Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työharjoittelussa päiväkodissa ja siellä yksi tyttö...

Vierailija
28.02.2016 |

On surkeista kotioloista, likaiset ja liian pienet vaatteet, samat vaatteet viikon päällä. Lapsi on itsekin likainen ja hiukset takussa. Vaatteita ei ole tarpeeksi, ei ole kuravaatteita ja kengätkin ovat liian pienet.

Puhuin tästä hoitajille ja päiväkodin lastentarhanopettaja sanoi että ei sille oikein mitään voi jos vanhemmat eivät ymmärrä tai välitä. Sanoi että onhan niitä sellaisiakin vanhempia joilta lapsen perushoito ei suju. En uskaltanut suoraan ehdottaa lastensuojeluilmoitusta.

Koko viikonlopun olen miettinyt tuota tyttöä. Huomenna olisi taas työpäivä ja mietin onko mitään mitä voin tehdä lapsen hyväksi.

Kommentit (267)

Vierailija
121/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat vaatteet viikon päällä - kamalaa, se on minun lapseni! Meillä on erikseen tarhavaatteet ja kotivaatteet. Tarhavaatteet voin pestä vaikka joka päivä, kuivausrumpu on kätevä. Eipä ole käynyt mielessä, että siellä joku harjoittelija pitää kirjaa siitä, että onko lapset hänen mielestään peräkkäisinä päivinä riittävän erilaisissa vaatteissa hoidossa. Ja voi niissä vaatteissa olla tahrojakin, tietyt sormivärit jämähtää kuituihin ja on tosi hankalasti puhdistuvia.

Mulla ei tulis mieleenkään käyttää lapsella sellaisia vaatteita, missä on lähtemättömiä tahroja. Miksi lapset pitäisi laittaa nuhjuisissa vaatteissa päiväkotiin? Menetkö sinä tahraisissa vaatteissa töihin?

Itse olen mennyt töihin useita kertoja tahraisissa tai reikäisissäkin vaatteissa (muuten siistiä toimistotyötä, mutta alallani pukukoodi ei ole tarkkaa ja työ on hyvin itsenäistä), lasten vaatteet kylläkin meillä ovat aina ehjiä ja puhtaita. Mielestäni nuo kaksi asiaa eivät korreloi keskenään ainakaan välttämättä.

Vierailija
122/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka päiväkodissa muka varastaa vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noin heikko vaatetus , likaset, reikäset ryysytja liian pienet kengätkin kertoo siitä, että kotona ei oo kaikki kondiksessa. Minäkin yyhoona kerkiän pestä lapseni vaatteet ja tarksitaa varavaatteet, päivän sään ym pakolliset jutut työssä käynnin ohella eikä lapsi oo koskaan likasissa, reikäsissä vaatteissa tarhassa. Jos ei kerkiä huolehtia vaatteista ym niin sillon on jotain vikaa kotona. Oot kiinnittäny ihan oikean asiaan huomiota.

Ja jos pk.n johtaja muut ei noteeraa asiaa, se on laiminlyönti, tiedä mitä muuta sille lapselle tapahtuu kotona.

Meillä ainakin vaatteet eivät todellakaan olleet reikäisiä tai rikkinäisiä tai edes likaisia, vain hieman kuluneita, mutta silti tuli negatiivista palautetta siitä, että eivät ole tarpeeksi siistejä. Ainakin ne olivat vielä aamulla pukiessa siistejä ja suoraan pesun jäljiltä... Pikkulapsille ei myöskään voi laittaa liian pieniä kenkiä, sillä he eivät vain suostu pitämään epämukavan tuntuisia kenkiä. Jos kengät olisivat liian pienet, niin ei niitä vain pysty käyttämään lapsella ja siitä pitäisi huomauttaa välittömästi tyyliin "huomikseksi pitää tuoda kaksi numeroa isommat jalkineet, sillä lapsi ei halua/voi pitää näitä".

Yllättävän moni lapsi pitää pieniä kenkiä ja laittaa ne ihan mukisematta jalkaan. Kun vaihtoehtoja ei ole ja jalka on tottunut jo siihen että kenkä on aina ahdas. Näillä samaisilla lapsilla voi olla todella kuluneita vaatteita, niin että kangas hituu jo reilusti puhki, sukkahousuissa on enemmän reikää kuin ehjää. Pitkät housut on enemmän mallia shortsit ja hihansuu on enemmän kyynärpään kun ranteen kohdalla. Kun asiasta juttelee vanhemmille niin saa huutia. Kun vanhempien (jopa ihan ok vanhempien ja hyvätuloisten) mielestä vaatteet on ihan ok, ne on saatu kummin serkun kaimalta ja niitä voi vielä pitää. Eikä sillä ole mitään väliä että kurahousut eivät pidä vettä ja ovat kaksi numeroa pienemmät kuin ulkohaalari. Ne on ihan hyvät vielä. Mitä siinä voi työntekijä tehdä? Varsinkaan jos tällainen suttustiina on jo siinä sijaisperheessä...

t. 23 vuotta töissä päiväkodissa ja kaiken nähneenä

p.s. Ap, olet harjoittelija, sinulle ei todennäköisesti kerrota kaikkea.

Vierailija
124/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni oli puhtaissa vaatteissa ja hyvin hoidettu, mutta lastensuojeluilmoitus tehtiin, kun kerran ajatuksissani ajoin 20 m ohi hoitopaikan pihatiestä, peruutin ja ajoin pihaan.

Tätä et usko itsekään. Vai tarkoitatko pihaan peruuttamisella, että rysäytit autolla aidan läpi leikkikentälle??

No en tietenkään. Syy oli, että epäilivät minun olevan aineissa, mihin epäilyyn taas ei ollut mitään syytä.

Vierailija
125/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa ns. ekologinenkin näkökulma. Jotkut haluavat pitää vaatteet mahdollisimman tarkkaan "loppuun", jos ne ovat kuitenkin ehjiä, vaikkakin hieman kulahtaneita. Kuitenkin yleensä samoilla ainakin osa vaatteista ovat uudempia tai ainakin niin laadukkaita, että kestävät siisteinä sisarukselta toiselle. Mun mielestäni ainakin vaatteet tai hiusten siisteyskin ovat sivuseikka, kunhan perhe on muuten onnellinen, tasapainoinen ja päihteetön.

Vierailija
126/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä toiset vanhemmat ja jopa lapset. Meiltä on viety tänä vuonna aivan uudet Kuomat kokoa 27, varmasti nimikoitu ja toisena käyttöpäivänä ne katosivat. Tilalla ei ollut mitään. Ehkä joku vanhempi laittoi ne vahingossa lapsensa jalkaan, ehkä otti muuten vain. Samoin on kadonnut kahdet villasukat ja viime vuonna syksyllä pinkki Hello Kitty -huppari ja muutamat sukkahousut. On katsottu löytövaatekorista, kurkittu muiden lokeroihin jne., mutta joku ne on vienyt.

Vierailija
127/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Huomaa, ettet ole vielä kovettunut. Ei ole mitenkään erikoista tai harvinaista tuo. Mä aina kampasin yhden tytön takut auki ja yritin laittaa sille vähän edes nättiä kampausta. Sitten vetivät siiliksi kuten veljenkin. Vaatteet voi olla aivan hirveitä ryysyjä, mutta toisia ei vaan kiinnosta eikä se oli mikään lasuasia. Kunhan on sen verran päällä, ettei jäädy. Osalla poltetaan sisällä, osalla haisee selvästi home vaatteissa. On lapsia, jotka eivät tiedä mitä lakanat ovat, koska niitä ei ole kotona. Kengät kävelty lähes puhki, usein vähän liian pieniä. Olen ollut myös ladtenkodissa töissä. Sinne pääsee harva, usein vasta 7-8 ilmoituksen jälkeen. Tiethsti kiireellisenä haetut tulevat aika vähillä, mutta on se silti kamalaa. Rikkinäiset bokserit ja sukat, likainen virttynyt paitarääsy, ei kunnon ulkovaatteita. Hampaat pahimmillaan lähes mädäntyneet, kymmeniä reikiä maitohampaissa, rastoittuneet hiukset, leikkaamattomat kynnet, ei tietoa suihkussa käynnistä.

Kovetut kyllä, on pakko. Ajan teema on se, että jokainen on oman onnensa seppä, myös lapsissa. Rahaa ha resursseja ei ole. Aluksi taostelee tuulimyllykä vastaan ja ajattelee, ettei tämä voi mennä näin. Sitten alkaa ymmärtää, ettei voi tehdä ihmeitä. Pitää niitä lapsia sylissä ja yrittää antaa kaikkensa, jotta heiklä.olisi hetken hyvä. Älä sinä mene tekemään lasuja, joudut vain aivan kuseen sekä työpaikalle, koulussa että pahimmillaan siviilielämässä. Ammattilainen ei voi tehdä ilmoitusta nimettömänä, vaan tieto menee eteenpäin.

Vierailija
128/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat vaatteet viikon päällä - kamalaa, se on minun lapseni! Meillä on erikseen tarhavaatteet ja kotivaatteet. Tarhavaatteet voin pestä vaikka joka päivä, kuivausrumpu on kätevä. Eipä ole käynyt mielessä, että siellä joku harjoittelija pitää kirjaa siitä, että onko lapset hänen mielestään peräkkäisinä päivinä riittävän erilaisissa vaatteissa hoidossa. Ja voi niissä vaatteissa olla tahrojakin, tietyt sormivärit jämähtää kuituihin ja on tosi hankalasti puhdistuvia.

Mulla ei tulis mieleenkään käyttää lapsella sellaisia vaatteita, missä on lähtemättömiä tahroja. Miksi lapset pitäisi laittaa nuhjuisissa vaatteissa päiväkotiin? Menetkö sinä tahraisissa vaatteissa töihin?

Minulla taas ei tulisi mieleen heittää vaatetta pois, jos siihen tullut joku lähtemätön tahra tai pieni reikä tai maalia. Miten päiväkoti-ikäisellä joku mustikasta jäänyt väri vaikuttaa paidassa?  Paikkasin tarralla ulkohousujen polvet yms. En ajatellut, että joku pitää minua huonona äitinä. Ainakin minulla on edelleen hyvät välit eri-ikäisiin lapsiini. Teinit on eri asia noiden likatahrojen suhteen.

Vierailija
129/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä toiset vanhemmat ja jopa lapset. Meiltä on viety tänä vuonna aivan uudet Kuomat kokoa 27, varmasti nimikoitu ja toisena käyttöpäivänä ne katosivat. Tilalla ei ollut mitään. Ehkä joku vanhempi laittoi ne vahingossa lapsensa jalkaan, ehkä otti muuten vain. Samoin on kadonnut kahdet villasukat ja viime vuonna syksyllä pinkki Hello Kitty -huppari ja muutamat sukkahousut. On katsottu löytövaatekorista, kurkittu muiden lokeroihin jne., mutta joku ne on vienyt.

Meidän lapsen kengät otti sitkeästi aina uudestaan eräs poika. Kengät oli nimikoitu ja nimet ei ollut lähelläkään toisiaan. Vasta sitten, kun sanottiin tästä henkilökunnalle ja he kiinnittivät asiaan huomiota, ei enää kenkiä "lainattu". Sukkia kulkeutuu eestaas, myös vaatteita. Välillä on jonkun toisen vaatteet meillä ja palautetaan ne päiväkotiin takas.

Uskoisin, että vaatteiden häviämisessä on kyseessä enimmäkseen harmiton vahinko. Mieti mikä härdelli siellä aina on kun pienet pukee ja riisuu. Ikävää on jos oikeasti tahallaan varastetaan. Siltikään en laittaisi lapselle niitä resuisempia vaatteita, koska kyllähän hänkin jossain vaiheessa harjoittelee omaa sosiaalista asemaansa. Minä muistan aina omat resupekkavaatteet päiväkodissa ja kuinka ne minua hävetti. Yritin epätoivoisesti piilotella reikiä ja laikkuja.

Vierailija
130/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanpa mennäkin, ja lapsetkin kouluihinsa ja tarhoihinsa. Ei tahallaan, mutta joskus niin käy kun on tärkeämpiäkin asioita mietittävänä. Onneksi meidän perheen uskottavuus ei ole siitä kiinni 😀

T. Ei Ap, hyvinvoivan perheen äiti

Vierailija
131/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen kengät otti sitkeästi aina uudestaan eräs poika. Kengät oli nimikoitu ja nimet ei ollut lähelläkään toisiaan. Vasta sitten, kun sanottiin tästä henkilökunnalle ja he kiinnittivät asiaan huomiota, ei enää kenkiä "lainattu". Sukkia kulkeutuu eestaas, myös vaatteita. Välillä on jonkun toisen vaatteet meillä ja palautetaan ne päiväkotiin takas.

Uskoisin, että vaatteiden häviämisessä on kyseessä enimmäkseen harmiton vahinko. Mieti mikä härdelli siellä aina on kun pienet pukee ja riisuu. Ikävää on jos oikeasti tahallaan varastetaan. Siltikään en laittaisi lapselle niitä resuisempia vaatteita, koska kyllähän hänkin jossain vaiheessa harjoittelee omaa sosiaalista asemaansa. Minä muistan aina omat resupekkavaatteet päiväkodissa ja kuinka ne minua hävetti. Yritin epätoivoisesti piilotella reikiä ja laikkuja.

Kyllä se sosiaalinen asema tulee esille jo pihassa: kuka tuodaan bussilla, kuka fillarin tarakalla ja kuka uudella Audilla. Ei sosiaalinen asema siitä heikkene, että hihansuussa on banaanitahra. Siitä se heikkenee, onko pienestä pitäen pissisvaatteissa vai laadukkaissa asuissa.

Vierailija
132/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita lapsen neuvolaan? Siellä tuntevat perheen.

Tai tee itse lastensuojeluilmoitus.

Oletko nähnyt vanhempia? Koittanut keskustella asiasta? Esim. sanonut suoraan, että kengät ovat liian pienet. Miten reagoivat?

Ei todellakaan ole työharjoittelijoiden asia soittaa neuvolaan.

Älä vain erehdy liikaa tietämään, minä olin joskus päiväkodissa  harjoittelija, joka kertoi,että näinkin vois tehdä lasten ulos lähdön kanssa. Siitähän keskeytyi hirveä riita, sinähän et puutu asioihin ja laitettiin eri puolelle?

Olen pahoillani, että sinun kehitysideasi on lytätty, mutta se nyt ei ole aivan verrannollinen sen kanssa, että opiskelija ottaisi omin päin yhteyttä lapsen neuvolaan. Jopa päiväkodin työntekijöillä täytyy olla vanhempien lupa olla lapsen asioista yhteydessä neuvolaan, ei sinne niin vain soitella.

Ei soitella ei eikä edes lastensuojelu kertoisi missään nimessä, onko tai olisiko kyseinen perhe mahdollisesti jo heidän asiakas, he vain kirjaisivat ilmoituksen muttei todellakaa kertoisi perheen asioista, mikäli jo olisivat asiakas, nämä kun sattuu olemaan salassa pidettäviä asioita, joita ei kerrota jokaiselle vastaantulijalle.

Vierailija
133/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita lapsen neuvolaan? Siellä tuntevat perheen.

Tai tee itse lastensuojeluilmoitus.

Oletko nähnyt vanhempia? Koittanut keskustella asiasta? Esim. sanonut suoraan, että kengät ovat liian pienet. Miten reagoivat?

Ei todellakaan ole työharjoittelijoiden asia soittaa neuvolaan.

Jokaisen inhimillisen ihmisen on puututtava asiaan, jos huomaa, että lapsen, vanhuksen tai kotieläimen asiat eivät ole kunnossa.

t.mummeli

Vierailija
134/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun yksi opettaja sanoi että päiväkodin henkilökunnalla on nykyään todella korkea kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ja että yleensä tekevät vain jos lapsen henki on vaarassa.

Sanoin niille hoitajillekin että minun käy niin sääliksi kun lapset kärsivät.

Voinko tehdä nimettömän ilmoituksen yksityishenkilönä?

Ap

Mistä voi oikeasti tietää milloin lapsen henki on vaarassa?

Noiden laiminlyöntien perusteella perheen ja lapsen tilanne on hyvä selvittää.

Onko lapsella mustelmia tms.?

Vierailija
135/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä, kyllä meidän lapset on välillä rikkinäisissä tai tahraisissa vaatteissa, liian pienissäkin. Esimerkiksi tytön lempparipaidassa on lähtemättömän tahrat molemmissa hihoissa, ei ole tullut mieleenkään heittää pois. Pojan lempikengät on vähän liian pienet ja tarrat revenneet, silti annan käyttää joskus. Teinin kaikki farkut on rikki, käyttäköön niitä kun haluaa. Meni kovilla pakkasillakin polvet vilkkuen, pienemmillä toki silloin oli ehjät toppahaalarit.. en tiennyt että saatan olla tämän vuoksi leimattu huonoksi äidiksi.. pidättele mua sellaisena, vaatteet kun on välillä mitä sattuu?

Vierailija
136/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidättekö mua sellaisena... huonona äitinä siis..

Vierailija
137/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidättekö mua sellaisena... huonona äitinä siis..

Vierailija
138/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v tytön hiuslaatu on ihan käsittämätön, illalla saunassa pesty, aamulla kammattu mutta iltapäivästä kuin pultsarilla! Siis menee klimppiin ja sojottaa joka suuntaan..

moni varmaan luulee ettei sitä päätä pestä ikinä :-D

ponnarin/letin laitan heti, kun pituus riittää.. pinnejä ei tykkää pitää .

vaatteet ovat enimmäkseen ehjiä, mutta joskus tulee ikävä yllätys esim.legginsien kanssa ( viime kuussa ostetut!miten haaroissa on jo reikä?). eri paria olevia sukkiakin on nähty ja kerran liian isot kumisaappaat ( isosiskon, mies ei hoksannut asiaa lähtötohinassa).

että se reikäpöksyinen Uuno Turhapuro on sitten meijän likka..

tosin lapsi on iloinen sekä tyytyväinen eikä muusta ole huomautettu, kuin kerran puuttuvista villasukista ja nekin löytyivät sitten toisen lapsen korista!

Vierailija
139/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On surkeista kotioloista, likaiset ja liian pienet vaatteet, samat vaatteet viikon päällä. Lapsi on itsekin likainen ja hiukset takussa. Vaatteita ei ole tarpeeksi, ei ole kuravaatteita ja kengätkin ovat liian pienet.

Puhuin tästä hoitajille ja päiväkodin lastentarhanopettaja sanoi että ei sille oikein mitään voi jos vanhemmat eivät ymmärrä tai välitä. Sanoi että onhan niitä sellaisiakin vanhempia joilta lapsen perushoito ei suju. En uskaltanut suoraan ehdottaa lastensuojeluilmoitusta.

Koko viikonlopun olen miettinyt tuota tyttöä. Huomenna olisi taas työpäivä ja mietin onko mitään mitä voin tehdä lapsen hyväksi.

No jospa avaisit suusi ja puhuisit tuon lapsen vanhemmille. Onko lapsi minkä ikäinen? Hiukset voi takkuuntua aika nopeastikin, omalla tytöllä on sellainen hiuslaatu että yön aikana tukka menee sen näköiseksi kuin ei olisi viikkoon kammattu. Samoin naamat on monta kertaa päivässä törkyiset, joka ruokailun jälkeen. Joskus on jopa liian pienet vaatteet päällä, kun kasvavat eikä aina tule heti valkattua kaapista pieneksi jääneitä vaatteita pois, sitten kun isä pukee(ei ole kauhean tarkka siitä miltä lopputulos näyttää) niin saattaa olla juuri nuo liian lyhyet pöksyt jalassa ja ehkä eripari sukatkin. Tuo samat vaatteet viikon päällä ei kauhean hyvältä tietysti kuulosta, mutta hyvin voi olla pari päivää samat, jos ei likaiseksi ole menneet.

Vierailija
140/267 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun asia!

Jännä, että huonoja vanhempia puolustelevilla ihmisillä on noin huono osaaminen äidinkielessään. Vai onko sittenkään..

Älä noki. Puhu asiasta.

Tietenkin sen lapsen asiat kuuluu tuolle aapeelle. Toki ei kannata mennä liian syvälle...oma mieli ei jaksa. Sen voit tehdä, että ilmaiset huolesi ja jos asia ei todellakaan ole hoidossa ts. lapsi ei saa muualta apua, niin onhan se sitten asiallista, että otat sinne lastensuojeluun yhteyttä. Tai voithan kysyä työntekijöiltä ovatko keskustelleet lapsen huoltajien kanssa.

Joskus auttaja voi olla joku ulkopuolinen. Lapsi tarvitsee sen yhden turvallisen aikuisen.

Ymmärrän aapeen tunteet hyvin. Riittämättömyyden tunne saattaa tulla. Johonkin vain on hyvä laittaa se raja. Teet sen minkä voit/ osaat/saat/haluat/pystyt. On monia vaikuttajia.

Juttele myös ohjaavan opettajasi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän