"Ei ole varaa syödä terveellisesti" on usein pelkkää uusavuttomuutta
Olen itse ollut sekä opiskelija että työtön enkä ymmärrä valitusta siitä, että köyhällä ei muka ole varaa syödä terveellisesti. Yleensä kuitenkin kyse on siitä, ettei osaa tai viitsi laittaa itse ruokaa tai kerätä luonnon antimia. Ja ajatellaan, että se terveellinen ruoka on jotain gojimarja-smoothieta ja sisäfilettä.
Tiedoksi, että Suomessa saa ilmaiseksi kerätä esim: sieniä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, aroniamarjoja, omenoita (monissa kaupungeissa kasvaa julkisilla paikoilla omenapuita), pihlajanmarjoja, lakkaa, karpaloita, nokkosta, vuohenputkea, voikukan lehtiä, kuusenkerkkiä. Ja sitten on tietysti kalaa järvissä.
Kaupungin viljelypalsta maksaa pari kymppiä vuodessa ja sen voi ottaa vaikka puoliksi kaverin kanssa. Siemenet ei maksa juuri mitään. Palstalla kasvattaa helposti koko kesän salaatit, kurkut, kesäkurpitsat, yrtit jne. Ja talven varalle juureksia.
Kaupasta saa halvalla kyllä hedelmiäkin, jos ostaa sesongin mukaan. Mutta terveellinen ruokavalio ei vaadi että syö hedelmiä. Kotimaisilla marjoilla, juureksilla ym. pärjää ihan hyvin. Talvella halpaa on mm. kaali (enemmän c-vitamiinia kuin appelsiinissa), lanttu, nauris, porkkanat ja punajuuret.
Linsseistä, herneistä, kuivatuista pavuista saa monipuolisia ja hyviä ruokia kun vain opettelee maustamaan oikein. Pakastevihannekset on pahoja ja kalliita, en ole koskaan ymmärtänyt kuka niitä ostaa.
Siis okei, on pieni osa oikeasti todella köyhiä eivätkä ehdi välttämättä tehdä kaikkea itse, esim. monen lapsen yh:t, mutta joku solukämpässä asuva opiskelija ei mielestäni ole niin köyhä, että rahanpuute olisi esteenä terveelliselle syömiselle. Ja nämä "yhyy en voi syödä kunnon ruokaa" -tyypit sitten syövät jotain tonnikalaa ja purkkiananasta, joka on oikeasti sikakallista. Ja kurkkua ja leikkelettä pitää olla leivän päälle. Puhumattakaan kahvista, teestä, kaljasta, sipseistä jne.
Ajanpuute ei ole mikään tekosyy sille, ettei voisi itse tehdä ruokaa (ainakaan lapsettomille aikuisille!). Tuoreista kasviksista ruuan valmistaminen kestää ehkä 15 minuuttia kauemmin kuin jos söisi jonkun mikroaterian. Kuitenkin ihmiset tuhlaavat aikaansa netissä roikkumiseen, tv:n edessä löhöämiseen ja muuhun turhaan.
Tiedän, että alapeukkua ropisee nyt, mutta sainpahan mieleni kevennettyä :) Monesti on tehnyt mieli avautua näille valittajille päin naamaa, mutta olen hillinnyt kieleni...
Kommentit (325)
Tuollainen AP:n suosittelema omavaraistalous viekin sitten ihmisen koko ajan. Siinähän samoilet metsissä nokkosia ynnä kuusenkerkkiä keräilemässä. Ne metsätkään ei kaikilla ole ihan kotioven takana.
Tuolla joku oli maininnut ihan naurettavia hintoja juureksille. Juu, kyllä joskus voi löytää eurolla kilo, jos on mahdollisuus lähteä pidemmälle kauppareissulla. Mutta siis, vain satunnaisesti voi tehdä tuollaisia löytöjä.
AP:n kaltaisille ei tietysti viidenkymmenen kilsan suuntaansa pyörämatkat missään tunnu, eikä sekään, että sillä pyörällä ei kovin suuria saaliita kuljetella. Kuusenkerkkiä uuttamalla saa voimajuomaa, eikä saatana maksa mitään.
Loppu vapaa-aika meneekin sitten typerässä valistustyössä ja toisten arvostelemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on ne sairaalloisen lihavat, jotka valittaa kuinka rahat ei riitä esim. kasviksiin - samalla kun ostoskärryt pursuaa lauantaimakkaraa, eineshampurilaisia, pakastepyttipannuja ja muuta mukahalpaa ja lihottavaa paskaa. Yksi kaupassa työskentelyn huonoja puolia on, ettei silloin saa puuttua vierestä kuultuihin keskusteluihin ja kertoa muille kuinka huonoja valintoja ne tekee.
Tuttu juttu. Tekee usein pahaa olla puuttumatta tuollaiseen, etenkin jos kyse on lapsiperheestä.
Valitettavasti kotona muokataan niillä halvoilla valinnoilla niin lasten kehitykseen (kehno hiilihydraattipainotteinen ja muita ravintoaineita vähän sisältävä ruoka vaikuttaa jopa aivoihin ja kaikkialle muualle kehoon) kuin heidän ravintotottumuksiin. Minulla on ollut kylässä syömässä lasteni kavereita pieniä ja nuoria aikuisia. Selkeä ero siinä, mitä haluavat syödä. Kun kotona on syöty vaan sitä lauantaimakkaraa jättävät kaikki tuoreet, niin tomaatit kuin marjatkin ottamatta, sen sijaan kaikki rasvainen ja hyvin sokerinen kelpaa. Perheissä joissa on syöty monipuolisesti lapset ottavat ihan pienestä myös vihanneksi, marjoja ja syövät "oikeaa" kalaa, ei vain kalapuikkoja. Ja kun katselee noiden painoindeksejä niin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ne lauantaimakkaran syöjät ovat ylipainoisia jo lapsina, terveellisemmin syövät normaalipainoisia. Sen oman ruokavalion periyttää lapsilleen, siksi tuohon kannattaisi panostaa vähäsen jos lastensa parasta ajattelee.
Sokerivero nostaa karkkien ja limsojen hintaa, samanlainen pitäisi saada runsasrasvaiseen mättöön (sipsit ym). Yhteiskunnan etu, että ohjattaisiin ravintotottumuksia terveellisempään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Sokerivero nostaa karkkien ja limsojen hintaa, samanlainen pitäisi saada runsasrasvaiseen mättöön (sipsit ym). Yhteiskunnan etu, että ohjattaisiin ravintotottumuksia terveellisempään suuntaan.
Mitenkäs toteuttaisit käytännössä?
Jos syö suositusten mukaisesti reilun gramman proteiinia per painokilo pitää syödä 200 g kanaa ja 200 grammaa kalaa päivässä eli siittä tulee tasan 150 euroa / kk.
Ne jotka yrittää elää hiilarilla sairastuvat lopulta lihaskatoon. Ei lihakset pysy makaroonia syömällä