Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden tukien leikkaukset julki. Opintorahaan -80 euroa ja kaikkeen muuhunkin heikennyksiä

Vierailija
01.03.2016 |

Hallitus kurittaa tällä kertaa opiskelijoita. Odotamme, milloin tulee suuryritysten johtajien vuoro, ehkä paras on säästetty viimeiseksi?

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereistani monet lähtivätkin ulkomaille valmistuttuaan yliopistosta. Kuka minnekin. Kuitenkin jokainen palasi Suomeen, kun oli aika heidän lastensa aloittaa peruskoulu. Koulutus on Suomessa laadukasta ja ilmaista. Tänne palasi ihan niitäkin, joilla oli ulkomaalainen mies.

Eli takas tuutte kaikki te uhoojatkin.

Vierailija
162/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tähän sanoisi...Eurooppa on sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä sopii mihin opiskelija rahansa käyttää, biletys ja juopottelu vie suurimman osan, miksi veron maksajain pitää kustantaa opiskelijoitten juopottelua opintotuella?

Vierailija
164/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli opintoraha on sitten sen jälkeen 250 euroa ja opiskelijan kuukausitulot on 430 euroa + laina.

Eli siis suunnilleen sama kuin toisen asteen opiskelijan täydet tuet tähän asti. Melkein tekisi mieli sanoa, että mitä tässä oikein kitistään. Mutta vain melkein.

Vierailija
165/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä paskin hallitus koskaan. Onnyksi mistä ei vaan kannata leikata, ja se on koulutus. Toisaalta en kyllä ymmärrä pienituloisiakaan jotka on tehtailleet liudan lapsia ja olettavat että kaikki kustannetaan ilman omaa panosta paremmin toimeentuldvien selkänahoista. Suomessa ei nytkään kannata olla hyväpalkkaisessa duunissa, verotus on ihan liian korkea. Pienituloisilla on sentään järkevät veroprosentit. Suomalaisena olin ennen ylpeä siitä että kaikki kuitenkin sai mahdollisuuden kouluttautua. Vaikka vanhemmat olisikin aivottomia lapsitehtailijoita, siitä ei rangaistu. Nyt tulee ajat muuttumaan, jos sinulla on useampi lapsi niin tee heille palvelus ja ala säästämään heille opiskelurahaa. Unohda ne uudet autosi ja turhat rempat, liian isot lainat, ja säästä! Anna lapsellesi mahdollisuus kouluttautua, koska ilman omaa panostasi valtio ei sitä tule antamaan.

Mä valmistun kohta, ja olen saanut työtarjouksia Suomesta ja Englannista. Suomesta tarjottu palkka max. 2400€. Britanniasta £3000 ekalta vuodelta, £4300 toiselta ja £5100 siitä eteenpäin. Arvatkaa kumpi maa houkuttelee enempi?

On se jännä että kapitalistisemmasta maasta saa parempia työtarjouksia mutta täällä samaan lopputulokseen pitäisi päästä sosialistisin keinoin tai ei kelpaa :D

On se joo jännä. Vai onko?

Suomessa mulla ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen elintasoon kuin mitä mun on mahdollista saada ulkomailta. Tämän vielä hyväksyisi jos maksamilleen veroille ja pienelle palkalle saisi vastinetta: Mutta ei! Ollaan menossa siihen että kaikki sosialismin edut ajetaan alas mutta veroja kyllä saa maksaa kuten sosialistisessa valtiossa.

Kaikesta leikataan: toki terveydenhuolto on vieläkin aika ykkösjuttu silloin kun on OIKEASTI sairas.

Loppuipa sekin ilo lyhyeen, selvitin asiaa ja Briteissä on parempi julkinen terveydenhuolto. Se on täysin ilmainen kaikille maassa laillisesti oleville. Ihmisillä on omalääkärit, lääkäriin pääsee yleensä samana päivänä: max odotus 3pv. Palataan...

Vierailija
166/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opintoraha on sitten sen jälkeen 250 euroa ja opiskelijan kuukausitulot on 430 euroa + laina.

Eli siis suunnilleen sama kuin toisen asteen opiskelijan täydet tuet tähän asti. Melkein tekisi mieli sanoa, että mitä tässä oikein kitistään. Mutta vain melkein.

Niin. Toinen saa ilmaisen aterian, toiselle se sama ruoka maksaa 2€/pvä

Vierailija
167/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme harha tuo Suomen lintukoto. Täällä on muka kaikki maailman parasta vaikka miten takapajuistetaan. Not.

Vierailija
168/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereistani monet lähtivätkin ulkomaille valmistuttuaan yliopistosta. Kuka minnekin. Kuitenkin jokainen palasi Suomeen, kun oli aika heidän lastensa aloittaa peruskoulu. Koulutus on Suomessa laadukasta ja ilmaista. Tänne palasi ihan niitäkin, joilla oli ulkomaalainen mies.

Eli takas tuutte kaikki te uhoojatkin.

No hei. Miksi mä tulevaisuudessa tulisin takaisin kun sitä maksutonta ja laadukasta koulutusta ei enää ole?

Huonoista PISA-tuloksista ja peruskoulujen ongelmista on hyvin helppo syyllistää maahanmuuttajia, mutta oisko vika kuitenkin niissä jatkuvissa leikkauksissa?

Vierailija
169/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa toisen asteen opiskelijoista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Noh, ehkäpä suomalaisetkin alkavat asua lapsuudenkodissaan lähes kolmekymppisiksi. Ei sitten ainakaan kannata yhteiskunnassa narista siitä, että ensisynnyttäjien ikä nousee entisestään. 

Vierailija
170/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelinkin muuttaa ulkomaille opiskelemaan. Koulutus ei valitsemassani maassa maksa parin sadan euron lukukausimaksua enempää, vuokrat ovat kohtuulliset, ruoka ja kulutustavarat halvempia kuin Suomessa. Tämän päälle saan Suomesta ne vähät pennoset, jotka vielä leikkauksista selviää, joten elän ihan hyvin ilman lainaakin, jos vain saan kesäksi töitä. Valmistuttuani jään ulkomaille töihin ja ehkä eläkkeellä hankin Suomesta kesämökin. Hahhah ja suomalaiset tyhmät maksaa minun opiskeluni.

Ne, jotka ovat jo (korkea)koulutuksen hankkineet, lähtevät ulkomaille töihin. Opiskelemaan vasta aikovat hoksaavat kohta, että ulkomailla tutkinnon saa edullisesti ellei ilmaiseksi (muut pohjoismaat) ja rahaa jää kuitenkin elämiseen enemmän, kun elinkustannukset ovat alhaisemmat. Opintojen tasokin todennäköisesti parempi, kun Suomessa ajetaan koulutusta ja tutkimusta alas.

Minkä potentiaali näissä nuorissa menetetään. Suomessa ei ole kohta, kuin eläkeläisiä, joilla ei massi riitä eläkepäiviin Aurinkorannikolla.

Vierailija
171/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sama" ruoka. On muuten aikamoinen ero ainakin amiksen ja ammattikorkean aterioilla. Ensin mainittua en olisi syönyt vaikka olisi maksettu, mautonta vaihtoehdotonta mössöä. Jälkimmäisessä tarjolla maukasta, monipuolista ruokaa mistä ihan mielellään vähän maksaakin.

Vierailija
172/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa toisen asteen opiskelijoista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Noh, ehkäpä suomalaisetkin alkavat asua lapsuudenkodissaan lähes kolmekymppisiksi. Ei sitten ainakaan kannata yhteiskunnassa narista siitä, että ensisynnyttäjien ikä nousee entisestään. 

Ensimmäistä tutkintoaan opiskelevien, vielä vanhempiensa kanssa asuvien lisäksi on paljon aikuisia, jotka joutuvat tulemaan toimeen tuolla summalla. Toki aikuiskoulutukset ovat lyhytkestoisempia kuin korkeakouluopiskelu, mutta ei se nyt niin hirveästi lämmitä siinä vaiheessa kun tili on nollilla... Mutta oli miten oli, tuolla pienemmälläkin summalla pystyy jotenkuten kitkuttelemaan, että ei tämä nyt ehkä kuitenkaan ihan sen luokan katastrofi ole kuin monet maalailevat. Ei sillä, mielestäni opintotuet ovat tähänkin asti laahanneet pahasti jäljessä eikä näissä leikkauksissa tai lainalla elämiseen pakottamisessa ole mitään hyvää.

Vierailija
173/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen asteen opiskelijat ovat yleensä vielä alaikäisiä (vanhemmilla on elatusvelvollisuus), kouluruoka on ilmaista toisin kuin korkeakouluissa ja he voivat useammin asua vanhemmillaan (korkeakoulussa opiskelevien taas pitää muuttaa usein toiselle paikkakunnalle, jolleivat he satu asumaan juuri siinä kaupungissa, jossa omaa alaa voi opiskella).

Vierailija
174/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sama" ruoka. On muuten aikamoinen ero ainakin amiksen ja ammattikorkean aterioilla. Ensin mainittua en olisi syönyt vaikka olisi maksettu, mautonta vaihtoehdotonta mössöä. Jälkimmäisessä tarjolla maukasta, monipuolista ruokaa mistä ihan mielellään vähän maksaakin.

Sulla menee nyt sekaisin peruskoulun kanssa.

Vierailija
175/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi lapsi ja asukoot kotona jos haluaa vaikka koko opiskeluajan. 

Vierailija
176/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee nyt sekaisin peruskoulun kanssa.

Oletko viime aikoina käynyt amiksen ruokalassa maistelemassa? Ei ole suurta eroa peruskouluun.

Vierailija
177/200 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samaa mieltä siitä, että koulutusta tulisi vähentää tietyissä määrin. Työttömiä maistereita on jo tällä hetkellä aivan liikaa ja enempää ei tarvita, ihmiset eivät yksinkertaisesti voi opiskella tuhansittain alaa jolle ei ole kysyntää vain koska kokevat sen "kutsumuksekseen". Mutta tukien leikkaaminen kaikilta on täysin väärä keino koulutushingun vähentämiseksi, itse olin muutaman ensimmäistä vuotta pelkästään tuilla opiskelemassa ilman lainaa ja kyllä piti elää kurjasti. 50 senttiäkin oli iso summa siinä tilanteessa. Olin ollut hanttihommissa lukion jälkeen ennen opiskelujen aloitusta ja säästänyt palkastani opiskelubudjettia, käytäntö jota suosittelen kaikille lainan ottamisen sijasta. Raha-asiat pyörivät jatkuvasti mielessä ja kouluunkin keskittyminen kärsi siitä toisinaan. Asuin halvimmassa mahdollisessa ja homeisessa soluhuoneessa kaukana koulusta, ja siinäkin vuokra oli kolme sataa. Myöhemmin koulun edetessä aloitin työt rahanpuutteen vuoksi. En olisi uskonut miten rankkaa on samaan aikaan käydä koulussa, tehdä läksyt, lukea tentteihin ja tehdä vielä töitä sen päälle. Uupumushan tuossa iski.

Baarissa en muuten ikinä käynyt enkä ymmärtänyt, miten joillakin opiskelijoilla oli siihen varaa. Ne, jotka bilettivät joka viikko, olivat usein niitä jotka olivat jättäneet opiskelut "hieman" vähemmälle tehdäkseen töitä ja tienatakseen enemmän. Kolmesta vaihtoehdosta saa opiskelija siis valita vain kaksi: sosiaalinen elämä, koulu, raha. Ei ole ikävä noita aikoja ollenkaan. Opiskeluaikoja saisi koulun puolelta lyhentää rankasti, omassa 3,5 vuoden koulutuksessa oli kyllä aivan liikaa turhia lakisääteisiä kursseja ja liibalaabaa jolle työelämässä ei ollut yhtään mitään käyttöä. 

Vierailija
178/200 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse samaa mieltä siitä, että koulutusta tulisi vähentää tietyissä määrin. Työttömiä maistereita on jo tällä hetkellä aivan liikaa ja enempää ei tarvita, ihmiset eivät yksinkertaisesti voi opiskella tuhansittain alaa jolle ei ole kysyntää vain koska kokevat sen "kutsumuksekseen". Mutta tukien leikkaaminen kaikilta on täysin väärä keino koulutushingun vähentämiseksi, itse olin muutaman ensimmäistä vuotta pelkästään tuilla opiskelemassa ilman lainaa ja kyllä piti elää kurjasti. 50 senttiäkin oli iso summa siinä tilanteessa. Olin ollut hanttihommissa lukion jälkeen ennen opiskelujen aloitusta ja säästänyt palkastani opiskelubudjettia, käytäntö jota suosittelen kaikille lainan ottamisen sijasta. Raha-asiat pyörivät jatkuvasti mielessä ja kouluunkin keskittyminen kärsi siitä toisinaan. Asuin halvimmassa mahdollisessa ja homeisessa soluhuoneessa kaukana koulusta, ja siinäkin vuokra oli kolme sataa. Myöhemmin koulun edetessä aloitin työt rahanpuutteen vuoksi. En olisi uskonut miten rankkaa on samaan aikaan käydä koulussa, tehdä läksyt, lukea tentteihin ja tehdä vielä töitä sen päälle. Uupumushan tuossa iski.

Baarissa en muuten ikinä käynyt enkä ymmärtänyt, miten joillakin opiskelijoilla oli siihen varaa. Ne, jotka bilettivät joka viikko, olivat usein niitä jotka olivat jättäneet opiskelut "hieman" vähemmälle tehdäkseen töitä ja tienatakseen enemmän. Kolmesta vaihtoehdosta saa opiskelija siis valita vain kaksi: sosiaalinen elämä, koulu, raha. Ei ole ikävä noita aikoja ollenkaan. Opiskeluaikoja saisi koulun puolelta lyhentää rankasti, omassa 3,5 vuoden koulutuksessa oli kyllä aivan liikaa turhia lakisääteisiä kursseja ja liibalaabaa jolle työelämässä ei ollut yhtään mitään käyttöä. 

Niin moni on sitä mieltä, että opiskelu on helppoa ja helpoin tapa saada roppakaupalla rahaa.. Että ihan kummastuttaa miksi kaikki ei vain sankoin joukoin pyri opiskelijaksi?

Vierailija
179/200 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En opiskelijana tajua, miksei ihmiset ota sitä opintolainaa!? Olen nostanut koko opiskeluaikani lukiosta lähtien täydet lainat, eikä haittaa yhtään. Lukioajan lainat olen jo maksanut pois, ja nyt vikaa vuotta yliopistossa ja lainaa on PALJON. Mitä sitten?! Aivan ilmaista lainaa, jota kannattaa ottaa mieluummin, kuin käydä töissä opintojen kustannuksella. Kun valmistuu määräajassa ja menee töihin, on tuollainen laina maksettu takaisin tosi nopeasti, ja kun korko 20000€ lainaan on vuodessa n.20€, niin en ymmärrä tätä lainan ottamisen "kamaluutta". Töissä käymisestä ei ainakaan saa luvan kanssa valittaa, jos ei ole valmis ottamaan opintolainaa. Olisitte tyytyväisiä, että sellainen mahdollisuus on teille tarjottu! Itse olen onnistunut töissä käymättömyydestä huolimatta sumplimaan opiskeluaikani niin optimaalisti, että voin tehdä vuodessa jopa 2-3 ulkomaanmatkaakin ja syödä mitä haluan.  Ei opiskeluajan kuulu/tarvitse olla mitään kituuttamista ja köyhää elämää.

Ongelma on se, että moni opiskelija nostaa kaikki tuet ja lainat mitä vain saa, ja silti elää köyhyysrajalla. Varsinkin jos asuu yksin eikä ole isi ja äiti auttamassa taloudellisesti. Kaikki eivät saa opiskelija-asuntoa, koska niitä on niin vähän. On pakko vuokrata yksityiseltä ja se on kallista. Yksin asuvat maksavat suhteessa enemmän elämiskustannuksia kuin kimppakämpissä tai avoliitossa/avioliitossa asuvat.

Tuo 2-3 ulkomaanmatkaa saa kirjoituksesi haisemaan provolta, ellei joku muu rahoita elämistäsi tai nuo matkat ovat jotain Tallinnan risteilyitä.

No ei ole provo. Minulla on kyllä ollut lapsia koko yliopisto-opiskeluni ajan, joten saan kyllä tukia enemmän kuin perusopiskelija. Mieheni on töissä, mutta meillä on erilliset rahat, joten itse olen matkani maksanut. Ja vaikka lasten takia saakin enemmän esim. asumistukea, niin kyllähän niihin lapsiin myös menee rahaa. En tiedä sitten, miten olen onnistunut. Useimmiten esim elokuussa nostanut sen 2000€ lainaa ja maksanut siitä talveksi loman. Noin esimerkkinä. Toisinaan taas varaan matkan, maksan varausmaksun, ja makselen sitten pikkuhiljaa sitä matkan loppusummaa "pois". Ei minulla ylimääräistä rahaa ole, mutta opiskelijana en itseltäni mitään säästämistä odottaisikaan. Matkustelen siis, ja yritän tarjota myös lapsilleni kivan elämän omasta tilin saldostani huolimatta. Jätän sitten pois vaikka uusien vaatteiden oston (ostan toki, jos tarvitsen, mutta en ylimääräistä) ja sijoitan rahat matkoihin, koska se nyt vain minulle on se "elämän suola".

Vierailija
180/200 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotaan että kyllä muuallakin opiskellaan lainalla, niin ei olla otettu ihan asioista selvää. Vanhemmilla on esim. Skotlannissa korkea-asteella opiskelevaa kohtaan elatusvelvollisuus 25-vuotiaaksi asti, eli vanhempien on pakko maksaa asuminen jos lapsella ei siihen ole varaa. Toisaalta lainassa on takaportti ainakin Briteissä; opintolainoja ei tarvitse maksaa takaisin ennen kuin saavuttaa tietyn kuukausittaisen tulotason. Tämä ''takaa'', että jos koulutus ei johda työllistymiseen ja parempaan talouteen, et ole velkavankeudessa koko ikääsi työttömänä. Jos kerta velalla opiskelu on niin loistavaa niin eiköhän Suomessakin siirrytä sitten siihen, että ennen kuin saa työpaikan ja saavuttaa kohtuullisen tulotason, ei tarvitse maksaa penniäkään takaisin.