Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa muiden maiden kulttuureista jotain, mitä suomalaiset harvoin tietävät

Vierailija
04.03.2016 |

Itse voisin aloittaa vaikka Hollannista. Monet luulevat, että ihmiset puhuvat saksaa äidinkielenään, vaikka se on tosin hollanti.

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-afrikkalainen mieheni opasti, että heidän kulttuurissa vieraan laukku viedään hänen puolestaan heti majoittumishuoneeseen. On epäkohteliasta jättää se vaikka eteiseen.

Minä närkästyin ensimmäisenä jouluna, koska en saanut lahjaa :) Heillä lahjoja annetaan vain lapsille. Sittemmin olen saanut lahjoja kun opastin suomalaiseen kulttuuriin :)

Vierailija
82/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset nauravat suomen kielelle aivan yhtä paljon kuin Suomalaiset viron kielelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisessa kulttuurissa juhlien ruokatarjoilu on tärkeää. Mikään ei ole nolompaa kuin se, jos ruoka loppuu kesken. On parempi että sitä on liikaa kuin liian vähän.

Ruoka-aikaan tupsahtavalle vieraalle katetaan lautanen ja kutsutaan pöytään.

Eikös näin ole kaikkialla?

Vierailija
84/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alankomaissa myös vanhempia onnitellaan kun on heidän lapsensa synttärit. Vaikka lapsi täyttäisi 30. Todella hämmentävää!

Kengät pidetään siellä monesti sisällä jalassa ja rasvakeitin uppopaistamista varten löytyy lähes joka perheestä.

Vierailija
85/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset vihaavat ruotsalaisia aivan yhtä paljon kuin mekin. ;)

Vierailija
86/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekissä...

...kaikki naiset eivät todellakaan ole pitkiä ja laihoja blondeja jotka pukeutuvat aina korkkareihin ja minihameeseen. Heitä on ehkä alle 5% ja muut ovat samaa tavallista porukkaa kuin vaikkapa suurin osa suomalaisistakin.

...alkoholia voi juoda milloin vain, esim. lounaalla tai hiekkalaatikon reunalla. Silti missään kaduilla tai busseissa ei ole tappelevia humalaisia.

...pääsiäisenä miehet hakkaavat naisia kepillä ja naiset antavat miehille lahjaksi alkoholia tai suklaamunia. Reilu meininki :)!

Vierailija
87/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset naiset eivät pukeudu aina kauniisti, aika usein näkee täysin omistuisia ja muodista aikaa sitten poistuneita yhdistelmiä. He myös ovat suurin asiakasryhmä jossain Anttilan vaateosastolla ja tavaratalojen aleaikaan, eli eivät ostele hienoimpia kalleimpia vaatteita. Eikä mun tartte lähteä kotoa mihinkään tämän todetakseni, sillä asumme idässä melko lähellä venäläisten suosimaa hotellia. 

Vierailija
88/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iranissa on perinneruoka, joka muistuttaa kovasti suomalaista mämmiä.

Onko se sitä mustaa olutta ginnesiä tai jotain? Sehän maistuu ihan mämmiltä. Mä oonki aina arvellu, että irlantilaiset varmaan tykkäis mämmistä kun ne juo tuollaista olutta.

Vierailija
89/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* Monet juovat ruokajuomana maitoa tai piimää, saatat nähdä vaikka bisnesmiehen hörppivän pienestä maitopurkista lounaalla.

Mun entinen Hollantilainen pomo, haki aina lounaaksi intialaisen kokin tekemän lämpimän kolmio voileivän ja purkin maitoa läheisestä kafeteriasta. Yleensä ns. club-sandwitch tai indian-omelette (kolmioleipä, jossa kananmunaa, virheää chiliä, tomaattia, salaattia ja salaattikastiketta). Pidin monet lounaspalaverit hänen kanssaan voileipiä mutustellen ja purkista hörppien, kunnes sitten kahvia pahvimukista hörppien suuntasimme takaisin toimistolle. Fred oli ehkä mukavin pomo joka mulla on ollut :)

Vierailija
90/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisessa kulttuurissa juhlien ruokatarjoilu on tärkeää. Mikään ei ole nolompaa kuin se, jos ruoka loppuu kesken. On parempi että sitä on liikaa kuin liian vähän.

Ruoka-aikaan tupsahtavalle vieraalle katetaan lautanen ja kutsutaan pöytään.

Eikös näin ole kaikkialla?

Ei kyllä ole. Esim kaveri matkusti kerran kaverinsa luo 300 km ja kaveri sanoi, että "oota tässä sohvalla, me syödään just".

Vierasta ei pidetä nälässä. Heti kysytään onko nälkä.

Vierailija
91/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa vieraille ei viedä mukanaan valkoisia kukkia kuin hautajaisiin. Valkoiset kukat mielletään siellä surujuhliin.

Näinhän tämä on meillä Suomessakin. Valkoinen on surun väri.

Tämä on totta. Vanhempi väki on ihan ihmeissään kun nykyään morsiammilla on valkoisia kalla -kukkia, hautajaiskukkia. Mutta hautajaisia on nykyään ehkä niin harvoin, että tuollainen hautajaiskoidisto alkaa rapautumaan. Pukeutuminenkin on ennen ollut paljon tarkempaa.

Vierailija
92/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sveitsin saksa on saksaa, on se niin erilainen saksan kirjakielestä että edes saksalaiset eivät sitä aina ymmärrä. Sveitsin saksa kuulostaa suomalaisen korviin hieman hollannin kieleltä. Sveitsissä on tapana, että myös puolituttuja tervehditään kolmella poskisuudelmalla. Työelämässä taas esimiestä kätellään päivittäin esim. aamulla töihin tullessa. Perus kahvi on Sveitsissä aina espressoa, kuten Italiassakin. Ruokatauko on töissä usein ruokatunti, jolloin käydään kotona syömässä.

Vierailija
93/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Briteissä harva ihminen syö ns. "brittiläisen aamiaisen" usein. Opiskelijakaverit nauroi ja kertoi, että ei kukaan työssäkäyvä ihminen herää paria tuntia ennen kokkaamaan jotain tosi monipuolista aamiaista. Muuten tuohon aamiaiseen sisältyviä raaka-aineita syödään siellä paljon.

Joo ja ei kukaan töissäkäyvä ihminen edes niiden palkoilla osta noita raaka-aineita joka aamuksi. Kyllä siellä taitaa olla toast and cereals meininki.

Olen ollut Walesissa maaseudulla useamman kerran kesälomalla ja siellä about kaikki syö englantilaistyylisen aamiaisen. Johtunee siitä, että seudut joilla olen ollut, on erittäin suosittuja ulkoilmaihmisten keskuudessa ja porukkaa tekee päivävaelluksia vuorilla, kiipeilee, maastopyöräilee pitkin nummia ja metsiä ja kulutus on melkoinen. Täytyy syödä että jaksaa.

Lounaaksi saa joko majapaikasta tai kahviloista ostettuja valmiita ruokapaketteja. Niihin sisältyy yleensä kolmioleipä, pieni pussi sipsejä, hedelmä, flapjack ja vesipullo. Joissakin paikoissa saa eri maksusta täytettyä termarin kahvilla tai teellä.

Vierailija
94/142 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa vieraille ei viedä mukanaan valkoisia kukkia kuin hautajaisiin. Valkoiset kukat mielletään siellä surujuhliin.

Näinhän tämä on meillä Suomessakin. Valkoinen on surun väri.

Tämä on totta. Vanhempi väki on ihan ihmeissään kun nykyään morsiammilla on valkoisia kalla -kukkia, hautajaiskukkia. Mutta hautajaisia on nykyään ehkä niin harvoin, että tuollainen hautajaiskoidisto alkaa rapautumaan. Pukeutuminenkin on ennen ollut paljon tarkempaa.

Kyllä surunvalittelu kukat useimmiten ovat valkoisia, jotain sinistä ehkä joukossa, Suomessa siis. Ja en ihan ikäloppu ole mutta kyllä minusta kallat ovat kammottavia morsiuskukkia.

95/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa on Lissabonin jälkeen eniten portugalilaisia ja Melbournessa Australiassa eniten kreikkalaisia Ateenan jälkeen.

96/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basbarduu90 kirjoitti:

Pariisissa on Lissabonin jälkeen eniten portugalilaisia ja Melbournessa Australiassa eniten kreikkalaisia Ateenan jälkeen.

Siis jos kaupungeista puhutaan.

Vierailija
97/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

poista

Vierailija
98/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa monet on rasisteja, eivätkä pidä ulkomaalaisista. Moniin ravintoloihin ei pääse ulkomaalaiset ollenkaan vaan tullaan ovelle näyttämään "täynnä" merkkiä vaikka ravintola ois puolityhjä, koska ravintolaan halutaan vain paikallisia. En tiedä onko tää muille ihan jokapäiväistä tietoa, mut mulle tuli yllärinä.

Minä olen kinnostunut missä kaupungissa olet ollut.

Yleensä kiinalaiset pidavat ulkomalaisesta, ainakin ystävälinen uokomalaiselle.

Rasistista, suuri osa, ei. vaikka meidän on muukalaisviha.

Kaikki ovat tervetuloneet Kiinaan.

Vierailija
99/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttajat Kiinassa eivat peseydy tai kay suihkussa neljaan viikkoon  synnytyksen jalkeen tai varsinkaan eivat pese hiuksia. En tieda miksi. Itse menin sairaalahuoneeseen paastyani (synnytettyani) heti suihkuun ja huone kaveri heti kysyi ja ihmetteli. Oli jotenkin jarkyttynyt. Luulen etta on osa jotain taikauskoista traditiota. Asuttiin siis Kiinassa sillon. 

Se on jotakin perinne kiinassa,  ihmiset uskovat että jos koskea kylmää vettä, aikeuttaa sairasta myöhemmin. 

Perinteisessä kiinalainenlääkeitiedeessä, kun sinä olet heikko, kylmyys menee vartaloon ja sitten sairas. Siksi ihmiset eivät koske kylmää vettä eikä juo kylmää juomaa sillin.  

nykyään tutkimuksessa,  ihmiset olivat sairas koska ennen vedessä on paljon bakteereja, jos se menee haavaan, helposti olla sairas erityisesti kun olet heikko. Mutta naiset vielä yritavat tehdä samaa, vaikka he saivat modernikoulutuksen.

Vierailija
100/142 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska:

- Hyvän uuden vuoden toivottaminen on tärkeää. Hyvää uutta vuotta ei toivoteta samaan aikaan kuin hyvää joulua (kuten Suomessa on tapana, esim. korteissa), vaan hyvää uutta vuotta toivotetaan kun vuosi on vaihtunut. Tammikuun ensimmäisestä alkaen, aina kun tapaa tuttavan ensimmäistä kertaa sinä vuonna, voi varautua uuden vuoden toivotuksiin poskisuudelmineen tai vähintään kättelyineen. Hyvää uutta vuotta voidaan toivottaa helmikuun lopulle asti.

- Ihmiset käyttävät aika usein sisällä siivoamiseen yhä sellaisia katuharjan mallisia lattiaharjoja esim. imurin sijaan. Monilla tosin on kaakelilattiat ja kengät jalassa sisätiloissa, että harja on sikäli kohtuullisen toimiva. 

- Tiskiharjan sijaan käytetään yleisesti sientä, vaikka tiskiharjojakin kaupasta löytää.

- Kaikki ateriat koostuvat mieluusti vähintään kolmesta osasta: alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka + ehkä vielä juustolautanen. Ateriat koostetaan näin paitsi kodeissa, myös mm. erilaisissa laitosruokaloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi