"Ei ole varaa syödä terveellisesti" on usein pelkkää uusavuttomuutta
Olen itse ollut sekä opiskelija että työtön enkä ymmärrä valitusta siitä, että köyhällä ei muka ole varaa syödä terveellisesti. Yleensä kuitenkin kyse on siitä, ettei osaa tai viitsi laittaa itse ruokaa tai kerätä luonnon antimia. Ja ajatellaan, että se terveellinen ruoka on jotain gojimarja-smoothieta ja sisäfilettä.
Tiedoksi, että Suomessa saa ilmaiseksi kerätä esim: sieniä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, aroniamarjoja, omenoita (monissa kaupungeissa kasvaa julkisilla paikoilla omenapuita), pihlajanmarjoja, lakkaa, karpaloita, nokkosta, vuohenputkea, voikukan lehtiä, kuusenkerkkiä. Ja sitten on tietysti kalaa järvissä.
Kaupungin viljelypalsta maksaa pari kymppiä vuodessa ja sen voi ottaa vaikka puoliksi kaverin kanssa. Siemenet ei maksa juuri mitään. Palstalla kasvattaa helposti koko kesän salaatit, kurkut, kesäkurpitsat, yrtit jne. Ja talven varalle juureksia.
Kaupasta saa halvalla kyllä hedelmiäkin, jos ostaa sesongin mukaan. Mutta terveellinen ruokavalio ei vaadi että syö hedelmiä. Kotimaisilla marjoilla, juureksilla ym. pärjää ihan hyvin. Talvella halpaa on mm. kaali (enemmän c-vitamiinia kuin appelsiinissa), lanttu, nauris, porkkanat ja punajuuret.
Linsseistä, herneistä, kuivatuista pavuista saa monipuolisia ja hyviä ruokia kun vain opettelee maustamaan oikein. Pakastevihannekset on pahoja ja kalliita, en ole koskaan ymmärtänyt kuka niitä ostaa.
Siis okei, on pieni osa oikeasti todella köyhiä eivätkä ehdi välttämättä tehdä kaikkea itse, esim. monen lapsen yh:t, mutta joku solukämpässä asuva opiskelija ei mielestäni ole niin köyhä, että rahanpuute olisi esteenä terveelliselle syömiselle. Ja nämä "yhyy en voi syödä kunnon ruokaa" -tyypit sitten syövät jotain tonnikalaa ja purkkiananasta, joka on oikeasti sikakallista. Ja kurkkua ja leikkelettä pitää olla leivän päälle. Puhumattakaan kahvista, teestä, kaljasta, sipseistä jne.
Ajanpuute ei ole mikään tekosyy sille, ettei voisi itse tehdä ruokaa (ainakaan lapsettomille aikuisille!). Tuoreista kasviksista ruuan valmistaminen kestää ehkä 15 minuuttia kauemmin kuin jos söisi jonkun mikroaterian. Kuitenkin ihmiset tuhlaavat aikaansa netissä roikkumiseen, tv:n edessä löhöämiseen ja muuhun turhaan.
Tiedän, että alapeukkua ropisee nyt, mutta sainpahan mieleni kevennettyä :) Monesti on tehnyt mieli avautua näille valittajille päin naamaa, mutta olen hillinnyt kieleni...
Kommentit (325)
Viimeksi kun olin leipäjonossa niin sain mm. uunimakkaraa, sipsejä, eineslihapullia ja lasagnelevyjä. Mitä terveellistä sä kokkaisit näistä? Ruokaan jää rahaa 20€ kuussa ja sillä ostan yleensä vihanneksia
Joo, ei nykyään kukaan viitsi käydä esim. marjassa itse. Ja sit valitetaan, kun ei ole varaa hedelmiin. Miksi suomalaisella pitäisi olla varaa syödä jotain mangoa joka päivä, kysynpähän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin leipäjonossa niin sain mm. uunimakkaraa, sipsejä, eineslihapullia ja lasagnelevyjä. Mitä terveellistä sä kokkaisit näistä? Ruokaan jää rahaa 20€ kuussa ja sillä ostan yleensä vihanneksia
Yksi iso ongelma on myös kauppojen ruokahävikki. Mä oon opiskeluaikoina dyykannut paljon roskiksia, ja siellä oli aina törkeät määrät hedelmiä ja kasviksia, joissa oli vähän jotain pientä kolhua pinnassa. Miksei näitä voida jakaa leipäjonoissa? Toivottavasti nykyisin on jo vähän järkevämpää, tästä on n. 10 vuotta aikaa.
Pitää syödä "terveellisesti" on mantra, jota aivottomat hokee. Liha, ranskalaiset, olut, viina ovat hyvää ja antavat energiaa. Syöminen on myös nautinto.
Pakastimeen ei mahdu kovin paljoa marjoja, kasvikuivuria ei ole. Ne on aika kalliitakin.
Mun mielestä rikkaidenkin pitäisi hyödyntää enemmän kotimaisia kausituotteita. Tai varsinkin juuri heidän. Voisivat samalla tukea pienviljelijöitä, marjanpoimijoita jne.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei nykyään kukaan viitsi käydä esim. marjassa itse. Ja sit valitetaan, kun ei ole varaa hedelmiin. Miksi suomalaisella pitäisi olla varaa syödä jotain mangoa joka päivä, kysynpähän vaan.[/quote
Pakastimen marjat on syöty marraskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen ei mahdu kovin paljoa marjoja, kasvikuivuria ei ole. Ne on aika kalliitakin.
Oletko kokeillut umpioida marjoja? Yrttejä ja kasviksia voi kuivata myös saunassa, parvekkeella tms.
Vanhat kerrostalot on hyviä, kun niissä on vielä kylmäkellarit asukkaille. Uusista taloista tehdään sellaisia, että ihmiset on vaan entistä enemmän riippuvaisia rahataloudesta.
Samaa mieltä! Paitsi pakastekasvikset on ihan jees. Pirkalla wokvihannekset 1,50 €, tosi nopeesti saa halvan ruuan ku lisää vähä papuja ja couscousin vääntää parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut umpioida marjoja? Yrttejä ja kasviksia voi kuivata myös saunassa, parvekkeella tms.
Vanhat kerrostalot on hyviä, kun niissä on vielä kylmäkellarit asukkaille. Uusista taloista tehdään sellaisia, että ihmiset on vaan entistä enemmän riippuvaisia rahataloudesta.
En ole kuullut umpioinnista. Miten marjat kuivataan parvekkeella? Ei ole saunaa.
Vierailija kirjoitti:
What ever.
Öh? Ehkä opettele se kieli ennen ku alat sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yrteillä ei kuitenkaan mahaa täytä
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa olikin, että on usein uusavuttomuutta. On myös oikeasti tilanteita, että ei vain ole varaa juuri mihinkään ruokaan, mutta mä puhuin näistä nurisijoista, joilla on kuitenkin varaa ostaa kaljaa ja purkkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yrteillä ei kuitenkaan mahaa täytä
Ei niillä ole tarkoituskaan täyttää mahaa, vaan tehdä ruuasta terveellisempää :) Esim. nokkonen on tosi hyvä kasvi, korvaa pinaatin mm. keitoissa, letuissa ja kastikkeissa. Laitan kuivattua nokkosta myös perunamuusin ja munakokkelin sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä "terveellisesti" on mantra, jota aivottomat hokee. Liha, ranskalaiset, olut, viina ovat hyvää ja antavat energiaa. Syöminen on myös nautinto.
Ei se ole mantra, vaan fiksua jos haluaa pysyä terveenä ja elää vanhemmaksi.
Syön paljon kasviksia ja en juuri lainkaan lihaa, ja on muuten niiiiiin hyvää. Nyt syön kermaista ja juustoista täysjyväpastaa sienillä, tomaatilla ja pavuilla. Ei mitään terveysruokaa, mutta parempaa kun makkara ja olut. Halpaa myös, sekä nopeaa. Meni vartti.
Vierailija kirjoitti:
200 gr suomalaisia mustikoita maksaa alle 2 euroa. Laitan aina vähän aamupuuroon, kestää monta päivää. Ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 gr suomalaisia mustikoita maksaa alle 2 euroa. Laitan aina vähän aamupuuroon, kestää monta päivää. Ei ole kallista.
Suositus on puoli kiloa kasviksia päivässä. Ei oikeen riitä lusikallinen päivässä.... Kyllä siitä hinta nousee, jos syöt suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sitä pelkällä lusikallisella mustikoita täytä päivittäistä kasvisten tarvetta
juu, samaa miettinyt, ja tätähän ei ääneen "saa" sanoa missään nimessä, tai saa osakseen sellaisen marttyyrivyöryn että huh huh.