Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden tukien leikkaukset julki. Opintorahaan -80 euroa ja kaikkeen muuhunkin heikennyksiä

Vierailija
01.03.2016 |

Hallitus kurittaa tällä kertaa opiskelijoita. Odotamme, milloin tulee suuryritysten johtajien vuoro, ehkä paras on säästetty viimeiseksi?

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin opiskelijana olen sitä mieltä, että ne joilla on varaa käydä töissä opintojen ohella niin paljon, että tulorajat paukkuvat ja on varaa ottaa opiskeluista "omaa lomaa" ulkomaanmatkojen takia tai joilla on varaa lintsata luennoilta krapulan takia, voisivat ihan hyvin kokeilla elättää itsensä ilman koko opintotukea. Nämä samat henkilöt ovat juuri niitä kovaäänisimpiä valittajia siitä, kuinka kela on niin peestä, kun ei saa tienata tai muuten menettää tuet ja kuinka on niin tiukkaa ja vaikeaa, kun piti taas syödä kuukausi pelkkää makaronia, että sai uuden laukun. Samoilla tyypeillä on omistusasuntoa ja remonttia tekeillä niillä opintotuilla, jotka heille muiden palkkojen ohessa lahjoitetaan. Sitten kitistään, että lainaa ei voi ottaa tai jos otetaankin, niin se menee suoraan asuntosäästöihin.

Ymmärrän pointin, itseänikin ihmetyttää nämä opiskelijat, jotka tekevät useita ulkonmaanmatkoja vuosittain, on kalliita merkkivaatteita ja varaa juhlia joka viikko. Voihan se olla, että vanhemmat maksaa, mutta siinä kohtaa on turhaa kitistä tukien leikkaamisesta...

Toisaalta olen sitä mieltä, ettei opiskelijan elämän tarvitse lähtökohtaisesti olla sitä senttien laskemista, nuudelien syömistä ja kaikista elämää piristävistä asioista (kahvilassa tai leffassa käyminen, ehkä pieni reissu joskus, uusien vaatteiden osto tarpeeseen), mutta tietenkään valtion niitä ei kuulu rahottaa. Tuskin sitä vaaraa tuskin onkaan opintotuen ollessa siinä vajaan 500 euron kieppeillä, eihän se useammilla riitä edes asumiskuluihin. 

Jos vanhemmat haluavat maksaa perheen ulkomaanmatkan, niin ei se tarkoita sitä, että maksaisivat joka kuukausi usean sadan vuokran ja muut menot päälle.

Vierailija
122/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin opiskelijana olen sitä mieltä, että ne joilla on varaa käydä töissä opintojen ohella niin paljon, että tulorajat paukkuvat ja on varaa ottaa opiskeluista "omaa lomaa" ulkomaanmatkojen takia tai joilla on varaa lintsata luennoilta krapulan takia, voisivat ihan hyvin kokeilla elättää itsensä ilman koko opintotukea. Nämä samat henkilöt ovat juuri niitä kovaäänisimpiä valittajia siitä, kuinka kela on niin peestä, kun ei saa tienata tai muuten menettää tuet ja kuinka on niin tiukkaa ja vaikeaa, kun piti taas syödä kuukausi pelkkää makaronia, että sai uuden laukun. Samoilla tyypeillä on omistusasuntoa ja remonttia tekeillä niillä opintotuilla, jotka heille muiden palkkojen ohessa lahjoitetaan. Sitten kitistään, että lainaa ei voi ottaa tai jos otetaankin, niin se menee suoraan asuntosäästöihin.

Ymmärrän pointin, itseänikin ihmetyttää nämä opiskelijat, jotka tekevät useita ulkonmaanmatkoja vuosittain, on kalliita merkkivaatteita ja varaa juhlia joka viikko. Voihan se olla, että vanhemmat maksaa, mutta siinä kohtaa on turhaa kitistä tukien leikkaamisesta...

Toisaalta olen sitä mieltä, ettei opiskelijan elämän tarvitse lähtökohtaisesti olla sitä senttien laskemista, nuudelien syömistä ja kaikista elämää piristävistä asioista (kahvilassa tai leffassa käyminen, ehkä pieni reissu joskus, uusien vaatteiden osto tarpeeseen), mutta tietenkään valtion niitä ei kuulu rahottaa. Tuskin sitä vaaraa tuskin onkaan opintotuen ollessa siinä vajaan 500 euron kieppeillä, eihän se useammilla riitä edes asumiskuluihin. 

No tuo marginaaliosuus pappa betalar-bileopiskelijoita, joilla on sankokaupalla rahaa jo fuksivuonna teininä on juuri niitä keitä tällä päätöksellä halutaan jatkossakin yliopistoihin. Eli niitä eliitin kersoja joille 80e ei ole raha eikä mikään, sehän on niille baarikierros tai puolikas kampaaja käynti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo oli aikakin puuttua opiskelijoiden tukiin! Ottakaa pankkilainaa, sillä tavalla ennen opiskeltiin.

Sitten voi varmaan työttömätkin myydä persettä tai syödä kynsiään, sillä tavalla sitä ennen elettiin jos ei töitä ollut.

no persettä ainakin mä jo myynkin

Vierailija
124/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika opiskelee lisuriksi  vaikka leikkattais koko opintotuki nollille. 

Vierailija
125/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö kaikki "no nostakaa sitä opintolainaa ja lopettakaa valittaminen" -huutelijat, että se 15 000 euron laina on yhtä suuri, olivat tulot valmistumisen jälkeen 1500e, 3500e, tai 650e? Jos ei ole takeita siitä, että valmistumisen jälkeen on tiedossa varmasti vakaat, hyvät tulot, niin eivät kaikki halua tuollaista lainaa maksettavakseen siitä pienestä palkasta, tai pahimmassa tapauksessa työmarkkinatuesta.

No minä en ole tässä ketjussa huudellut kenellekään mitään, mutta uskon että moni tietää ihan omien kokemusten perusteella, ettei opintolainan nostaminen mikään maailmanloppu ole. Itse asiassa taitaa olla niin, että ajanjakso jona opiskeluista on selvinnyt ilmaa lainaa, on ollut maan historiassa poikkeus. Nokia-miljardeja jaettiin suoraan tulonsiirtoina kansalaisille suuret määrät, mutta se sykli taloudessa oli ja meni jo aikoja sitten.

Itse opiskelin 90-luvulla ja nostin kaiken lainan mitä sai. Niin tekivät kaikki kaverinikin, ja lamaa kun silloinkin elettiin, suurin osa valmistui suoraan kortistoon. Myös minä. Itse asiassa minulla on vieläkin opintolainaa jäljellä, eikä näillä koroilla mikään kiire maksaa sitä pois. Se onnistuisi kyllä sillä sillä säästötilin saldo on suurempi kuin lainan pääoma, mutta näillä koroilla...

Mikä oli vuokra-asumisen hinta 90-luvulla vs nykypäivän vuokrataso? Paljonko opintotuki on noussut suhteessa vuokrien nousuun? Niinpä.

Vierailija
126/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin pitää varmaan lopettaa syöminen kokonaan. Muusta ei voi oikeastaan nipistää.

T. Opiskelija

Vierailija
127/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskelijana sanoisin silti, että kannattaa ehdottomasti kuitenkin yrittää opiskella loppuun. Se on kahdesta pahasta pienempi. Koska kouluttamattomuus sysää meidät kilpailemaan paskaduuneista naurettavan pienellä palkalla maahanmuuttajien ja jo olemassa olevien työttömien kanssa. Kyllä tässä on käynnissä se, mistä vuosia ollaan puhuttu: keskiluokka pienenee ja kansa jakautuu lähinnä ylä- ja alaluokkaan.

Seuraava askel on sitten luonnollisesti sosiaaliturvan pienentäminen.

Vierailija
128/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin pitää varmaan lopettaa syöminen kokonaan. Muusta ei voi oikeastaan nipistää.

T. Opiskelija

Muutama päivä sitten ihmeteltiin Kelan tutkijan suulla mediassa, että miksi opiskelijat syövät yllättävän vähän edullisia opiskelija-aterioita oppilaitosten ruokaloissa. Johtui jo aikoinaan omina opiskeluaikoina siitä yksinkertaisesta syystä, että se 2,60 euroakin yhdestä ateriasta on monelle opiskelijalle aivan liikaa.

Vierailija
129/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla vaikeuksia päättää, mikä on hallituksen tyhmin päätös. Niitä tulee nyt liukuhihnalta.

Vierailija
130/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-arvoinen esitys. En voi uskoa tätä todeksi. Tähän pitäisi ihan jokaisen mamman reagoida, koska kyse on lasten tulevaisuudesta.

No me ollaan säästetty lapselle siitä asti kun lapsi syntyi. En ole missään vaiheessa pitänyt itsestäänselvyytenä, että mitään opintotukea on edes olemassa siinä vaiheessa kun lapsi lähtee opiskelemaan. Etkö sinä ole yhtään yrittänyt turvata lapsesi tulevaisuutta, vai oletko vain odottanut että yhteiskunta maksaa kaiken?

Vierailija
131/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö kaikki "no nostakaa sitä opintolainaa ja lopettakaa valittaminen" -huutelijat, että se 15 000 euron laina on yhtä suuri, olivat tulot valmistumisen jälkeen 1500e, 3500e, tai 650e? Jos ei ole takeita siitä, että valmistumisen jälkeen on tiedossa varmasti vakaat, hyvät tulot, niin eivät kaikki halua tuollaista lainaa maksettavakseen siitä pienestä palkasta, tai pahimmassa tapauksessa työmarkkinatuesta.

No minä en ole tässä ketjussa huudellut kenellekään mitään, mutta uskon että moni tietää ihan omien kokemusten perusteella, ettei opintolainan nostaminen mikään maailmanloppu ole. Itse asiassa taitaa olla niin, että ajanjakso jona opiskeluista on selvinnyt ilmaa lainaa, on ollut maan historiassa poikkeus. Nokia-miljardeja jaettiin suoraan tulonsiirtoina kansalaisille suuret määrät, mutta se sykli taloudessa oli ja meni jo aikoja sitten.

Itse opiskelin 90-luvulla ja nostin kaiken lainan mitä sai. Niin tekivät kaikki kaverinikin, ja lamaa kun silloinkin elettiin, suurin osa valmistui suoraan kortistoon. Myös minä. Itse asiassa minulla on vieläkin opintolainaa jäljellä, eikä näillä koroilla mikään kiire maksaa sitä pois. Se onnistuisi kyllä sillä sillä säästötilin saldo on suurempi kuin lainan pääoma, mutta näillä koroilla...

Mikä oli vuokra-asumisen hinta 90-luvulla vs nykypäivän vuokrataso? Paljonko opintotuki on noussut suhteessa vuokrien nousuun? Niinpä.

Yksiöni vuokra oli 1400 markkaa kuukaudessa, tuon muistan satapronsenttisen varmasti. Ja se oli hyvin halpa. Saamaani opintorahaa ja asumislisää en muista, enkä löytänyt vastausta googlaamallakaan. Ei se elämä silloin sen herkumpaa ollut kuin tänäänkään, voit olla varma. Käytännössä lainaa oli pakko ottaa, eikä sitä rahaa käytetty ulkomaanmatkoihin yms luksukseen vaan ihan laskuihin ja ruokaan koska kesätöitä oli yhtä vähän kuin tänäänkin.

Vierailija
132/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä aloilla joita ylipäätään kannattaa opiskella, löytyy aina osa-aikatöitä ja hyväpalkkaisia kesätöitä. Vaikka opintotuki laitettas nollaan, niin yhä opiskeltaisiin ja Suomi pyörisi. Ois oikeastaan ihan hyvä vetää 5 vuotta ilman mitään tukia. Saatas porukkaa töihin. 

Vierailija
133/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaikki kallistuu opiskelijoille. Junaliput halpenivat mulla, mutta poika oli just ostanut liput kotimatkalle ja toista kymppiä enemmän maksanut kuin yleensä. Ei käy kateeksi. Töitäkin saa hakea hulluna. Itse pääsin opiskeluaikana suunnilleen sinne, minne ovesta käveli sisään kysymään. Pojalla käynyt niinkin, että luvattu paikka onkin peruttu yt:n takia. 

Vierailija
134/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla on jo nyt kovat paineet ja joka kolmannella mielenterveysongelmia.

Tavoitteena kaikilla hallituksen touhuilla on vaan luoda köyhä halpatyövoimaluokka jenkkimalliin. Opiskelu on jatkossa mahdollista vain eliitin vesoille.

En uskalla tehdä lapsia, koska pk-seudun elinkustannuksilla ei ole varaa rahoittaa lapsen koulutusta tulevaisuudessa.

Itsellä on amk-tutkinto ja tällä palkalla elätän vain itseni. :(

Vierailija
135/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400 markkaa on alle 250 euroa... Sillä rahalla ei saa nykyään minkäänlaista yksiötä vuokrattua, tuskin edes soluhuonetta. Totuus on, että opintotuen ostovoima oli 90-luvulla suurempi kuin nyt. Lainaa otettiin myös vähemmän koska lama pelästytti.

Vierailija
136/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiöni vuokra oli 1400 markkaa kuukaudessa, tuon muistan satapronsenttisen varmasti. Ja se oli hyvin halpa. Saamaani opintorahaa ja asumislisää en muista, enkä löytänyt vastausta googlaamallakaan. Ei se elämä silloin sen herkumpaa ollut kuin tänäänkään, voit olla varma. Käytännössä lainaa oli pakko ottaa, eikä sitä rahaa käytetty ulkomaanmatkoihin yms luksukseen vaan ihan laskuihin ja ruokaan koska kesätöitä oli yhtä vähän kuin tänäänkin.

Vertailun vuoksi, 1400 mk on n. 250 euroa. Tuolla hinnalla et saa nykypäivänä yksiötä mistään. 

Vierailija
137/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä hallitus on eriarvoistamassa maata mustavalkoisen Suomi-Filmin fiktiiviseen aikaan, jolloin työväki oli köyhää, työteliästä, nöyrää ja vähään tyytyvää ja jolloin kesälomalla oleva maisteriksi kutsuttu herrasväen opiskelijapoika vokotteli piikatyttöjä heinäpellolla ylioppilaslakki päässä. Tätä erioikeutta lukuunottamatta ihmiset naivat ihmisiä ja piiat ja rengit toisiaan. Rikkaat ja poliitikot olivat sitten niin oma ihmislajinsa, että ei heitä oikein tavallinen kansa saanut nähdäkään. Jos näki, niin siirtyi kiireellä raviojan puolelle kumartelemaan ja niiailemaan."

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/03/01/me-petkut…

Vierailija
138/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opintolaina oli valtion korkotukemaa. Sitten 90-luvun alussa opintolaina muutettiin markkinakorkoiseksi ja nykyisenlainen opintotukijärjestelmä luotiin. Lainanotto hyytyi kuin seinään. Nyt opintotuki on selvästi heikompi kuin silloin.

Vierailija
139/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-arvoinen esitys. En voi uskoa tätä todeksi. Tähän pitäisi ihan jokaisen mamman reagoida, koska kyse on lasten tulevaisuudesta.

No me ollaan säästetty lapselle siitä asti kun lapsi syntyi. En ole missään vaiheessa pitänyt itsestäänselvyytenä, että mitään opintotukea on edes olemassa siinä vaiheessa kun lapsi lähtee opiskelemaan. Etkö sinä ole yhtään yrittänyt turvata lapsesi tulevaisuutta, vai oletko vain odottanut että yhteiskunta maksaa kaiken?

Ja sama eläkkeiden kanssa. Jotain pientä ropoa voi vielä saada 25 tai 40 vuoden kuluttua, mutta ei mitään sellaista millä oikeasti pärjäisi.

Vierailija
140/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä hallitus on eriarvoistamassa maata mustavalkoisen Suomi-Filmin fiktiiviseen aikaan, jolloin työväki oli köyhää, työteliästä, nöyrää ja vähään tyytyvää ja jolloin kesälomalla oleva maisteriksi kutsuttu herrasväen opiskelijapoika vokotteli piikatyttöjä heinäpellolla ylioppilaslakki päässä. Tätä erioikeutta lukuunottamatta ihmiset naivat ihmisiä ja piiat ja rengit toisiaan. Rikkaat ja poliitikot olivat sitten niin oma ihmislajinsa, että ei heitä oikein tavallinen kansa saanut nähdäkään. Jos näki, niin siirtyi kiireellä raviojan puolelle kumartelemaan ja niiailemaan."

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/03/01/me-petkut…

Uuninpankkopoika unohtaa mainita, että sama ilmiö on menossa jokaisessa länsimaassa, eikä tämä ole mikään suomalaisten politikkojen salajuoni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi