Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden tukien leikkaukset julki. Opintorahaan -80 euroa ja kaikkeen muuhunkin heikennyksiä

Vierailija
01.03.2016 |

Hallitus kurittaa tällä kertaa opiskelijoita. Odotamme, milloin tulee suuryritysten johtajien vuoro, ehkä paras on säästetty viimeiseksi?

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1400 markkaa on alle 250 euroa... Sillä rahalla ei saa nykyään minkäänlaista yksiötä vuokrattua, tuskin edes soluhuonetta. Totuus on, että opintotuen ostovoima oli 90-luvulla suurempi kuin nyt. Lainaa otettiin myös vähemmän koska lama pelästytti.

#facepalm

Eihän sitä nyt noin voi laskea, onhan rahan arvo toki muuttunut 20 vuoden aikana! Valuuttakin on muuttunut. Ei euron muuntokursskaani ole enää sama kuin silloin euron tullessa. Silloin se oli 5,94573 muistaakseni, mutta viimeksi kun näin päivityksen se oli 5,4 ja risat.

Vierailija
142/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin muuttamaan 24-vuotiaana takaisin kotiin. Opintoja jäljellä 3v. Ei paljon naurata.

Miksi? Opiskeletko alaa, jossa työllistyminen on mahdotonta ja siksi et uskalla ottaa lainaa? Mitä meinasit valmistumisen jälkeen tehdä? Opiskella lisää vai mennä kortistoon?

Mielestäni tilanteesi ei voi olla mahdollinen Suomessa, jos opiskelija käyttää edes pikkaisen järkeä alanvalintaan, eikä mene opiskelemaan jotain muinaiskreikkaa, koska se on niin jännää ja kivaa.

Opiskelen itse asiassa todella hyvin työllistävää alaa. Otan lainan joka kuukausi. Mutta kas, elämä ei mennytkään ihan suunnitelmien mukaan: sairastuin! Aiemmin piti venyttää penniä ihan viimeiseen asti, nyt tuli ne lääkekustannukset, lääkärilaskut ym. Piti tehdä valinta: jätänkö ostamatta lääkkeet, ruoat vai karsinko asuinmenoista (asuin yksiössä, vuokra 400€). Eipä siinä auttanut kuin luopua omasta elämästä ihan täysin, onneksi äiti otti takaisin kotiin. Tuskin olisi ottanut ellen olisi sairastunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa haluaa, kannatan amista suoraan peruskoulusta. Lukio maksaa liikaa, eikä kaikilla vanhemmilla ole varaa sitäkään kustantaa. Amikseen vaan kaikki jollekin yleishyödylliselle alalle kuten putkimies ja sitten rahaa tienaamaan. 30-vuotiaana alkaa olla jo niin paljon rahaa säästössä, että voi ostaa vaikka omakotitalon, pyöräyttää pari muksua, ryhtyä vuorotteluvapaalle ja hakea lääkikseen, sillä sinnekin pääsee helpommin, jos ei ole koskaan aiemmin käynyt korkeakoulussa kääntymässäkään. Sitten kuusi vuotta koulua maksimilainoilla, kesät putkimiehen hommia ja loppuelämä mielenkiintoista kovapalkkaista työtä tehden.

30-vuotiaana voi olla vähän vaikeaa opiskella lääkiksellä, joka on niin koulumainen ja suurin osa opiskelijoista on 18 v.

Vierailija
144/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää marisko, opiskelijoidenkin on osallistuttava tp-talkoisiin, ei sitä 1,5 miljardia saada muuten vuosittain kasaan. On paljon tärkeämpää, että tarjoamme tulijoille täyden ylläpidon haluamakseen ajaksi ja lennon sitten kotiin, kun siltä tuntuu! Ja se maksaa!

Vierailija
145/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen harvoin pääsee amispohjalta ja muutenkin on aika työlästä lukion käyneellekin kerrata ja palauttaa mieleen 30-vuotiaana lukion fysiikka ja kemia ja hankkia tarvittava laskurutiini jos on vuosia puuhannut ihan muuta. 

Vierailija
146/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintorahan ostovoima oli selvästi suurempi 90-luvun alussa. Asumislisä vasta jälkeenjäänyt onkin. Viimeksi asumislisää korotettiin melkein 10 vuotta sitten, sen jälkeen vuokrat ovat nousseet yli 60 prosenttia, mutta asumislisä ei ole noussut lainkaan. 

Juuri Kela julkaisi uutisen, jonka mukaan yhä useamman opiskelijan koko opintotuki hupenee pelkkään vuokraan. 

Vierailija
147/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opintolainaa maksamatta 9000e. Tällä hetkellä mun palkka on n. 1200e/kk.

Kolmen vuoden aikana olen päässyt kaksi kertaa työhaastatteluun, vaikka koko ajan olen lähetellyt hakemuksia ja ollut aktiivinen, soitellut perään, mennyt käymään.. Toinen oli tämä nykyinen työni ja toisessa olisi pitänyt suorittaa ensin 6kk palkaton  työharjoittelu.

Amk-koulutus taustalla, sen lisäksi on opistoa ja muuta kurssia.

Mietin juuri, että suorittaisin yliopistokoulutuksen avoimen kautta. 10v. siihen varmaan menee, mutta menköön.

Ehkä sitten pääsen 50-vuotiaana yli parin tonnin kuukausipalkalle, niin voisi alkaa säästää autoon ja omaan asuntoon.

Vierailija
148/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän voisi heittäytyä vaikka samantien köyden jatkeeksi. Kiitos hallitus. T: abi

Vierailija
149/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitysmieheltä on jäänyt huomioimatta tai ymmärtämättä syy siihen, että korkeakoulussa opintoraha on suurempi kuin ammattikoulussa. Lukiolaiset ja ammattiopiskelijat saavat maksuttoman ruoan, korkeakoulussa ruoka on maksullinen. Tämä on sitten opintorahassa kompensoitu.

Tarkoitus ei kuitenkaan voine olla, että opiskelijat asetetaan keskenään epätasa-arvoisiksi, joten tarkoittaako tämä nyt sitä, että lukioissa ja ammattikouluissa ateriat tulevat muuttumaan maksullisiksi, vai saavatko korkeakoululaiset jatkossa maksuttoman aterian?

Vierailija
150/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuohon pitäisi saada joku tolkku, että saman suuruiset tuet ja takaisinmaksun ehdot on esim. jollain kielitieteilijällä ja lakimiehillä/lääkäreillä/kauppatieteiden maistereilla, vaikka toisten palkka on moninkertaiseen toisiin verrattuna. Tilanteen järjettömyys korostuu vielä, jos on opiskellut alalle, jossa on huono työllisyystilanne siinä vaiheessa, kun valmistuu yliopistosta. Siinä sitten olet lainoinesi... Minusta tuohon pitäisi keksiä jotakin, mikä kohtuullistaisi tilanteen. Se ei ole yksinomaan omasta valinnasta kiinni. Kaikki eivät mitenkään voi opiskella kallispalkkaisiin ammatteihin, joissa työllistyminen on melko varmaa.

Vierailija
151/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin muuttamaan 24-vuotiaana takaisin kotiin. Opintoja jäljellä 3v. Ei paljon naurata.

Miksi? Opiskeletko alaa, jossa työllistyminen on mahdotonta ja siksi et uskalla ottaa lainaa? Mitä meinasit valmistumisen jälkeen tehdä? Opiskella lisää vai mennä kortistoon?

Mielestäni tilanteesi ei voi olla mahdollinen Suomessa, jos opiskelija käyttää edes pikkaisen järkeä alanvalintaan, eikä mene opiskelemaan jotain muinaiskreikkaa, koska se on niin jännää ja kivaa.

Sinunko mielestä kaikki voivat hakeutua hyvin työllistäville aloille?

Vierailija
152/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee niin hyvää lukea hyviä uutisia, pitkästä aikaa. Tämän voisi muotoilla varmaan hienostuneemmin mutta imekää vihervassarifemakot siitä :D hyvä palkkaiset suojavirat ja elinikäinen elatus muiden kustannuksella, no more for you! :D

Vierailija
153/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä paskin hallitus koskaan. Onnyksi mistä ei vaan kannata leikata, ja se on koulutus. Toisaalta en kyllä ymmärrä pienituloisiakaan jotka on tehtailleet liudan lapsia ja olettavat että kaikki kustannetaan ilman omaa panosta paremmin toimeentuldvien selkänahoista. Suomessa ei nytkään kannata olla hyväpalkkaisessa duunissa, verotus on ihan liian korkea. Pienituloisilla on sentään järkevät veroprosentit. Suomalaisena olin ennen ylpeä siitä että kaikki kuitenkin sai mahdollisuuden kouluttautua. Vaikka vanhemmat olisikin aivottomia lapsitehtailijoita, siitä ei rangaistu. Nyt tulee ajat muuttumaan, jos sinulla on useampi lapsi niin tee heille palvelus ja ala säästämään heille opiskelurahaa. Unohda ne uudet autosi ja turhat rempat, liian isot lainat, ja säästä! Anna lapsellesi mahdollisuus kouluttautua, koska ilman omaa panostasi valtio ei sitä tule antamaan.

Mä valmistun kohta, ja olen saanut työtarjouksia Suomesta ja Englannista. Suomesta tarjottu palkka max. 2400€. Britanniasta £3000 ekalta vuodelta, £4300 toiselta ja £5100 siitä eteenpäin. Arvatkaa kumpi maa houkuttelee enempi?

Vierailija
154/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pohjimmiltaan me suomalaiset ollaan kuin ollaankin kommareita. Kiinnostaisi, millaiset hallituksen saisivat aikaan vassarit, rkp ja sdp.

Vierailija
155/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä paskin hallitus koskaan. Onnyksi mistä ei vaan kannata leikata, ja se on koulutus. Toisaalta en kyllä ymmärrä pienituloisiakaan jotka on tehtailleet liudan lapsia ja olettavat että kaikki kustannetaan ilman omaa panosta paremmin toimeentuldvien selkänahoista. Suomessa ei nytkään kannata olla hyväpalkkaisessa duunissa, verotus on ihan liian korkea. Pienituloisilla on sentään järkevät veroprosentit. Suomalaisena olin ennen ylpeä siitä että kaikki kuitenkin sai mahdollisuuden kouluttautua. Vaikka vanhemmat olisikin aivottomia lapsitehtailijoita, siitä ei rangaistu. Nyt tulee ajat muuttumaan, jos sinulla on useampi lapsi niin tee heille palvelus ja ala säästämään heille opiskelurahaa. Unohda ne uudet autosi ja turhat rempat, liian isot lainat, ja säästä! Anna lapsellesi mahdollisuus kouluttautua, koska ilman omaa panostasi valtio ei sitä tule antamaan.

Mä valmistun kohta, ja olen saanut työtarjouksia Suomesta ja Englannista. Suomesta tarjottu palkka max. 2400€. Britanniasta £3000 ekalta vuodelta, £4300 toiselta ja £5100 siitä eteenpäin. Arvatkaa kumpi maa houkuttelee enempi?

On se jännä että kapitalistisemmasta maasta saa parempia työtarjouksia mutta täällä samaan lopputulokseen pitäisi päästä sosialistisin keinoin tai ei kelpaa :D

Vierailija
156/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää marisko, opiskelijoidenkin on osallistuttava tp-talkoisiin, ei sitä 1,5 miljardia saada muuten vuosittain kasaan. On paljon tärkeämpää, että tarjoamme tulijoille täyden ylläpidon haluamakseen ajaksi ja lennon sitten kotiin, kun siltä tuntuu! Ja se maksaa!

Niinpä. On hyvä muistaa, että nyt suunnitelluilla erittäin kipeillä säästötoimenpiteillä ja palkkojen laskemisilla saadaan ehkä juuri ja juuri katettua tp-kustannukset lyhyellä aikavälillä. Itse kestävyysvajeeseen ei saada minkäänlaista helpotusta, vaan velkaantuminen jatkuu ja kiihtyy entisestään.

Vierailija
157/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä ihan korvia myöden täynnä tätä valitusta hallituksen toimista, erityisesti tästä "opiskelijoilta ei saa leikata" -kitinästä. Olen itse opiskelija, saan yhteensä tukia 504 euroa kuukaudessa ja lisäksi teen 1-2 työvuoroa viikossa sitä mukaa miten itse jaksan (se kammottu nollatuntisopimus). Asun kämppiksen kanssa Helsingissä vuokralla ja asumiseen menee yhteensä 470 euroa kuukaudessa. Asunto on yksityisiltä markkinoilta ja kaksio. Matkoihin menee vajaa 50 euroa kuussa. Ruokaan 100-200 kuussa. Ja muihin menoihin vaihtelevasti, ehkä keskimäärin korkeintaan 100 euroa kuussa. Tulorajat eivät pauku ja opintolainaa en ole ottanut. Ja kuvitelkaa, minulle jää säästöä yhdeltä kuukaudelta yleensä useita satoja euroja!

En todellakaan voi sanoa että joutuisin itse kitkuttelemaan millään tavalla. Tosin elämäntyylini saattaa toki olla jonkun toisen mielestä vaatimatonta. Opiskelijakavereistani suurin osa tekee samalla tavalla koulun ohessa töitä kuin minä ja asuu samantyylisellä järjestelyllä. Osa on myös ottanut lisäksi vielä opintolainaa. Monilla kuitenkin menee bilettämiseen (alkoholiin) varmaan ainakin sen verran enemmän mitä minulla jää kuukaudessa säästöön.

Ja voin sanoa, että ei ole edes erityisen raskasta! Itseltäni saisi ihan hyvin repiä tuistani tuon satasen pois. Ei tekisi siltikään edes tiukkaa. Ja olen jutellut tästä opiskelijakavereideni kanssa. Heidän mielestään olen idiootti kun ajattelen näin koska "Onhan se nyt parempi mitä enemmän rahaa saa".

Vierailija
158/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Toisaalta tuon saman saa toimeentulotukena jos ei voi ottaa lainaa.

Täh? Toimeentulotuen ehto on, että kaikki laina on ensin nostettu. Jos et nosta, niin sinua kohdellaan niiden tulojen mukaan, jossa laina on laskettuna.

Toimeentulotuen ehto on, ettei saa opintotuen lainaa. Sitä ei esimerkiksi saa jos luottotiedot ovat menneet. Itse aion ainakin nyt vetää jonkun laskun ulosottoon, annan sen olla siellä hetken ja maksan pois. Ja näin koko opiskeluajan saan toimeentulotukea ja opintojen päättyessä luottotiedot ovat taas puhtaat.

Kuulostaa hurjalta, mutta just äsken pojan kanssa puhuin puhelimessa ja aika monetkin tekevät näin. Sanoin pojalle, että älä sinä nyt kuitenkaan ja sanoi ettei tietenkään tee. Toivottavasti ei tee. Mutta tietää tyyppejä, jotka tosiaan ensin hommaavat asunnon ja perusasiat, sitten sössivät tahallaan luottotietonsa ihan vähäisillä laskuilla ja elävät toimeentulotuella koko opiskeluajan. Tää porsaanreikä tullaan kyllä varmaan tukkimaan, heti kun huomaavat. 

Vierailija
159/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä että kapitalistisemmasta maasta saa parempia työtarjouksia mutta täällä samaan lopputulokseen pitäisi päästä sosialistisin keinoin tai ei kelpaa :D

On se joo jännä. Vai onko?

Suomessa mulla ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen elintasoon kuin mitä mun on mahdollista saada ulkomailta. Tämän vielä hyväksyisi jos maksamilleen veroille ja pienelle palkalle saisi vastinetta: Mutta ei! Ollaan menossa siihen että kaikki sosialismin edut ajetaan alas mutta veroja kyllä saa maksaa kuten sosialistisessa valtiossa.

Kaikesta leikataan: toki terveydenhuolto on vieläkin aika ykkösjuttu silloin kun on OIKEASTI sairas.

Vierailija
160/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opiskelijoista voisi opiskella vanhempiensa kotoa käsin. Yhteiskunta tukee turhaan rahattoman nuoren itsenäistymistä.

Kannatan silti sitä, että opetus on ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä