Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden tukien leikkaukset julki. Opintorahaan -80 euroa ja kaikkeen muuhunkin heikennyksiä

Vierailija
01.03.2016 |

Hallitus kurittaa tällä kertaa opiskelijoita. Odotamme, milloin tulee suuryritysten johtajien vuoro, ehkä paras on säästetty viimeiseksi?

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä te luulette että me muuten maksetaan yritystukia pörssiin listautuneille yrityksille, jotka tekee voittoa ja jakaa ennätysosinkoja osakeenomistajille. Kaikki talkoisiin, vähän ryhmähenkeä nyt hei!

Maksetaanko voittoa tekeville yrityksille tukia :O ???

Maksetaan. Suoraan ja välillisesti (esim. maataloustuet).

Vierailija
102/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että taustalla on ihan hyvä ajatus siitä, että kouluttautumista pitää Suomessa vähentää. Kaikki yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelleet tietävät, että tyhjäkäyntiä on tuolla tasolla aivan kohtuuttomasti. Päättäjät ymmärtävät, että koulutusaikoja ei pystytä Suomessa lyhentämään, koska alan byrokraatit ovat täysin joustamattomia omanperseensuojelijoita, joten kun vähennetään opiskelijoita (koska harvemmalla tulee nyt olemaan varaa opiskella), pikkuhiljaa myös opiskelun tarjonta tulee vähenemään.

Samalla tajutaan Suomessakin, että kaikkiin töihin ei tarvita vuosien koulutusta. Tarjoilijat, lastenhoitajat, aspat, remppamiehet, jne jne. oppivat työnsä parhaiten työtä tehden. Hankalammat hommatkin oppii taatusti nopeammin kuin nykyisin on tapana. Työssä oppiminen tulee palaamaan suomalaiseen yhteiskuntaan, mikä on vain hyvä asia. Enkä nyt tarkoita lääkäreitä tai lakimiehiä, he ovat pieni vähemmistö, joiden kohdalla pitempi koulutus puolustaa paikkaansa.

Mutta kaikinpuolin parempi ja reilumpi tie opiskelijoiden karsimiseen on lahjakkuus, ei raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että taustalla on ihan hyvä ajatus siitä, että kouluttautumista pitää Suomessa vähentää. Kaikki yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelleet tietävät, että tyhjäkäyntiä on tuolla tasolla aivan kohtuuttomasti. Päättäjät ymmärtävät, että koulutusaikoja ei pystytä Suomessa lyhentämään, koska alan byrokraatit ovat täysin joustamattomia omanperseensuojelijoita, joten kun vähennetään opiskelijoita (koska harvemmalla tulee nyt olemaan varaa opiskella), pikkuhiljaa myös opiskelun tarjonta tulee vähenemään.

Samalla tajutaan Suomessakin, että kaikkiin töihin ei tarvita vuosien koulutusta. Tarjoilijat, lastenhoitajat, aspat, remppamiehet, jne jne. oppivat työnsä parhaiten työtä tehden. Hankalammat hommatkin oppii taatusti nopeammin kuin nykyisin on tapana. Työssä oppiminen tulee palaamaan suomalaiseen yhteiskuntaan, mikä on vain hyvä asia. Enkä nyt tarkoita lääkäreitä tai lakimiehiä, he ovat pieni vähemmistö, joiden kohdalla pitempi koulutus puolustaa paikkaansa.

Mutta kaikinpuolin parempi ja reilumpi tie opiskelijoiden karsimiseen on lahjakkuus, ei raha.

Suomessa on lahjakkuus torpattu ylioppilasikäisiltä ihmisiltä jo ajat sitten. Sitä varten on peruskoulu! Itsenäinen ja luova ajattelu sujuu Suomessa enää niiltä, jotka ovat livahtaneet tasapäistämisjärjestelmän väleistä vapauteen, mutta heillä ei harmillista kyllä useinkaan ole resursseja lisätä aineellista hyvinvointia yhteiskuntatasolla. Aika moni tästä porukasta ei edes usko enää rahaan eli ovat tavallaan luopuneet kilvoittelusta.

Menestystä ja sen syitä on tutkittu paljon. On tultu siihen tulokseen, että geeneillä (eli "lahjakkuudella") on asian kanssa hyvin vähän tekemistä. Tärkeämpää on vanhempien panostus ja sattuma.

Vierailija
104/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En opiskelijana tajua, miksei ihmiset ota sitä opintolainaa!? Olen nostanut koko opiskeluaikani lukiosta lähtien täydet lainat, eikä haittaa yhtään. Lukioajan lainat olen jo maksanut pois, ja nyt vikaa vuotta yliopistossa ja lainaa on PALJON. Mitä sitten?! Aivan ilmaista lainaa, jota kannattaa ottaa mieluummin, kuin käydä töissä opintojen kustannuksella. Kun valmistuu määräajassa ja menee töihin, on tuollainen laina maksettu takaisin tosi nopeasti, ja kun korko 20000€ lainaan on vuodessa n.20€, niin en ymmärrä tätä lainan ottamisen "kamaluutta". Töissä käymisestä ei ainakaan saa luvan kanssa valittaa, jos ei ole valmis ottamaan opintolainaa. Olisitte tyytyväisiä, että sellainen mahdollisuus on teille tarjottu! Itse olen onnistunut töissä käymättömyydestä huolimatta sumplimaan opiskeluaikani niin optimaalisti, että voin tehdä vuodessa jopa 2-3 ulkomaanmatkaakin ja syödä mitä haluan.  Ei opiskeluajan kuulu/tarvitse olla mitään kituuttamista ja köyhää elämää.

Miten kuvittelet valmistuttuasi saavasi mistään töitä, jos sinulla ei ole työkokemusta? Työpaikoista kanssasi kilpailevilla vastavalmistuneilla lähes kaikilla sitä on.

Vierailija
105/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että ahdistaa ihan helvetisti olla 17-vuotias lukiolainen näinä aikoina. Jatko-opinnot ei näytä valoisalta ajalta...

106/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat kyllä pääsääntöisesti aika typerää porukkaa vaikka heidän pitäisi olla eliittiä. Miksi opiskelijat eivät IKINÄ ole vaatimassa töitä tai työmahdollisuuksia valmistumisen jälkeen? Se kun on heidän kannalta se ylivoimaisesti tärkein juttu. Mutta kun joku ottaa muutaman kympin pois siitä köyhän avusta niin johan alkaa ulina... Vasemmistohenki elää helvetin vahvana noissa piireissä.

Vierailija
107/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tässähän ajetaan köyhät heille sopiville amisaloille :) Meillä on kohta lääkäreinä pelkkiä bättre folkeja..

Vierailija
108/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö kaikki "no nostakaa sitä opintolainaa ja lopettakaa valittaminen" -huutelijat, että se 15 000 euron laina on yhtä suuri, olivat tulot valmistumisen jälkeen 1500e, 3500e, tai 650e? Jos ei ole takeita siitä, että valmistumisen jälkeen on tiedossa varmasti vakaat, hyvät tulot, niin eivät kaikki halua tuollaista lainaa maksettavakseen siitä pienestä palkasta, tai pahimmassa tapauksessa työmarkkinatuesta.

No minä en ole tässä ketjussa huudellut kenellekään mitään, mutta uskon että moni tietää ihan omien kokemusten perusteella, ettei opintolainan nostaminen mikään maailmanloppu ole. Itse asiassa taitaa olla niin, että ajanjakso jona opiskeluista on selvinnyt ilmaa lainaa, on ollut maan historiassa poikkeus. Nokia-miljardeja jaettiin suoraan tulonsiirtoina kansalaisille suuret määrät, mutta se sykli taloudessa oli ja meni jo aikoja sitten.

Itse opiskelin 90-luvulla ja nostin kaiken lainan mitä sai. Niin tekivät kaikki kaverinikin, ja lamaa kun silloinkin elettiin, suurin osa valmistui suoraan kortistoon. Myös minä. Itse asiassa minulla on vieläkin opintolainaa jäljellä, eikä näillä koroilla mikään kiire maksaa sitä pois. Se onnistuisi kyllä sillä sillä säästötilin saldo on suurempi kuin lainan pääoma, mutta näillä koroilla...

Vierailija
109/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nykyään tuhansia maistereita ja tohtoreita makaa kortistossa, mitä hyötyä koulutuksesta on ollut työttömien akateemisten kohdalla? Yliopistojen aloituspaikkoja pitäisi karsia kunnolla, maisterin papereilla ei ole juuri mitään arvoa tänä päivänä kun joka toinen on akateeminen. Olisi oikein yliopistosta valmistuneita kohtaan, että arvostus tutkintoja kohtaan nousisi ansaitulle tasolle. Ihan sama asia yo-tutkinnon kanssa, 50-luvulla ylioppilaita katsottiin ylös päin, nykyään valkolakkisia pusketaan ulos liukuhihnalta eikä ketään oikeasti kiinnosta.

Vierailija
110/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on lahjakkuus torpattu ylioppilasikäisiltä ihmisiltä jo ajat sitten. Sitä varten on peruskoulu! Itsenäinen ja luova ajattelu sujuu Suomessa enää niiltä, jotka ovat livahtaneet tasapäistämisjärjestelmän väleistä vapauteen, mutta heillä ei harmillista kyllä useinkaan ole resursseja lisätä aineellista hyvinvointia yhteiskuntatasolla. Aika moni tästä porukasta ei edes usko enää rahaan eli ovat tavallaan luopuneet kilvoittelusta.

Menestystä ja sen syitä on tutkittu paljon. On tultu siihen tulokseen, että geeneillä (eli "lahjakkuudella") on asian kanssa hyvin vähän tekemistä. Tärkeämpää on vanhempien panostus ja sattuma.

Just, no linkkaapa tähän sitten noita tutkimustuloksia, kiitos.

Vierailija
111/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vähennetään tuen määrää ja tukikuukausiakin ilmeisesti. Olen ihan älyttömän onnellinen siitä, että itselläni on töitä opintojen ohessa, mutta kyllä välillä kaipaisi vapaa-aikaakin. Pakko säästää, mutta en usko, että koulutus on se ensimmäinen asia, josta kannattaa nipistää kaikki rahat pois.

Vierailija
112/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko säästää, mutta en usko, että koulutus on se ensimmäinen asia, josta kannattaa nipistää kaikki rahat pois.

Näinpä. Vaikka olen itsekin korkeakouluopiskelija niin ymmärrän kyllä, että leikkauksia on tehtävä. Tällaista hyvinvointivaltion mallia ei talous tule kestämään, ja se on sisäistettävä. Ei mikää ryhmä varmasti halua, että juuri heidän eduistaan leikataan, ja aina leikkauksilla on negatiivisia vaikutuksia. En itse tunne julkistalouden toimintaa niin yksityiskohtaisesti, että uskaltaisin suorilta käsin ja mututuntumalla arvioiden sanoa, millainen ratkaisu olisi vähiten vahingollinen. Sitä ei tunnu tietävän edes näihin asioihin työkseen perehtyneet asiantuntijat eikä tulevaisuutta voi ennustaa. 

Opiskelijalle 50-80 euron tuen menetys on iso raha. Aina voidaan tietenkin vedota siihen, miten ulkomailla opiskelu rahoitetaan pääasiassa lainalla - kuten nytkin vertaamalla esimerkiksi Norjaan. Suomessa kuitenkin ollaan totuttu opintotukeen, joten totta kai siitä leikkaaminen harmittaa, kun ollaan ehditty tottua hyvään. Olen jopa itsekin sitä mieltä, että opintojen osittainen rahoittaminen lainalla on hyvinkin kohtuullista, jos mietitään sen vastikkeellisuuta eli korkeakoulututkinnon saamista. Koulutus ei ole ilmaista, vaikka onkin maksutonta. Siksi omaan korvaani aavistuksen särähtää argumentti siitä, että opiskelijat ovat ainoa ryhmä, jotka joutuvat rahoittamaan elämisensä lainalla.

Vierailija
113/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten korpeaa juuri se, että tämä vähentää huonotuloisten perheiden lapsien mahdollisuuksia.

Vierailija
114/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana jää sellainen vaikutelma, että turvapaikanhakijakriisiä ollaan maksattamassa meillä kaikista huono-osaisimmilla. Se on budjettihaara, jolle piikki on auki. En sinänsä vastusta leikkauksia, mutta minua ärsyttää, että yhä nopeammin hupenevia valtionvaroja käytetään yhä enemmän idiottimaisuuksiin suomalaisten elintason kustannuksella. Vuositasolla pakolaispolitiikkamme kustannukset nousevat miljardiluokkaan.

Huvittavaa, että poliitikot ja asiantuntijat puhuvat niin paljon kotoutumisen tärkeydestä pakolaisten kohdalla ja sinne ollaan kyllä syytämässä rahaa, mutta pitäisi se omakin nuoriso saada sinne työelämään veroja kerryttämään. Moni opiskelija ei halua ottaa lainaa, koska ei ole lopulta takeita työpaikasta, tai jos vaikka sattuu sairastumaan. Tiedän useita mielenterveysongelmista kärsiviä opiskelukavereita - stressi opinnoista ja taloudellisesta pärjäämisestä on kova.

Vierailija
115/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kynnelle kykenevät mielenosoitukseen 9.3

Alkaa kello 13

Nähdään siellä.

Vierailija
116/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko säästää, mutta en usko, että koulutus on se ensimmäinen asia, josta kannattaa nipistää kaikki rahat pois.

Näinpä. Vaikka olen itsekin korkeakouluopiskelija niin ymmärrän kyllä, että leikkauksia on tehtävä. Tällaista hyvinvointivaltion mallia ei talous tule kestämään, ja se on sisäistettävä. Ei mikää ryhmä varmasti halua, että juuri heidän eduistaan leikataan, ja aina leikkauksilla on negatiivisia vaikutuksia. En itse tunne julkistalouden toimintaa niin yksityiskohtaisesti, että uskaltaisin suorilta käsin ja mututuntumalla arvioiden sanoa, millainen ratkaisu olisi vähiten vahingollinen. Sitä ei tunnu tietävän edes näihin asioihin työkseen perehtyneet asiantuntijat eikä tulevaisuutta voi ennustaa. 

Opiskelijalle 50-80 euron tuen menetys on iso raha. Aina voidaan tietenkin vedota siihen, miten ulkomailla opiskelu rahoitetaan pääasiassa lainalla - kuten nytkin vertaamalla esimerkiksi Norjaan. Suomessa kuitenkin ollaan totuttu opintotukeen, joten totta kai siitä leikkaaminen harmittaa, kun ollaan ehditty tottua hyvään. Olen jopa itsekin sitä mieltä, että opintojen osittainen rahoittaminen lainalla on hyvinkin kohtuullista, jos mietitään sen vastikkeellisuuta eli korkeakoulututkinnon saamista. Koulutus ei ole ilmaista, vaikka onkin maksutonta. Siksi omaan korvaani aavistuksen särähtää argumentti siitä, että opiskelijat ovat ainoa ryhmä, jotka joutuvat rahoittamaan elämisensä lainalla.

Niin mikä olikaan palkkataso Norjassa? Kun valmistut saat sen verran palkkaa että voit muutamassa kuukaudessa maksaa velan pois. Hiukan eri asia täällä, veroja maksetaan joka muodossa ihan helkkaristi juuri siksi että opiskelu, terveydenhuolto jne.. Olisi kaikille mahdollista.. Vaan ei hyvältä näytä

Vierailija
117/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin opiskelijana olen sitä mieltä, että ne joilla on varaa käydä töissä opintojen ohella niin paljon, että tulorajat paukkuvat ja on varaa ottaa opiskeluista "omaa lomaa" ulkomaanmatkojen takia tai joilla on varaa lintsata luennoilta krapulan takia, voisivat ihan hyvin kokeilla elättää itsensä ilman koko opintotukea. Nämä samat henkilöt ovat juuri niitä kovaäänisimpiä valittajia siitä, kuinka kela on niin peestä, kun ei saa tienata tai muuten menettää tuet ja kuinka on niin tiukkaa ja vaikeaa, kun piti taas syödä kuukausi pelkkää makaronia, että sai uuden laukun. Samoilla tyypeillä on omistusasuntoa ja remonttia tekeillä niillä opintotuilla, jotka heille muiden palkkojen ohessa lahjoitetaan. Sitten kitistään, että lainaa ei voi ottaa tai jos otetaankin, niin se menee suoraan asuntosäästöihin.

Minä taas olen onnellinen, että saan tukea opiskeluun, sillä haluan menestyä opinnoissani ja jättää kesälomat sitä varten, että käyn töissä ja kerään säästöjä. Lainaakin olen ottanut, mutta harkitusti. Tämän takia minua harmittaakin tukien leikkaaminen, sillä mielelläni olisin nostanut vain puolet lainoista, sillä enempää en uskaltaisi ottaa työnsaannin vaikeuden ja opiskelemani alan matalan palkkatason vuoksi.

Näiden kitisijöiden puolesta taas ei harmita yhtään. Anteeksi nyt vain.

Vierailija
118/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä olikaan palkkataso Norjassa? Kun valmistut saat sen verran palkkaa että voit muutamassa kuukaudessa maksaa velan pois. Hiukan eri asia täällä, veroja maksetaan joka muodossa ihan helkkaristi juuri siksi että opiskelu, terveydenhuolto jne.. Olisi kaikille mahdollista.. Vaan ei hyvältä näytä

Palkkataso on korkea, mutta niin on hintatasokin ja elämisen kustannukset. 

Vierailija
119/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näin opiskelijana olen sitä mieltä, että ne joilla on varaa käydä töissä opintojen ohella niin paljon, että tulorajat paukkuvat ja on varaa ottaa opiskeluista "omaa lomaa" ulkomaanmatkojen takia tai joilla on varaa lintsata luennoilta krapulan takia, voisivat ihan hyvin kokeilla elättää itsensä ilman koko opintotukea. Nämä samat henkilöt ovat juuri niitä kovaäänisimpiä valittajia siitä, kuinka kela on niin peestä, kun ei saa tienata tai muuten menettää tuet ja kuinka on niin tiukkaa ja vaikeaa, kun piti taas syödä kuukausi pelkkää makaronia, että sai uuden laukun. Samoilla tyypeillä on omistusasuntoa ja remonttia tekeillä niillä opintotuilla, jotka heille muiden palkkojen ohessa lahjoitetaan. Sitten kitistään, että lainaa ei voi ottaa tai jos otetaankin, niin se menee suoraan asuntosäästöihin.

Minä taas olen onnellinen, että saan tukea opiskeluun, sillä haluan menestyä opinnoissani ja jättää kesälomat sitä varten, että käyn töissä ja kerään säästöjä. Lainaakin olen ottanut, mutta harkitusti. Tämän takia minua harmittaakin tukien leikkaaminen, sillä mielelläni olisin nostanut vain puolet lainoista, sillä enempää en uskaltaisi ottaa työnsaannin vaikeuden ja opiskelemani alan matalan palkkatason vuoksi.

Näiden kitisijöiden puolesta taas ei harmita yhtään. Anteeksi nyt vain.

Ja sinäkin 'opiskelija' ja asioista ymmärtävä et tiedä mitä käytännössä tapahtuu kun 'tulorajat paukkuvat'.... Joo, todellakin on ihmisillä omistusasuntojen remontteja eikä kuukauden ruokailu+nettilasku kiinni tuosta 80e eurosta....

Vierailija
120/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointin, itseänikin ihmetyttää nämä opiskelijat, jotka tekevät useita ulkonmaanmatkoja vuosittain, on kalliita merkkivaatteita ja varaa juhlia joka viikko. Voihan se olla, että vanhemmat maksaa, mutta siinä kohtaa on turhaa kitistä tukien leikkaamisesta...

Toisaalta olen sitä mieltä, ettei opiskelijan elämän tarvitse lähtökohtaisesti olla sitä senttien laskemista, nuudelien syömistä ja kaikista elämää piristävistä asioista (kahvilassa tai leffassa käyminen, ehkä pieni reissu joskus, uusien vaatteiden osto tarpeeseen), mutta tietenkään valtion niitä ei kuulu rahottaa. Tuskin sitä vaaraa tuskin onkaan opintotuen ollessa siinä vajaan 500 euron kieppeillä, eihän se useammilla riitä edes asumiskuluihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme