kpl ja on laadukasta lihaa pitkäksi aikaa. Toinen kerta oli myynnissä 10kg joulukinkkuja 1e/kg. Ostin kinkun ja käsisahan (en jaksanut puhdistaa edellisiä sahoja) ja pistin kinkun kolmeen osaan. Sitten oli pakkasessa 3kpl 3 kilon ja 3 euron kinkkuja. Lihaa moneksi päiväksi. Normihintaan verrattuna säästin tossakin rytäkässä n. 30e. Sahatessa meni tosin jotain 30min ja ei välttämättä onnistu rapakuntoiselta. Nyt on 100e pakastin (kämppiksen kanssa puoliksi, minun osuus 50e) varmasti maksanut itsensä jo moninkertaisesti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin, että jos haluan laihduttaa terveellisesti, pitäisi olla varaa syödä päivässä 1 seiti tai jauhelihapaketti, pari rahkapurkkia (laktoositonta) ja lisäksi pari palaa ruikkaria, ja käytännössä salaattiin jotain 1 kokonainen kurkku ja 1 tomaattirasia päivässä ja lisäksi marjoja, jotka ovat helvetin kalliita jos ei pääse itse poimimaan (mikä taas sekin maksaa kun kaupungista lähdet). Lisäksi vitamiinit, öljyt ja mausteet, jotka myös varsin kalliita. Kaikkei kalleimmaksi tulee kuitenkin proteiiniannos, joka on välttämätöntä jos haluaa pitää lihaksensa. Toisen rahkan voi korvata tietty jauheella, mutta sekin on kallista ja tuossa on vasta minimi.
Laihduttaminen ja oikeasti terveellisesti syöminen ei todellakaan ole köyhän hommaa.
Yksi ihminen ei todellakaan tarvitse 400g jauhelihaa päivässä.
potipilteri kirjoitti:
Olen opiskelija. Harrastan salilla käyntiä ja syön sen mukaisesti halpojen hiilarien lisäksi paljon proteiinipitoista, suht vähärasvaista ruokaa. Rahaa kuluu ruokaan 100-120e kuukaudessa. Vähemmälläkin pärjäisi ellei vaihtelisi ruokia joka viikonpäivä. Kalleimmat ostamani ruoka-aineet ovat purkkitonnikala, rahka, satunnaisesti ostamani leikkeleet ja jotkut vihannekset.
Ihan turhaa sepitystä se, ettei vitosella päivässä pystyisi kokoamaan terveellistä ruokaa 3000kcal edestä. Itselle jopa koululla syöminen 2,60€ hintaan tuntuu kalliilta siihen nähden kuinka epäpuhdasta se on. Annoksissa on vähän proteiinia ja prodelähteet ovat rasvaisia.
Esim:
Kilo reisikoipia, litra maitoa, pussillinen reissumiestä (juusto ja kinkkusiivuineen), puolisen litraa mysliä/maissihiutaleita, 250g pakastevihanneksia, puoli kiloa omenoita ja heradrinkki päälle.Tossa on jo melko monipuolinen setti. Eikä ole edes halvimmasta päästä. Kaikki tarjoukset tulee toki hyödynnettyä. Puhdasta lihaa ja kalaa en juuri osta ellei ole hyvässä tarjouksessa.
Mulle tuo satsi maksaa jo paljon enemmän koska laktoosi-intoleranssi. Myslejä ja puuroja ym. vast. en voi syödä, koska IBS. Vihanneksia tuossa on ihan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta hitossa se huolestuttaa. Tässähän puhuttiinkin terveellisen ruuan kalleudesta ja nuo on kumpikin sekä halpaa, että huonoa. Edelleenkään ei ratkaisua. En näe tässä mitään huvittavaa, paitsi sen, miten ylimielisyys saa ihmisen näyttämään epäempaattiselta ja typerältä.
Ranuja saa aina halvalla kaupasta, ei tarvii pakastinta. Marjat on metsässä ilmaisia vain pari vko vuodessa, muun ajan kaupassa kalliita.
Jos on pakko syödä halpaa ja huonoa, niin miksi nakit ja ranskalaiset ovat mielestäsi parempi valinta kuin kaali ja silakat? Tavallinen peruna on muuten paljon halvempaa ja terveellisempää kuin pakasteranskalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaat kaalikerän ja nakkipaketin terveellisyyttä, niin kumpaanko vaakakuppi kallistuu? Kumpi on huonompaa?
Ihan oikeesti nyt valoja päähän, ei kai kukaan kuvittelekaan että pelkällä kaalilla tarvitsiksi elää. Mutta ostakaa nyt helkkari soikoon edes kerran viikossa se kaalikerä eikä ihan joka päiväksi niitä nakkeja! Säilytte vähön pitempään hengissä kitisemässä, miten vaikeaa ja kurjaa on.
Miksi vähävarainen ehdottaa nuudelia ja tonnikalaa? Nuudeli on ihan samaa kuin valkoinen makaroni, mutta kallimpaa. Tonnikala ei edelleenkään ole halpaa, se oli sitä ehkä joskus 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
potipilteri kirjoitti:
Esim:
Kilo reisikoipia, litra maitoa, pussillinen reissumiestä (juusto ja kinkkusiivuineen), puolisen litraa mysliä/maissihiutaleita, 250g pakastevihanneksia, puoli kiloa omenoita ja heradrinkki päälle.Tossa on jo melko monipuolinen setti. Eikä ole edes halvimmasta päästä. Kaikki tarjoukset tulee toki hyödynnettyä. Puhdasta lihaa ja kalaa en juuri osta ellei ole hyvässä tarjouksessa.
Mulle tuo satsi maksaa jo paljon enemmän koska laktoosi-intoleranssi. Myslejä ja puuroja ym. vast. en voi syödä, koska IBS. Vihanneksia tuossa on ihan liian vähän.
Ei se laktoositon maito nyt niin paljon enempää maksa, eikä maitoa edes ole pakko juoda, jos haluaa jostain säästää. Kaikki halvimmat juustot ovat pitkälti laktoosittomia. Myslipaketin hinnalla ostat kevyesti kilon, tai pari, vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin leipäjonossa niin sain mm. uunimakkaraa, sipsejä, eineslihapullia ja lasagnelevyjä. Mitä terveellistä sä kokkaisit näistä? Ruokaan jää rahaa 20€ kuussa ja sillä ostan yleensä vihanneksia
Myllypuron leipäjonosta saa melkein joka kerta hedelmiä ja vihanneksia
Vierailija kirjoitti:
-Seiti on kallista. Harkitse tarjouslihoja/kaloja ja kanan reisikoipia ilman rasvanahkoja tietty.
-Jauheliha ok, muista valuttaa rasvat. Valutetussa jauhelihassa on rasvaa enää 10%, oli lähtötilanne mikä tahansa. Perushintaan sekään ei ihan pärjää kanan reisikoiville.
-Rahka ok. En tiedä laktoosittomasta, mutta X-tra rahka hintaan 1.64e/kg on ihan kustannustehokas vaihtoehto.
-Onhan ruisleipä Reissumiestä? Kaikki muut ruisleivät ovat yli 2 kertaa kalliimpia.
-Kurkku ja tomaatti hemmettiin. Katso nyt kilohintaa tuotteesta, joka on käytännössä vettä ja vähän kuitua. Ei edes maistu kummoiselle. Joskus kotona syön, mutta itse en ole ikinä raskinut ostaa noita.
-Marjat ovat kalliita. True dat. Itse syön itsepoimittuja. Kaikille poimiminen ei välttämättä ole mahdollisuus. Toisaalta marjojen syöminen ei ole mitenkään välttämätöntä.
-Vitamiinit iherbistä. Joku kohtuus nyt noidenkin kanssa. Todennäköisesti pärjäät aivan hyvin ilmankin.
-Öljyt ja mausteet kalliita? Höps. Noitahan nyt meneekin niin vähän.
-Halvimmat herajauheet ovat halvempia kuin mikään suht. puhdas proteiinilähde lähikaupassa. 40e/4kg on todella hyvä hinta. 50e/4kg ihan ok. ja 55e/4kg alkaa itselleni olla jo melko kipurajalla. Parhaimmat herasoossit olen saanut kun olen ostanut netistä halvinta maustamatonta heraa 40e/4kg ja maustanut sen puhtaalla rainbow kaakaojauheella (sillä sokerittomalla) ja iherbistä ostetulla halpisstevialla.
-Älä suotta tuhlaa rahojasi että saisit proteiinia ainakaan yli 2.5g/painokilo. Myös ei-varsinaiset proteiinilähteet lasketaan vaikkei ne optimaalisia olekaan.
potipilteri kirjoitti:
Esim:
Kyllä tulee reisikoipikilosta erotellulle lihalle niin kova kilohinta, että itse ostan mieluummin fileetä vaan. Kanaa, kalaa, possua tai nautaa, ei väliä mutta noista kaikki tulee syödyksi. Paitsi kalan nahka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400g possunniskaa
porkkanaa
perunaa
kaalia
sipulia
vettä
suolaa
pippuria
Teet possupataa. Perhe syö 2 päivää ja tulee vielä halvemmaksi!
Tai jos possupata on liian "tavisruokaa" jätä perunat pois ja tee tuosta niskasta pulled porkia ja vihanneksista coleslawta. Tilkka kermaviiliä kaalisalaatin sekaan ja loput pitaleipiin (itsetehtäviin tietty) soosiksi. Leipien resepti KK 5/16 "pannuleivät" tai Jamie Oliverin sivuilta.
EI ole mitään järkeä edes yrittää tehdä 1 pvän ruokaa 2,50 eurolla vaan ehdottomasti 5€ /2 päivän ruoka. Tulee suhteessa paljon halvemmaksi ja on helpompaa keksiäkin.
Viimeksi tein ison kasan uunijuureksia ja siihen päälle broilerin ohutleike/nuppi. Seuraavana päivänä ylijääneistä juureksista tehtiin juuressosekeitto - sakea ja maukas tuoreiden sämpylöiden kanssa.
Perinteinen merimiespihvi jauhelihasta? Miten vaikeaa voi olla tehdä? Ja ihan kelvollista ruokaa (ehkei täys 10 terveydellisiltä arvoilta mutta tuhtia, hyvää ja täyttävää)
Kaalilaatikko? Todella terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat, pavut, linssit ja herneet ovat edullisia proteiininlähteitä. Jauhelihan voi korvata, tai edes jatkaa soijarouheella.
2,5 eurolla saa paketillisen punaisia linssejä, kilon perunoita ja pari porkkanaa. Muutama kymmentä senttiä lisää kun laittaa niin saa vielä valkosipulia ja tomaattimurskan. Näistä voi tehdä noin viisi annosta esim. dalia ja perunamuussia. Tässä yksi ohje, johon voi laittaa tomaatin sijaan myös kookosmaitoa: http://www.gogreen.fi/reseptit/paaruokaa/dal-intialainen-linssisose/
Eikä mausteita tarvitse olla noita kaikkia, currysekoitus riittää hyvin.
Tässä on myös hyvä ohje ja tähän blogiin kannattaa muutenkin perehtyä: http://halpojaherkkuja.blogspot.fi/2011/11/herkullinen-linssipata.html